Site icon آکادمی آمانج

تطبیق پذیری چیست و چطور میتوان آن را در خود پرورش داد؟

تطبیق پذیری در رشد فردی

به قول چارلز داروین، زیست شناس و نظریه پرداز بزرگ انگلیسی، انسان قوی ترین نه قوی ترین گونه زمینی است و نه هوشمندترین بلکه انسان انطباق پذیرترین گونه است. تطبیق پذیری یکی از برجسته ترین مهارت های ماست که البته در دنیای امروز بیش از سایر مهارت های نرم مورد توجه مدیران قرار گرفته است.
گرچه از لحاظ تاریخی و سازمانی تاکید بسیار کمی بر روی این مهارت ها شده است اما کارفرمایان امروزه متوجه شده اند که این مهارت ها به تنهایی کافی نیستند، همه افراد شاغل در سازمان باید بتوانند تا حد قابل قبولی با هم ارتباط برقرار کنند، مذاکره کنند، تعامل داشته باشند و با تفکر انتقادی وخلاقانه به مسائل مختلف نگاه کنند و از همه مهم تر نسبت به شرایط مختلف تطبیق پذیر باشند.
با توجه به پیچیدگی‌های مشاغل امروزی، بالابودن حجم زیاد و محض اطلاعات و وقوع سریع تغییرات در سطوح خرد و کلان، همه افراد متخصص باید در سازمان خود انطباق‌پذیر باشند.
قوه انطباق‌پذیری به عنوان یکی از مهم ترین مهارت های نرم، یک مکانیسم احتیاطی و یا مقابله‌ای نیست بلکه یک الزام حیاتی و مدیریتی است.

تغییر در هر سطحی در ابتدا می‌تواند بی‌ثبات، اعصاب خردکن و رعب‌آور باشد. حتی تغییرات پیش‌بینی شده یا سرزده در کسب و کار می‌تواند باعث ترس، تنش و استرس، خشم و مقاومت شود.
برای مدیران، این واکنش‌ها به تغییر اغلب به عنوان یک مانع در مسیر که می‌توان بر آن غلبه نمود، قلمداد می‌شود، اما نسبت به انکار احساسات و واکنش‌های منفی، یا سرسختی و یا تخریب تغییر، مدیران مؤثر به فرایند گذر اجازه وقوع می‌دهند.
واکنش‌ها به تغییر اغلب یک سری از مراحل شامل: انکار، مقاومت، بررسی و پژوهش، پرسش، انعکاس و بالاخره تعهد را دنبال می‌کند. درطی این فرایند، افراد می‌توانند انطباق‌پذیری بیشتری در مواجهه با تغییر را بوجود بیاورند.

در سطوج مدیریتی انطباق‌پذیری بعنوان یک مهارت کلیدی برای مدیران به جهت ایجاد و بهبود به منظور مؤثر بودن در این محیط شناخته شده است. حتی در این صورت، مدیران به ندرت می‌فهمند که چه کاری می‌توانند انجام دهند تا انطباق‌پذیرتر گردیده و انطباق‌پذیری را در دیگران بیشتر ایجاد نمایند.

 

تطبیق پذیری چیست و چرا اهمیت دارد؟

تطبیق پذیری به معنای پاسخ سریع فرد به ترندهای در حال تغییر، نوآوری ها، بی ثباتی ها و تغییرات محیطی است.
برای مثال، با توجه به اینکه امروزه هوش مصنوعی تاثیر بالایی بر صنایع مختلف دارد، تقریبا تمامی افرادی که به صورت حرفه ای مشغول کار هستند از پزشکان تا مهندسان و افراد فعال در حوزه علوم انسانی باید بتوانند خودشان را با این تغییرات همگام کنند، از آن برای بهبود عملکرد خود بهره ببرند و برخی وظایف را (حتی با وجود برهم زدن حاشیه امن) به آن ها محول کنند.
اما این مثال ها فقط در حوزه تکنولوژی نیست، وقتی که کسب وکار ما به هر دلیل به سراشیبی می رسد و درامد آن با مخارج سر به سر می شود، این مدیران و کارشناسان تطبیق پذیر هستند که می توانند با تغییر مدل درامدی موقت، کاهش هزینه های مازاد، بررسی مشکل از زوایای مختلف و استفاده از قوه حل مسئله، مشکل را رفع کنند و یا اثرات جانبی آن را بر منابع انسانی و اهداف شرکت کاهش دهند.

 

آیا شما تطبیق پذیر هستید؟

در مقاله وبسایت Forbes جف باس ۱۴ نشانه افراد تطبیق پذیر را به خوبی تشریح کرده است، اگر شما علاقه مند به مطالعه این مقاله هستید کافی است کلیک کنید.
او در این مقاله ویژگی هایی نظیر؛ تجربه گرا بودن، فرصت طلبی وقتی همه موقعیت را شکست قلمداد می کنند، تفکر پیشرو و خلاقانه، عدم سرزنش دیگران، کنجکاوی، نگاه خارج از گود و درگیر شدن با شرایط پیش آمده و خروج از ناحیه امن را به عنوان مهم ترین ویژگی های شخصیتی افراد تطبیق پذیر قلمداد گرده است.
اگر شما به هر دلیل فکر می کنید که برخی از این ویژگی ها را به طور موثر در خود پرورش نداده اید یا نحوه برخورد با آن را نمی دانید، کافی است ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید:

 

راه های افزایش تطبیق پذیری (ویژه متخصصان و مدیران)

۱) تغییر شیوه تفکر

«ذهنیت مثبت و خوب به مسائل مختلفـ» این موضعی است که معمولا ما به مسائل مختلف داریم. گرچه ممکن است تغییر ترسناک و دلهره آور باشد و حاشیه امن ما را بر هم بزند. اما بهتر است ما برای تمرین تغییر شیوه تفکر در مواجهه با موضوعات روزمره از تغییر نگاه به عنوان فرصتی برای بهبود، یادگیری یا رشد نگاه کنیم. این نوع نگاه علاوه بر تغییر زاویه دید، خلاقیت شما برای ارائه راه حل در مواجهه با موضوعات مختلف را نیز بهبود می بخشد.

۲) ریسک پذیر باشید

ریسک پذیری بخش جدایی ناپذیر تقویت قوه سازگاری است. برای اینکار سعی کنید در پروژه های کوچک ایده های متنوعی را امتحان کنید یا در جلسات مختلف برای بالا بردن تطبیق پذیری ایده های مختلف را بیان کنید وریسک پذیری تیم را به چالش بکشید.

۳) تعیین هدف

یکی دیگر از روش هایی که به شما در توسعه مهارت های نرم از جمله تطبیق پذیری کمک می کند تعیین هدف برای ارتقاء نقاط ضعف در محیط کاری می باشد.
به عنوان مثال اگر فکر می کنید که ممکن است در ارتباطات کلامی کمی ضعیف باشید یا تمایل به تعویق انداختن کارها دارید کافی است این موارد را در یک بازه یک ماهه تحت نظر بگیرید و از روش های مختلف برای بهبود آن استفاده کنید. در مورد نقاط ضعف خود در این مدت مطالعه کنید، ویدئو ببینید و از دیگران کمک بخواهید. اینکار جدا از بهبود کلی کیفیت زندگی شما و بالابردن بازده می تواند تطبیق پذیری شما را به خوبی تقویت کند.

۴) یادگیری بیشتر و بیشتر

همانطور که در مقاله نشریه فوربس به این موضوع اشاره شده است افراد کنجکاو و اهل مطالعه به طور ناخودآگاه به سمت سازگاری پیش می روند. برای بهبود این موضوع لازم نیست حتما کتاب بخوانید، گوش دادن به پادکست، دیدن وبینارها و تعامل با انسان های موفق در حیطه های مختلف می تواند قوه یادگیری شما را بهبود ببخشد.

۵) از ناحیه امن خود خارج شوید

اگر در یک الگوی عادی قرار گرفته اید سازگاری با تغییرات بسیار سخت است. ما به صورت ناخودآگاه در منطقه امن خود باقی می مانیم مگر آنکه شرایط ما را مجبور به تغییر کند.
خارج از منطقه امن، همه چیز می تواند ترسناک باشد. هنگامی که وضعیت ما بیش از حد یا خیلی سریع تغییر کند منطقه امن می تواند به آسانی از بین برود و ما را در منطقه قرمز اضطراب و وحشت قرار دهد. آن زمان منطق جنگ یا گریز غریزه ما فعال شده و بر ما غلبه می کند.

 

تغییر حالت واکنش یک مهارت خوب برای زنده ماندن در مواجهه با عصبانیت است.
خوشبختانه شما مجبور نیستید بین راحتی و وحشت یکی را انتخاب کنید. یک منطقه سومی در این بین وجود دارد به اسم منطقه یادگیری که ما در آن سازگار تر می شویم. هرچه زمان بیشتری را در منطقه یادگیری بگذرانید، امکانات بیشتری پیدا کنید. در نهایت منطقه راحتی شما را گسترش می یابد و منطقه وحشت شما کوچک می شود.

۶) از اشتباهات خود درس بگیرید

تطبیق پذیری به این معنا نیست که جریان فکری خود را ادامه دهید، رسیدن به تطبیق پذیری نیاز به تمرین و استمرار دارد. شما باید به خودآگاهی برسید و به خودتان انتقادات سازنده و صادقانه بدهید.سعی کنید تمرکز خود را به راه های موثر و گزینه های بهتر معطوف کنید. بقیه نظرات را فقط بشنوید و به دنبال جایگزین های بهتر باشید.

 

جمع بندی

برای تقویت هر مهارت نرمی به خصوص در حیطه بهبود سازگاری و تطبیق پذیری زمان بندی کنید، برای خود هدف گذاری کنید و گام هایی که برای بهبود اوضاع باید در نظر داشته باشید را رصد کنید.
گاهی اوقت سازگاری آسان است مخصوصا اگر شرایط شما را به این سمت سوق بدهد اما واقعیت آن است که خیلی اوقات اوضاع بدین شکل پیش نمی رود پس سعی کنید مواردی که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم را تمرین کنید، روی راه حل ها تمرکز کنید نه مشکلات. چشم انداز خود را تنظیم کنید، رفتار خود را تغییر دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل