Site icon آکادمی آمانج

۴ سبک رایج در UI برای طراحی دکمه‌ها

۴ سبک رایج در UI برای طراحی دکمه‌ها

 دکمه‌ها یکی از عناصر ضروری و رایج در رابط‌های کاربری هستند. دکمه‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا با رابط کاربری حرکت کنند و به ویژگی‌ها یا عملکردهای مختلف دسترسی داشته باشند. آن‌ها به وضوح نشان می‎‌دهند کاربر باید کجا را کلیک کند و در نتیجه‌ی آن چه عملی انجام خواهد شد.

دکمه‌ها اغلب به عنوان عنصر اقدام به عمل در طراحی UI استفاده می‌شوند. آن‌ها کاربران را تشویق به انجام یک عمل خاص، مانند ثبت‌نام برای یک سرویس یا خرید می‌کنند. یک دکمه با طراحی خوب تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و رابط کاربری را بصری‌تر و کاربر پسندتر می‌کند.

در این مقاله به بررسی ۴ نوع سبک رایج طراحی دکمه در رابط کاربری و زمینه استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

دکمه‌ها در طراحی رابط کاربری

در ادامه به دکمه‌های رایج در طراحی UI اشاره کرده‌ایم. و نیز نکات استفاده صحیح از هر یک، باید و نبایدها، نکات دیزاین و رنگ آن‌ها را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

 

۱. دکمه جامد (Solid button)

دکمه‌های جامد نوعی دکمه در المان‌های رابط کاربری (UI) به شمار می‌آیند که دارای پس زمینه رنگی ثابت و متن یا نماد با رنگی متضاد هستند. همانطور که به نظر می‌رسد این دکمه‌ها نسبت به سایر دکمه‌ها بیشتر جلب توجه می‌کنند. از این جهت برای دعوت به اقدام‌های مهم و اصلی صفحه‌ی وبسایت یا لندینگ پیج به کار می‌روند. دعوت به اقدام‌های مهمی همچون ((خرید)) یا ((ثبت نام)) به وفور با دکمه جامد دیده می‌شوند.

در این مثال از صفحه‌ی اصلی وبسایت دیدار، دکمه‌ی نارنجی رنگ، یک دکمه‌ی جامد است.

 

 

نکات مربوط به طراحی دکمه‌های جامد برای طراحان رابط کاربری:

 

 

 

 

کلید ایجاد تجربه کاربری خوب، سازگاری بصری است.

 

 

۲. دکمه توخالی (Ghost button)

دکمه‌‌های Ghost نوعی دکمه در طراحی رابط کاربرند که پس زمینه شفاف با حاشیه، متن یا نماد به رنگ متضاد دارند. آن‌ها اغلب برای اقدامات ثانویه روی صفحه مانند لغو یا تنظیم مجدد استفاده می‌شوند.

 

نکات مربوط به طراحی دکمه‌های توخالی برای طراحان رابط کاربر:

 

 

 

در تصویر زیر، دکمه‌های more و following دکمه‌های توخالی به حساب می‌آیند.

 

 

۳. دکمه فقط نماد (Icon-only button)

دکمه Icon-only  همانطور که از نامش پیداست، نوعی دکمه در طراحی رابط کاربر است که فقط یک نماد را بدون هیچ متنی نمایش می‌دهد.

 

نکات مربوط به طراحی دکمه‌های فقط نماد برای طراحان UI:

 

 

 

 

 

 

 

 

۴. دکمه عمل شناور (Floating action button)

دکمه عمل شناور (FAB) نوعی دکمه است که توسط Google Material Design رایج شده است. این دکمه معمولاً به عنوان عملکرد اصلی برای برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. از طرفی دیزاینرها معمولاً این دکمه را در گوشه سمت راست پایین صفحه قرار می‌دهند. به عنوان مثال، اپلیکیشن توییتر از FAB برای ایجاد یک توییت استفاده می‌کند.

 

 

نکات مربوط به طراحی دکمه‌های عمل شناور برای طراحان رابط کاربر:

 

 

 

 

 

تفاوت بین Floating action button و Icon-only button

۱. تفاوت اصلی بین دکمه عمل شناور و دکمه فقط نماد، هدف و محل قرارگیری آن‌هاست. FABها عملکرد اصلی یک برنامه یا صفحه را مشخص می‌کنند. از طرفی معمولاً در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش قرار می‌گیرند. اما دکمه‌های Icon-only برای نمایش اقدامات یا گزینه‌های ثانویه استفاده می‌شوند. بنابراین می‌توانند در هر نقطه از صفحه نمایش قرار گیرند.

 

۲. دکمه‌های عمل شناور به گونه‌ای در طراحی UI قرار می‌گیرند که به راحتی از سایر دکمه‌های روی صفحه تشخیص داده شوند. در حالی که دکمه‌های فقط نماد ممکن است با سایر عناصر رابط کاربر ترکیب شوند.

 

۳. FABها همچنین شکل دایره‌ای مشخصی دارند و به شکلی متمایز نمایش داده می‌‌شوند. در حالی که دکمه‌های Icon-only ممکن است اشکال و اندازه‌های مختلفی داشته باشند و معمولاً در رابط کاربر جلب توجه نمی‌کنند.

 

۴. دکمه‌های عمل شناور اغلب در برنامه‌های تلفن همراه (اپلیکیشن) استفاده می‌شوند. آن‌ها به عنوان یک عنصر برجسته و چشم‌نواز در نظر گرفته شده‌اند که توجه کاربر را به عملکرد اصلی برنامه جلب می‌کنند.

 

 

مخلص کلام

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، بدون وجود دکمه‌ها در رابط کاربری، تجربه کاربر مختل خواهد شد. دکمه‌ها یک عنصر ضروری در طراحی UI و طراحی محصول هستند؛ زیرا راهی واضح و شهودی برای تعامل کاربران با یک برنامه کاربردی فراهم می‌کنند. به دلیل اهمیت این موضوع، در دوره طراحی رابط کاربری به دکمه‌ها و طراحی صحیح آن‌ها نیز پرداخته می‌شود.  

 

 

 

در نوشتن این مقاله از uxplanet استفاده شده است.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل