Site icon آکادمی آمانج

مهم‌ترین و محبوب‌ترین فریم ورک فرانت اند در سال ۲۰۲۲ کدام است؟

بهترین و محبوب ترین فریم ورک فرانت اند در سال ۲۰۲۲

بهترین و معروف‌ترین کتابخانه و فریم ورک‌های طراحی و توسعه فرانت اند سایت در سال ۲۰۲۲ کدام هستند؟ چرا بعضی فریمورک‌های فرانت اند محبوب‌تر‌از بقیه‌اند؟ اگر قرار باشد طراح سایت یا توسعه‌دهنده فرانت اند یک فریم ورک را حتما یاد بگیرد، آن کدام است؟

طراحی و توسعه سایت کار تقریبا آسانی شده است. علاوه‌بر سیستم‌‌های مدیریت محتوا (مانند وردپرس)، برنامه‌نویس و طراح سایت برای توسعه فرانت اند و بک اند می‌تواند از فریم‌ ورک‌ها‌ی مختلف کمک بگیرد. فریم ورک‌های طراحی سایت توسعه سایت و وب اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر و بهینه‌تر می‌کنند. 

اما مسئله اینجاست که هیچ برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ای نمی‌تواند کار با همه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی، همه‌ی کتابخانه‌ها و همه‌ی فریم ورک‌ها را یاد بگیرد. فریم ورک‌ها هم مانند زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. پس، طراح سایت باید تکلیف خودش را روشن کند و تصمیم بگیرد در مسیر شغلی و حرفه‌ای خود به کدام فریم ورک‌ها نیاز پیدا می‌کند.

من در این محتوا به سوالاتی که درآغاز طرح شد پاسخ می‌دهم و بهترین فریم ورک‌ فرانت اند در سال ۲۰۲۲ را معرفی می‌کنم.

 

معرفی مهم‌ ترین و محبوب‌ ترین فریم ورک‌ های فرانت اند در سال ۲۰۲۲

قبل‌از پرداختن به فریمورک‌ها، لازم است خیلی کوتاه چند نکته بیان شود. اول اینکه همان‌طور که از عنوان مشخص است، موضوع این محتوا معرفی بهترین فریمورک‌های توسعه فرانت اند یا کلاینت ساید سایت (آن بخش از سایت که کاربر می‌بیند و با آن تعامل دارد) است. در محتوای دیگری بهترین فریم ورک‌های بک اند یا سرور ساید معرفی خواهد شد. 

دوم اینکه لازم است به این سوال پاسخ داده شود که چرا طراح سایت یا کسی‌که قصد دارد طراح سایت شود، حتما باید کار با فریم ورک‌های فرانت اند را یاد بگیرد؟ مگر بدون فریمورک‌ها نمی‌شود فرانت اند سایت یا وب اپلیکیشن را ساخت؟ چرا قطعا می‌شود. فرانت اند همه‌ی سایت‌ها را الزاما نباید با فریم ورک توسعه داد. اما نکته اینجاست که طراح سایت چه مسیر شغلی و حرفه‌ای را برای خود درنظر گرفته است. و همچنین بازارکار و کارفرمایان از طراح سایت چه انتظاراتی دارند. 

برنامه‌نویس یا وب دیزاینر ممکن است بخواهد توسعه‌دهنده فرانت اند (Frontend Developer) شود. یعنی خیلی تخصصی روی توسعه فرانت اند سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها کار کند. یا ممکن است بخواهد فول استک دولوپر شود. در هر دو صورت، باید مهارت‌های خود را افرایش دهد. تسلط‌بر فریم ورک‌های مهم و پرکاربرد درمیان مهارت‌هایی است که توسعه‌دهنده فرانت اند و فول استک دولوپر لازم دارند. 

 

۱. بهترین و محبوب‌ترین کتابخانه فرانت اند در سال ۲۰۲۲ React است

اغراق نیست اگر بگویم که برای طراحی رابط کاربری سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها همه‌ی راه‌ها به کتابخانه قوی React ختم می‌شود. برای اثبات محبوبیت ری اکت در جهان کافی است نگاهی‌به آمار بیندازیم. آمار statista.com که در تصویر زیر می‌بینید، فریم‌ورک‌های فرانت اند و بک اند را براساس درصد محبوبیتشان درمیان توسعه‌دهندگان جهان مرتب کرده است. اولین فریم‌ورک محبوب جهان، یعنی Node.js، مخصوص توسعه بک اند است. در جایگاده دوم، React.js قرار دارد که پراستفاده‌ترین فریم ورک فرانت اند درمیان توسعه‌دهندگان جهان است. 

 

 

React یا React JS or React.js کتابخانه‌ی جاوااسکریپت برای طراحی فرانت اند است. این فریم ورک را متا (فیسبوک) در سال ۲۰۱۳ عرضه کرد. ری اکت فریم ورکی رایگان و متن‌باز است و برای یادگیری آن نیز منابع آنلاین زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای ری اکت می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

۲. Angular دومین فریم ورک پرکاربرد برای توسعه فرانت اند است

اگر دوباره نگاهی‌به آمار بیندازیم، بعداز jQuery (که در محتوایی دیگر، باعنوان با jQuery آشنا شوید، خیلی مفصل معرفی شده است) و Express که فریم ورکی برای توسعه بک اند است، به فریمورک آنگولار می‌رسیم. آنگولار فریم ورکی متن باز و رایگان است که گوگل در سال ۲۰۱۶ آن را منتشر کرد. آنگولار با زبان تایپ‌اسکریپت ساخته شده است. تایپ‌اسکریپت زبانی است که زیرمجموعه‌ی جاوااسکریپت قرار می‌گیرد، اما با آن تفاوت‌هایی دارد. مهم‌ترین تفاوت تایپ‌اسکریپت با جاوااسکریپت این است که از آن برای برنامه‌نویسی پروژه‌های پیچیده و درمقیاس بزرگ (که چندین هزار خط کد دارند) استفاده می‌‌کنند. 

آنگولار نیز فریم ورکی کامپوننت‌محور است و با آن می‌شود فرانت اند سایت و وب اپلیکیشن را برای دستگاه‌‌ها و پلتفرم‌های مختلف توسعه داد. اما مهم‌ترین ویژگی این است که آنگولار به توسعه‌ی SPA (Single-page application) یا وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای اختصاص دارد. وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای برنامه‌ها یا وب اپ‌هایی هستند که فقط یک صفحه دارند و براساس نیاز کاربر فقط محتوایی که باید و لازم است آپدیت و بارگذاری می‌شود و نه تمام صفحه، مثل جی میل. آنگولار خودش را این‌طور تعریف می‌کند: 

Angular is an application design framework and development platform for creating efficient and sophisticated single-page apps.

آنگولار فریمورک طراحی اپلیکیشن و پلتفرم توسعه برای ساختن اپ‌های تک‌‌صفحه‌ای کارا و سطح‌بالاست. 

 

۳. Vue.js فریم ورکی است که از آنگولار چیزی کم ندارد

بعداز آنگولار و با اختلاف خیلی کمی فریم ورک ویو جی اس قرار دارد. تقریبا ۱۹٪ از توسعه‌دهندگان در جهان برای توسعه فرانت اند از Vue.js استفاده می‌کنند. ویو جی اس نیز فریم ورک جاوااسکریپت، متن‌باز و رایگان است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. دو چیز Vue.js را از آنگولار متمایز می‌کند: ویو جی اس سریع‌تر و آسان‌تر است.

ویو جی اس ویژگی مهم دیگری هم دارد: بسیار انعطاف‌پذیر است. یعنی شما اگر توسعه‌دهنده تازه‌کاری باشید که پروژه‌ی کوچکی دارید و  HTML و جاوااسکریپت را خیلی خوب بلد هستید، می‌توانید از ویو جی اس برای توسعه رابط کاربری پروژه خود کمک بگیرید. اگر پروژه پیچیده باشد، بازهم Vue.js انتخاب مناسبی است. شعار این فریمورک این است که چون طراحی و توسعه هر سایتی منحصربه‌فرد است و نیازهای خودش را دارد، ویو جی اس میان نیاز و پیچیدگی‌های پروژه، تجربه‌ی توسعه‌دهنده و نتیجه‌ا‌ی که باید حاصل شود تعادل و تناسب برقرار می‌کند. 

 

درآمد و بازار کار توسعه‌دهنده ری اکت، آنگولار و ویو جی اس در ایران و جهان

برای تصمیم‌گیری هنوز زود است. اگر محتواهای مشابه‌با موضوع این محتوا را بخوانید، چندین فریمورک فرانت اند و ویژگی‌های آن‌ها لیست شده است. اما نام و ویژگی‌های فریم ورک‌ها و حتی آمارها برای نتیجه‌گیری و پاسخ‌دادن به این سوال که طراح سایت باید وقت و انرژی بگذارد و کدام فریم ورک را حتما یاد بگیرد، کافی نیست. شاید فریم ورکی برای توسعه فرانت اند بسیار قدرتمند باشد، اما کارفرماها و پروژه‌های زیادی در بازار به آن نیاز نداشته باشند. پس،‌ بازار کار و درآمد توسعه‌دهنده فریم ورک‌ها هم در تصمیم‌گیری مهم است.

اگر React developer را در سایت indeed جستجو کنید، به ۴۵‌هزار موقعیت شغلی در گوشه‌وکنار جهان می‌رسید. اما موقعیت‌های شغلی برای توسعه‌دهنده آنگولار تقریبا ۱۸‌هزار و  برای توسعه‌دهنده Vue.js چیزی نزدیک‌به ۳هزار است. توسعه‌دهنده ری اکت در آمریکا به‌طورمتوسط در سال ۱۰۶‌هزار دلار و در انگلستان ۵۰‌هزار پوند حقوق می‌گیرد. حقوق سالانه‌ی توسعه‌دهنده آنگولار در آمریکا ۱۰۵‌هزار دلار و در انگلستان برابربا توسعه‌دهنده ری اکت است. حقوق سالانه‌ی توسعه‌دهنده ویو جی اس در آمریکا برابربا توسعه‌دهنده ری اکت و در انگلستان ۴۵‌هزار پوند است. 

 

 

در ایران وضع چطور است؟ اگر توسعه‌دهنده React را در جابینجا جستجو کنید، تقریبا به ۲۸۰ موقعیت شغلی می‌رسید. البته، بیشتر آن موقعیت‌های شغلی برای توسعه‌دهنده فرانت اندی است که به ری اکت مسلط باشد. حقوق پایه‌ی توسعه‌دهنده ری اکت از ۸میلیون تومان محاسبه می‌شود. در بعضی آگهی‌ها، برای توسعه‌دهنده React ماهر و با سابقه‌کار ۳۰ میلیون تومان در ماه درنظر گرفته شده است. برای توسعه دهنده آنگولار ۸ موقعیت شغلی در جابینجا وجود دارد و برای ویو جی اس دولوپر هیچ موقعیت شغلی ثبت نشده است. برای نمونه شرح یکی‌ از موقعیت‌های شغلی برای آنگولار دولوپر را در تصویر زیر می‌بینید. 

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. براساس تمام چیزهایی که گفته شد، می‌شود این نتیجه را گرفت که مهم‌ترین و محبوب‌ترین کتابخانه فرانت اند در سال ۲۰۲۲ ری اکت است. 

۲. اگر توسعه‌دهنده یا طراح سایتی می‌خواهد کتابخانه مناسب برنامه‌نویسی فرانت اند یاد بگیرد که مطمئن باشد در پروژه‌های مختلف می‌تواند از آن استفاده کند و همچنین درآمد و بازار کار خوبی هم در ایران و جهان دارد؛ React انتخاب عاقلانه‌ای است.  

۳. یادگرفتن ری اکت پیش‌نیاز می‌خواهد. توسعه‌دهنده حداقل باید زبان‌های HTML و JavaScript را کاملا یاد گرفته باشد. اگر پیش‌نیازها را دارد، می‌تواند از منابع آنلاین (reactjs.org و w3schools.com) برای یادگیری ری اکت کمک بگیرد. 

۴. برای یادگیری پیش‌نیازهای React علاقه‌مند دو راه دارد: دوره طراحی وبسایت یا دوره آموزش جاوا اسکریپت

۵. البته، هیچ‌چیز مانع طراح سایت نیست که بنابر دلایلی تصمیم بگیرد با آنگولار یا ویو جی اس کار کند. شاید او بخواهد متخصص توسعه‌ی برنامه‌های تک‌صفحه‌ای با آنگولار شود. فقط نکته اینجاست که برای کار با آنگولار علاوه‌بر جاوااسکریپت باید زبان تایپ اسکریپت را هم خوب بلد بود. 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل