Site icon آکادمی آمانج

۷ نکته درباره‌ی Page Layout Algorithm گوگل

الگوریتم پیج لایوت گوگل چیست

در دنیای سئو سایت هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی الگوریتم‌های موتورهای جستجو، مخصوصا الگوریتم‌های گوگل که محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است، کارشناسان سئو را نمی‌ترساند. چون هر آپدیت جدید در الگوریتم‌ها ممکن است بر رتبه و جایگاه سایت اثر بگذارد و استاندارد جدیدی را برای سایت یا محتوا معرفی کند- یعنی سئو سایت سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

هرکدام از الگوریتم‌های گوگل کار خاصی انجام می‌دهند. الگوریتم‌ها نام‌های مختلفی دارند که معمولا نشان‌دهنده‌ی همان کاری است که می‌کنند. نام حیوانات را روی بعضی‌از معرو‌ف‌ترین الگوریتم‌‌‌های گوگل گذاشتند (مثل الگوریتم پاندا یا پنگوئن). به‌دلیل همان نام‌گذاری به مجموعه‌ی آن‌ الگوریتم‌ها باغ‌وحش گوگل می‌گویند. 

اما نباید این‌طور فکر کرد که همه‌ی الگوریتم‌ها یا آپدیت‌های گوگل حتما باید نام یک حیوان را داشته باشند! خیر، بعضی الگوریتم‌های مهم گوگل هستند که کمتر شناخته شده‌اند. نامشان هم طولانی است و چندان آسان نیست و حتی به‌راحتی نمی‌شود نام آن‌‌ها را به فارسی ترجمه کرد. الگوریتم یا آپدیت Page Layout گوگل نمونه‌ای از آن الگوریتم‌هاست. 

در این مقاله می‌خواهم شما را با Google Above the Fold Page Layout Algorithm آشنا کنم و ۷ نکته‌ی مهم درباره‌ی این آپدیت بگویم. ۷ نکته‌ای که گفته خواهد شد پاسخ این سوالات است که آپدیت Page layout چیست؟ چه می‌کند و چرا مهم است؟ 

 


اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی انواع مختلف موتورهای جستجو بدانید، «محبوب‌ترین موتورهای جستجو، فراتراز گوگل» را بخوانید. 


 

۱. الگوریتم Google Page Layout چیست؟

قبل‌از اینکه درباره‌ی Google Top Heavy Update (که نام دیگر الگوریتم پیج لایوت است) صحبت کنم، باید درباره‌ی Page layout و ارتباط سئو با دیگر حوزه‌های مرتبط‌ به آن توضیحاتی بدهم. سئو سایت فقط لینک‌سازی یا تولیدمحتوا نیست. سئو سایت به وب دیزاین نیز مربوط می‌شود. برای سئو سایت نیاز است که طراحی سایت و ساختار سایت نیز ویژگی‌هایی داشته باشد. ویژگی‌هایی که تعامل راحت و بی‌دردسر و بی‌اختلال کاربر با سایت را ممکن کند. 

مدت‌هاست برای گوگل تجربه کاربری سایت مهم شده است. UX سایت مهم است چون به رضایت کاربر مربوط شده و رضایت کاربر هم به گوگل مربوط می‌شود. و سایتی که نتواند کاربرش را راضی کند، نمی‌تواند در نتایج جستجوی گوگل رتبه‌ی خوبی داشته باشد. به‌همین‌دلیل یکی از تکنیک‌های سئو مدرن بهینه‌سازی تجربه‌ کاربری است. 

حالا تصور کنید دنبال پاسخ سوالی می‌گردید و وارد سایتی می‌شوید. تنهای چیزی که در سایت می‌بینید بنرهای تبلیغاتی است! برای اینکه به محتوا برسید مجبورید صفحه را اسکرول کنید و بیایید پایین. احساس می‌کنید انگار برای طراح سایت جای تبلیغات مهم‌تر از جای محتوای سایت بوده است. خب طبیعتا ناراضی آن سایت را ترک می‌کنید. چرا باید زحمت بکشید و هر صفحه را اسکرول کنید تا به چیزی که می‌خواهید برسید و چرا باید در سایتی بمانید که تبلیغات برایش مهم‌تر‌ از نیاز شما (کاربر) بوده است؟ 

آپدیت Page Layout با آن سایت‌هایی سروکار دارد که در ساختار صفحاتشان تبلیغات ایستای خیلی زیادی را گنجانده‌اند و کاربر را مجبور می‌کنند آن تبلیغات را ببیند تا به محتوایی که دنبالش است برسد. پس الگوریتم Top Heavy با ساختار و طراحی سایت (page layout) و جای قرارگرفتن تبلیغات در سایت (above the fold) کار دارد نه هیچ‌چیز دیگری.

 

۲. منظور از Page Layout & Above The Fold در این آپدیت چیست؟

وب دیزاینر ساختار و قالب اصلی تمام صفحات سایت را طراحی می‌کند. در این طراحی مشخص می‌شود هر المان باید کجا قرار بگیرد. مثلا، نام سایت و لوگو باید سمت راست باشد و منوی اصلی سمت چپ یا برعکس. به ساختار اصلی هر صفحه از سایت Page Layout یا طرح بندی  می‌گویند. برهمین‌اساس، در وب فارسی نام این آپدیت را الگوریتم طرح بندی گوگل گذاشته‌اند.

 

وب دیزاینرها هر صفحه از سایت را براساس اندازه‌‌ی اسکرین دستگا‌های مختلف (موبایل، تبلت، دسکتاپ و… ) با خطی فرضی به دو قسمت یا Fold تقسیم می‌کنند: 

 

 

۳. آپدیت Page Layout دقیقا چه می‌کند؟

بگذارید از زبان Matt Cutts (رئیس سابق تیم Webspam گوگل) ببینیم که این الگوریتم دقیقا چه می‌کند:

This algorithmic change does not affect sites who place ads above-the-fold to a normal degree, but affects sites that go much further to load the top of the page with ads to an excessive degree or that make it hard to find the actual original content on the page.

این تغییر در الگوریتم بر سایت‌هایی اثر می‌گذارد که یا در قراردادن تبلیغات در بالای صفحه افراط کردند یا پیداکردن و رسیدن به محتوای اصلی صفحه را دشوار ساختند. بنابراین، سایت‌هایی که درقراردادن تبلیغات در بالای صفحه افراط نکردند، از این آپدیت متاثر نمی‌شوند.

 

۴.  آیا الگوریتم Page Layout گوگل سایت‌ها را جریمه می‌کند؟

بله، الگوریتم پیج لایوت سایت‌ها را جریمه می‌کند اما نه جریمه‌ای خیلی سنگین که به‌نمایش‌ندادن سایت در نتایج جستجوها بینجامد. این آپدیت سایت‌هایی را که در قسمت بالایی صفحات بیش‌از حد و اندازه تبلیغات قرار دادند، تنزل رتبه می‌دهد. البته، گوگل این امکان را فراهم کرده تا سایت‌هایی که به‌خاطر این آپدیت رتبه ازدست دادند، اشتباهاتشان را اصلاح کنند. یعنی آن‌ها باید طرح‌بندی سایت را اصلاح کنند و تبلیغات اضافی را بردارند و تلاش کنند دوباره‌ به گوگل نشان دهند که براساس استاندارد‌ الگوریتم page layout پیش می‌روند. 

اما نکته اینجاست که ممکن است بازیافتن رتبه‌ی قبلی خیلی سریع نباشد و حتی تا چیزی نزدیک به ۲ سال طول بکشد!

 

۵. الگوریتم پیج لایوت از چه زمانی آغاز شد؟

گوگل در ژانویه‌ی ۲۰۱۲ رسما اعلام کرد که آپدیت جدیدی (Google Top Heavy) انجام شده که کمتر‌از ۱% از سایت‌‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است. البته نکته‌ی مهمی که درباره‌ی الگوریتم page layout وجود دارد این است که این الگوریتم ۳بار (در اکتبر ۲۰۱۲، فوریه‌ ۲۰۱۴ و نوامبر ۲۰۱۶) آپدیت شده و هربار گوگل به‌نوعی بهتر‌شدن آن را رسانه‌ای کرده است.

آخرین آپدیت الگوریتم (در سال ۲۰۱۶) برای کارشناسان سئو بسیار مهم بود. چون گوگل الگوریتم پیچ لایوت را خودکار (Automated) کرد. یعنی اگر تغییری در طرح‌بندی صفحه‌ای از سایت انجام شود یا تبلیغی که در بالای صفحه وجود داشته، برداشته شود؛ نیازی نیست در سرچ کنسول از خزنده‌‌های گوگل خواست تا بیایند و تغییرات را ایندکس کنند. الگوریتم تغییرات را زیرنظر دارد. 

 

۶. چرا نام دیگر  الگوریتم طرح بندی گوگل Top Heavy است؟

فکر می‌کنم از توضیحاتی که دادم مشخص شده که چرا این آپدیت Top Heavy یا اگر بخواهم کلمه‌به‌کلمه ترجمه کنم «بالا سنگین» نامیده شده است. طراحی بعضی سایت‌‌‌ها به‌گونه‌ای است که قسمت بالایی آن با تبلیغات بسیار سنگین شده است. بالاخره در همه‌ی سایت‌ها تبلیغات وجود دارد. اما مهم این است که تعداد آن‌ها و جای قرارگرفتن آن‌ها در صفحه سایت چطور است. وقتی همه‌ی تبلیغات یک‌جا جمع شود، معلوم است که قسمتی از سایت برای کاربر زیادی سنگین و شلوغ و آزاردهنده می‌شود. 

 

 

۷. چطور سایت را برای آپدیت Page Layout بهینه کنیم؟

 کارشناسان سئو چه کنند تا الگوریتم پیج لی اوت آن‌ها را جریمه نکند؟ یعنی به‌هیچ‌وجه نباید در صفحه‌ی سایت هیچ‌گونه تبلیغی داشت؟ طبیعتا پاسخ این سوال منفی است. گوگل هم می‌داند سایت‌ها برای درآمد‌داشتن نیاز دارند تبلیغات بگیرند و در سایت‌های مختلف تبلیغ کنند، مخصوصا سایت‌های فروشگاهی. پس چه باید کرد؟ تیم سئو و وب دیزاین باید با‌توجه به موارد زیر عمل کنند: 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. الگوریتم Page Layout نشان می‌دهد که تجربه کاربری و وب دیزاین کاربرپسند چه‌قدر برای سئو سایت مهم است. 

۲. کارشناس سئو نمی‌تواند بدون کمک و همکاری تیم‌های دیگر، سایت را بهینه کند. طراحان سایت باید با سئو سایت آشنا باشند تا بتوانند با تیم سئو تعامل مفیدی داشته باشند. به‌همین‌دلیل، در آموزش وب دیزاین درباره‌ی سئو سایت نیز آموزش‌هایی داده می‌شود. 

۳. آپدیت طرح بندی گوگل هیچ‌چیز از اهمیت آپدیت‌های دیگر کم نمی‌کند. همچنان محتوای خوب برای گوگل بسیار مهم است. کارشناس سئو باید باتوجه‌به همه‌ی استانداردهای گوگل و الگوریتم‌ها سایت را بهینه کند. برای همین است که در آموزش سئو سایت سرفصل مهمی وجود دارد به‌نام الگوریتم‌ها.  

 

 

 

برای نوشتن این محتوا از سایت‌های مرجع در سئو سایت کمک گرفته شده است: 

۱. developers.google.com 

۲. searchenginejournal.com 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل