Site icon آکادمی آمانج

زبان برنامه نویسی کاتلین چیست و چرا باید آن را بیاموزیم؟

کاربرد زبان برنامه نویسی کاتلین

 

از آنجا که زبان برنامه نویسی کاتلین زبانی جدیدتر از جاواست در حال حاضر برای توسعه  و برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید از زبان کاتلین هم استفاده می شود در این بخش میخواهیم به معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین بپردازیم و مزایای زبان برنامه نویسی کاتلین را برشمریم و بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را شناسایی کنیم همچنین قصد داریم کاربرد زبان برنامه نویسی کاتلین را به شما نشان دهیم.

کاتلین یک زبان برنامه نویسی است که بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. همچنین می‌تواند به سورس کد جاوا اسکریپت یا کد ماشین کامپایل شود.به گفته ی سایت رسمی کاتلین : کاتلین یک زبان برنامه نویسی مدرن می باشد که باعث خوشحال شدن توسعه دهنده هایش می شود.اولین توسعهٔ آن توسط تیم برنامه‌نویسان جت برینز (Jet Brains) واقع در سن پترزبورگ روسیه انجام شد. (این نام از روی جزیره کاتلین در نزدیکی سن پترزبورگ می‌آید.) کاتلین در ژانویهٔ سال ۲۰۱۲ به عنوان زبان ماه انتخاب شد.

چرا زبان برنامه نویسی کاتلین را باید انتخاب کنیم؟

زبان برنامه نویسی کاتلین یک زبان برنامه نویسی کاملاً کاربردی ، open-source و آزاد است که در ابتدا برای ماشین مجازی جاوا ( JVM ) و اندروید طراحی شده است و ویژگی های برنامه نویسی شی گرا و کاربردی را با هم ترکیب می کند. این برنامه بر قابلیت همکاری ، ایمنی ، وضوح و پشتیبانی ابزار متمرکز شده است.از کاتلین می توان برای هر نوع توسعه استفاده کرد ، اعم از وب سرور ، وب سمت مشتری (client) و اندروید.با استفاده از Kotlin / Native ، پشتیبانی از سیستم عامل های دیگر مانند سیستم های embedded system ، macOS و iOS در دسترس است.

در 17 مه 2017 ، گوگل پشتیبانی درجه یک خود از کاتلین را اعلام کرد ، به این معنی که کاتلین به زبان رسمی توسعه برنامه اندروید تبدیل شد.از آن زمان ، جت برینرز ثابت کرد که می توان از Kotlin برای نوشتن برنامه های iOS نیز با موفقیت استفاده کرد ، برنامه رسمی KotlinConf 2017 کاملاً در کاتلین ساخته شد و از iOS ، Android و همچنین بیشتر مرورگرها از طریق برنامه وب خود پشتیبانی می کرد.با پشتیبانی روزافزون از هر دو سیستم عامل اصلی تلفن همراه ، کاتلین به محبوبیت بیشتری دست پیدا می کند و به نظر می رسد آینده آن فقط به اندروید محدود نمی شود.

 


مطالعه مقالات زیر در حوزه برنامه نویسی جاوا اندروید به شما عزیزان توصیه می‌شود:

اکلیپس در برنامه نویسی اندروید

درامدی بر شعی گرایی در برنامه نویسی اندروید


 

مقایسه زبان برنامه نویسی کاتلین با جاوا

درمقایسه کاتلین با جاوا در حالی که قواعد زبان با جاوا سازگار نیست ، که معمولاً برای توسعه برنامه ها برای سیستم عامل اندروید استفاده می شود ، کاتلین می تواند با کد جاوا همکاری کند. به عبارت دیگر ، کدی که در کاتلین نوشته شده است با جاوا به طور طبیعی کار می کند.

کاتلین از استنباط تهاجمی برای تعیین انواع مقادیر و عبارات استفاده می کند.زبان کاتلین علیرغم اینکه در سال 2011 معرفی شد ، بلافاصله پس از اعلام حمایت رسمی به عنوان زبان توسعه درجه یک آندروید ، مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت.صادقانه بگویم ، شرکت های پیشرو فناوری مانند Atlassian ، Uber یا Pinterest مدتها قبل از پشتیبانی رسمی کاتلین برای توسعه برنامه های اندروید استفاده از آن را آغاز کرده بودند.

 

کاتلین یک زبان مدرن و قدرتمند است که دارای بسیاری از ویژگی های مفید است. بسیار رسا و خلاصه تر از جاوا است.در حالی که جاوا شهرت خود را به عنوان یک فناوری قوی و قابل اعتماد به دست آورده است ، فاقد بسیاری از ویژگی ها است و به تدریج منسوخ می شود و کاتلین را به عنوان یک کاندیدای عالی برای جایگزینی آن معرفی می کند.

کاتلین از نظر ایده ها و اهداف بسیار شبیه به Apple’s Swift است. شباهت های بین این دو زبان به توسعه دهندگان اندروید و iOS کمک می کند تا به راحتی بین توسعه برای هر سیستم عامل جابجا شوند.

 

وقتی صحبت از مزایای کاملاً فنی می شود ، کاتلین پشتیبانی درجه یک از برنامه نویسی کاربردی را ارائه می دهد ، حتی اگر عمدتا شی گرا باشد ، از هر دو پارادایم بیشترین بهره را می برد و امکانات جدید برنامه نویسی را  ارائه می دهد.به غیر از اندروید واخیراً نیز iOS ، کاتلین برای توسعه JVM نیز عالی است که ایجاد برنامه های دسک تاپ ، وب و دکمه سرور را با استفاده از چارچوب های جاوا مستقر مانند Spring ، Vaadin ، Spark ، Hadoop و غیره تسهیل می کند.علاوه بر این ، شما می توانید با استفاده از کامپایلر Kotlin to JavaScript ،برنامه های با فرم ثابت را تایپ کنید. در نتیجه می توانید برنامه های Node.js را با استفاده ازکاتلین ایجاد کنید. یادگیری کاتلین ابزاری جهانی را در اختیار شما قرار می دهد که قادر خواهید بود از آن برای انواع توسعه استفاده کنید.همچنین لازم به ذکر است که کاتلین هنوز تحت توسعه بیشتری قرار دارد ، بنابراین می توان انتظار داشت که با گذشت زمان بهبود یابد.

 

سازندگان زبان در حال آزمایش با Kotlin / Native هستند که کد کاتلین را در باینریهای بومی کامپایل می کند. این به ما امکان می دهد برنامه هایی را برای لینوکس ، ویندوز یا macOS توسعه دهیم.اما موارد بیشتری وجود دارد، تیم جت برینز(JetBrains) در حال کار بر روی Kotlin Multiplatform است. این خبر مهیج است زیرا به لطف این فناوری قادر خواهیم بود تا برنامه های چند پلتفرمی را با پایگاه کد مشترک به عنوان مثال برنامه های Android و iOS توسعه دهیم.همانطور که مشاهده می کنید ، آینده برای شرکتهای توسعه دهنده کاتلین واقعاً درخشان به نظر می رسد.

 

مزایای زبان برنامه نویسی کاتلین

 

مزایای تجاری تغییر کاربری به کاتلین

کاتلین 100٪ زبان برنامه نویسی قابل تعاملی با جاوا است. با جاوا و همه ابزارها و چارچوب های مرتبط سازگار است که امکان تغییر مرحله به مرحله کاتلین را فراهم می کند. درصورتی که محصول شما فقط در کاتلین قابل نوشتن نباشد ، می توان همزمان از هر دو زبان به راحتی استفاده کرد.

 

معایب زبان برنامه نویسی کاتلین

هیچ چیز کامل نیست و کاتلین نیز مستثنی نیست. بنابراین قبل از در نظر گرفتن معایب آن ، عجله نکنید که از آن استفاده کنید.با اینکه کاتلین و جاوا شبیه به هم هستند ، اما در اصل آنها دو زبان مختلف هستند. اگر روش شرکت خود را برای توسعه برنامه Android را تغییر دهید ، هزینه بیشتری برای آموزش تیم نیاز دارید که کاتلین را یاد بگیرید چون توسعه دهندگان قادر نخواهند بود بدون گذاشتن وقت کم کاتلین را یاد بگیرند و به سرعت از یکی به دیگری تغییر مکان دهند.

 

چند مثال از کد نویسی در محیط زبان برنامه نویسی کاتلین

در زیر مثال هایی با زبان کاتلین میبیند.(به نقل از سایت رسمی کاتلین)
اولی که یک تابع است که متن hello world را نشان میدهد.

}(<fun main (args: Array<String
{("!println( "Hello World}

دومین مثال همان تابع مثال اول است که یک hello world را چاپ میکند اما از روش object-oriented

}(class Greeter(val name: String
}()fun greet
;("{println("Hello, $ {name
{
{

}(<fun main(args: Array<String

()Greeter(args[0]).greet

{

جمع بندی

در اینجا به معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین پرداختیم و با مزایای زبان برنامه نویسی کاتلین آشنا شدیم موضوع حائز اهمیتی که میتوان به آن اشاره کرد این است که تعداد برنامه نویسان اندروید که از زبان کاتلین استفاده میکنند به سرعت در حال افزایش است و ممکن است در آینده کاتلین جایگزین جاوا شود از طرفی به دلیل حمایت گوگل از آن میتواند انتخاب مناسبی باشد در حال حاضر هر دو زبان کاتلین و جاوا کاربرد دارند و طبق مزیت هایی که برای زبان برنامه نویسی کاتلین برشمردیم همچون وضوح و به روز بودن و چند پلت فرمی بودن ، قابلیت همکاری با جاوا و همچنین استفاده از آن به صورت محلی و ایمنی بیشتر و مطابقت با کد جاوا و … بهتر است این زبان را یاد بگیرید تا در برنامه نویسی اپلیکیشن از آن استفاده کنید ، در نتیجه برای انتخاب و یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید بهتراست به این نکات توجه کنید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل