Site icon آکادمی آمانج

کاربردپذیری در طراحی تجربه کاربری چیست؟

کاربرد پذیری در طراحی

حتما برای شما هم در زمان استفاده از یک وسیله، یک سایت یا حتی یک اپلیکیشن، پیش آمده که تجاربی نظیر تجربه کاربری خوب: لذت بخش بودن، یادگیری آسان ، در دسترس بودن، سرگرم کننده و جذاب ، زیبا و سریع و در مقابل تجربه کاربری بد ویژگی هایی مثل گیج کننده ، کند و کسل کننده ، پر استرس و غیر قابل اعتماد ، زشت و… را داشته اید. تجربه کاربری کاربرد پذیر در صنعت بسیار امر حیاتی است.
طبیعتا اگر شما صاحب کسب و کاری هستید و مشتریان به صورت مستقیم از خدمات و یا کالاهای شما استفاده می کنند باید نگران این موضوع باشید. چرا که اگر رقیب شما بتواند تجربه کاربری خوبی را نسبت به شما ارائه دهد، مشتریان امروزی تجربه نشان داده است که صبر بالایی نخواهند داشت و به سمت خرید از رقیب شما سوق پیدا خواهند کرد.
برای اینکه کاربرد پذیری تجربه کاری را یاد بگیرید تا انتها با آمانج همراه باشید.

 

تجربه کاربری ux چیست؟

پیش از هر چیز باید با تجربه کاربری یا UX آشنا شویم. UX مخفف عبارت User Experience Design به معنای طراحی UX است. تجربه کاربری شامل احساس و نگرش یک فرد هنگامی که از یک محصول استفاده می‌کند، گفته می‌شود. همچنین تجربه کاربری شامل نام تجاری محصول، احساسی که به کاربر دست می‌دهد و عواطف واقعی افراد را شامل می‌شود. تمامی این موارد بخش مهمی از تجربه کاربری را تشکیل می‌دهند که در فرآیند طراحی سایت باید برای آن اهمیت زیادی قائل شد.


برای آشنایی بیشتر با تجربه کاربری مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

«“طراحی تجربه کاربر یا UX چیست؟(راهنمای جامع)»

«نویسنده تجربه کاربری کیست؟»

«چطور تجربه مشتری را در ۵ قدم بهبود ببخشیم»


کاربرد پذیری چیست؟

کاربردپذیری یک شاخص بسیار مهم برای بررسی کیفیت یک محصول به شما می‌آید. در واقع کاربردپذیری سادگی در استفاده و یادگیری، کارآمد بودن، خطاهای کمتر و همچنین رضایت کاربران را شامل می‌شود. کاربردپذیری از مواردی است که معمولا در بخش کاربردی بودن و عملکرد یک محصول یاد می‌شود. اگر مدیر یک سایت هستید، سعی کنید مشکلات آن در زمینه کاربردپذیری را رفع نموده تا از مواجه شدن سایت با شکست جلوگیری کنید.

 

مسائل مربوط به کاربرد پذیری در طراحی اصلی
– بررسی اثربخشی و کارایی یک محصول و طراحی آن به عنوان هدف اصلی
– ارزیابی راحتی استفاده از محصول توسط افراد و میزان رضایت آنها از محصول
– طراحی نهایی محصول بر اساس میزان راحتی در استفاده و بررسی کاربردپذیری بر روی آن

 

مسائل مربوط به تجربه کاربری در طراحی اصلی
– طراحی و ارزیابی در فرآیند شروع و پایان استفاده از یک محصول
– تلاش برای جلب نظر کاربران و کسب رضایت حداکثری آنها برای استفاده از محصول
نقش کاربرد پذیری در طراحی تجربه کاربری:
استفاده صحیح از کاربرد پذیری در تولید یک محصول می‌تواند احساس رضایت در کاربران ایجاد کند و همچنین درصد خطای استفاده نادرست توسط کاربران را کاهش می‌دهد. کاربرد پذیری احساس رضایت و حس عاطفی بسیار خوبی در کاربر ایجاد کند و از این طریق می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری شود.

 

برای درک بهتر استفاده صحیح از کاربرد پذیری مثال زیر را در نظر بگیرید:
شما عادت ویژه ای دارید که در زمان پیتزا خوردن از سس قرمز استفاده کنید. بسته بندی و شکل ظاهری یک سس طوری است که برای هر بار استفاده باید آنرا برگردانده و کمی منتظر بمانید تا سس به قسمت خروجی برسد و روی پیتزای شما ریخته شود. اما در طرف دیگر سس دیگری است که به واسطه طراحی خود، همیشه سس در قسمت خروجی آن جمع شده و شما را آنچان دچار زحمت نمیکند. قابلیت استفاده آسان از مورد دومی باعث می شود که تجربه کاربری شما بهبود یابد.

چهار عنصر اصلی در کاربردپذیری

عملکرد: آیا محصول موردنظر می‌تواند به صورت معمولی کار کند؟
یادگیری: آیا محصول موردنظر می‌تواند بدون یادگیری اضافه استفاده شود؟
انعطاف‌پذیری: آیا این محصول غیر از عملکرد اصلی، در زمینه‌های دیگر نیز کارایی دارد؟
طراحی صنعتی: آیا این محصول برای تجاری‌سازی کیفیت لازم را دارد؟

چهار عنصر اصلی در تجربه کاربری

کاربردپذیری: آیا کاربران شما می‌توانند به راحتی به وظایف خود عمل کنند؟
سازگاری و انعطاف‌پذیری: آیا مردم به راحتی می‌توانند از محصول استفاده کنند؟
درجه تمایل به استفاده: آیا محصول موردنظر به اندازه کافی برای جذاب و سرگرم‌کننده است؟
ارزشمندی محصول: آیا محصول شما به اندازه کافی برای کاربران شما ارزشمند است؟

 

در ایجاد مفهوم کاربرد پذیری چه عواملی دخیل هستند؟

عوامل متعددی در ایجاد مفهوم کاربردپذیری مشارکت دارند و این یک مفهوم تک بعدی نیست.

تعامل کاربر با طراحی بصری
تعامل مستقیم کاربر با طراحی بصری سایت به بهترین شکل می تواند تحلیل گر را به کسب اطلاعاتی ارزشمند از بازخورد و رفتار کاربران برساند . یک تعامل بصری خوب به این معنا است که کاربران بتوانند مسیر مورد نیاز خود را در سراسر سایت ، اپلیکیشن و… براحتی بیابند.

سهولت کسب و یادگیری کاربر
میزان یادگیری و سهولت کسب اطلاعات مورد نیاز کاربر نیز به این معناست که کاربر بتواند نیازمندی خود را طی مدت زمان کوتاه و با سرعت مناسبی پیدا کند و همچنین در موارد مشابه از عملکرد و تجربه کاربری قبلی خود استفاده کند. البته گاه در همین مرحله با بررسی رفتار کاربر می توان به راه حل های جالبی دست پیدا کرد چرا که کاربران همیشه در تلاشند از کوتاه ترین مسیر به نتیجه مورد نظر برسند و روش های ابداعی زیادی نیز می توان از بازخورد کاربران کسب و استفاده کرد.

میزان به یاد سپاری
قابلیت به یاد سپاری و در مفهومی دیگر وفاداری به سایت ، اپلیکیشن و… عاملی است که طراحان و توسعه دهندگان وب سایت ها در تمام پروژه های خود با آن سر وکار دارند.کاملاً واضح است که هرچه تجربه ای لذت بخش و مفید به کاربر ارائه شود به طور مستقیم بر نرخ بازگشت مراجعه کنندگان و افزایش وفاداری به سایت یا اپلیکیشن تأثیری مستقیم دارد.

سنجش و بررسی خطاهای تکراری
توانایی جذب و حفظ جریان ثابتی از بازدیدکنندگان در سایت و یا اپلیکیشن تا حد زیادی به دفعات خطا در این دو بستگی دارد. به عنوان مثال اگر وب سایت هرچند ساعت در روز در دسترس نباشد و برای زمان طولانی خطاهایی تکراری به کاربر نمایش دهد می توان مطمئن بود که اکثریت کاربران به آن باز نخواهند گشت.

سنجش سودمندی ، کارآیی و رضایت کاربر
چقدر برای کاربران ، انجام کارهای پیچیده راحت صورت می گیرد؟ گاهی ممکن است که وب سایت یا اپلیکیشن از نظر برنامه نویس و طراح به بهترین شکل اجرا شده باشد و تمامی معیارها را نیز در نظر گرفته اند اما همچنان بازخورد منفی از کاربران دریافت می شود. به منظور دست یابی به بالاترین سطح کاربرد پذیری ، بهتر است وب سایت یا اپلیکیشن با تمرکز بر روی کاربر (طراحی کاربر- محور) پیاده سازی شود . یکی از ویژگی های طراحی کاربرمحور بی نیازی از توصیف یا خودآموز بودن آن می باشد.


جمع بندی

در این مقاله تلاش بر آن داشتیم تا شما را با کاربرد پذیر بودن تجربه کاربری آشنا کنیم. در ابتدا پس از تعریف تجربه کاربری، به تشریح کاربرد پذیر بودن پرداختیم و عناصر اصلی هرکدام را برشمردیم. اگر علاقه مند به مبحث تجربه کاربری UX شدید و به دنبال راهی برای افزایش درآمد خود داشته باشید پیشنهاد ما این است که دوره یادگیری تجربه کاربری را ملاحظه کنید. آکادمی آمانج برای کسانیکه دسترسی و امکان حضور در کلاس ها را ندارند نیز کلاس های غیر حضوری برگزار میکند. امیدوارم با مطالعه این مقاله به درک درستی از کاربردپذیر بودن تجربه کاربری رسیده باشید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل