Site icon آکادمی آمانج

آپدیت هسته May ٢٠٢٢ گوگل چه درس‌هایی به ما می‌دهد؟

آپدیت می 2022

همانطور که می دانید گوگل در تاریخ ٢۵ می ٢٠٢٢ اعلام کرد که آپدیت جدید الگوریتم مرکزی خود را شروع کرده است. این به‌روزرسانی تقریبا روی تمام وب‌سایت‌ها تاثیر گذاشت. برخی از سایت‌ها رشد کردند و برخی دیگر با افت شدیدی مواجه شدند.

گوگل به صورت مداوم در حال به روزرسانی الگوریتم‌هایش است. روزانه یک یا دو تغییر در الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل اتفاق می‌افتد که بسیاری از آن‌ها قابل توجه نیستند. آنچه که برای متخصصان سئو اهمیت دارد، آپدیت‌هایی تحت عنوان آپدیت هسته گوگل است که یک یا دو بار در سال اتفاق می‌افتد. آپدیت‌های هسته گوگل از این جهت اهمیت دارند که می‌توانند تاثیرات بسیار قابل توجهی روی وب‌سایت بگذارند.

در این مقاله ما خلاصه‌ای از تاثیر آپدیت May ٢٠٢٢ را بر روی انواع وبسایت‌ها، عبارات جستجو و تاثیر آن در نتایج را بررسی کرده‌ایم.

 


بیشتر بخوانید: “آپدیت هسته مرکزی گوگل (می ۲۰۲۲): راهنمای متخصصان سئو


 

آپدیت مرکزی گوگل چیست؟

هیچکس از ماهیت واقعی الگوریتم‌های گوگل خبر ندارد، مگر اینکه خود گوگل به ما بگوید. با این حال ما به عنوان متخصصان سئو برای این که بتوانیم تاثیر به‌روزرسانی هسته گوگل را بر نتایج ارگانیک وبسایت بررسی کنیم، باید به ٢ معیار مهم توجه کنیم: قابلیت جستجو (Visibility) و نوسانات (Volatility)

منظور از قابلیت جستجو این است که یک دامنه در نتایج جستجوی گوگل حضور داشته باشد. زمانی که این معیار افزایش پیدا کند، وب‌سایت در کلمات کلیدی خود از جایگاه و رتبه خوبی برخوردار است که این جایگاه منجر به افزایش کلیک خواهد شد. و برعکس زمانی که معیار قابلیت جستجو کاهش پیدا کند، یعنی وب‌سایت جایگاهش را در کلمات کلیدی از دست داده است.

به میزانی که قابلیت جستجو افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، نوسان گفته می‌شود.

چرا می‌گوییم به روزرسانی هسته روی تمام وب‌سایت‌ها تاثیر می‌گذارد؟ چون معیار Visibility در طول دوره‌ای که این به‌روزرسانی اتفاق می‌افتد به شدت افزایش یا کاهش می‌یابد.

به کمک این دو معیار، داده های ابزار سنسور Semrush و ابزاری به نام SISTRIX بیایید ببینیم چه درس‌هایی می‌توانیم از آپدیت می ٢٠٢٢ بگیریم؟

 

وب سایت های تحت تاثیر

بازاریابان در اوایل این به روز رسانی نوسانات و گاهاً افت شدید وب‌سایت را گزارش کردند. در حالی که داده های سمراش نشان داد که آپدیت may ٢٠٢٢ در مقایسه با آپدیت November ٢٠٢١ خفیف‌تر بوده است.

 

 

Mordy Oberstein مدیر سئو wix در بررسی سنسور سمراش هیچ شاخصی را مبنی بر این که به‌روزرسانی مِی بر روی صنایع خاصی تاثیر گذاشته پیدا نکرد. او در پاسخ به این سوال که چه نوساناتی نشان می‌دهد به‌روزرسانی هسته یک نیچ خاص را مورد هدف قرار می‌دهد، پاسخ داد که فکر نمی‌کند گوگل حوزه خاصی را هدف قرار دهد؛ بلکه بیشتر بر روی انواع محتوا تاثیر می‌گذارد.

او توصیه کرد: “به آنچه در صفحه اتفاق می‌افتد نگاه کنید، زیرا تا زمانی که به تغییر رتبه‌ کلمات کلیدی نگاه نکنید، نمی‌توانید تشخیص دهید که چه اتفاقی در حال وقوع است.”

 

عبارت جستجو تحت تأثیر

مارکوس توبر، بنیانگذار Searchmetrics، با استفاده از داده‌های سنسور Semrush، نوسانات رتبه‌بندی را بر اساس انواع کلمات کلیدی بررسی کرد.

همانطور که می‌دانید، انواع کلمات کلیدی را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

Informational: کلمات کلیدی که برای یافتن پاسخ یک سوال یا اطلاعات کلی درباره موضوعی خاص استفاده می‌شوند.

Navigational: کلمات کلیدی که با هدف انتقال به یک صفحه خاص جستجو م‍ی‌شوند.

Commercial: عباراتی که برای یافتن برندها یا خدمات آن‌ها جستجو می‌شود.

Transactional: کلمات کلیدی که برای یک اقدام خاص یا خرید محصولی جستجو می‌شود.

 

این نمودار نشان می دهد که عبارت های Informational و Transactional بیش از ۵٠ درصد نوسان را در طول آپدیت مِی تجربه کرده است.

در ادامه این مقاله به بررسی یافته های توبر و شاخص های SISTRIX، پرداخته شده است و دو گروه از وب‌سایت تحت عنوان وب‌سایت‌های برنده و بازنده در این آپدیت معرفی شده اند.

 

وب‌سایت‌های برنده

وب‌سایت‌هایی که به عنوان وب‌سایت‌های بنده معرف شده اند، از بین ٢٠ وب‌سایت برتر در انگلستان، که بیشترین رشد قابلیت جستجو (Visibility) را داشته اند، معرفی شده اند.

 

 

برندهای بزرگ در حوزه e-Commerce 

تجارت الکترونیک یکی از موضوعات محبوب در رسانه‌های اجتماعی است و شاخص Sistrix نیز از این موضوع پشتیبانی می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، وب‌سایت‌های مشهور خرده‌فروشی مانند آمازون، eBay  و Etsy در جدول بالا بیشترین تغییرات Visibility را داشته‌اند.

 

وب‌سایت‌های ویدئویی

 

 

وبسایت‌های ویدئویی مانند یوتیوب، تیک‌تاک، دیزنی پلاس و… به میزان قابل توجهی رشد یافتند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، TikTok بیشترین رشد (١٣٣%) را داشته است.

این نشان می‌دهد مردم تماشای آنلاین ویدیوها را دوست دارند و گوگل هم در حال حاضر به ویدیوهای موجود در وبسایت‌ها اهمیت بیشتری می دهد و در رتبه‌بندی‌هایش چه در صفحه اصلی نتایج جستجو و چه در بخش Videos و Discover به ویدیوها توجه ویژه‌ای می‌کند.

 

بازنده‌ها

وب‌سایت‌های بازنده به عنوان گروه‌هایی تعریف شدند که کاهش قابل توجهی در شاخص دید Sistrix  را تجربه کردند.

 

 

ناشران اخبار و رسانه

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، وب‌سایت‌های خبری بیشترین کاهش را داشته‌اند. دلیل این موضوع در درجه اول متأثر از محتواهایی است که در مورد همه چیز نوشته ‌می‌شود. به عنوان مثال، اخبار افراد مشهور، نتایج ورزشی، آب و هوا، اقتصاد، و توصیه های شغلی. به عبارت دیگر بسیاری از افراد اعتقاد دارند موضوعاتی که در وب‌سایت‌های خبری نوشته می‌شود، آن چیزی نیست که کاربران به دنبال آن هستند.

 

وب‌سایت‌های مرجع

وب‌سایت‌های مرجع مانند فرهنگ‌ لغت، ویکی‌پدیا و… نیز جزو آن دسته از وب‌سایت‌هایی بودند که بیشترین افت را داشتند. در حالی که این صفحات ممکن است بر اساس مدل‌های پردازش متن مانند TF-IDF و Word2Vec کاملا درست به نظر برسند، اما به ندرت با هدف جستجو مطابقت دارند.

 

ویژگی‌های جدید SERP

یکی از ویژگی‌های جدیدی که در صفحه نتایج جستجو ایجاد شده است، این است که گوگل برای عباراتی که درون‌مایه Transactional دارند، تصاویر را به شکل یک فروشگاه اینترنتی به همراه مشخصات محصول، نمایش می‌دهد. با کلیک بر روی هر کدام از این محصولات، گزینه‌های خرید نیز نمایش داده می‌شود. این ویژگی در ابتدا در اواخر مارس ٢٠٢٢ منتشر شد و چند روز قبل از آپدیت May ٢٠٢٢ در دسکتاپ هم ظاهر شد.

 

 

 

 ظهور این ویژگی چه معنایی برای بازاریابان دارد؟

از آن‌جایی که گوگل به قصد کاربر از جستجو اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، بهتر است کلمات کلیدی را که درون‌مایه تجاری یا خرید دارند را برای این نوع نمایش بهینه کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار افت رتبه در کلمات کلیدی شوید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، در الگوریتم می گوگل، تمرکز اصلی بر محتوای مناسب برای کاربر است. توجه کنید که، آنچه در این مقاله گفته شد یک فرضیه و حدس مبتنی بر داده‌های موجود است. به همین دلیل توصیه می‌شود به دلیل افزایش علاقه کاربران به مشاهده محتوای ویدیویی، از ویدیو استفاده شود. طبق آمار ٧٣% از مردم ترجیح می‌دهند به صورت ویدیویی با ویژگی‌های یک محصول یا خدمات خاص آشنا شوند.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به رشد وب سایت کمک کند، استفاده از ریچ اسنیپت ها است. به بیان دیگر محتوا باید به بهترین و بهینه‌ترین شکل ممکن برای کاربر نمایش داده شود. در دوره آموزش سئو آمانج نحوه پیاده سازی تمامی این موارد آموزش داده شده است.

 منبع: searchenginejournal.com

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل