Site icon آکادمی آمانج

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟+(مراحل و اصول کاربردی)

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ استفاده از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود برای ایجاد نام تجاری شما، افزایش فروش و بالا بردن ترافیک وب سایت است. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل انتشار مطالب جذاب در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی، تعامل با مخاطبان، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی است.

مشهورترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی (در حال حاضر) عبارتند از: فیس‌بوک (Facebook)، اینستگرام (Instagram)، توییتر (Twitter)، لینکدین (LinkedIn)، پینترست (Pinterest)، یوتیوب (YouTube).

همچنین طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که به مشاغل کمک می‌کند تا از سکوهای رسانه‌های اجتماعی که در بالا ذکر شد، بیشترین بهره را ببرند.

 

خلاصه ای از بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ابتدا با انتشار مطلب شروع شد. مشاغل برای ایجاد ترافیک برای وب سایت‌های خود به امید فروش بیشتر، محتوای خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند. اما رسانه‌های اجتماعی فراتر از محلی برای انتشار محتوا بودند و رشد به‌سزایی داشتند.

امروزه، کسب و کارها از رسانه اجتماعی برای موارد زیادی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار که به فکر بازخورد مثبت برند خود در میان مردم است، در فضای مجازی باید به بررسی و پاسخ گویی به نظرات و مکالمات مربوط به برند خود بپردازد. یک کسب و کار که می خواهد میزان موفقیت حضور خود در شبکه های اجتماعی را بررسی کند، باید به دنبال تحلیل تعامل و میزان فروش خود به کمک ابزارهای تحلیلی باشد. یک کسب و کار که به دنبال رسیدن به میزان مشخصی از مخاطب است، باید از تبلیغات متناسب با میزان مخاطب گسترده کمک بگیرد.

به طور کلی، کسانی که این وظایف را انجام می دهند، به عنوان مدیر یا ادمین شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند.

 


اگر کسب و کار شما در زمینه فشن و پوشاک است، مقاله‌ی «۹ استراتژی مهم بازاریابی برای برند‌های پوشاک، مد و فشن» برای شما مفید خواهد بود.


پنج ستون اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی

 

 

 

۱. استراتژی یازاریابی دیجیتال

۲. برنامه ریزی و نشر

۳. گوش دادن و درگیری

۴. تجزیه و تحلیل و گزارشگری

۵. تبلیغات

 

۱. استراتژی

قبل از اینکه مستقیماً شیرجه بزنید و چیزی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید، بگذارید قدمی به عقب برداریم و به تصویر بزرگ تر نگاه کنیم. اولین قدم این است که در مورد استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود فکر کنید.

اهداف شما چه هستند؟ چگونه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف تجاری شما کمک کنند؟ برخی از مشاغل برای افزایش آگاهی از برند خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، برخی دیگر از آن برای بالابردن ترافیک وب سایت و فروش استفاده می‌کنند و برخی در پی افزایش دنبال کننده های خود در شبکه های اجتماعی هستند. رسانه های دسته جمعی به شما کمک می‌کنند تا در حوزه‌ی برند خود به ایجاد تعامل با مخاطبان بپردازید.

می‌خواهید روی کدام سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید؟ عمده پلتفرم های رسانه های اجتماعی، که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب هستند. همچنین پلتفرم های کوچک تر و به روز دیگری مانند Tumblr ،TikTok و Anchor و شبکه های پیام رسانی مانند تلگرام (Telegram) و واتس‌اپ (WhatsApp) وجود دارند. هنگام شروع کار، بهتر است چند پلتفرم را که فکر می‌کنید مخاطبان هدفتان در آن حضور دارند را انتخاب کنید.

چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوا مخاطب مورد نظر شما را به بهترین وجه جذب می‌کند؟ آیا این محتوا تصاویر، فیلم‌ها یا لینک محصولات در وب سایت هستند؟ بهتر است محتوای آموزشی تولید کنید یا محتوای سرگرم کننده؟ اینجا مرحله خوبی برای شروع ایجاد پرسونای بازاریابی است که به شما در پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند. 

 

۲. برنامه ریزی و انتشار محتوا

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای مشاغل کوچک معمولاً با حضور مداوم در رسانه های اجتماعی آغاز می‌شود. نزدیک به سه میلیارد نفر (3،000،000،000) از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با حضور در پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی، به برند خود فرصتی می‌دهید تا توسط مشتریان آینده خود کشف شود.

انتشار در رسانه‌های اجتماعی به آسانی به اشتراک گذاری یک پست وبلاگ، یک تصویر یا یک فیلم در یک بستر وب است. درست همان‌گونه است که در پروفایل شخصی خود به تصویری به اشتراک بگذارید. اما شما باید به جای ایجاد و انتشار مطالب به صورت خودجوش، مطالب خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. همچنین برای اطمینان از به حداکثر رساندن درصد موفقیت در رسانه‌های اجتماعی، باید مطالب خاصی را که مخاطب شما دوست دارد، در زمان و ساعت مناسب منتشر کنید.

 

۳. تعامل با مخاطب

با پیشرفت کسب و کار و رسانه‌های اجتماعی شما، مکالمات مربوط به نام تجاری شما نیز افزایش می یابد. افراد در مورد پست‌های شما اظهار نظر می‌کنند، شما را در پست های رسانه‌های اجتماعی خود منشن می‌کنند یا مستقیماً به شما پیام می‌دهند.

حتی ممکن است مردم بدون اینکه به شما اطلاع دهند در مورد برند شما در رسانه‌های اجتماعی صحبت کنند. بنابراین شما می‌توانید مکالمات رسانه‌های اجتماعی در مورد برند خود را کنترل کنید. 

 

۴. تجزیه و تحلیل و گزارشگری

در طول مسیر، باید بدانید که بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما چگونه انجام می‌شود. آیا نسبت به ماه گذشته پیشرفتی داشته اید؟ چند نظر مثبت در ماه دریافت کرده اید؟ چند نفر از هشتگ نام تجاری شما در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کردند؟

به طور کلی پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی، اطلاعات کلی درباره این موارد به شما ارائه می دهند. با این حال شما می توانید برای دستیابی اطلاعات عمیق‌تر در زمینه تجزیه و تحلیل داده های مربوط به شبکه اجتماعی خود و یا مقایسه چند شبکه با یکدیگر، از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تحلیلی رسانه‌های اجتماعی موجود استفاده کنید.

 

۵. تبلیغات

در صورت داشتن بودجه مناسب، می‌توانید تبلیغات رسانه‌های اجتماعی را هم در برنامه خود قرار دهید. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد تا به مخاطبان وسیع‌تری دست پیدا کنید.

پلتفرم های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی امروزه آنقدر قدرتمند هستند که می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغاتتان دقیقا برای چه کسانی نمایش داده شود. شما می‌توانید بر اساس جمعیت‌شناسی، علایق، رفتارها و موارد دیگر، مخاطبان هدف را انتخاب کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله که از سری مقالات آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی آکادمی آمانج خدمت شما ارائه شد، من به صورت کامل به بحث بازاریابی شبکه های اجتماعی که از ارکان قدرتمند بازاریابی دیجیتال می‌باشد پرداختم. پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تحول هستند. وقتی فیس‌بوک برای اولین بار شروع شد، افراد فقط می‌توانستند پست‌های متنی را به اشتراک بگذارند. اکنون، قالب‌های محتوایی زیادی مانند تصاویر، فیلم‌ها، فیلم‌های زنده و Stories وجود دارد.
از این رو، بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر است. و شما باید مدام از آخرین تغییرات و استراتژی‌ها برای موفقیت و رشد در رسانه‌های اجتماعی مطلع و به‌روز باشید. دنیای امروز دنیای اینترنت است و دیگر به کسانی که سواد خواندن نوشتن دارند با سواد گفته نمی‌شود بلکه کسانی که سواد دیجیتال دارند را می‌شود باسواد نامید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل