Site icon آکادمی آمانج

طراحی و برنامه نویسی وبسایت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ (راهنمای جامع)

طراحی وبسایت

در این مقاله، ما از تیم طراحی و برنامه نویسی وبسایت آکادمی آمانج قصد داریم با شما سفری مهیج به دنیای جذاب طراحی و برنامه نویسی سایت آغاز کنیم و تمام مطالبی که برای حرفه ای شدن به آن نیاز دارید را به شما بیاموزیم. مقاله ای که در ادامه به مطالعه آن می‌پردازید با یک رویه کاملا منطقی تمام مفاهیم اولیه طراحی و برنامه نویسی سایت که شما باید در مسیر یادگیری برنامه نویسی یا طراحی سایت به آن مسلط باشید را به شما آموزش داده و ابهامات شما را برطرف خواهد ساخت.
پس شما را به مطالعه سرفصل ها و مطالب این مقاله دعوت می‌کنم.

 

برنامه نویسی وب

اگر با تعریف برنامه نویسی آشنا باشید می‌دانید که یک برنامه نویس با استفاده از برخی دستورات (کدها) به کامپیوترها دستور می‌دهد تا یک عملیات (منطقی) به انجام برسد.
برنامه نویس وب نیز دقیقا همین کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که این برنامه نویس وب، برنامه هایی می نویسد که توسط وب سرور اجرا می شود یا به زبان ساده صفحات وبی را می‌نویسد که توسط مرورگر وب به اجرا در میاید.
برای مثال یک سرویس رایگان آنالیز سرعت وبسایت، یک برنامه تحت وب است که با یک زبان برنامه نویسی خاص نوشته و در بستر وب اجرا شده است.

 

 

زبان های برنامه نویسی وب

قطعا یکی از ابتدایی ترین مفاهیم و البته گام های مهم در برنامه نویسی وبسایت، آشنایی و انتخاب زبان برنامه نویسی می‌باشد. اما قبل از آن، شما باید با دو مفهوم و گرایش زبان های برنامه نویسی تحت وب آشنا شوید.

حال با یک مثال دو مفهوم
سمت سرور و سمت سرویس گیرنده که شاید در گذشته آن را شنیده باشید را، برای شما عزیزان معرفی می‌کنم. کامپیوترها به صورت کلی برای برقراری ارتباط با یکدیگر به دو بخش سرویس دهنده (server) و سرویس گیرنده (client) تقسیم می‌شوند.

در دنیای وب نیز این ارتباط کاملا پا برجاست و به سیستم ها و فضاهایی که اطلاعات وبسایت بر روی آن ذخیره شده است سرور (server) گفته می شود. حال وقتی ما در محیط وب آدرس سایتی را جستجو می‌کنیم؛ یعنی درخواستی را به سروری ارسال می کنیم و آن سرور آنچه ما درخواست کرده ایم را به ما، (client)، نشان می دهد.

 

زبان های برنامه نویسی سمت سرور (server) 

یک سایت داینامیک باید بتواند با پایگاه داده تعامل داشته باشد و کدهای مناسبی را در سمت کاربر به ما نمایش دهد. البته باید توجه داشت که هر یک از برنامه های سمت سرور می‌توانند به تنهایی و همچنین، با ترکیب دیگر زبان های برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار بگیرند.
و اما مهم ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور:

نکته: تمام زبان های برنامه نویسی سمت سرور فوق، دارای مقاله اختصاصی بوده و شما در صورت تمایل می توانید با یک کلیک ساده به نکات جامع تری از هر زبان برنامه نویسی در طراحی و برنامه نویسی سایت دسترسی داشته باشید.

 

زبان های برنامه نویسی سمت کاربر(client)

در اصل طراحی وب سایت در این بخش متمرکز شده و طراحان با استفاده از زبان های زیر می توانند محیط سایت را برای شما برنامه نویسی و طراحی کنند.

جمع بندی مقدماتی

در قسمت اول این مقاله، با برنامه نویسی یا همان توسعه وب آشنا شدید. برای شروع برنامه نویسی سایت تسلط به مفاهیم فوق لازمه کار می‌باشد. در این راستا مطالعه مقاله مربوط به «بک اند (back end) و فرانت اند(front end)» را به شما عزیزان توصیه می کنم.

اما چرا برنامه نویسی وب؟
برنامه نویسی وب سایت در کنار طراحی سایت به عنوان یکی از پردرامد ترین مشاغل در کشور ما به حساب می‌آید و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد به یادگیری برنامه نویسی سایت علاقه مند شوند.
موضوع مهمی که در آموزش برنامه نویسی سایت معمولا به آن دقت نمی‌شود  ادغام نادرست طراحی و برنامه نویسی سایت و عدم وجود نقشه راه منطقی در مسیر یادگیری برنامه نویسی و طراحی سایت می‌باشد. این دوره ها اغلب برای افرادی مناسب است که پیش نیاز معقولی از طراحی و توسعه سایت داشته و آماده کسب تجربه و یادگیری نکات ریز آن هستند.

طراحی وب

حالا که با مفهوم برنامه نویسی وب آشنا شده اید وقت آن است که به طراحی وب بپردازیم؛ طراحی وب در اصل همان چیزی است که شما الان با آن مواجه اید و آن را در صفحه مانیتور خود ملاحظه می‌فرمایید.

 

طراحی سایت به معنای طراحی و ساخت یک وبسایت یا بهینه سازی طراحی یک سایت قدیمی در بستر وب می‌باشد.

 

تمام المان ها، عناصر بصری و … که در سایت های مختلف مشاهده می‌کنید حاصل تلاش و طراحی یک طراح وب می‌باشد.
برای طراحی وب از زبان های سمت کاربر(client) که با آن آشنا شده اید استفاده می شود. در اصل طراح سایت با تسلط به این زبان ها، داشتن یک ویرایشگر کد و همچنین مرورگر اینترنتی؛ می‌تواند ایده خود را به راحتی اجرا نماید.
طراح وب از آنجایی که با کاربر به صورت مستقیم در تماس است باید همواره از متدها و ترندهای روز طراحی آگاهی داشته باشد و به اصول اساسی تجربه و رابط کاربری مسلط باشد و بتواند آن ها را به درستی در طراحی خود به کار بگیرد.


مطالعه مقاله «بهترین ویرایشگرهای کد در سال ۲۰۲۰» به شما توصیه می‌شود.


 

تفاوت طراح و برنامه نویس سایت

اغلب افراد متاسفانه درک درستی از تفاوت مفاهیم طراحی سایت و برنامه نویسی سایت ندارند و این موضوع متاسفانه در بین کارفرماها نیز بارها دیده شده است.
مهم ترین تفاوت بین طراح و توسعه دهنده وب این است که طراح سایت معمولا به بحث زیبایی شناسی، بهبود رابط و تجربه کاربری و … پرداخته و باید شخصیتی خلاق تر و هنرمند تر داشته باشد و نسبت به ترندها و آخرین اخبار حوزه فعالبت خود آگاهی داشته باشد.

از طرفی یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب مسئول بخش دیگر سایت می‌باشد که از دید کاربر نیز پنهان است. در اصل برای یک برنامه نویس سایت کوتاه بودن کد و اجرای بی نقص آن در جهت پاسخ سریع به کاربر اهمیت بسیار زیادی دارد. توسعه دهنده و برنامه نویسان سایت بیشتر از خلاقیت، نیازمند دید تحلیلی بالایی می‌باشند.

 

برای آموزش طراحی و برنامه نویسی سایت از کجا شروع کنم؟

برای شروع آموزش طراحی و برنامه نویسی سایت منابع بسیار زیادی در سطح وب وجود دارد و جدا از آن، شما همچنین می‌توانید از کلاس های آموزشی که بسیاری از موسسات به صورت حضوری و آنلاین استفاده کنید.
اما این دوره های آموزشی اغلب سه ایراد اساسی دارند:

ما در دوره های طراحی و برنامه نویسی سایت کانون کارآفرینی دانشگاه تهران (آمانج) با بررسی بهترین متدهای آموزشی و تجربه چند ساله در آموزش و تربیت نیروهای متخصص شما را به کلاس ها و دوره های حضوری و غیر حضوری خود دعوت میکنیم.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل