Site icon آکادمی آمانج

بهترین فریم ورک های PHP برای طراحی سایت (راهنمای جامع)

معرفی فریمورک های PHP

اگر از شما بخواهند که چند زبان برنامه نویسی و توسعه وب سایت را نام ببرید، پاسختان چه خواهد بود؟ جواب های رایج برای این سوال معمولا عبارتند از html ، CSS برای نشانه گذاری، جاوا اسکریپت و PHP.

PHP یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور برای ایجاد وب سایت های پویا (Dynamic) است. طبق آمار، زبان برنامه نویسی PHP در حدود ٧٩% از وب سایت های دنیا استفاده می شود. این عدد تقریبا هشت برابر بیشتر از ASP.NET، که نزدیک‌ترین رقیب PHP است، می باشد. بسیاری از سایت های بزرگ دنیا مانند فیسبوک، ویکی پدیا و وردپرس از PHP استفاده کرده اند. می توان گفت زبان برنامه نویسی PHP سال هاست که یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها است.
اما وب سایت ها دیگر آن وب سایت های قدیمی نیستند. با گذشت زمان، پیچیدگی وب سایت ها نیز در حال افزایش است. توسعه دهندگان برای ایجاد یک وب سایت باید هزاران خط کد بنویسند که کاری بسیار خسته کننده و زمان گیر است. علاوه بر این، توسعه دهندگان برای هر بار برنامه نویسی سایت باید تمام مراحل را از صفر شروع کنند، یا گاهی اوقات مجبورند یک قطعه کد را چندین بار بازنویسی کنند. اینجا جایی است که فریمورک های PHP وارد صحنه می شوند.

فریمورک های PHP به ساده‌سازی فرآیند برنامه نویسی PHP کمک می‌کنند. این ابزارها شامل منابعی برای ساده‌سازی فرآیند توسعه وب، از جمله کتابخانه‌هایی از کدها و مولفه های از پیش ساخته برای جلوگیری از کدنویسی تکراری فراهم می‌کنند.

 

فریم ورک چیست؟

فرض کنید که می خواهید خانه ای را بسازید. شما خودتان می توانید این ساختمان را پی ریزی کنید و آن را بسازید، ولی این کار زمان بسیار زیادی را از شما خواهد گرفت. اما اگر تمام این کارها از قبل برای شما آماده شده باشد، قطعا کار شما بسیار راحت تر خواهد بود، به خصوص اگر توسط افراد متخصص انجام شده باشد.

در برنامه نویسی هم به همین شکل است. بسیاری از نرم افزارها پایه و ساختار مشابهی دارند. اگر برای تولید یک نرم افزار یا وب اپلیکیشن بخواهید تمامی گام ها را از ابتدا خودتان انجام دهید، شدنی است اما بسیار زمان گیر و خسته کننده خواهد بود. به همین دلیل با استفاده از فریم ورک های از قبل طراحی شده توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه ای، می دانید که از یک پایه و فونداسیون محکم و مطمئن استفاده کرده اید و می توانید سایر بخش های نرم افزار را به روش خودتان پیاده سازی کنید.

 


بیشتر بخوانید: “فریم ورک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


 

فریمورک PHP چیست؟

حالا که شناخت خوبی از فریم ورک پیدا کردیم، می توانیم به تعریف فریم ورک PHP بپردازیم. فریم ورک PHP، بستری است که به شما امکان می دهد وب اپلیکیشن های PHP را ایجاد و پیاده سازی کنید. فریمورک‌های PHP کتابخانه‌هایی از توابع رایج را ارائه می‌کنند و با استفاده از آن، حجم کد مورد نیاز، کاهش می‌یابد.

 

مزایای استفاده از فریمورک های PHP

استفاده از فریم ورک های PHP مزایای بسیاری دارد که در این بخش به آن ها اشاره کرده ایم.

افزایش سرعت انجام کار

از آن جایی که فریم ورک های PHP دارای کتابخانه ها و ابزارهای داخلی هستند، سرعت انجام کار افزایش می یابد و زمان کمتری برای کدنویسی مورد نیاز است.

حجم کد کمتر

استفاده از توابعی که در فریم ورک ها قرار داده شده اند حجم نهایی کد را کاهش می دهد.

کتابخانه های کاربردی

بسیاری از کارهایی که توسعه دهندگان باید در وب اپلیکیشن ها انجام دهند، کارهای رایج و تکراری هستند. به عنوان مثال می توان به اعتبار سنجی فرم، پاکسازی داده ها و عملیات CRUD (Create، Read، Update و Delete) اشاره کرد. با استفاده از فریم ورک های PHP به جای اینکه مجبور باشید این توابع را خودتان از صفر طراحی کنید، می توانید به سادگی از توابع آماده در فریم ورک های PHP استفاده کنید.

استفاده از بهترین شیوه های کدنویسی

فریمورک های PHP به ساختار برنامه نویسی شما نظم می دهند. به عنوان مثال، فریم ورک ها کدهای شما را بر اساس عملکرد به تعدادی دایرکتوری تقسیم می کنند. همچنین به شما کمک می کنند که کدهای خود را به روشی تمیزتر، منظم تر و قابل نگهداری تر سازماندهی کنید. علاوه بر این فریم ورک ها برای نام گذاری موجودیت ها (Entity) قراردادهای نام‌گذاری خاص خود را دارند که باید از آن ها پیروی کرد.

امنیت

استفاده از فریم ورک های PHP احتمال حمله هکرها را به حداقل می رساند. یک فریم ورک PHP خوب دارای قابلیت پاکسازی داده‌ است و از تهدیدات رایج هکرها جلوگیری می کند.

بهبود کار تیمی

معمولا پروژه‌هایی که دارای چندین توسعه‌دهنده هستند، ممکن است در صورت عدم شفافیت در مواردی مانند مستندسازی ها، استانداردهای برنامه نویسی و طراحی به مشکل بخورند. استفاده از فریم ورک های PHP قوانین روشنی را برای پروژه تعیین می کنند که هر برنامه نویس و توسعه دهنده ای در صورت آشنایی با این فریم ورک و استانداردهای آن می تواند کار کند.

نگهداری آسان تر

نگهداری سایت و نرم افزار یکی از فازهای مهم در برنامه نویسی است. فریم‌ورک‌های PHP نگهداری و بازسازی کد را تسهیل می‌کنند.

 

 

معرفی بهترین فریم ورک های PHP در ٢٠٢٢

ارائه یک لیست کامل از فریمورک های PHP کاری دشوار است. چرا که تعداد زیادی از فریم ورک های PHP وجود دارد. در این بخش سعی کرده ایم تا تعدادی از محبوب ترین فریم ورک های PHP را به شما معرفی کنیم.

 

 

 

Laravel

لاراول را می توان به عنوان پادشاه فریم ورک های PHP معرفی کرد. اگر می‌خواهید طراحی سایت حرفه ای و اصولی انجام دهید، لاراول بهترین انتخاب برای شماست. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت بالای فریم ورک Laravel این است یادگیری آن بسیار ساده است و در عین سادگی می توان از آن در پروژه های پیچیده نیز استفاده کرد. 

 

ویژگی های فریمورک Laravel

سرعت بالا

زمان مورد نیاز برای ایجاد یا توسعه وب سایت با لاراول بسیار کم تر از سایر فریمورک ها است. یک توسعه دهنده لاراول می تواند یک وب سایت ۵ یا ۶ صفحه ای را در یک الی دو روز بسازد.

امنیت

لاراول، ویژگی های امنیتی پیشرفته ای را در وب سایت ها برای افزایش امنیت و محافظت از سایت ها در برابر هکرها ارائه می کند. برای مثال، لاراول از یک الگوریتم هش Bcrypt استفاده می کند که به این معنی است که هرگز هیچ رمز عبوری را در پایگاه داده ذخیره نمی کند. لاراول در مقایسه با سایر فریم ورک‌های PHP، احراز هویت (Authentication) عالی دارد که کمک می کند وب سایت و داده های کاربران وب سایت را ایمن نگه می دارد.

عملکرد بهتر وب سایت

بر خلاف بسیاری از فریمورک‌های موجود، لاراول از ذخیره سازی وب سایت در کَش پشتیبانی می‌کند که این کار باعث افزایش سرعت سایت می شود. به صورت کلی لاراول از تکنیک های بهینه سازی سرعت سایت استفاده می کند که می تواند برای سئو سایت (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) بسیار مفید باشد.

عالی برای مدیریت ترافیک

وب سایت های با ترافیک بالا که با لاراول پیاده سازی شده اند، سریع تر از سایر پلتفرم ها به درخوست های کاربران پاسخ دهند. لاراول از یک سیستم مدیریت صف منحصر به فرد استفاده می کند که می تواند با پردازش سریع درخواست های کاربران، تسک ها یا وظایف مختلف سایت را کنترل کند.

قابل انعطاف

لاراول با توجه به کتابخانه هایی که دارد، توانایی ایجاد انواع وب سایت از ساده تا پیچیده، با قابلیت های پیشرفته را دارد.

ادغام آسان با برنامه های شخص ثالث

تقریباً هر سایتی باید با یک نوع برنامه شخص ثالث یکپارچه شود. برنامه های شخص ثالث در هر وب سایت متفاوت است، برای مثال در وب سایت های فروشگاهی درگاه های پرداخت یا ابزارهای بازاریابی می تواند یک برنامه شخص ثالث محسوب شود. به صورت کلی، لاراول یکپارچه سازی و ادغام با هر برنامه شخص ثالث را آسان می کند.

تعمیر و نگهداری ساده وب سایت

تعمیر و نگه داری وب سایت هایی که با لاراول طراحی شده اند بسیار ساده است. فرض کنید وب سایتی با لاراول پیاده سازی شده است، بعد از چند سال یک توسعه دهنده دیگر می تواند به راحتی ویژگی های جدیدی را به سایت اضافه کند.

هزینه سایت لاراول

در مقایسه با برخی از فریم ورک های موجود، لاراول یک فریم ورک متن باز است. این بدان معناست که استفاده از آن در هر پروژه ای رایگان است و از آن جایی که زمان ساخت و نگهداری وب سایت در لاراول کمتر است، در نتیجه هزینه های توسعه نیز کاهش می یابد و در دراز مدت مقرون به صرفه تر است.

 


بیشتر بخوانید: “ترفندهای خاص جلوگیری از هک وبسایت


فریمورک Symfony

فریمورک Symfony در سال ٢٠٠۵ راه اندازی شد، و یک پلت فرم قابل اعتماد و بالغ است. Symfony نه تنها یک فریمورک است، بلکه شامل مجموعه‌ای از مؤلفه‌ها و کتابخانه‌های PHP قابل استفاده مجدد را نیز هست. به صورت کلی ویژگی های فریمورک Symfony به لاراول نزدیک است.

 

ویژگی های فریمورک Symfony

Symfony یک انتخاب عالی برای توسعه پروژه ها در مقیاس بزرگ است.

Symfony بسیار انعطاف پذیر است و می تواند با پروژه های دیگر ادغام شود.

مولفه ها و اجزای قابل استفاده مجدد، تکرار را در فرآیند برنامه نویسی کاهش می دهند.

به صورت کلی در مقایسه با لاراول، Symfony کمی پیچیده تر است و فقط مناسب برای افراد حرفه ای است. در حالیکه لاراول با هم برای مبتدیان و هم برای افراد پیشرفته مناسب است.

 

 

CodeIgniter

CodeIgniter به دلیل سرعت خود شناخته شده است و برای توسعه وب سایت های پویا مناسب است. این فریمورک ماژول های متعددی را ارائه می دهد که به ساخت اجزای قوی و قابل استفاده مجدد کمک می کند.

 

ویژگی های CodeIgniter 

انعطاف پذیری: CodeIgniter از معماری MVC استفاده می کند اما توسعه دهندگان می توانند از معماری های برنامه نویسی دیگر نیز در این فریم ورک نیز برنامه نویسی کنند.
سبک: CodeIgniter یک فریمورک سبک است که نصب و راه اندازی آن در مقایسه با سایر فریمورک ها آسان است.
امنیت: CodeIgniter شامل دفاع در برابر حملات CSRF و XSS و همچنین فرار حساس به زمینه و خط‌مشی امنیت محتوا است.
عملکرد: CodeIgniter از چندین روش کش پشتیبانی می کند که به افزایش سرعت وب سایت و وب اپلیکیشن ها کمک می کند.
یادگیری آسان: یادگیری CodeIgniter آسان و برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.

 

Cake PHP

اگر به دنبال یک فریمورک ساده و ظریف هستید، CakePHP می تواند به شما کمک کند تا وب سایت هایی زیبا و دارای ویژگی های خاص ایجاد کنید. علاوه بر این، CakePHP یکی از ساده ترین فریمورک ها برای یادگیری است.

ویژگی های CakePHP

CakePHP یکی از سریع ترین پلتفرم های توسعه وب است.
CakePHP به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا کنترل بیشتری بر روی پایگاه داده و کوئری های SQL داشته باشند.
این فریمورک از انواع پایگاه های داده پشتیبانی می کند.

 

Zend

Zend یک فریمورک شی گرا است که از ویژگی هایی مانند ارث بری و رابط هایی استفاده می کند که آن را بسیار توسعه پذیر می کند. فریمورک Zend متن باز است، استفاده از آن آسان است و یک انتخاب عالی برای ساخت وب اپلیکیشن ها با ویژگی های خاص است.

 

ویژگی های Zend

Zend حاوی کدهای بسیار ساختاریافته و قابل استفاده مجدد است که آن را به یک انتخاب عالی برای ساخت برنامه های پیچیده در سطح سازمانی تبدیل می کند.
برخی از ویژگی های کلیدی آن شامل اجزای MVC، Cloud API و رمزگذاری است.
می تواند با کتابخانه ها و قالب های شخص ثالث یکپارچه شود.
Zend دارای عملکرد عالی، امنیت و توسعه پذیری است.
Zend مستندات بسیار دقیق و جامعه بزرگی از توسعه دهندگان و کاربران را دارد.

 

کدام فریمورک ها بیشترین استفاده را دارند؟

تا این جا با ۵ فریمورک PHP آشنا شدیم. شاید بپرسید از بین این پنج مورد، کدام را انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال توجه شما را به تصویر زیر که از Google Trends گرفته شده، جلب می کنم. همانطور که می بینید، فریمورک لاراول با اختلاف زیادی از سایر فریمورک ها فاصله دارد.

 

 

طبق آمار، حدود ۴۴ درصد از پروژه های PHP بافریمورک لارارول پیاده سازی می شود. این آمار برای سایر فریمورک ها به صورت زیر است:

جمع بندی

استفاده از فریم ورک های برنامه نویسی امری رایج است. در برنامه نویسی PHP نیز به همین طور است. اگر می خواهید در زمان صرف شده برای توسعه وب سایت و وب اپلیکیشن های PHP صرفه جویی کنید، استفاده از فریم ورک یک انتخاب هوشمندانه است. فریمورک های بسیاری وجود دارد. در وب سایت ویکی پدیا ۴٠ مورد از فریم ورک های PHP لیست شده است. اما ما در این مقاله سعی کردیم ۵ مورد از محبوب ترین فریمورک های PHP را معرفی کنیم و به ویژگی های هر یک اشاره کنیم.
اگر به برنامه نویسی PHP و طراحی سایت علاقه مندید و تصمیم گرفته اید آن را یاد بگیرید، حتما دقت کنید دوره ای را انتخاب کنید که آموزش PHP را بر فریمورک های رایج و محبوب ارائه کند. به صورت کلی فریمورک لاراول محبوب ترین فریمورک PHP است. درصد بالایی از پروژه های برنامه نویسی PHP در دنیا با فریمورک لاراول پیاده سازی می شوند. دوره آموزش PHP آمانج نیز با فریمورک Laravel خواهد بود.

 

برای تهیه این مقاله از منبع زیر استفاده شده است:

kinsta.com

 

 

 

 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل