گوگل اطلاعات جدیدی در مورد سیستم رتبهبندیِ تاپیک آتوریتی (Topic Authority) ارائه کرده است. تاپیک آتوریتی را میتوان به موضوعمحوری نیز تعبیر کرد. این ساختار سبب میشود که جستجو در گوگل، نه تنها منجر به ارائه محتوای تخصصی و مرتبط شود؛ بلکه محتواهای بومی و گزارشهای دست اول نیز در اولویت قرار میگیرند. فعالان حوزه محتوا اگر میخواهند از تاپیک آتوریتی به بهترین وجه بهره ببرند، میبایست در یک حوزه تخصصی مشخص، پوشش محتواییِ عالی داشته باشند.
تاپیک آتوریتی چیست؟ چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟ و کارشناس سئو چطور باید وبسایت را برای این سیستم بهینه کند؟ درادامه، به این سؤالات پاسخ داده میشود.
کیفیت محتوایی که به کاربر نشان داده میشود برای گوگل بسیار مهم است. گوگل از الگوریتمها و سیستمهای مختلفی استفاده میکند تا مطمئن شود کاربران بهترین پاسخها را در نتایج جستجو میبینند و میخوانند. «E-A-T در سئو: مبارزهی گوگل با محتوای بیکیفیت» را بخوانید تا با اهمیت فوقالعاده زیادی که کیفیت محتوا در سئو سایت دارد، آشنا شوید.
آنچه در این نوشته خواهیم داشت
تاپیک آتوریتی چیست؟
راهاندازی تاپیک آتوریتی تلاشی برای مقابله با چالش رایجی است که کاربران گوگل هنگام جستجوی گزارش یا خبری معتبر در مورد موضوعی خاص با آن روبرو هستند. کاربرانی که به دنبال تفسیر تخصصی یک گزارش اقتصادی و یا به دنبال اخبار محلی در مورد یک سانحه در منطقه خود هستند، اغلب به ترکیبی از گزارش و مطالب عمومی برمیخورند. این مطالب عمومی دسترسی به محتواهای پربارتری را که وبسایتهای خبری تخصصی در زمینه مدنظر کاربر نوشتهاند، دشوار میکند.
سیستم Topic Authority به گوگل اجازه میدهد تا بیشتر، نتایج اخبار محلی را به کاربران نشان دهد. و به این شکل نتایج جستجو را برای خوانندگان مناسبتر و مرتبطتر کند. به عنوان مثال، با جاری شدن سیل در منطقه زندگی کاربر، سیگنال تاپیک آتوریتی به محتوای آن دسته از وبسایتهای خبری محلی که به طور منظم موضوعات منطقه را پوشش میدهند اولویت بیشتری خواهد داد.
علاوه بر این، تاپیک آتوریتی به این معنی است که گزارشهای دست اول از تیمهای خبری که با منطقه و موضوع آشنا هستند، احتمال دیدهشدنشان بیشتر میشود.
گوگل اعلام کرده است که
وبسایتهای خبری محلی برای پوشش دادن رویدادهای خبری در منطقه خود بازدیدکنندهی بیشتری دریافت میکنند. تولیدکنندگان محتوا با موضوعات تخصصی نیز اگر محتوایی تخصصی و مرتبط با چنین اخباری ایجاد کنند، همین انتظار را باید داشته باشند.
تاپیک آتوریتی در فهرست “راهنمای رسمی گوگل برای سیستمهای رتبهبندی” درج نشده است. اما در حساب توئیتر Google SearchLiasion اعلام شد که Topic Authority چندین سال است که استفاده میشود.
برای وبسایتهای خبری محلی نیز مانند کسبوکارهای کوچک محلی سئو لوکال مهم است. «راهنمای جامع سئو محلی (لوکال سئو) برای کسبوکارهای کوچک» را بخوانید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.
تاپیک آتوریتی چطور کار میکند؟
سیستم Topic Authority از دامنه وسیعی از سیگنالها برای سنجش سطح تخصص و اعتبار یک وبسایت خبری محلی در زمینههای خاص استفاده میکند. سیگنالهای اولیه عبارتاند از:
- اثرگذاری و دست اول بودن مطلب: برای گوگل اینکه دیگران چقدر و چگونه به گزارش دست اول یک وبسایت استناد میکنند، حائز اهمیت است.
- اعتبار منبع: گوگل سابقهی کیفیت گزارشها و ارجاع و توصیه منابع تخصصی مانند انجمنهای حرفهای به وبسایت و محتواهای آن را ارزیابی میکند.
تاپیک آتوریتی چه تأثیری بر استراتژی سئو سایت میگذارد؟
Topic Authority لایه دیگری را به چینش و برنامهریزی استراتژیک متخصصان سئو اضافه کرده است. این لایه بر اهمیت تخصص، اثرگذاری و اعتبار وبسایتهای خبری محلی تاکید میکند. و با تلاشهای مداوم گوگل برای ارتقای محتوای باکیفیت هماهنگ است.
زمان استراتژیهایی که منجر به ارائه محتوای عمومی و یکسان میشدند، به سر آمده است. کسانی که در تولید و انتشار محتوای معتبر در حوزه تخصصی خود سرمایهگذاری میکنند، در موقعیت خوبی قرار خواهند گرفت تا از مزایای این سیستم رتبهبندی جدید بهرهمند شوند.
توصیههایی برای تولیدکنندگان محتوا
گوگل به رسانهها و وبسایتهای خبری و تخصصی که میخواهند از تاپیک آتوریتی به نفع خودشان استفاده کنند توصیههایی میکند:
- به پوشش محتوایی عالی در زمینهها و موضوعاتی که در آنها متخصص هستید، ادامه دهید.
- خبرنگاری تخصصی را جدی بگیرید. چون تاپیک آتوریتی با تاکید بر پوشش اخبار محلی و تخصصی، به تمرکز مجدد بر گزارشات دقیق و کامل منجر شده است.
کارشناسان سئو هر وبسایتی باید به این نکته هم توجه داشته باشند که گوگل مجموعهای از الگوریتمها و سیستمها را برای رتبهبندی نتایج جستجو بهکار میگیرد.
«الگوریتم Freshness و تاثیر آن بر سئو سایت» و «SpamBrain سلاح جدید گوگل در نبرد با وبسایتهای اسپم» را بخوانید تا با دوتا از مهمترین آنها آشنا شوید.
سیستمها و الگوریتمهای رتبهبندی گوگل و تاپیک آتوریتی
گوگل برای ارائه مرتبطترین و مفیدترین نتایج، در کسری از ثانیه فاکتورهای زیادی را بررسی میکند. برای این کار به سیستمها و الگوریتمهای رتبهبندی خودکار مجهز است. برخی از این سیستمها و الگوریتمها شباهتهایی با تاپیک آتوریتی دارند.
۱. سیستم هوش مصنوعی BERT
این هوش مصنوعی به گوگل کمک میکند تا مفهوم و هدف کلمات و ترکیبی از کلمات جستجوشده را بفهمد.
۲. سیستمهای اطلاعات مرتبط با شرایط بحرانی (Crisis information systems)
کمک میکند تا گوگل در مواقع بحرانی مثل بلایای طبیعی مفیدتر واقع شود.
۳. سیستمهای شناسایی اطلاعات تکراری و غیرمفید (Deduplication systems)
مطالبی را که مفید و یا دست اول نیستند از اولویت نمایش خارج میکند.
۴. سیستم مطابقت دقیق نام دامنه (Exact match domain system)
اگر محتوای مفیدی در وبسایتی وجود داشته باشد که نام دامنه آن با محتوا غیرمرتبط است، بازهم نمایش داده شود.
۵. سیستم محتوای مفید (Helpful content system)
محتوای دست اول و مفید را از محتوای بیکیفیت تشخیص میدهد.
۶. سیستمهای تجزیه و تحلیل لینکها و رتبهبندی صفحات (Link analysis systems and PageRank)
از بررسی لینکدهی صفحات مختلف به یکدیگر، متوجه محتوا و همچنین اهمیت مطالب آن صفحه میشود.
۷. سیستم اخبار محلی (Local news systems)
اخبار مرتبط با هر منطقه را شناسایی میکند تا آنها را به کاربران ساکن در همان منطقه نمایش دهد.
۸. سیستمهای تشخیص محتوای اصلی (Original content systems)
کمک میکند تا کاربر به نسخه مادر و اصلی محتوا دست پیدا کند.
۹. سیستم رتبهبندی بخشی از متن (Passage ranking system)
کمک میکند تا گوگل قسمتهای مختلف محتوا یا بخشهای مختلف یک صفحه را به صورت جداگانه بررسی و درک کند.
بیشتر بخوانید: “اصول برچسب گذاری در سئو“
جمعبندی و نتیجهگیری
گوگل همواره به دنبال راهکارهایی است که تجربهی دستیابی به پاسخ مناسب و مرتبط را برای کاربران خود بهبود ببخشد. این تلاش به شکل لیستی از الگوریتمها و سیستمهای دقیق و هوشمند قابل مشاهده است.
تاپیک آتوریتی کمک میکند گوگل تا حد امکان شبیه به موجودی شود که از ادراک بهرهمند است. این سیستم علاوه بر ارائه محتوای تخصصی و دست اول، بومیمحور بودن را نیز در نظر گرفته است و به آن بهای ویژهای میدهد. سیستم Topic Authority وبسایتهای خبری بومی و منطقهای را در اولویت قرار میدهد. و از گزارشهای دست اول تیمهای خبری که با محدوده مکانی و موضوعات مشخصی آشنا هستند، حمایت میکند.
کارشناسان سئو وبسایتهای خبری و وبسایتهایی که اخبار در حوزههای مشخصی را پوشش میدهند، مثل اخبار حوزهی فناوری یا پزشکی، باید به این سیستم اهمیت ویژهای بدهند. و وبسایت را برای آن بهینه کنند. یعنی وقایع و رویدادها را دست اول، درست، کامل و باجزئیات روایت کنند و به این کار ادامه دهند تا در یک حوزه و موضوع مشخص به وبسایتی مرجع و معتبر تبدیل شوند.
البته، وبسایتهای خبری فقط با بهینه شدن برای تاپیک آتوریتی سئو نمیشوند. لازم است دیگر معیارها و استاندارهای گوگل را رعایت کنند. هر وبسایتی باید برای تمامی الگوریتمهای گوگل بهینه شود. پس، کارشناس سئو نیاز دارد با همهی الگوریتمها و بهروزرسانیهای آنها آشنا باشد. به همین دلیل است که در آموزش سئو سایت دربارهی همهی الگوریتمها و نه یک یا چند الگوریتم خاص بحث میشود.