Site icon آکادمی آمانج

فریلنسر سئو چه نکاتی را باید بداند؟

نکات فریلنسری سئو

دوره‌ی کارمندی و اینکه مجبور باشیم هرروز ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شویم و اخلاق بد رئیس و همکار را تحمل کنیم، می‌شود گفت که به سرآمده. امروز همه‌ی انتخاب‌ها در کارمندی و شغل آزاد داشتن خلاصه نمی‌شود. اگر آدم مهارتی و تخصصی داشته باشد و بخواهد، ممکن است هم‌زمان با چند شرکت کار کند. درآمد خوبی داشته باشد و اصلا از در خانه هم بیرون نیاید. 

دیجیتالی‌شدن کسب‌وکارها فقط شغل‌های جدید ایجاد نکرده. شغل‌هایی ایجاد کرده که انجام‌دادنشان دفتر کار نمی‌خواهد. فقط به دو چیز نیاز است: یک لپ‌تاپ و اینترنت. اینترنت و امکاناتی که دراختیار کسب‌وکارها قرار داده درواقع نوع کارکردن را تغییر داده است.

امروز می‌شود سایتی فروشگاهی داشت که در دبی فعالیت می‌کند و جنس می‌فروشد. اما طراح سایتش در ایران زندگی می‌کند، طراح ui/ux آن در هند و کارهای گرافیکی را هم گرافیستی در عمان انجام می‌دهد. 

همه‌ی این افراد هرروز با هم ارتباط دارند و جلسه. رئیس مجموعه هم بر کار همه نظارت می‌کند. کسب‌وکار او تعدادی کارمند دائمی و مقیم دارد و تعدادی فریلنسر (Freelancer) که فریلنسری (Freelancing) کار می‌کنند.

فریلنسرها کسانی هستند که برای خودشان کار می‌کنند و رئیس مستقیمی ندارند. در استخدام رسمی و قانونی شرکت یا کسب‌وکاری نیستند. اما برای شرکت یا کسب‌وکاری کار مشخصی را با شرایط معلوم و توافق‌‌شده انجام می‌دهند و دستمزد مشخصی هم می‌گیرند. 

می‌شود ادعا کرد بیشتر کارهای کسب‌وکارهای دیجیتال را می‌شود فریلنسری انجام داد. علاوه‌بر طراحی سایت و گرافیک و طراحی رابط و تجربه کاربری، کارشناسان سئو هم به‌راحتی می‌توانند فریلنسری کار کنند. 

بنابراین اگر سئو یاد گرفتید و می‌خواهید وارد بازارکار شوید یا می‌خواهید سئو یاد بگیرید یا اصلا تصمیمی برای یادگیری سئو ندارید، این مطلب را بخوانید تا نکاتی که برای فریلنسری سئو و کارشناس سئو فریلنسر لازم است بدانید. (شاید علاقه‌مند شدید و تصمیم گرفتید سئو یاد بگیرید و کارشناس سئو دورکار شوید!)

 

 

نکات فریلنسری سئو 

قبل از پرداختن به نکات، بد نیست به این سوال جواب بدهم که چرا باید به فریلنسری سئو فکر کنید؟ اصلا چرا فریلنسری سئو؟ درکل، فریلنسر‌بودن مزیت‌هایی دارد: 

همه‌ی این مزایا برای فریلنسری سئو هم وجود دارد. در سئو، همه‌چیز از همان ابتدا مشخص است. نتیجه هم مشخص و قابل‌اندازه‌گیری است. هزینه‌های سئو سایت با کارفرماست (صاحب سایت). کارشناس سئو قبل از هر پروژه فرصت دارد کلمات کلیدی، سایت و رقبا را بررسی کند و براساس سختی کار به کارفرما قیمت و زمان و شرایط انجام کار را بدهد. اگر کلمات کلیدی که سایت باید برای آن بهینه شود خیلی رقابتی نباشد، کارشناس سئو  این فرصت را دارد که پروژه‌ی سئو سایت دیگری را هم‌زمان داشته باشد.

 

اولین نکته: فریلنسر مسلط و آگاهی باشید 

فریلنسری اصلا به این معنا نیست که بدون سختی و زحمت کار را بگیرید. شما باید به کارفرما نشان دهید کاملا بر کاری که قرار است انجام دهید مسلط و آگاه هستید. همان‌طور که گفتم در سئو همه‌چیز مشخص است. یعنی کارفرما سایتی دارد در حوزه‌ای مشخص که باید در تعدادی کلمه‌ی کلیدی مشخص و معلوم بیاید صفحه‌ی اول.

کارشناس سئو  مشاور کسب‌وکار هم هست. سئو سایت فروشگاهی و سئو سایت‌های محتوایی متفاوت هستند،‌ گرچه اصول مشترکی دارند. اگر سایت فروشگاهی است، ارتباط سئو با دیجیتال مارکتینگ و تاثیر آن مهم‌تر است. اگر سایت خوب و درست طراحی نشده باشد یا طراحی رابط و تجربه کاربری خوبی نداشته باشد، به‌راحتی سئو نخواهد شد.

فریلنسر باید دقیق سایت و لندینگ پیج‌ها را بررسی کند و پیشنهادات و نکات لازم را به کارفرما بگوید. پاسخی که فریلنسر سئو، در پذیرفتن یا ردکردن پروژه، به کارفرما می‌دهد؛ نشان‌‌دهنده‌‌ی این است که او چه‌قدر از سئو و عوامل مرتبط با آن آگاهی دارد. 

You must be skilled to handle the SEO of all kind of websites. 

شما باید مهارت داشته باشید تا هرنوع سایتی را سئو کنید.

 

 

دومین نکته: سایت‌های فریلنسری و فریلنسرهای دیگر را پیدا و دنبال کنید 

دردرجه‌ی اول باید سایت‌ها و پلتفرم‌هایی را پیدا کنید که کارفرماها پروژه‌های خود را آنجا قرار می‌دهند و دنبال فریلنسر مناسب می‌گردند. خوشبختانه، در وب انگلیسی و فارسی از این پلتفرم‌ها زیاد پیدا می‌شود: Freelancer.com و Simplyhired.com دو نمونه‌ی جهانی آن هستند و karlancer.com و Pardscoders.com دو نمونه‌ی خوب ایرانی. 

 

 

توصیه می‌کنم حتما این سایت‌ها و شرایط کار و نوع پروژه‌ها و قیمت‌های پیشنهادی را مطالعه و مقایسه کنید. در همین سایت‌ها امکان آشنایی با دیگر فریلنسرها را هم دارید. خوبی دیگر عضوشدن در این سایت‌های کاریابی این است که بعضی از آن‌ها زیرشاخه‌های سئو را جدا کردند و می‌شود پروژه‌های خردتر را هم گرفت.

 

 

شما باید فریلسنرهای معروف و تاثیرگذار در بازار سئو ایران را پیدا کنید و در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. درباره‌ی آن‌ها بخوانید و ببینید از کجا شروع کردند و چه نوع پروژه‌هایی را گرفتند و می‌گیرند. ببینید مسیری که آمدند چطور بوده. آیا بعد از مدتی فریلنسینگ، الان استخدام شده‌اند یا همچنان فریلنس‌بودن را ترجیح می‌دهند؟ چرا؟

 

سومین نکته: سایت و شبکه‌های اجتماعی قوی برای خودتان بسازید

شما باید خودتان را به بازار بشناسانید. راهش این است که وب‌سایت یا وبلاگ اختصاصی خودتان را داشته باشید. البته وب‌سایت یا وبلاگ به‌تنهایی کافی نیست. از لینکدین و فیسبوک و توییتر و اینستاگرام نباید غافل شوید. چون در این شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانید کارفرما و پروژه پیدا کنید، هم فریلنسرهای دیگر را و هم خودتان را به کارفرماهای احتمالی نشان دهید. 

در سایت یا وبلاگتان و همچنین شبکه‌های اجتماعی مطالب آموزشی به‌روز و کاربردی منتشر کنید. از آموزش‌هایی که دیدید و مهارت‌هایی که دارید حرف بزنید. پروژه‌ها و چالش‌هایی را که داشتید به‌اشتراک بگذارید. اگر تازه‌کار هستید و پروژه‌‌ای نداشتید، ناامید نشوید. مهم نیست. روی مطالب آموزشی و جدید وقت بگذارید. در این مورد باید بسیار خلاق باشید.

همین که خودتان را به‌عنوان کارشناس سئو فریلنسر معرفی کنید و همچنین بگویید در کدام پلتفرم‌ها کار می‌گیرید، شروع بسیار خوبی است. مهم این است که بازار کار بداند شما هم هستید و آماده‌اید برای کار گرفتن! یادتان نرود که آن آگاهی و تسلط را اینجا هم باید نشان دهید.

 

چهارمین نکته: سئو کلاه سیاه انجام ندهید

کارشناس سئو متعهدی باشید و درست کارتان را انجام دهید. سئو این نیست که محتوا کپی کنید و بک‌لینک بخرید. شاید با سئو کلاه سیاه برای مدتی به هدف برسید و سایتی را در کلمات هدف به صفحه اول برسانید. اما مطمئن باشید که گوگل خیلی زود می‌فهمد و سایت را تنبیه می‌کند. این یعنی شما به کارفرما ضرر زدید. 

باید متخصصی حرفه‌ای باشید و به فکر منافع بلندمدت کارفرما. شاید بشود گاهی، اگر مجبور شدید، از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری استفاده کنید. اما باید اصل را بگذارید بر کار اصولی و سئو کلاه سفید و این را به کارفرما هم اعلام کنید. باید به کارفرما بگویید چرا فقط باید از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده کرد و به‌همین‌دلیل سئو زمان‌بر خواهد بود. 

کار را جدی بگیرید و حتما به تاریخی که برای تحویل پروژه اعلام می‌کنید پایبند باشید. تلاش کنید تمامی وقایع غیرمنتظره و آپدیت‌های گوگل را درنظر بگیرید. منظم باشید و مستند و براساس داده‌ها و آمارها (آنالتیکس و سرچ کنسول) گزارش دهید و از کار خودتان دفاع کنید. 

 

پنجمین نکته: بلندمدت و تجاری نگاه کنید 

فریلنسینگ برعکس آنچه به‌نظر می‌رسد مقطعی و کوتاه‌مدت نیست. برای خیلی‌ها بیزینسشان است، بیزینسی بسیار پرسود. باید بدانید که با نگاه کوتاه‌مدت نمی‌شود فریلنسر موفقی بود. چون بازار و کارفرماها زمان لازم دارند تا شما را بشناسند. شما باید سرمایه‌گذاری کنید و ارزش خودتان و کارتان را به بازار نشان دهید تا پروژه‌های بزرگ و سودآور به شما داده شود. 

باید یاد بگیرید که خودتان را تبلیغ کنید. در ساختن وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود باید نگاه تجاری داشته باشید. شما قطعا رقیبان قدرتمندی دارید. نیاز است از تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنید. بدانید که درواقع دارید تجارتی برای خودتان می‌سازید. همین شما را قوی می‌کند و به شما اعتماد‌به‌نفس مذاکره و همکاری با کارفرماهای مختلف را می‌دهد، درست مثل یک بیزینس‌من. 

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 

۱. فریلنسری قطعا معایب خاص خودش را هم دارد. مثل استخدام‌شدن و کارکردن با هر مجموعه‌ای که مزایا و معایب خودش را دارد. متخصص سئو باید با درنظرگرفتن ویژگی‌های شخصی، مسیری که می‌خواهد برود، اهدافش و بازار کار ایران درباره فریلنسرشدن تصمیم بگیرد. 

۲. بر مهارت‌های خود بیفزایید و به‌روز باشید. کارشناس سئو باید تاحدی با دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت و سایت‌های وردپرسی و ui/ux هم آشنا باشد. البته هرچه این آشنایی بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی بیشتری هم خواهید داشت.

۳. کارتان را به‌بهترین شکل انجام دهید و با علاقه. به همه نشان دهید که سئو را با تمام اسباب و لوازمش خیلی خوب می‌دانید. 

۴. استفاده از ابزارهای سئو را خیلی خوب یاد بگیرید. سئو دنیای جالب و پیچیده‌ای است. باید درست و اصولی و جامع یاد بگیریدش. اگر هنوز یادگیری سئو را شروع نکردید یا یاد گرفتید اما نه خیلی خوب و می‌دانید که ضعف دارید، شاید بد نباشد دنبال دوره تخصصی آموزش سئو و تولید محتوا باشید. 

 

 

 

 

برای نوشتن این مطلب از منابع زیر کمک گرفته شده است:

۱. searchenginejournal.com 

۲. searchenginewatch.com 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل