Site icon آکادمی آمانج

فریم ورک AngularJs چیست و چه قابلیتی دارد؟ (راهنمای جامع)

بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

اگر قصد ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل و اپلیکیشن تحت وب و اندروید و ios را دارید باید از وب اپلیکیشن استفاده کنید امروزه کسب وکارها برای توسعه به وب اپلیکیشن نیز نیازمندند بنابراین به فریم ورکی که مناسب جاوا اسکریپت باشد نیاز است که فریم ورک انگولار جی اس یکی از بهترین فرم ورک های جاوا اسکریپت است. در این بخش به معرفی انگولار جی اس میپردازیم و شما را با ویژگی ها و مزایا و معایب انگولار جی اس آشنا می کنیم.

 

Angular JS یک فریم ورک وب اپلیکیشن و open source است در اصل توسط میسکو هوری و ادام ابرونز(شرکت گوگل) در سال 2009 ایجاد شد.30.7 درصد از مهندسان نرم افزار اکنون AngularJS و نسخه جدید Angular 2+ را برای ایجاد رابط کاربر استفاده می کنند. همانطور که در کنفرانس NG-Conf 2019 بیان شد ، از ابتدای سال 2019 ، جامعه توسعه دهندگان Angular نسبت به سال 2018 50 درصد رشد کرده است با وجودیکه AngularJS بر پایه معماری MVC بود، +Angular2 بر پایه کامپوننت است.

 

AngularJS یک چارچوب ساختاری برای برنامه های وب پویا است. به شما امکان می دهد از HTML به عنوان زبان الگوی خود استفاده کنید و به شما امکان می دهد ترکیب HTML را گسترش دهید تا اجزای برنامه خود را به طور واضح و مختصر بیان کنید. با اتصال داده و با تزریق وابستگی dependency injection، بسیاری از کدهایی را که در حال حاضر باید بنویسید از بین می برد که بر این اساس شما دستوراتی را تعریف می‌کنید و در طول برنامه هرجا که به آن نیاز داشته باشید انگولار آن را در دسترس شما می گذارد و همه اینها در داخل مرورگر اتفاق می افتد ، و آن را به یک شریک ایده آل با هر فناوری سرور تبدیل می کند.

 

انگولار اوایل برای وب سایت های تک صفحه ای SPA استفاده میشد یعنی اطلاعات صفحه بدون لود شدن سریع به روزرسانی می شد که باعث افزایش سرعت سایت می شد این برنامه‌ها کل صفحه را ریلود نمی‌کنند بلکه فقط قسمت های لازم را لود می‌کنند. انگولارجی اس یک فریم ورک می باشد که فریم ورک محیطی است که در آن می توانید از کد کمتر با امنیت بیشتر در برنامه های خود استفاده کنید و کدهای خود را تغییر دهید و بهینه کنید.

 

فریم ورک انگولار جی اس چگونه کار می کند؟

AngularJS framework ابتدا با خواندن صفحه HTML که دارای ویژگی ها و تگ های سفارشی اضافی در آن است ، کار می کند. Angular این ویژگی ها را به عنوان دستورالعمل هایی برای اینکه قسمت های ورودی یا خروجی صفحه را به صورت مدلی که از جنس متغیرهای استاندارد JavaScript نشان داده شود متصل می کند.

 

فریم ورک انگولار frontened است یا backend؟

اولاً ، قسمت frontend شامل هر آنچه را که کاربر می بیند میباشد، که طراحی و برخی زبانها مانند HTML و CSS را شامل میشود. در حالی که ، Back-end یا “سمت سرور” اساساً نحوه کارش ، به روزرسانی و تغییر سایت است که این به هر آنچه کاربر نمی تواند در مرورگر ببیند ، مانند پایگاه داده و سرور اشاره دارد.

معمولاً به افرادی که در back-end کار می کنند برنامه نویسان back-end یا توسعه دهندگان back-end گفته می شود. توسعه دهندگان back-end بیشتر نگران مواردی مانند امنیت ، ساختار و مدیریت محتوا هستند. آنها معمولاً زبانهایی مانند HTML و CSS را می دانند و می توانند از آنها استفاده کنند ، اما آنها روی این متمرکز نیستند.
AngularJS یک Framework در جلوی Javascript است که توسط Google توسعه و نگهداری شده است که به عنوان بهترین فریم ورک برای توسعه front-end امروزه توسط توسعه دهندگان و طراحان وب در سراسر جهان در نظر گرفته شده است.

امکاناتی که Angular Framworkبرای توسعه برنامه های وب فراهم می کند در مقایسه با سایر فریم ورک موجود در بازار از هر لحاظ بسیار برتر است. حتی ، توسعه دهندگان قبلاً ازScript PHP برای توسعه front-end کمک می گرفتند اما با معرفی Angular JS، کل روند توسعه front-end بدون دردسر و بسیار آسان تر شد که به توسعه یا ساخت برنامه های تک صفحه ای برای مشتری در مدت زمان بسیار کوتاه و استفاده از کد کمتر کمک می کند.

 


مطالعه مقاله «تعریف و مقایسه بک اند و فرانت اند به زبان ساده (راهنمای جامع)» به شما توصیه می شود.


 

ویژگی های فریم ورک انگولار جی اس

Directives

دایرکتیوها این ویژگی در واقع پسوند HTML را فعال می کند. این دستورالعمل ها به توسعه دهندگان اجازه می دهد رفتارهای خاصی را به رابط برنامه نویسی جاوا اسکریپت(DOM) اختصاص دهند تا در آنها تغییراتی که میخواهند را اعمال کنند و به مهندسین اجازه می دهد محتوای پویا و غنی با HTML ایجاد کنند.

 

طراحی الگوهای template(قالب ها) در انگولار جی اس

یکی از قسمت های اصلی انگولار تمپلت ها هستند ، قالب ها که در واقع شکلی که از یک وب سایت مشاهده میکنیم را شامل میشود. انگولار جی اس با ابزارهای قدرتمند خود ازجمله الگوی طراحی mcv، دایرکتیوها و … می تواند به‌ آسانی طراحی قالب را انجام دهد.

 

Code Splitting تفکیک کد

تفکیک را می توان در دو سطح انجام داد:level component و route level.
در تقسیم کد component level : شما اجزای مورد نظر را به قطعات جاوا اسکریپت خود منتقل می کنید و در صورت لزوم آنها را با تنبلی بارگیری می کنید.
در تقسیم کد Route level : شما عملکرد هر مسیر را در یک بخش جداگانه محصور می کنید. هنگامی که کاربران در برنامه شما پیمایش می کنند ، قسمتهای مربوط به مسیرهای جداگانه را واکشی می کنند و درصورت نیاز به عملکرد مرتبط با آن دسترسی پیدا می کنند.

 

Services در انگولار جی اس

یکی از قسمت های انگولار جی اس هستند.سرویس ها در واقع همان عملکرد توابع جاوا اسکریپت هستند آنها مسئول انجام وظایف خاص هستند که این موضوع باعث می شود که آنها منحصر به فرد ,دارای قابلیت نگهداری و ارزیابی باشند.

 

Routes در انگولار جی اس

از آنجا که مسیرها در هسته برنامه‌ی تک صفحه ای قرار دارند به شما این امکان را می‌دهند که قالب خود را به چند قسمت تقسیم کنید این قابلیتی است که در قسمت های مختلف برنامه شما وجود دارد.

 

مزایای فریم ورک انگولار جی اس

ابزار تست(Testing Made Easy) در AngularJS 

از انجا که همه کدهای JavaScript نیاز به انجام یک سری آزمایشات دارند که آزمایش را تبدیل به یک عملکرد داخلی می کند با استفاده از این ابزار می توانید از ابتدا کار خود را شروع کرده و همه اجزای برنامه را بدون هیچ مشکلی آزمایش کنید.

 

تزریق وابستگی dependency injection

کل AngularJS دارای زیر سیستم تزریق وابستگی داخلی است با این کار هنگامی که شما می خواهید به خدمات اصلی AngularJS دسترسی پیدا کنید ، فقط باید سرویس را به عنوان یک پارامتر اضافه کنید،با استفاده از آ ن AngularJS نیاز دستورات شما را تشخیص داده و خدمات را فوراً به شما ارائه می دهد و دستورات شما را انجام می دهد، در واقع تبادل شئ یا سرویس بین اپلیکیشن و کلاینت صورت می گیرد.

 

آسان برای یادگیری

افرادی که از HTML ، JavaScript و CSS آگاهی دارند می توانند به راحتی AngularJS را یاد بگیرند. یادگیری AngularJS فرصت های بیشتری را برای توسعه دهندگان در صنعت توسعه وب ایجاد می کند. بسیاری از دوره های رایگان و آموزش AngularJS به صورت آنلاین در دسترس هستند. شما می توانید از طریق این آموزش های آنلاین یاد بگیرید که چگونه با استفاده از AngularJS برنامه وب خود را بسازید و آزمایش کنید.وقتی که باAngularJS کاملاً آشنا باشید ، زمان توسعه برنامه های وب به زمان کمتری نیاز دارد.

 

امکان مدیریت بهینه برنامه وب و اتصال داده به صورت دوطرفه و معماری MVC

توسعه دهندگان وب معمولاً باید کد را به سه قسمت مختلف تقسیم کنند Model ، View و Control سپس توسعه دهندگان به طور دستی کد آن اجزا را ادغام می کنند، AngularJS باعث صرفه جویی در وقت می شود زیرا چارچوب کد را به طور خودکار با هم ادغام می کند. برای توسعه دهندگان آسان تر است که بخش UI برنامه و پایگاه داده آن را با استفاده از الگوی MVC مدیریت کنند.

AngularJS امکان هماهنگی فوری بین نما و مدل را فراهم می کند. اگر داده ای در مدل تغییر کند ، در نما منعکس می شود درنتیجه وقتی تغییراتی در داده های مشاهده ایجاد می شود ، بر این اساس مدل اصلاح می شود. با استفاده از آن دیگر نیازی نیست که در VIEW تغییر ایجاد کنید با تغییر model، view هم تغییر می کند.

 

دستورالعمل کنترل کننده ngular AngularJS

برنامه های Angular ماژولار هستند ng-controller یک کنترلر به برنامه شما اضافه می کند. در کنترل کننده می توانید کد بنویسید ، و توابع و متغیرهایی را که بخشی از یک شی هستند ، در داخل عنصر HTML فعلی در دسترس قرار دهید.

 

تغییر اتوماتیک عملکرد فایل های HTML DOM

اساس نرم افزار های AJAX دستکاری فایل های HTML DOM است که در اینجا به تعویض کدهای سطح پایین DOM نیاز نیست و نرم افزار های نوشته شده با انگولاربه برنامه نویسی تغییر DOMنیاز ندارند، ولی این کار قابل انجام است. با قابلیت های Angular JS می توان کدها را شخصی سازی کرد.

 

 

معایب فریم ورک انگولار جی اس

جمع بندی

از آنجا که فریم ورک ها سرعت توسعه را افزایش داده اند امروزه برخی از توسعه دهندگان وب برای تولید و طراحی اپلیکیشن اندروید از فریم ورک ها استفاده می کنند فریم ورک انگولار جی اس و از این فریم ورک هامی‌باشند.
همانطور که گفته شد دلیل استفاده از فریم ورک انگولار جی اس معماری ویژه آن و کدهای قابل نگهداری آن است.در این مقاله با این فریم ورک و ویژگی ها و مزایای انگولار جی اس و معایب آن آشنا شدید که البته مزایای آن بیشتر از معایبش می باشد،امیدوارم اگر قصد آشنایی با یک اپلیکیشن تحت وب را داشتید این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل