Site icon آکادمی آمانج

لینک سازی (Link Building) در سئو به چه معناست؟

لینک سازی در سئو به چه معناست؟

همه ما با قطعا با تعریف لینک در فضای اینترنت آشنایی داریم، لینک سازی یا همان لینک بیلدینگ به مجموعه فعالیت هایی گفته می‌شود که موجب شده سایت شما (لندینگ پیج، وبلاگ و …) از سایت های دیگر لینک دریافت کند.

نکته: در دنیای سئو معمولا از واژه لینک بیلدینگ به عنوان لینک سازی خارجی یاد می‌شود نه لینک سازی داخلی، به شما توصیه می‌شود برای آشنایی با لینک سازی داخلی به شکل اصولی و کاملا کاربردی، مقاله لینک سازی داخلی آکادمی آمانج را مطالعه بفرمایید.
نکته: پس از این به پس ما از واژه لینک بیلدینگ به عنوان معادلی برای لینک سازی خارجی استفاده می‌کنیم.

اغلب کارشناسان و متخصصان سئو لینک سازی خارجی را فنی ترین و سخت ترین قسمت کار خود تلقی کرده و بخش عمده ای از وقت خود را صرف جستجو منابع، مطالعه مقالات و تست کردن جدید ترین روش های لینک بیلدینگ می‌کنند چرا که می توان گفت، لینک ها شاید مهم ترین فاکتور ارزیابی جایگاه سایت ها در سرپ باشند.

 

اهمیت لینک سازی خارجی در چیست؟

لینک ها برای موتورهای جستجو به صورت کلی دو مفهوم مهم و اساسی دارند:

ـ کمک به پیدا کردن صفحات جدید
ـ کمک به خزنده ها برای امتیاز دهی و تغییر جایگاه وبسایت

خزنده های موتور جستجو پس از ورود به صفحه سایت شما، محتوای شما را آنالیز و ذخیره می کنند و با توجه به یک سری اصول و قواعد محتوا تصمیم می‌گیرند که محتوای شما را در صورت سرچ کلمات کلیدی مختلف در چه جایگاهی به کاربر نشان دهند، در این بین لینک هایی که سایت شما از سایت های دیگر گرفته نیز اهمیت می‌دهند.

 

لینک سازی درست و اصولی تاثیر بسیار بالایی بر خزنده ها برای درک بهتر محتوای شما و رتبه دهی به سایت شما دارد.

لینک سازی از چه زمانی اهمیت پیدا کرد؟

در اواخر قرن بیس بود که لری پیج یکی از موسسان موتورجستجوی گوگل، page rank را به هسته مرکزی گوگل اضافه کرد. گوگل از این ابزار مهم برای تعیین کیفیت وبسایت بر اساس یک سری از فاکتورها که مهم ترین آن لینک سازی دریافتی بود، استفاده می کرد.
معنی لینک سازی برای گوگل چه بود؟
وقتی سایت A در محتوای خود به سایت‌ B اشاره داشته است، این بدان معنی است که سایت B سایتی مفید برای کاربر می باشد پس مقداری از اعتبار صفحه A را به صفحه B انتقال می دهم.

 

 

سوء استفاده وب مسترها از لینک سازی

پس از موفقیت گوگل در بهبود عملکرد و جا انداختن الگوریتم خود، وب مسترها و کارشناسان سئو  راه هایی برای اداره و یا به نوعی فریب page rank پیدا کردند.
برای مثال لینک سازی با استفاده از بات ها، ثبت وبسایت در دایرکتوری و … از راه هایی بود که در ابتدا بسیار بین متخصصان رواج بود، اما گوگل مدتی بعد اعلام کرد که برای این لینک ها ارزشی قائل نخواهد شد.
پس چه لینکی برای ما ارزش آفرین است؟ لینک با کیفیت

 

هیچ کس نمی‌داند که الگوریتم های گوگل برچه اساس لینک های شما را رصد و بررسی می‌کند، اما یکسری اصول و قواعد توسط وب مسترها در سراسر دنیا برای این موضوع جمع آوری شده است که رعایت این اصول ریسک کار شما را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

انواع لینک های خارجی

اگر از ابتدای نقشه راه آموزش سئو با ما همراه بوده باشید، باید یه این نکته واقف شده باشید که محتوای مناسب، کاربر پسند و به روز می‌تواند به شکل قابل توجهی در بهبود رتبه سایت شما تاثیر داشته باشد، چرا؟
چون کاربر را از خودش راضی می‌کند و این قضیه مهم ترین فاکتور برای موتورجستجوی گوگل است، در نتیجه رتبه محتوا و سایت شما را بهبود می‌بخشد.
اما در زبان فارسی که محتوا شاید در آن همچنان جایگاهش را پیدا نکرده ما با کمک لینک سازی اصولی و درست می‌توانیم راه چند ماهه را در چند روز طی کنیم!
برای این کار شناخت و آشنایی با انواع لینک های خارجی لازمه مسیر است، قطعا در مقالات و آموزش های بعدی به روش های کاربردی لینک سازی خارجی که کم تر کسی در اختیار شما قرار می‌دهد خواهیم پرداخت.

 

لینک های manual

این نوع لینک که اغلب بین متخصصان سئو رایج است، بیشتر در کسب وکارهایی با مقیاس کوچک استفاده می‌شود (وقتی کسب و کار برند نشده است.) در این روش لینک سازی، متخصص سئو با پرداخت هزینه یا به صورت رایگان از یک سایت مطرح که در زمینه مرتبط مشغول به فعالیت است، در خواست می‌کند که به سایت شما با محتوای مد نظر شما لینک بدهد که به این کار رپورتاژ آگهی می گویند.
یکی دیگر از روش های رایج لینک سازی دستی یا manual، بازنشر مطالب و محتواهای وبسایت در وبلاگ هایی با قدرت دامنه بالا می‌باشد. اگه چه تاثیر این کار شاید خیلی بالا نباشد اما می‌توان با برنامه ریزی و شخصی سازیم مطالب، حجم لینک دریافتی از دامنه های متفاوت را به شکل قابل توجهی آن هم به شکل رایگان افزایش داد.
نکته: استفاده از روش هایی مثل google site و لینک گرفتن از شبکه های اجتماعی نیز، جز روش های دستی محسوب می‌شود.

 


بیشتر بخوانید:”دو تکنیک برای لینک سازی داخلی


 

لینک های واقعا طبیعی!

این دست از لینک ها که هدف گوگل نیز می باشد این است که مطلب شما آنقدر مفید بوده باشد که توسط سایت های دیگر به آن اشاره شود. یا وبسایت شما آنقدر در حوزه کسب وکار خودش مطرح باشد تا دیگر سایت ها به عنوان مرجع در وبسایت و مقالات خود به شما اشاره کنند.
این کار هدف هر مارکتر و کارشناس سئویی می‌باشد که البته نیاز به هزینه بالا برای برندینگ، کیفیت کاری بالا و مدت زمان زیادی دارد. البته به همین خاطر نیز از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

لینک های کاربر

این لینک ها که جز لینک های خطرناک (از دید کارشناسان سئو) می باشد در گذشته بسیار رایج بود، اما در حال حاضر گوگل نسبت به آن ها حساسیت بالایی دارد پس بهتر است در مقیاس بالای لینک سازی، به این لینک ها نیز توجه کرد.
لینک های پروفایلی، دایرکتوری های اتوماتیک، کامنت در وبلاگ های زرد و بی مدیریت و … از مجموعه فضاهایی است که معمولا در گروه لینک های کاربر قرار میگیرد و کیفیت بالایی ندارد.
نکته: نوفالو کردن این لینک ها می تواند ریسک لینک سازی به این روش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

جمع بندی

در این مقاله هدف این بود تا شما با مفهوم لینک سازی خارجی یا لینک بیلدینگ، اهداف لینک سازی و اصلی ترین روش های آن آشنا شوید. در مقالات بعد ما به بررسی استراتژی های لینک سازی، تکنیک ها، روش های سنجش اثرگذاری لینک ها و… خواهیم پرداخت. این متد ها در راستای آموزش سئو برای شما عزیزان ارائه خواهد شد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
علی سخا / آکادمی آمانج

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل