Site icon آکادمی آمانج

پنج سوالی که هنگام شروع یک پروژه باید از خود بپرسید

راهنمای هدایت پروژه

یکی از مهم ترین عواملی که شما را در اجرای یک پروژه کمک خواهد کرد، بی شک بحث تجربه می‌باشد. شاید در بسیاری از قسمت های انجام پروژه بتوان با تکنیک های متفاوت، پروژه را در مسیر درست نگه داشت اما تکیه بر تجربه همراه نکات تئوری شما را در اجرا و برنامه ریزی شروع پروژه، بازه های حساس پروژه (پیک ها) و پایان پروژه می تواند به شکل قابل توجهی یاری کند.
اگر تا الان در پروژه بزرگی شرکت نداشته اید یا اینکه مدیریت پروژه به عهده شما نبوده است اصلا نگران نباشید.
با ۵ سوالی که در ادامه خدمت شما ارائه خواهم کرد شما قادر خواهید بود که یک پروژه را علاوه بر تمرکز زدایی به بهترین نحو اجرا و مدیریت کنید و موفقیت خود را در برنامه ریزی و فرایند اجرای پروژه به میزان قابل قبولی تضمین کنید.

 


نکته: مطالعه این مقاله به عنوان یک سند پویا به تمام افرادی که در پروژه شرکت دارند توصیه می‌شود.


۱) برای انجام پروژه به چقدر زمان و کار نیاز داریم؟

اگر یک پروژه جدید را شروع کرده اید قطعا هدفی از انجام دارید و به پایان رساندن آن برای شما منفعتی به همراه دارد. اگر از انجام پروژه هدفی ندارید یا به اجبار می خواهید آن را انجام دهید به شما توصیه می کنم این مقاله را مطالعه نکنید. سریع از کار خارج شوید به جستجو و دنبال کردن آنچه به آن علاقه دارید بپردازید.

هنگامی که یک پروژه را شروع می کنید باید برای خود یک تاریخ اتمام (ددلاین) تعیین کنید. (این موعد باید زودتر از ددلاین کارفرما باشد تا شما بتوانید ایرادات پروژه را پیدا کنید و زمانی برای اصلاح آن داشته باشید و همچنین روش و ترتیب ارائه را نیز در مدت زمان باقی مانده تمرین کنید.

 

البته لازم به ذکر است که هیچ پاسخ دقیقی به این سوال وجود ندارد اما شما می‌بایست با توجه به برنامه شخصی خود، دیگر افراد و حداقل و حداکثر فعالیتی که برای انجام پروژه لازم است، زمان مورد نیاز برای انجام بخش های مختلف پروژه و اتمام آن را تعیین کنید.
برای مثال اگر قرار است یک پروژه سئو، طراحی سایتیا طراحی تجربه کاربری را از صفر شروع کرده و آن را به پایان برسانید و نهایت روزی یک ساعت می توانید روی پروژه وقت بگذارید و تا ارائه پروژه یک ماه زمان دارید بهتر است روزهای اخر هفته زمان بیشتری به انجام پروژه اختصاص دهید و با هم تیمی های خود تعامل بیشتری داشته باشید تا قبل از موعد بتوانید پروژه را با کیفیت قابل قبولی به اتمام برسانید.

 

صادق بودن با خود در میزان زمانی که می توانید به یک کار خاص اختصاص دهید و تعهد به آن، یک عنصر بسیار الهام بخش به هم تیمی ها و یک محرک قوی در پیشبرد اهداف پروژه است.

 

ترفند: توجه داشته باشید که هیچ چیز به اندازه تعهداتی که به پروژه دارید و در انجام آن سهل انگاری کرده اید نمی‌تواند مسیر پروژه را منحرف سازد. پس جدا از برنامه ریزی و تخمین زمانی برای بخش ها مختلف پروژه سعی کنید به صورت تیمی به انجام کارها و رعایت بازه های زمانی متعهد باشید تا کشتی شما به سلامت به مقصد برسد.

 

اصلی ترین معیار موفقیت شما چیست؟

آیا پروژه طراحی سایت دارید؟ آیا قرار است یک وبسایت را سئو کنید، به برنامه نویسی یک اپلیکیشن خاص بپردازید یا یک مسئله خاص را با الگوریتم های ماشین لرنینگ پیش بینی و حل کنید؟ مهم نیست!
شما باید در تمام پروژه های خود، معیارهایی که به منظور پیشرفت و موفقیت پروژه نیاز دارید را طبق یک روند منطقی لیست کنید.

اینکه چه سنجه هایی میزان پیشرفت و موفقیت پروژه شما را تعیین می‌کند کاملا به اهداف شما بستگی دارد. اما پیدا کردن یک معیار مهم و جهان شمول می‌تواند به تمام تصمیمات و استراتژی های شما در روند پیشرفت پروژه جهت دهی کرده و شما را از سردرگمی نجات دهد.

 

 

به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی یک وبلاگ را دارید به نظر من مهم ترین معیار موفقیت پروژه شما افزایش تعداد بازدید کننده می‌باشد. البته معیارهای دیگری مثل اشتراک گذاری نیز می توانند مورد بررسی قرار گیرند.
پس هرچه قدر بازدید کننده و اشتراک گذاری مطالب شما افزایش یابد (معیار) شما به هدف خود که برفرض کسب درامد از طریق تبلیغات یا سئو سایت بوده است نزدیک تر شده اید.

نکته: یک معیار درست به شما کمک می‌کند تا پیشرفت پروژه خود را بتوانید با قطعیت بیشتری قضاوت و پیشبینی کنید و همچنین تشخیص دهید چه فعالیت هایی بیهوده است و نباید بر آن سرمایه گذاری کنید.

 

۳) کاربر وقتی با پروژه شما روبرو شود باید چه کاری انجام دهد؟

این پرسش به نوعی پاسخی به مورد قبلی است. من می خواهم پروژه ام به سطحی برسد تا کاربر در لحظه ای که با آن مواجه می شود همان کاری را که من می‌خواهم، انجام دهد.
یکی از مهم ترین اهدافی که همه ما از انجام پروژه های خود داریم این است که مخاطب به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در فرایند کسب درامد برای ما نقش داشته باشد. یا از ما خرید کند یا شروع کننده فرایندی باشد که به کسب درامد ما کمک کند.
آیا کاربر خودش باید این موضوع را متوجه شود؟ خیر
پس از او بخواهید (به صورت امری) که کاری که به سود شما می‌باشد را انجام دهد، سنجه هایتان را محقق کند تا شما به هدفی که می‌خواهید برسید.

 


در این حوزه مقاله «CTA چیست؟(چطور محتوای فراخوان به عمل تاثیرگذار بنویسم)» را مطالعه کنید.


 

شما برای رسیدن به هدف خود شاید چندین و چند معیار مختلف در دست داشته باشید اما تمرکز بر یک معیار و هدف مشخص بهترین کاری است که شما می‌توانید با بودجه کم نیز به آن برسید. به جای آنکه یک ماهی کوچک در یک دریای بزرگ باشید سعی کنید یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک باشید. چطور؟ با محدود کردن جامعه هدف، اهداف و معیار ها و تمرکز صد در صدی بر آن

 

۴) پروژه شما برای چه افرادی است و چه ارزشی برای آن ها ایجاد می‌کند؟

برخلاف دو سوال قبل شما باید وقت بیشتری برای پاسخ به این سوال اختصاص دهید.
پروژه من برای چه جامعه هدفی قابل ارائه است؟ قشر دانشجو؟ نوجوانان؟ خانم های خانه دار؟ و …
مخاطب هدف شما کیست؟ پاسخ به این سوال بخش عمده ای از استراتژی و برنامه ریزی شما را در جهت پیشرفت پروژه مشخص خواهد نمود.

 


در این حوزه، مقاله « پرسونا چیست؟ دستورالعمل کاربردی نگارش پرسونای مخاطب» مطالعه کنید.


در صورتی که جامعه هدف شما با پروژه شما روبرو شود، شما به آن ها چه ارزشی ارائه خواهید نمود و چه گره ای از کار آن‌ها باز خواهید کرد؟
می ‌توان گفت این دو سوال، تنها وجه اشتراک بین کوچک ترین تا بزرگترین پروژه ها با بودجه های میلیون دلاری می باشد.

شناخت پتانسیل های پروژه می تواند شما را در فرایند پیشرفت پروژه به شکل قابل توجهی یاری کند. در این مسیر از ایده برداری و مطالعه (کپی برداری نه!) پروژه های موفق خارجی غافل نشوید.

ترفند: از تکنیک ارزش افزوده به هیچ وجه غافل نشوید، این کار موجب می شود مخاطب شما به چیزی فراتر از آنچه انتظار داشته است برسد و این موضوع کار را برای رقبای شما سخت خواهد کرد.
برای مثال؛ ارائه یک فیلم آموزشی یا یک کتاب رایگان در وبسایت می‌‌تواند تاثیر بسیار عمیقی در ذهن مخاطب شما بگذارد.

 

یادتان باشد:
مخاطب به ارزشی که پروژه برای شما ایجاد می‌کند اهمیت نمی‌دهد. او به دنبال ارزشی است که شما برای او به ارمغان می آورید.

از بازخوردها اولیه می‌توانید چه مطالبی بیاموزید؟

پروژه شما در ابتدای راه اندازی به آن چیزی که می‌خواهید نخواهد رسید، پس اصلا نگران نباشید. موضوعی که شما می‌بایست هنگام راه اندازی پروژه به آن توجه داشته باشید، بازخوردهایی است که دریافت می‌کنید.این بازخوردها در اصل ادامه مسیری است که شما باید آن را بپیمایید.
به تعاریف و انتقادات اولیه بیش از حد واکنش نشان ندهید بلکه سعی کنید با عینک واقع بینی به نظرات نگاه کرده و از آن ها به عنوان سکوی پرش پروژه خود استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله من سعی کردم ۵ سوال مهمی که هنگام شروع یک پروژه جدید باید از خود بپرسید را خدمت شما ارائه کنم.
این سوالات شاید در نگاه اول کمی تئوری به نظر برسند اما دقت داشته باشید بدون توجه به این پرسش ها پروژه شما مخصوصا اگر بلند مدت باشد به آن هدفی که در پی آن بوده اید، در یک زمان مشخص و با یک کیفیت قابل قبول نخواهد رسید.

خلاصه ای از این سوالات:
برای انجام پروژه به چقدر زمان و چه میزان فعالیت نیاز داریم؟ (سنجش منابع)
موفقیت پروژه با چه سنجه هایی باید مورد بررسی قرار بگیرد؟
مخاطب هدف وقتی با پروژه ما روبرو می‌شود باید چه کاری انجام دهد؟
پروژه ما برای چه افرادی است و چه ارزشی برای آن ها ایجاد می‌کند؟
از بازخوردهای اولیه باید به چه ضعف ها و قوت هایی پی ببریم؟

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل