Site icon آکادمی آمانج

ناگفته هایی از تاثیر شبکه های اجتماعی و سوشال سیگنال بر سئو سایت

تاثیر social signal بر سئو

این سوال که آیا شبکه‌های اجتماعی تاثیری در سئو دارند، چند سالی است که در گروه‌ها و انجمن‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته می‌شود.
در سال ۲۰۱۰، هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ اعتراف کردند که از سیگنال‌های اجتماعی برای کمک به رتبه بندی صفحات در نتایج خود استفاده می‌کنند.
چهار سال بعد، این موضع تغییر کرد و توئیتر دسترسی گوگل به شبکه اجتماعی خود را به طور موقت مسدود ساخت. در سال ۲۰۱۴، Matt Cutts، رئیس سابق وب اسپم گوگل، ویدئویی را منتشر و در آن توضح داد که چرا گوگل نمی‌تواند به سیگنال‌هایی که توسط شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود، اعتماد کند.
از سال ۲۰۱۴، گوگل علناً تأثیر اجتماعی بر رتبه بندی را به طور علنی رد می‌کند. اما اکنون سال ۲۰۲۱ است. در طی ۶ سال گذشته چیزهای زیادی تغییر کرده است. یک تغییر قابل توجه این است که شبکه‌های اجتماعی در موتورهای جستجو نقش بسیار پررنگ تری ایفا می‌کنند.

 

 چرا شبکه‌های اجتماعی برای سایت ما اهمیت دارد؟

واقعیت ماجرا این است در دنیای امروزی شما برای موفقیت در بازارایابی آنلاین، افزایش آگاهی از برند و ترغیب کاربران برای ورود به وبسایت خود نیاز به ترویج مطالب و محصولات خود در رسانه‌های اجتماعی دارید.
به بیان دقیق‌تر هیچ برنامه و استراتژی محتوایی بدون استفاده از شبکه‌های اجتماعی کامل نیست، چرا که فراموش کردن این کانال بازاریابی ارزشمند نه تنها مشتریان بالقوه را از دید شما خارج خواهد کرد بلکه رقبا را نیز نسبت به شما متمایز خواهد کرد. به قول جی بائر:

رسانه های اجتماعی سوختی برای شعله ور کردن محتوای شما هستند.

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۳ موسسه بازاریابی و مارکتینگ پرفورمنس، بازاریابان معمولا برای توزیع محتوا از پنج رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. شما چه در شروع کار با رسانه های اجتماعی برای انتشار محتوای وبسایت خود باشید چه در حال بررسی و بازبینی طرح های موجود، این مقاله برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

 

تاثیرات مستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

تعداد زیادی از کارشناسان سئو بر این باورند که شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، فیس بوک و لینکدین به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر سئو سایت شما تاثیرگذارند و انتشار محتوا یا قرار دادن لینک سایت در آن می‌تواند اثر قابل قبولی بر رتبه سایت و اعتبار دامنه شما بگذارد.
میزان تعامل کاربران در این شبکه‌های اجتماعی با محتوا اعم از بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری، کامنت می‌تواند میزان این اثرگذاری را به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.
جدا از این موارد ورودی که شما از طریق لینک‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی قرار دادید، می‌تواند نقش مهمی در بهبود رتبه شما داشته باشد.

نکته: برخی تصور می‌کنند روش‌های فوق حجت تمام برای سئو سایت است اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمام آنچه در این محتوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت حکم مکمل را برای سوخت موتور شما ایفا خواهد کرد. و اصول اساسی سئو شامل سئو تکنیکال، استراتژی محتوا و سئو خارجی همچنان بازوهای اصلی برای رشد سایت شما است.

 

We do use Facebook and Twitter links in web search ranking
Matt Cutts

 

البته لازم به ذکر است که چند سال بعد گوگل این صحبت خود را رد کرد و رسما از عدم استفاده از شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی وبسایت سخن به میان آورد.
اما آنچه که ما از شبکه‌های اجتماعی و تاثیرآن بر سئو سایت در این سال‌ها دیده‌ایم، این ادعاها را کمی نامعتبر کرده است.

 

دلایل محکمی از تاثیرگذاری social signal بر سئوسایت

وبسایت یا یک شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی قبل از آنکه یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه شما باشند یک سایت معتبر با اعتبار صفحه و دامنه بالا هستند و لینک‌های خروجی از آن (مخصوصا اگر توسط پروفایل‌های مختلف معرفی شده باشد) خواه ناخواه تاثیر مثبتی بر سئو سایت شما می‌گذارد اما مزیت رقابتی ندارد!

 

اعتبار، اعتبار می آورد

فرض کنید یک پزشک متخصص در حوزه ژنتیک در لینکدین یا توییتر(انگلیسی) آخرین مطالب علمی و یافته‌های خود را به اشتراک می‌گذارد و به این واسطه، اعتبار و تعداد کاربران قابل توجهی نیز بدست آورده است.
حال این شخص تاثیر گذار با صرفا یک بلاگ پست در یک وبسایت و لینک دادن به اکانت لینکدین خود، بدون شک از اعتباری که برای خود ساخته است استفاده خواهد کرد و این موضوع به طور مستقیم نشان دهنده اثر سوشیال سیگنال‌ها بر رتبه بندی سایت است.

 

گوگل و توییتر؛ رفقای خوب

طبق آماری که گوگل در سال ۲۰۱۵ ارائه کرد، ربات‌های هوشمند گوگل توانایی دسترسی به دیتای توییتر را دارند، برای اینکه این موضوع را به شکل ملموس‌تری متوجه شوید کافی است اسم شخصی را که اکانت توییتر دارد (نیاز به معروف بودن نیست) را در گوگل سرچ کنید تا با مدیاهایی که فرد در اکانت خود به اشتراک گذاشته یا به آن پاسخ داده روبرو شوید!
نکته: لازم به ذکر است که این روابط قوی فقط به توییتر محدود نیست و با گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، همکاری گوگل با این موتورهای جستجو نوظهور! اصلا دور از ذهن نیست.
نکته: در توضیح مورد فوق، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک یا اینستاگرام تقریبا به یک موتور جستجو قدرتمند تبدیل شده‌اند و به موازات گوگل فعالیت می‌کنند. اینکه برخی اوقات نتایجی از اینستاگرام در صفحه نتایج گوگل به شما نمایش داده می‌شود، تقاطع هایی از این دو مسیر ممتد است که می‌تواند از زوایای مختلفی به آن توجه شود و صرف تاثیرگذاری محتوا و یا بازدید الگوریتم‌های گوگل از این شبکه‌های اجتماعی، ادعای ناقصی است.


توجه شما را به رشد قابل توجه صفحات فیسبوک و توییتر درلیست نتایج گوگل در سال ۲۰۱۸ جلب می‌کنم.

یک تست جالب از اثرگذاری سوشال سیگنال بر سئو سایت

در سال ۲۰۱۸ تیم آنالیز اطلاعات شبکه‌های اجتماعی hootsuite آزمایشی برای بررسی اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر رتبه‌بندی سایت انجام دادند که من در ادامه خلاصه‌ای از روند انجام آزمایش و نتایج آن را خدما شما ارائه خواهم نمود.
این تیم مقالات وبسایت خود را برای انجام آزمایش در سه گروه اصلی دسته‌بندی کرد:

مقالات شاهد یا کنترل: ۳۰ مقاله که در هیچ شبکه اجتماعی تبلیغ نشده بودند.
مقالات گروه A : سی مقاله منتشر شده در توییتر
مقالات گروه B : سی مقاله منتشر شده در توییتر که با بودجه مشخصی مجددا برای آن تبلیغ انجام شده است.

نکته: لازم به ذکر است برای کاهش ضریب خطا در این تست، تمام متغیرهای دیگر تا حد امکان برابر گرفته شده است.
روند انجام تست: هر روز دو پست از گروه A و B در طی یک دوره دو هفته‌ای منتشر و در هفته بعدی ارتقا داده می‌شوند. (تبلیغات گروه B)
نتایج: همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بین بهبود قابلیت جستجوی کلمات کلیدی و پروموت محتوا در توییتر همبستگی بسیار بالایی برقرار است و ما نمی‌توانیم ادعاهای موجود حول عدم تاثیر گذاری سوشال سیگنال (حتی به صورت غیر مستقیم) بر سئو وبسایت را بپذیریم.

 

 

اثر گذاری غیرمستقیم شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

افزایش آگاهی از برند

اگر بخواهم آگاهی از برند را با یک مثال برای شما تعریف کنم از شما می‌خواهم اسم سه برند کفش ورزشی را بدون فکرکردن خیلی سریع نام ببرید. احتمالا در این لیست برندهایی مثل آدیداس، نایک، پوما، اسیکس و… به چشم میخورد. برندهایی که به بالاترین درجه آگاهی از برند رسیده اند.
تداوم تولید محتوا مناسب در شبکه های اجتماعی با تمرکز بر یک جامعه هدف مشخص در بلند مدت می‌تواند کسب و کار شما را از نظر اگاهی از برند و محبوبیت برند نسبت به رقبا متمایز کند. این موضوع موجب می‌شود تا کاربران شما در صورت نیاز به خدماتی که شما در حال ارائه آن هستید بدون درنگ نام شما را به خاطر بیاورند و علاوه بر توصیه به دیگران، خودشان نیز به صورت مستقیم وارد وبسایت شما شده و از این طریق ترافیک ارگانیک شما که در نهایت به سئو سایت شما کمک خواهد کرد را افزایش دهند.

 

ارتباط بهتر با مشتریان

امروزه بسیاری از افراد تجربیات مثبت یا منفی خود را در استفاده از محصول یا خدمات یک شرکت در شبکه‌های اجتماعی بازتاب می‌دهند. اگر شما به عنوان یک کسب و کار که قطعا هدفی با ارزش همچون جلب اعتماد و رضایت مشتری را در نظر دارد، می‌خواهید ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید، آن ها ببینید، هیجانات را کنترل کنید و در صورت رضایت کاربر از آن ها تقدیر کنید، حضور شما در شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و به محبوبیت و آگاهی از برند شما کمک شایانی خواهد نمود.

 

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای گرفتن سوشیال سیگنال

فیسبوک

فیسبوک با بیش از یک میلیارد کاربر فعال، یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی است که شما می توانید برای انتشار محتوا، تعامل با کاربران و… از آن استفاده کنید.
چند نکته کاربردی برای حضور موثر در فیسبوک:

 

توییتر

یکی دیگر از بهترین شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند به طور قابل توجهی ترافیک ارگانیک برای شما به ارمغان بیاورد، توییتر است.
روایت‌گری، همراه شدن با ترندهای روز، استفاده بهینه از هشتگ‌ها و… از مواردی هستند که نقش تاثیرگذاری بر بالا رفتن تعامل کاربر با صفحه و در نهایت وبسایت شما خواهد داشت.

 

یوتیوب

شما برای توزیع محتوای ویدئویی بین مخاطبان خود علاوه برشبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام که در مورد آن صحبت خواهیم کرد می‌توانید آن را در پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب نیز منتشر کنید.
یکی از بهترین مزایای یوتیوب این است که این شبکه توزیع محتوا از محصولات گوگل است و از این حیث رشد کانال شما و تعامل کاربران با ویدئوهای تخصصی شما تاثیر مستقیمی بر سئو سایت خواهد داشت.
چند نکته مهم در ارتباط با یوتیوب:

 

لینکداین

این شبکه اجتماعی در حال حاضر چیزی فراتر از مجموعه‌ای برای تماس‌های کاری است و پلتفرم کاملی برای انتشار محتوای تخصصی است.
چند نکته مهم در ارتباط با لینکدین که باید در نظر داشته باشید:

 

اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر قدرتمندترین شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس در فضای مجازی است و با این سرعت رشد در آینده‌ای نه چندان دور به یک موتور جستجوی تصویری تبدیل خواهد شد. با توجه به حضور اکثر کسب‌وکارها در اینستاگرام، داشتن یک استراتژی تولید و انتشار محتوای هدفمند در این شبکه اجتماعی تاثیر بسزایی در بالا بردن نرخ مشارکت کاربران، افزایش آگاهی از برند و همچنین هدایت کاربران به وبسایت از طریق آپشن see more که در بخش استوری فعال است، دارد.

 


بیشتر بخوانید: “معرفی ۶ مورد از موثرترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی


جمع بندی

حدود یک سوم از جمعیت جهان از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی می‌باشند. با توجه به نمودارها و پیش‌بینی‌هایی که از رشد چشم‌گیر کاربران در دهه آینده منتشر شده است. این تعاملات بالا دیر یا زود تاثیر بالاتری بر نتایج گوگل خواهند داشت. چرا که هدف گوگل کاربر است و مهیا کردن آنچه که کاربر دوست دارد اصلی‌ترین سیاست کمپانی بزرگی همچون گوگل است. نکته مهمی که باید در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به آن توجه داشته باشید، شناخت بالا از جامعه هدف، علایق و شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت می‌کند، است. این کار اثرگذاری فعالیت های شما را بهبود خواهد بخشید و بودجه و نیروی کار شما را نیز به بهینه‌ترین حالت ممکن بدل خواهد کرد.


یکی از موضوعاتی که ما در جلسات آموزش سئو به طور جامع به آن می‌پردازیم، بحث شبکه‌های اجتماعی و تاثیر سوشال سیگنال بر سئو سایت است، برای آشنایی بیشتر با سرفصل‌های دوره آموزش سئو آکادمی آمانج به صفحه مربوطه مراجعه بفرمایید.


 

منابع: 

کتاب بازاریابی پر محتوا
وبسایت hootsuite

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل