Site icon آکادمی آمانج

شبیه‌ ساز (Emulator) اندروید چیست؟

شبیه‌ ساز (Emulator) اندروید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد پیاده سازی سیستم‌عامل‌ها بر روی یکدیگر هستیم.  این کار را به وسیله سخت افزارها یا نرم افزارهایی به نام Emulator یا شبیه ‌ساز می توان انجام داد. برای مثال شما اگر بخواهید محیط اندروید را روی سیستم‌عامل خود داشته باشید، می‌توانید با یک شبیه ساز که در  اینجا باید شبیه ساز اندروید باشد، سیستم عامل اندروید را با کمک آن بر روی ویندوز کامپیوتر خود پیاده سازی کنید. اکنون شبیه‌سازهای بسیاری ساخته و پرداخته شده‌اند و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده اند.

ممکن است دستگاه هوشمند شما به iOS مجهز باشد و یا از سایر سیستم‌‌عامل‌های دنیا نظیر ویندوزفون بهره‌ ببرد. در این صورت شما می‌توانید با نصب یک شبیه‌ ساز اندروید بر روی سیستم خانگی خودتان، بدون هیچ هزینه‌ اضافی (البته فقط در برخی نسخه‌ها) از امکانات این سیستم عامل بهره‌‌مند شوید.

در این بین برخی برنامه‌نویسان و یا دولوپرها نیز می‌توانند با نصب شبیه ساز، برنامه‌های خود را بدون دسترسی به گوشی اندرویدی تست کرده و یا رابط کاربری آن را شخصی سازی کنند. فارق از همه این‌ها شما می‌توانید بازی‌های محبوب اندرویدی را بر روی شبیه ساز به اجرا درآورید و با اتصال یک گیم‌پد (یا همان دسته بازی) مشغول بازی کردن شوید.

در این مقاله قصد داریم تا برایتان بگوییم که شبیه‌ ساز (Emulator) اندروید چیست و شما را با بهترین نمونه‌‌های تولید شده و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

شبیه‌ ساز اندروید چیست؟

شبیه ساز اندروید یک دستگاه مجازی اندروید (AVD) است. این دستگاه مجازی قادر است یک دستگاه خاص Android (تلفن، تبلت، تلویزیون اندروید و …) را شبیه سازی کند. ما می توانیم از شبیه ساز Android به عنوان دستگاه هدف برای اجرای و آزمایش برنامه Android  بر رایانه  استفاده کنیم. شبیه ساز اندروید تقریباً تمام قابلیت های یک دستگاه واقعی را فراهم می کند. با این شبیه ساز می توانیم تماس های تلفنی و پیام های مختلف را دریافت کنیم. همچنین موقعیت دستگاه را ارائه می دهد و سرعت های مختلف شبکه را شبیه سازی می کند. این دستگاه قادر است به فروشگاه Google Play نیز وصل شود. 

شبیه‌ ساز اندروید به اپلیکیشن یا نرم افزاری گفته می‌شود که می‌تواند از منابع سخت‌افزاری سیستم شما استفاده کرده و سیستم عامل محبوب و متن باز اندروید را اجرا کند. یعنی شما با نصب یک برنامه شبیه ساز بر روی یک سیستم ویندوزی و یا حتی لپ‌تاپ‌های اپل، می‌توانید تمامی امکانات اندروید را روی دسکتاپ خود پیاده سازی کنید و حتی بازی‌ها و برنامه‌های اندرویدی را بر روی سیستم عامل خود تجربه کنید.

البته از آن‌جایی که این برنامه‌ها کدها را برای استفاده از منابع سخت‌افزاری تغییر می‌دهند ممکن است کمی عملکرد کندتری نسبت به گوشی موبایل شما داشته باشند. البته گاهی خلاف این اتفاق می‌ افتد. و اجرای برنامه های آندروید روی شبیه ساز، بعضی اوقات سریع تر و راحت تر از  دستگاه واقعی است. به عنوان مثال، ما می توانیم سریعتر داده ها را به شبیه ساز انتقال دهیم تا یک دستگاه واقعی که از طریق USB به رایانه متصل شده است.

همان طور که از نام Emulator (شبیه ساز) پیداست وظیفه‌ی آن شبیه سازی کردن محیط دیگری است.

 

شبیه ساز های اندروید چه کاربردی دارند؟

از شبیه ساز های اندروید می توان برای کارهای مختلفی استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای آن می پردازیم:

 

معرفی بهترین شبیه‌ سازهای اندروید و نحوه کار با آن‌ها

تاکنون تعداد بسیار زیادی از برنامه‌های شبیه ساز اندروید برای ویندوز معرفی شده‌اند.  در ادامه قصد داریم بهترین‌های آن‌ها را معرفی کنیم. نحوه کار با این شبیه ساز‌ها بسیار راحت بوده و تنها کافی‌ست برنامه مورد نظر را بر روی سیستم نصب کنید. و پس از اجرا، همچون یک گوشی اندرویدی با آن کار کنید. اکثر این برنامه‌ها به‌صورت خودکار فایل‌های APK موجود در سیستم را اجرا خواهند کرد و حتی نیازی نیست که برنامه‌های اندروید را نصب کنید. 

۱. Nox App Player

این برنامه  از سرعت قابل قبولی برخوردار است.  و می‌تواند تمامی نیازهای شما از یک گوشی اندرویدی را بر روی ویندوز برطرف کند. درصورت لمسی بودن دستگاه شما، می‌توانید تجربه‌ای کاملا مشابه با یک تبلت اندرویدی را داشته باشید.  این برنامه شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های هوشمند دارد و حتی در آن می‌توان همچون یک گوشی اسکرین شات گرفت و یا صدا را کم و زیاد کرد. امکان اجرای چندین برنامه در کنار هم نیز در Nox App Player وجود دارد که کار را برای شما راحت می‌کند. توجه داشته باشید که شما در این برنامه می‌توانید فرکانس پردازنده و میزان رم آن را هم مشخص کنید.

 

مزایای شبیه ساز nox

قابلیت مولتی پلیر 

با این قابلیت شما قادر هستید که با استفاد از یک شبیه ساز چندین اپلیکیشن مختلف را به صورت همزمان اجرا کرده و از آن استفاده کنید.

مصرف بهینه RAM و CPU 

یکی از ویژگی‌های خوب این شبیه ساز استفاده بهینه از Ram و CPU است. همین  باعث می‌شود شما کاهش سرعت را در رابطه با کارکردن با این شبیه ساز احساس نکنید. همچنین این مورد باعث می شود که از منابع سخت افزاری سیستم شما به صورت بهینه استفاده شود.  و در این صورت سیستم شما برای اجرای سایر نرم افزارها دچار کندی نمی گردد.

امکان ضبط فیلم از شبیه ساز

با استفاده از این ویژگی امکان ضبط فیلم آموزشی از روی شبیه ساز برای شما فراهم می شود. به کمک این ویژگی می‌توانید از روی شبیه ساز فیلم آموزشی ضبط کنید.

امکان نصب روی سیستم عامل مکینتاش 

شما می توانید نسخه مک این شبیه ساز را از سایت اصلی دریافت و این شبیه ساز را روی سیستم عامل مک نصب و اجرا کنید.

سایت اختصاصی حرفه ای

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این شبیه ساز داشتن سایت اختصاصی است. می توانید از سایت آن آخرین نسخه شبیه ساز را دانلود و نصب و از آن استفاده کنید.

FAQ 

یکی از قابلیت های این شبیه ساز دارا بودن بخش پرسش های متداول یا FAQ می باشد. شما در این بخش می‌توانید سوالاتی که توسط کاربران زیادی پرسیده شده‌اند، مشاهده و پاسخ های مرتبط با آن را پیدا کنید. و پاسخ سوال خود را در میان سوالات موجود مشاهده کنید.

پنل تنظیمات قدرتمند 

یکی دیگر از قابلیت های خوب این شبیه ساز وجود پنل تنظیمات قدرتمند است.  با استفاده از آن شما قادر هستید تنظیمات بیشتری را روی این شبیه ساز اعمال کنید.

سریع و روان بودن

یکی از ویژگی های بارز این شبیه ساز سریع و روان بودن آن است. شما می توانید بدون کندی و افت سرعت با آن کار کنید و از آن استفاده نمایید.

اَپ سنتر 

یکی از قسمت های مهم این شبیه ساز قسمت اپ سنتر آن است. در این قسمت همیشه می توانید جدیدترین اپلیکیشن ها را مشاهده کنید و آنها را نصب کرده و از آن ها استفاده نمایید.

 


برای شناخت دیگر ابزارهای اندروید به مقاله ” ۱۵ ابزار برتر توسعه اندروید ” مراجعه کنید.


معایب شبیه ساز nox

مهم ترین عیب این شبیه ساز که توسعه دهندگان و کاربران فارسی زبان باید آن را بدانند این است که این شبیه ساز از زبان فراسی پشتیبانی نمی کند. متاسفانه شبیه ساز Nox از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند و این به نوعی یک عیب برای این شبیه ساز به شمار می رود. به دلیل اینکه ما فارسی زبان هستیم و نمی توانیم در این شبیه ساز با زبان فارسی کار کنیم.

پشتیبانی از اندروید ورژن ۵ 

یکی دیگر از عیب هایی که می توان به این شبیه‌ساز گرفت پشتیبانی از اندروید ورژن ۵ است. به دلیل اینکه تاکنون ورژن های جدید تری از اندروید ارائه شده است ولی متاسفانه این شبیه ساز همچنان از اندروید ورژن ۵ پشتیبانی می کند. این یک نقطه ضعف برای این شبیه‌ساز به شمار می‌آید.

۲. BlueStacks

این برنامه یکی از بهترین‌ها در این زمینه است و شاید بتوان آن را پایدارترین شبیه‌ ساز اندروید نامید. BlueStacks کاملا رایگان بوده و هیچ‌گونه مزاحمتی را هنگام کار برای‌تان ایجاد نخواهد کرد. گاهی اوقات شاهد تبلیغاتی در گوشه و کنار آن هستیم که با قطع اتصال دستگاه به اینترنت می‌توان تا حد زیادی نیز از شر آن‌ها خلاص شد.

البته شما می‌توانید با پرداخت مبلغی مشخص به‌طور کلی تبلیغات را کنار بگذارید. این برنامه نیاز به سخت‌افزار خاصی برای اجرا ندارد و می‌توان از آن در سیستم‌های نسبتا قدیمی نیز استفاده کرد. با این‌حال و برای اجرای بهتر برنامه‌ها، بهتر است که از کارت گرافیک قدرتمندی بهره بگیرید. نکته جالب در BlueStacks امکان همگام‌سازی برنامه‌ها بر روی گوشی‌های اندرویدی است. برای دانلود می‌توانید از وب‌سایت رسمی این برنامه استفاده کنید.

 

 

۳. Andy OS

این برنامه تا حدی نسبت به دو شبیه‌ ساز قبلی متفاوت است. در واقع شاهد ترکیبی از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید هستیم که البته پایداری خوبی را کاربر می تواند با آن تجربه کند. این برنامه به‌خوبی از ماوس و کیبورد پشتیبانی می‌کند. برای کاربری خانگی رایگان است. اما اگر بخواهید از آن در جهت فعالیت‌های تجاری استفاده کنید می‌بایست هزینه‌ مشخصی را بپردازید.

Andy همگام‌سازی خوبی با گوشی شما داشته و این امکان را دارید که از گوشی خودتان به‌‌عنوان یک ریموت کنترل برای آن استفاده کنید. و یا از طریق گوشی به فایل‌های درون کامپیوتر دسترسی داشته باشید که در نوع خودش جالب است. ( برای دانلود کردن این شبیه ساز به این لینک مراجعه کنید.) 

۴. Remix OS Player

ریمیکس نیز همچون برنامه‌های قبلی یک شبیه‌ ساز اندروید بر روی ویندوز است، با این تفاوت که برای گیمرها بهینه شده. یعنی این شبیه ساز تمام تلاش خودش را کرده تا اجرای روان و بدون دردسر بازی‌های اندرویدی را بر روی سیستم عامل ویندوز ممکن سازد. شما حتی امکان اجرای چندین بازی به صورت همزمان را نیز در ریمیکس تجربه خواهید کرد. این برنامه با جدیدترین تکنولوژی Android Studio ساخته شده و تضمین می‌کند که با سرعت بالایی کار شما راه بیندازد.

۵. Genymotion

برخلاف شبیه سازهای قبلی، این برنامه برای توسعه دهندگان بهینه شده است. اگر شما یک برنامه نویس و یا توسعه دهنده اندروید هستید، می‌توانید برنامه خودتان را در این شبیه ساز و بر روی نسخه‌های مختلفی از اندروید تست کنید. Genymotion با پلاگین‌‌ها و امکانات پیش‌فرض بسیاری همراه شده و یک گزینه ایده‌آل برای توسعه دهندگان است. البته این شبیه ساز با VirtualBox کار می کند و برای اجرا نیاز دارد که از پیش این برنامه را نصب کرده باشید. این شبیه ساز را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

۶. آرکان ARChon

 در ادامه‌ی بحث درباره‌ی  android emulators، قصد داریم شبیه ساز آرکان را معرفی کنیم. آرکان یک شبیه ساز رایگان می باشد که با سایر شبیه سازها بسیار متفاوت است. ARChon در اصل یک افزونه برای مرورگر کروم می باشد که به کاربرانش اجازه می دهد برنامه های اندرویدی را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنند.

۷. معرفی شبیه ساز اندروید AMIDuOS

۶ شبیه ساز قبلی که معرفی کردیم، از شبیه سازهای رایگان بودند. AMIDuOS یک شبیه ساز غیر رایگان می باشد، که دارای دو نسخه است. نسخه اول آن از اندروید 4.3 لوبیای ژله‌ای و نسخه دوم از اندروید 5.0 آبنبات چوبی پشتیبانی می کند. اما شاید نقطه ضعف این شبیه ساز غیر رایگان بودن هر دو نسخه آن باشد.

این شبیه ساز بسیار پرقدرت است و برای دسترسی به نسخه دارای اندروید 4.3 باید مبلغ 10 دلار و برای نسخه اندروید 5.0 مبلغ 15 دلار را پرداخت نمایید. با پرداخت این مبالغ دیگر از تبلیغات و خرید های درون برنامه ای خبری نخواهد بود و خواهید توانست اکثر برنامه های اندروید را بر روی این محصول نصب نمایید.

برای آنکه دسترسی بسیار سریع و با قدرت گرافیک بالا داشته باشید این شبیه ساز از شتاب دهنده 3D بهره می برد. پشتیبانی از درایور OpenGL در این شبیه ساز سبب شده است تا بازی های اندرویدی با بالاترین کیفیت به نمایش در آیند. از ویژگی های دیگر این شبیه ساز پشتیبانی از درایور های مختلف لپتاپ و کامپیوتر مانند دوربین، میکروفون، حسگر نور محیطی و …. است. همین  AMIDuOS را به یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار تبدیل کرده است.

راه اندازی و شروع کار با این شبیه ساز کمی دشوار است. اما اگر به خوبی آن را فرا گیرید از استفاده کردن از آن لذت خواهید برد. یکی از ویژگی های خاص این محصول سازگاری آن با سیستم عامل های ویندوز، مک او اس و لینوکس می باشد. از معایب این شبیه ساز می شود به عدم اجرای اپلیکیشن های سنگین در آن اشاره کرد.

۸. معرفی  VirtualBox

تاکنون به مواردی اشاره شده است که به صورت مستقیم می توانستید آنها را اجرا کنید. اما VirtualBox اینگونه نیست. VirtualBox این اجازه را به کاربران خود می دهد تا در کنار سیستم عامل اصلی از یک سیستم عاملی دیگر نیز بتواند استفاده نمایید. بنابراین علاوه بر نصب VirtualBox شما نیاز خواهید داشت تا یک فایل ISO سیستم عامل اندروید را نیز داشته باشید.

قبل تر به این موضوع  اشاره شد که شبیه سازها، از سیستم عامل ویندوز یا مک و حتی هر دو سیستم عامل پشتیبانی می کنند. اما VirtualBox علاوه بر پشتیبانی از سیستم عامل مک و ویندوز، قابلیت پشتیبانی از زیر شاخه های مختلف لینوکس را نیز دارد. از این نظر برتری نسبی نسبت به سایر شبیه سازها داشته باشد.

 

۹. معرفی شبیه ساز اندروید Android Studio

این شبیه ساز Android Studio نام دارد. اندروید استودیو سازگاری بسیار بالایی با ویندوز 7، 8 و 10 دارد به طوری که کاربر به آسانی می تواند برنامه ها را خیلی روان به اجرا در بیاورد. اما نکته قابل توجه پروسه بسیار مشکل نصب آن می باشد که به هیچ عنوان به کاربران عادی این شبیه ساز را توصیه نمی کنیم.

Android Studio  پلاگین هایی زیادی دارد. پلاگین های ضروری اندروید استودیو  به طراحان اجازه ساخت اپلیکیشن را می دهد. شبیه سازی که در این برنامه وجود دارد قابلیت های کمتری را نسبت به Genymotion در اختیار کاربر قرار می دهد. اگر طراحان انواع اپلیکیشن های اندروید بخواهند دست به معرفی شبیه سازهای اندرویدی بزنند حتما Android Studio را در اولویت معرفی قرار خواهند داد.

جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده متعدد از سیستم عامل های مختلف نیاز به شبیه ساز های اندروید افزایش یافت. با استفاده از شبیه‌ ساز (Emulator) اندروید می توان از فضای اندروید برای لپ تاپ و پی سی های شخصی استفاده کرد. همچنین برای بازی ها و گوش دادن به موسیقی هم به شبیه ساز اندروید نیاز داریم. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از آن ها آشنا کنیم. 

اما قطعا نقشی که این شبیه سازها در طراحی اپلیکیشن های اندرویدی بازی می کنند بسیار مهم است. اپ های اندرویدی ممکن است با دستگاه ها و ورژن های مختلفی اجرا شوند. به همین دلیل، طراح باید به خوبی بتواند اپلیکشن ها را عیب یابی کرده باشد و همچنین سازگار و هماهنگ با دستگاه ها و ورژن های مختلف اندروید. 

بخش مهمی از آموزش برنامه نویسی اندروید به طراحی کردن اپلیکیشن های اندرویدی اختصاص دارد. و بخش مهمی از بحث های مربوط به طراحی اپلیکیشن به استفاده از شبیه سازها و کاربردهای آن برای توسعه دهندگان اندروید می پردازد. 

 

 

برای نوشتن این محتوا از سایت javatpoint استفاده شده است.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل