Site icon آکادمی آمانج

پیش پردازنده CSS چیست؟ (راهنمای تخصصی)

پیش پردازنده css

هنگامی که به تاریخچه تکامل وب ۲ در طول سالیان اخیر نگاه می کنیم، می توانیم به راحتی متوجه این موضوع شویم که استفاده از CSS با وضعیت کنونی آن به هیچ عنوان کامل نیست.
CSS یک مفهوم کاملا ابتدایی است و هنگامی که ما به پروژه های پیچیده تر برخورد می کنید، استفاده از CSS حتی سخت تر هم خواهد شد.
پیش پردازنده CSS با هدف صرفه جویی در زمان و حجم کار یک توسعه دهنده وب، ویژگی هایی را به فایل های CSS اضافه می کند. پیش پردازنده ها می توانند با ویژگی های شاخصی که دارد مانند متغیرها، اپراتورها، درون یابی ها، توابع و… عملکرد CSS را ارتقاء دهند. همه ویژگی های فوق برای افزایش کارایی و بهره وری با سینتکس معمولی CSS ادغام شده اند.

نیاز به پیش پردازنده های CSS

شما می توانید از طریق تفکیک فایل ها به فایل های کوچک تر و انتقال آن ها به یک فایل بزرگ، CSS بهتری بنویسید. این کار با وجود آنکه می تواند موجب می شود اجزای کد ما با موفقیت ارائه شود، می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مانند تکرار کد و مدیریت سخت تر آن نیز بشود. برای اینکار راه حل های مختلفی ارائه شده است اما هیچ کدام از آنها نتوانسته اند مشکل مدیریت و نگهداری کد ها را برطرف کنند. این دقیقا همان جایی است که پیش پردازنده های CSS به کمک ما می آید.
پیش پردازنده CSS با ویژگی های پیشرفته ای ادغام شده اند که نه تنها در نوشتن کدهای قابل استفاده به ما کمک می کند، بلکه می تواند کدها را به راحتی به کدهایی قابل انعطاف و قابل مدیریت و نگهداری تبدیل کنید.

یا به طور خلاصه:

پیش پردازنده CSS باعث افزایش بهره وری طراحان سایت میشود.

 

از آنجایی که پیش پردازنده های CSS، نسخه پیشرفته ای از CSS هستند، می توانند یک CSS پایه مناسب و چابک ایجاد نمایند.

مزیت های پیش پردازنده CSS

_ یکی از ویژگی های برجسته پیش پردازنده CSS این است که به ما کمک می کند تا کد خود را در بخش های مختلف تکرار نکنیم (استفاده از اصل DRY نه از اصل WET) این موضوع موجب صرفه جویی طراح سایت خواهد شد.

_ یکی دیگر از ویژگی های پیش پردازنده این است که عناصر ساختاری سایت ها به همان صورت پیشین باقی می ماند و پیش پردازش، با ایجاد ماژول ها، استفاده مجدد را آسان می کند. طراحان سایت هم اکنون می توانند از متغیرها برای تغییر رنگ ها، جنبه های بصری و فونت ها با افزایش سرعت و عدم نیاز به جستجو و جایگزینی استفاده کنند.

 


برنامه نویسی ماژولار چیست؟
برنامه نویسی ماژولار به برنامه‌ نویسی ساختارگرا و برنامه‌ نویسی شی‌گرا شباهت بالایی دارد. هدف مشترکی که در تمامی این تکنیک‌ها وجود دارد، تسهیل ساخت برنامه‌ها و سیستم‌های بزرگ نرم‌ افزاری با تجزیه‌ی آن به قطعات کوچک‌تر است. در برنامه نویسی ماژولار، کد برنامه از ماژول‌ها یا واحدهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه تهیه می‌شوند. این امر به توسعه‌ دهندگان مختلف این امکان را می‌دهد تا قطعات گسسته‌ای از سیستم را در دست بگیرند و بدون نیاز به درک بقیه، آن‌ها را طراحی و پیاده‌سازی کنند.


 

_ همه طراحان سایت می دانند که نوشتن کدهای CSS، یک کار زمان بر و تا حدی خسته کننده است و شما باید تمام این پروسه کدنویسی در بخش های مختلف بارها تکرار کنید. پیش پردازنده ها می توانند از طریق کمک به جلوگیری از تکرار کدنویسی، به میزان قابل توجهی در زمان و میزان فعالیت صرفه جویی کنند. با استفاده از پیش پردازنده های CSS، این کارهای تکراری حذف خواهد شد.

_ شما می توانید به استفاده از پیش پردازنده ها، به راحتی کد های خود را مدیریت و نگهداری کنید. هنگامی که موردی در پیش پردازنده تغییر داده شود، خود به خود در تمام صفحات دارای CSS خواهد شد.

_ شما می توانید با استفاده از متغیرها، mixins و توابع، مقدار یا حتی گروهی از مقادیر را تعریف کنید، سپس با چند ترفند کوچک از همین مقادیر در بخش های مختلف استفاده کنید. پیش پردازنده ها در مدیریت و نگهداری استایل شیت های بزرگ به شما کمک می کند، بنابراین می توانید آن ها را هر زمانی که لازم باشد، اجرا کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله که از سری مقالات آموزش طراحی سایت خدمت شما ارائه شد به معرفی پیش پردازنده CSS یا CSS preprocessors پرداخته شد و در مورد اهمیت آن و ویژگی های بی نظیری که برای طراحان و توسعه دهندگان سایت به ارمغان آورده است، اشاره کردیم.

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل