Site icon آکادمی آمانج

فریم ورک React JS چیست و چه کاربردی دارد؟

فریم ورک React JS چیست

اگر تصمیم ورود به دنیای فناوری را دارید خوب است به عنوان یک متخصص برنامه‌نویس وارد این ماجراجویی بزرگ شوید. بعد از تحقیق و بررسی بسیار برای استارت و طراحی یک وب‌سایت توصیه ما به شما مفهوم و یادگیری ReactJS می‌باشد. در این مقاله توضیح مختصری از جاوا اسکریپت و مفهوم و ماهیت  REACT در این حوزه می‌دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

پیشینه و مفهوم  REACT JS

REACT‌ یک کتابخانه یا فریم ورک در جاوا اسکریپت می‌باشد. این کتابخانه توسط فیس بوک توسعه داده شده است. این فریم ورک در طراحی UI کاربرد بسیار زیادی دارد. هم چنین  برای مدیریت لایه‌های نمایشی برای برنامه‌های وب و موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

REACT یک کتاب خانه متن باز کامپوننت محور است که برای ساخت UI و به صورت ویژه برای وب  اپلیکیشن های تک صفحه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Jordan Walke یکی از مهندسین نرم افزار شرکت فیس‌بوک این کتابخانه را ایجاد کرد که برای اولین بار در سال 2011 برای ویژگی Newsfeed مورد استفاده قرار گرفت. برای اولین بار React js بر روی خبرنامه فیس بوک در سال ۲۰۱۱ و بر روی Instagram.com در سال ۲۰۱۲ پیاده سازی شد. همچنین کتابخانه React js این اجازه را میدهد تا بتوانید کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد نیز طراحی و ایجاد کنید.

 

کتابخانه React js این قابلیت را برای برنامه نویسان می دهد تا برنامه های کاربردی تحت وب طراحی کنند که بدون بارگزاری مجدد صفحه می توان اطلاعات آن را تغییر داد. هدف اصلی کتابخانه React js سریع بودن، قابل توسعه بودن و ساده بود آن است. این کتابخانه فقط بر روی رابط کاربری در برنامه ها کار می کند. React می تواند با نمونه MVC ارتباط برقرار کند. حتی می تواند با دیگر فریم ورک های جاوا اسکریپت یا کتابخانه های آن مانند Angular js در MVC به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ما می توانیم عناصر رابط کاربری مانند یک دکمه یا یک قسمت ورودی را به عنوان یک کامپوننت ری اکت بنویسیم. یک کامپوننت ممکن است یک یا چند کامپوننت دیگر را در خروجی خود داشته باشد. مهم ترین اهداف React را میتوان سادگی، سرعت و مقیاس پذیر بودن آن دانست. تمرکز اصلی React بر روی رابط کاربری است و فقط در لایه View  در معماری MVC مطابقت دارد. این کتابخانه می‌تواند با کتابخانه‌های و فریمورک‌های دیگر جاوا اسکریپت مثل Angular ترکیب و مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که برا ایجاد المنت های پویا در صفحات وب و وب اپلیکیشن ها استفاده میشود.همه مرورگر های مدرن امروزه از این زبان پشتیبانی میکنند. تقریبا تمام صفحات وب دارای بسیاری از ویژگی های ایجاد شده توسط این زبان مانند اعتبارسنجی فرم ، انیمیشن های پیشرفته ، پنجره های پاپ اپ و غیره هستند .از جاوا اسکریپت برای ایجاد وب اپلییکیشن ها و صفحات سمت کاربر استفاده میشود.

 


مطالعه مقالات زیر در حوزه آموزش جاوااسکریپت به شما عزیزان توصیه می‌شود:

نکاتی که قبل از شروع جاوااسکریپت باید بدانید

راهنمای جامع زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت


 

حال میخواهیم توضیح دهیم که کتابخانه جاوا اسکریپت چیست و چرا از آن استفاده میکنیم. کتاب خانه SJ یک کد جاوا اسکریپت از پیش نوشته شده است که توسعه برنامه ها را ساده تر و سریع تر میکند. کتاب خانه ها شامل کامپوننت های آماده ، توابع و الگو های از پیش تعریف شده میشود که میتواند برای ایجاد ویژگی های خاص در برنامه مورد استفاده قرار گیرد.

در بسیاری از موارد همچنین میتواند به کارایی و امنیت بیشتر برنامه های ما کمک کند.از فریمورک های جاوا اسکریپتی برای کاهش میزان کدنویسی و همچنین کاهش هزینه توسعه استفاده میشود زیرا کتاب خانه ها بیشتر رایگان و منبع باز هستند.

 

ویژگی‌های React چیست؟

 

JSX

در React ، به جای استفاده از جاوا اسکریپت معمولی، از JSX برای قالب بندی(templating) استفاده می‌شود. JSX یک فرمت جاوا اسکریپت ساده است که برای ایجاد DOMهای HTML در قالب یک کامپوننت است.

React Native

Native React یک فریمورک جاوا اسکریپتی برای توسعه اپ‌های موبایل به صورت native برای ios، اندروید، وب و حتی UWP  (پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های تحت ویندوز، ویندوز موبایل،  Xbox و سایر محصولات مایکروسافت) است که در سال 2015 توسط فیس بوک معرفی شد، این فریمورک بر پایه زبان جاوا اسکریپت و کتابخانه React است. یعنی شما با تسلط بر React می توانید در یادگیری  React Native خیلی جلوتر از بقیه باشید.
البته توجه داشته باشید که بین ری‌اکت وNative  React  تفاوت های اساسی وجود دارد.
برخلاف React که تمرکز اصلی آن روی مرورگر است،  React Native برای ساخت اپ‌های موبایل استفاده می‌شود. در واقع React Native محیطی را مهیا کرده است که برنامه نویسان وب بتوانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که دقیقا شبیه به برنامه‌های نوشته شده به زبان Native رفتار کند.

 

Single-Way data flow

 در React، مجموعه‌ای از value های تغییر ناپذیر بین کامپوننت‌ها به عنوان ویژگی‌هایی(properties) در برچسب‌های HTML منتقل می‌شوند. کامپوننت‌ها به طور مستقیم نمی‌توانند هیچ یک از ویژگی‌ها (properties) را تغییر دهند اما میتوان آن‌ها را به call back function انتقال دهند و به کمک آن‌ها تغییرات را انجام دهند. این فرآیند به طور کامل با “properties flow down; actions flow up” شناخته می‌شود.

 

Virtual Document Object Model

ری‌اکت یک ساختار in-memory ایجاد می‌کند. در این ساختار اگر تغییری رخ داده باشد DOM را بروزرسانی می کند. برنامه نویس با این ویژگی فوق العاده میتواند درحالی که در یک wtpi تغییرات ایجاد میشود تنها کامپوننتی rerender شود که تغییر پیدا کرده است. Virtual DOM مانند DOM  یک درخت از گره‌هایی هست که شامل element ها و attributes هایشان و محتوا  به عنوان objects است. متد render() یک درخت از کامپوننت های ری اکت ایجاد می‌کند و تغییر در هر کامپوننت باعث می شود این گره بروزرسانی شود.

 

 

دلایل استفاده از REACT

تعداد زیادی کتابخونه و فریمورک open-source برای ساختن فرانت اند وب اپلیکیشن‌ها مانند انگولار وجود دارد که خیلی ساده تر از React هستند. خیلی سخت است که زمانی را به یاد گرفتن فریمورک های جدید اختصاص بدهیم به خصوص که عمر خیلی از این فریمورک ها بسیار کوتاه است و فرصت ریسک کردن را نداریم. بنابراین اگر شما به دنبال یک تکنولوژی هستید که جز بهترین‌های حوزه خودش باشد و ارزش ریسک را داشته باشد.

 

 سادگی

درک کردن مفاهیم React بسیار ساده است. رویکرد مبتنی بر کامپوننت،lifecycle  هایی که به بهترین نحو تعریف شده که کاملا مشخص و واضح هستند و استفاده از جاوا اسکریپت React را برای یادگیری و ساخت وب اپلیکیشن‌های حرفه‌ای آسان می کند. React از یک syntax ویژه با نام JSX  استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد HTML و جاوا اسکریپت را ترکیب کنید. لازم نیست که حتما از JSX برای templating  استفاده کنید و برنامه نویس هنوز هم میتواند از جاوا اسکریپت برای این کار استفاده کند ولی اگر با JSX این کار را انجام دهید، دیگر به هیچ عنوان از جاوا اسکریپت برای templating استفاده نخواهید کرد.

 

یادگیری راحت

هر کسی با داشتن پیش زمینه ای از برنامه نویسی به راحتی می تواند React را یاد بگیرد در حالی که Angular و Ember از یک “Domain specific Language” استفاده می‌کنند که یادگیری آن بسیار سخت است. برای یادگیری React شما باید یک دانش مختصر در مورد HTML , CSS و جاوا اسکریپت داشته باشید.

 

رویکرد Native

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم React Native بر پایه جاوا اسکریپت و React است. پس تمام ویژگی‌هایی که برای React بیان کردیم در  React Native هم صدق می‌کند. به علاوه کد‌های بین دو پلتفرم Android و IOS مشترک است و کامپوننت‌هایی که می نویسید میتونید در چندین پروژه از آنها استفاده کنید.

 

عملکرد

هیچ container از پیش ساخته شده برای dependency ندارد. و می توانید از ماژول‌های Browserify, Require JS, EcmaScript 6 با استفاده از Babel استفاده کنید که به طور خودکار به  dependencies اضافه می شود.

 

تست پذیری

برنامه های ReactJS فوق العاده آسان میتوان آنها را تست کرد. بنابراین می‌توانیم توابع و کامپوننت های خودمون رو با پاس دادن پارامترها و state ها و خروجی‌ها رو چک کنیم.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به  React در جاوا اسکریپت صحبت کردیم. به علت اینکه ری‌اکت یک کتابخانه واقعی UI است برای یادگیری این حوزه انتخاب صحیحی می‌باشد. از دلایل دیگر یادگیری این کتابخانه پیشنهادات خوب بازار کار در این حوزه است. به دلیل روند رو به رشد گرایش طراحان و برنامه نویسان فرانت اندبه فریم ورک هایی نظیر react js، ما تصمیم گرفتیم دوره آموزش ری اکت را در آکادمی آمانج برگزار کنیم. امیدوارم خواندن این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. این نکته یادتان باشد که ری‌اکت یک فریم ورک مناسب برای توسعه فرانت اند نیز می‌باشد.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل