Site icon آکادمی آمانج

راهنمای تخصصی نرم افزارهای Open Source یا متن باز

نرم افزار Open Source , نرم افزار متن باز , نرم افزار منبع باز , توسعه نرم افزار

مشاغل کوچک همیشه به دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب‌و کار خود هستند. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از نرم افزار اوپن سورس (OSS) برای راه‌اندازی تجارتشان است. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند کدهای نرم افزار متن باز را به گونه‌ای تغییر دهند که به یک نرم‌افزار دلخواه و مورد نیاز آن‌ها تبدیل شود.

این روش باعث کاهش بسیاری در هزینه‌های ساخت نرم افزار می‌شود. نرم افزار اوپن سورس همراه با یک انجمن داخلی است که به طور مداوم کد منبع را اصلاح و بهبود می‌بخشد و هنگام بروز مشکل می‌توان از طریق انجمن مشکل خود را برطرف کرد. بسیاری از نرم افزارهای بزرگ و معتبر مانند موزیلا فایرفاکس منبع باز هستند.
در این مقاله قصد دارم نرم افزار منبع باز، مزایا، معایب و کاربردهای آن را به طور مفصل برای شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم با خواندن این مقاله پاسخ تمام سوالات خود را در مورد نرم افزارهای منبع باز بیابید.

نرم افزار اوپن سورس یا متن باز چیست؟

نرم افزار اوپن سورس نرم‌افزاری با کد منبع است که هرکسی می‌‍تواند آن‌را بازرسی، اصلاح و تقویت کند.
نرم افزار منبع باز (OSS) نرم‌افزاری است که با کد منبع خود توزیع می‌شود و با استفاده از حقوق اصلی خود آن را برای استفاده، اصلاح و توزیع در دسترس قرار می‌دهد. کد منبع بخشی از نرم‌افزار است که اکثر کاربران کامپیوتر هرگز نمی‌بینند. این کد برنامه نویسان رایانه است، که برای کنترل نحوه رفتار یک برنامه دست‌کاری می‌کنند.
برنامه‌نویسان که به کد منبع دسترسی دارند می‌توانند با افزودن به برنامه، تغییر آن یا اصلاح قسمت‌هایی از برنامه که به درستی کار نمی‌کنند، برنامه را تغییر دهند. OSS به طور معمول شامل مجوزی است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار را متناسب با نیاز خود تغییر دهند و نحوه توزیع نرم‌افزار را کنترل کنند.

نرم افزار اوپن سورس اغلب ارزان‌تر ، انعطاف‌پذیرتر است و از ماندگاری بالاتری نسبت به همتایان اختصاصی خود برخوردار است، زیرا توسط کاربران توسعه یافته‌است نه یک نویسنده یا شرکت واحد. منبع باز به یک جنبش و روشی تبدیل شده‌است که فراتر از تولید نرم‌افزار است. جنبش منبع باز از ارزش‌ها و مدل تولید غیرمتمرکز نرم افزار منبع باز، برای یافتن راه‌های جدید برای حل مشکلات در جوامع و صنایع خود استفاده می‌کند.

 

تاریخچه نرم افزار open source

ایده در دسترس قرار دادن رایگان کد منبع در سال 1983 از یک جنبش ایدئولوژیکی به طور غیررسمی توسط ریچارد استالمن، برنامه‌نویس در MIT بنیان نهاده‌شد. استالمن معتقد بود که نرم‌افزار باید در دسترس برنامه‌نویسان باشد تا بتوانند آن‌را، با هدف درک آن، یادگیری در مورد آن و بهبود آن، به دلخواه تغییر دهند. استالمن شروع به انتشار کد رایگان تحت لیسانس خود، تحت عنوان مجوز عمومی GNU کرد. این رویکرد و ایدئولوژی جدید پیرامون ایجاد نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفت و سرانجام به شکل‌گیری ابتکارعمل منبع باز در سال 1998 منجر شد.

تفاوت نرم افزارهای اوپن سورس با انواع دیگر نرم افزارها چیست؟

برای درک بهتر ویژگی‌های نرم افزار اوپن سورس و نرم افزار کلوز سورس ، ما به مقایسه پنج جنبه اساسی پرداخته ایم:

قیمت گذاری، امنیت، پشتیبانی، در دسترس بودن منبع و قابلیت استفاده.

 

۱) سیاست قیمت

منبع باز اغلب به عنوان نرم‌افزار بدون هزینه معرفی می‌شود. با این حال، این می‌تواند هزینه‌های اضافی مانند کمک، خدمات اضافی یا قابلیت‌های اضافی را داشته باشد. بنابراین، هنوز هم می‌توان هزینه خدمات با OSS را پرداخت کرد. اما نرم افزار منبع بسته معمولاً یک نرم‌افزار پولی است. هزینه ها بسته به پیچیدگی نرم افزار ممکن است متفاوت باشند. بیشتر شرکت‌ها آزمایشات رایگان را ارائه می‌دهند تا خریدار را متقاعد کنند که نرم‌افزار آن‌ها مناسب است.

 

۲)  امنیت

مسئله امنیت بسیار بحث برانگیز است زیرا هر نرم‌افزار دارای دو روی سکه است. کد نرم افزار اوپن سورس توسط کاربران قابل مشاهده ، اشتراک و اصلاح است، بدین معنی که هرکسی می‌تواند کد خراب را اصلاح کند، ارتقا دهد و یا آزمایش کند. اشکالات به سرعت برطرف می‌شوند و کد پس از هر بار انتشار کاملاً بررسی می‌شود. با این حال، به‌دلیل در دسترس بودن، کد منبع برای هکرها برای تمرین باز است. برعکس، نرم افزار منبع بسته فقط توسط یک فروشنده قابل اصلاح است. حل مشکل می‌تواند بسیار بیشتر از مقایسه با OSC باشد. وقتی نوبت به انتخاب ایمن ترین نرم‌افزار می رسد ، پاسخ این است که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین، این اغلب برای شرکت‌هایی که در یک صنعت خاص کار می کنند یک چالش است.

 

۳)  کیفیت پشتیبانی

با مقایسه پشتیبانی از نرم افزار منبع باز و منبع بسته ، بدیهی است که CSS در این مورد غالب است. هزینه‌های آن شامل گزینه‌ای برای تماس با پشتیبانی و دریافت آن در یک روز کاری در بیشتر موارد است. پاسخ به خوبی سازمان یافته و مستند است. برای نرم افزارهای اوپن سورس، چنین گزینه‌ای ارائه نشده است. تنها گزینه‌های پشتیبانی، انجمن ها، مقالات مفید و یک متخصص استخدام شده، است. با این حال، جای تعجب نیست که با استفاده از چنین خدماتی پاسخ بالایی دریافت نشود.

 

۴) در دسترس بودن کد منبع

نرم افزار متن باز توانایی تغییر کد منبع را بدون هیچ محدودیتی فراهم می‌کند. کاربران فردی می‌توانند آنچه را که می‌خواهند توسعه دهند و از نوآوری توسعه یافته توسط دیگران در انجمن کاربران بهره‌مند شوند. از آنجا که کد منبع به راحتی قابل دسترسی است، توسعه‌دهندگان نرم افزار را قادر می‌سازد تا برنامه‌های موجود را بهبود بخشند. نرم افزار منبع بسته محدودیت بیشتری نسبت به نرم افزار منبع باز دارد زیرا کد منبع قابل تغییر یا مشاهده نیست. با این حال، چنین محدودیتی ممکن است به امنیت و قابلیت اطمینان CSS کمک کند.

 

۵) قابلیت استفاده

قابلیت استفاده موضوعی دردناک از نرم‌افزار اوپن سورس است. راهنماهای کاربر برای توسعه‌دهندگان نوشته شده است نه برای کاربران عامی. همچنین، این راهنماها مطابق با استانداردها و ساختار نیستند. برای نرم افزار منبع بسته قابلیت استفاده یکی از محاسن است. مستندات معمولاً به خوبی نوشته شده اند و حاوی دستورالعمل های مفصلی هستند.

 


اگر تصمیم دارید نرم افزار خود را توسعه دهید می توانید مقاله 15 ابزار برتر توسعه اندروید را مطالعه کنید.


آیا نرم افزار اوپن سورس فقط برای برنامه نویسان رایانه مهم است؟

بدیهی است که پاسخ این سوال خیر است. فناوری منبع باز و تفکر منبع باز هم به درد برنامه‌نویسان می‌خورد و هم غیر برنامه نویسان.
از آنجا که مخترعین اولیه بسیاری از اینترنت را خود مبتنی بر فناوری‌های منبع باز ساخته‌اند ، مانند: سیستم عامل لینوکس و برنامه سرور Apache، هر کسی که امروز از اینترنت استفاده می‌کند از نرم افزار منبع باز بهره‌مند می‌شود.

هر بار که کاربران رایانه صفحات وب را مشاهده می‌کنند، ایمیل را چک می‌کنند، با دوستان خود گپ می‌زنند، موسیقی را به صورت آنلاین پخش می‌کنند یا بازی‌های ویدئویی چند نفره انجام می‌دهند، رایانه ها، تلفن‌های همراه یا کنسول‌های بازی آن‌ها با استفاده از نرم افزار اوپن سورس برای رهگیری و انتقال داده‌های خود به دستگاه های “محلی” که جلوی خود دارند، به یک شبکه جهانی رایانه متصل می‌شوند. رایانه‌هایی که همه این کارهای مهم را انجام می‌دهند معمولاً در مکان‌های دوردستی واقع شده‌اند که کاربران واقعاً آنها را نمی‌بینند یا نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی فیزیکی داشته‌باشند، به‌همین دلیل برخی افراد این رایانه‌ها را “رایانه از راه دور” می‌نامند.

بیشتر افراد هنگام انجام وظایفی که ممکن است در دستگاه‌های محلی خود انجام دهند، به رایانه‌های از راه دور اعتماد می‌کنند. به عنوان مثال: آن‌ها ممکن است از نرم‌افزار پردازش کلمه، مدیریت ایمیل و ویرایش تصویر آنلاین استفاده کنند که آن‌ها روی رایانه‌های شخصی خود نصب و اجرا نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها به‌راحتی با استفاده از مرورگر وب یا برنامه تلفن همراه به این برنامه‌ها در رایانه‌های از راه دور دسترسی پیدا می‌کنند.

برخی از افراد رایانش از راه دور را “رایانش ابری” می‌نامند، زیرا این کار شامل فعالیت‌هایی (مانند ذخیره‌سازی فایل‌ها، به اشتراک‌گذاری عکس یا تماشای فیلم) می‌شود که نه‌تنها دستگاه‌های محلی بلکه شبکه جهانی رایانه‌های از راه دور را در بر می‌گیرد که “جو” اطراف آنها را تشکیل می‌دهد.
رایانش ابری جنبه بسیار مهم از زندگی روزمره با دستگاه‌های متصل به اینترنت است. برخی از برنامه‌های رایانش ابری، مانند: Google Apps، اختصاصی هستند. دیگر برنامه ها، مانند: ownCloud و Nextcloud، منبع باز هستند.

 

چرا مردم ترجیح می دهند از نرم افزارهای متن باز استفاده کنند؟

بنا به دلایلی ، مردم نرم افزار متن باز را به نرم افزار اختصاصی ترجیح می دهند، از جمله:
کنترل: بسیاری از افراد نرم افزارهای متن باز را ترجیح می‌دهند زیرا کنترل بیشتری بر این نوع نرم‌افزار دارند. آن‌ها می‌توانند کد را بررسی کنند و مطمئن شوند که کاری را انجام می‌دهد که آنها می‌خواهند و می‌توانند قسمت‌هایی از کد را که دوست ندارند تغییر دهند. کاربرانی که برنامه‌نویس نیستند از نرم افزارهای متن باز نیز بهره‌مند می‌شوند، زیرا آن‌ها می‌توانند از این نرم‌افزار برای هر هدفی که بخواهند ،نه فقط به شکلی که شخص دیگری فکر می‌کند، استفاده کنند.

آموزش: افراد دیگر نرم‌افزار اوپن سورس را دوست دارند زیرا به آن‌ها کمک می‌کند برنامه‌نویسان بهتری شوند. از آنجا که کد منبع باز در دسترس عموم است، دانش‌آموزان با یادگیری ساختن نرم‌‌افزار بهتر می‌توانند به راحتی آن را مطالعه کنند. دانش‌آموزان همچنین می‌توانند با توسعه مهارت‌های خود ، کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از آنها برای ارسال نظر و انتقاد دعوت کنند. وقتی افراد اشتباهات را در کد منبع برنامه‌ها کشف می‌کنند، می‌توانند این اشتباهات را با دیگران در میان بگذارند تا به آن‌ها کمک کند خودشان مرتکب همان اشتباهات نشوند.

امنیت: برخی افراد نرم افزار متن باز را ترجیح می‌دهند زیرا آن را ایمن‌تر و پایدارتر از نرم افزار اختصاصی می‌دانند، از آنجا که هرکسی می‌تواند نرم افزار منبع باز را مشاهده و اصلاح کند، ممکن است کسی خطاها یا حذفیاتی را که نویسندگان اصلی برنامه از دست داده اند، شناسایی و اصلاح کند، از آنجا که بسیاری از برنامه‌نویسان می‌توانند بدون درخواست اجازه از نویسندگان اصلی، بر روی بخشی از نرم‌افزارهای منبع باز کار کنند، می‌توانند با سرعت بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای اختصاصی‌، نرم افزار اوپن سورس را اصلاح، به‌روز و ارتقا دهند.

 

ثبات: بسیاری از کاربران برای پروژه‌های مهم و طولانی مدت، نرم افزار اوپن سورس را به نرم افزار اختصاصی ترجیح می‌دهند. از آنجا که برنامه‌نویسان به‌طور عمومی کد منبع را برای نرم‌افزار منبع باز توزیع می‌کنند، کاربران با تکیه بر این نرم‌افزار برای کارهای مهم می‌توانند مطمئن شوند که ابزارهای آنها از بین نمی‌رود یا اگر سازندگان اصلی آن‌ها روی آن‌ها کار نکنند خراب می شود. علاوه بر این، نرم افزارهای منبع باز تمایل دارند هم با استانداردهای باز ترکیب شوند و هم عمل کنند.

 

انجمن: نرم افزار منبع باز اغلب به جامعه‌ای از کاربران و توسعه‌دهندگان القا می‌کند تا پیرامون آن شکل بگیرند. این فقط مختص نرم افزار متن باز نیست. بسیاری از برنامه های محبوب با موضوع آشنایی و گروه های کاربری هستند. اما در مورد منبع باز ، جامعه فقط کانون علاقه مندان به خرید (از نظر احساسی یا مالی) به یک گروه کاربران نخبه نیست. این افراد هستند که نرم افزارهای مورد علاقه خود را تولید ، آزمایش ، استفاده ، تبلیغ و در نهایت بر آنها تأثیر می گذارند.

تفاوت های نرم افزار منبع باز با نرم افزار منبع رایگان

اغلب اوقات از نرم افزار منبع رایگان به عنوان مترادف با نرم افزار منبع باز استفاده می شود. اگرچه مشابه هستند، اما در واقع دو نوع مختلف نرم افزاری هستند؛ هر دو آنها مجوزهای مشابهی را ارائه می‌دهند اما از ایدئولوژی های مختلفی برخوردار هستند.
ریچارد استالمن مفهوم نرم افزار منبع رایگان را از دهه 1980 معرفی کرد. هدف اصلی آن این بود که همه کاربران حق بهره‌برداری، کپی، اشتراک، مطالعه، تغییر و بهبود این نرم افزار را دارند. از طرف دیگر، نرم افزار منبع باز در اواخر دهه 1990 توسط گروهی از افراد به عنوان واکنشی به محدودیت‌های نرم افزار متن باز معرفی شد. تفاوت اصلی که آنها ارائه دادند این بود که آنها تأکید را از آزادی به امنیت تغییر دادند. و همچنین مزایای عملی دیگری مانند شفافیت و صرفه جویی در هزینه ها را به همراه داشت.

همه نرم افزارهای منبع رایگان می توانند به عنوان نرم افزارهای منبع باز واجد شرایط باشند. با این حال، همه نرم افزارهای منبع باز نمی‌توانند رایگان باشند.به عنوان مثال: Open Watcom یک محیط توسعه یکپارچه است که مجوز آن قابل تغییر و استفاده خصوصی نیست. برعکس، Velo by Wix، یک پلتفرم توسعه است که به برندها و آژانس‌های توسعه امکان ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب پیشرفته را می‌دهد، به‌دلیل اینکه یک پلتفرم توسعه باز است هزینه آن صفر است.

 

مزایا و معایب نرم افزار منبع باز

۱) مزایا 

نرم افزار منبع باز رایگان و انعطاف‌پذیر است. توسعه‌دهندگان می‌توانند نحوه کار کد را بررسی کرده و آزادانه در جنبه‌های ناکارآمد یا مشکل‌‌ساز برنامه تغییراتی ایجاد کنند تا نیازهای منحصر به فرد آن‌ها را بهتر تطبیق دهد.
نرم افزار منبع باز پایدار است. کد منبع به صورت عمومی توزیع می‌شود، بنابراین کاربران می‌توانند برای پروژه‌های طولانی مدت خود به آن وابسته باشند زیرا می‌دانند که سازندگان کد نمی‌توانند به سادگی پروژه را متوقف کنند یا اجازه دهند آن خراب شود.
پرورش نبوغ نرم افزار منبع باز. برنامه نویسان می‌توانند از کدهای موجود برای بهبود نرم‌افزار و حتی نوآوری های خود استفاده کنند.
منبع باز همراه با یک جامعه داخلی است که به طور مداوم کد منبع را اصلاح و بهبود می‌بخشد.
منبع باز فرصت‌های یادگیری خوبی را برای برنامه‌نویسان جدید فراهم می‌کند.

۲) معایب

به دلیل مشکل در تنظیم آن و عدم وجود رابط های کاربری دوستانه، استفاده از نرم افزار اوپن سورس دشوار است.
منبع باز می‌‌تواند مشکلات سازگاری ایجاد کند. هنگام تلاش برای برنامه‌‌نویسی سخت افزار اختصاصی با OSS، اغلب به درایورهای تخصصی نیاز است که معمولاً فقط از طریق سازنده سخت افزار در دسترس هستند.

نرم‌افزار منبع باز می‌تواند مسئولیت‌هایی را ایجاد کند. برخلاف نرم‌افزارهای تجاری، که به طور کامل توسط فروشنده کنترل می‌شود، منبع باز به ندرت شامل هرگونه ضمانت، مسئولیت یا محافظت از خسارت در برابر تخلف می‌باشد. این امر مسئولیت حفظ انطباق با تعهدات قانونی را به عهده مصرف کننده OSS می‌گذارد. منبع باز می‌تواند هزینه‌های غیرمنتظره ای را در آموزش کاربران، وارد کردن داده‌ها و تنظیم سخت‌افزارهای مورد نیاز متحمل شود.

 


توصیه می کنم برای کسب دانش بیشتر درمورد اندروید مقاله 7 سیستم عامل برتر برای ساخت اپلیکیشن در اندروید را از دست ندهید.


۱۰ نمونه برتر نرم افزار اوپن سورس سال ۲۰۲۱

۱) موزیلا فایرفاکس

Mozilla Firefox یک مرورگر اینترنتی قابل تنظیم و یک نرم افزار اوپن سورس رایگان است. هزاران افزونه را ارائه می‌دهد که با یک کلیک ماوس قابل دسترسی است. این پلتفرم 3.98 درصد از سهم بازار مرورگر در سراسر جهان را در اختیار دارد و برای اندروید، iOS، ویندوز و لینوکس در دسترس است.
طبق CNET، موزیلا صنعت فناوری را تغییر شکل داد و شعله‌های نرم افزارهای متن باز را که باعث تغییر در عملکرد شبکه‌های اجتماعی و سیستم عامل ها می‌شود، شعله‌ورتر کرد.

 

۲)  LibreOffice

LibreOffice یک مجموعه اداری کامل است که ارائه‌ها، اسناد، صفحات گسترده و پایگاه داده را ارائه می‌دهد. برخلاف مایکروسافت آفیس که به دلیل مدل قیمت‌گذاری برای همه قابل دسترسی نیست، LibreOffice کاملاً رایگان است. برای پشتیبانی از آن، کاربران آن هنگام بارگیری می‌توانند کمک مالی کنند. بنابراین، جامعه بزرگی از مشارکت‌کنندگان دارد. این برنامه برای مک، لینوکس و ویندوز در دسترس است و همچنین دارای یک گپ زنده و یک انجمن است که می‌توانید هنگام جستجوی کمک به آن مراجعه کنید.

 

GIMP (۳

یکی دیگر از بهترین مثال‌های منبع نرم افزار باز که قابل ذکر است، ابزار ویرایش عکس GIMP است. این ویژگی مانند برخی از ابزارهای گران قیمت موجود در بازار از جمله فیلترها و افکت‌های مختلف، ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهد و با این وجود رایگان است. GIMP در سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس در دسترس است و دارای پلاگین‌های مختلف مهمانی و گزینه‌های شخصی‌سازی مختلف است. بسیاری از تصویرگران، طراحان گرافیک و عکاسان از آن برای بهبود تصاویر و بهبود کار خود استفاده می‌کنند.

 

VLC Media Player (۴

VLC Media Player یکی از معروف‌ترین نمونه‌های نرم افزار اوپن سورس است که می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید. این پخش کننده چندرسانه‌ای برای ویدئو، رسانه و فایل های صوتی استفاده می‌شود و دیسک‌ها، وب‌کم‌ها و دستگاه‌ها را پخش می‌کند. اکثر کاربران از آن برای پخش پادکست‌ها نیز استفاده می‌کنند. به شما امکان می‌دهد فایل‌های صوتی و تصویری خود را برای یک شکل سخت‌افزاری خاص بهینه کنید و همچنین مجموعه‌ای از ابزارها و پوسته‌ها را به شما ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد طرح‌های سفارشی ایجاد کنید. علاوه‌بر این، این سیستم عامل در سیستم عامل‌های مختلفی مانند Android ،Mac OS X ،Linux ،Windows ،iOS و موارد دیگر اجرا می‌شود.

 

۵) لینوکس

طبق یک نظرسنجی Stack Overflow ، 83.1٪ از توسعه‌دهندگان ادعا کردند که لینوکس بیشترین جستجو برای سیستم عامل است. Linux یکی از کاربرپسندترین نرم افزارهای متن باز موجود در بازار است. معمولاً در دستگاه‌های اندرویدی و دسک‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنچه این سیستم عامل را از سیستم عامل دیگر متمایز می‌کند این است که هیچ هزینه‌ای ندارد و فوق‌العاده قابل تنظیم است. اکثر شرکت‌ها نیز آن را انتخاب می‌کنند زیرا از امنیت بالایی برخوردار است و از پشتیبانی عالی جامعه برخوردار است.

۶) بلندر

Blender یکی دیگر از بهترین نمونه‌های نرم افزار منبع باز سال 2021 است. این یک ابزار گرافیکی و انیمیشن سه بعدی است که از ردیابی حرکت، شبیه سازی، انیمیشن، ویرایش ویدئو، رندر، مدل سازی و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. همچنین مجموعه‌ای از ابزارها و ویژگی‌های مدل‌سازی شامل پیش نمایش دیدگاه در زمان واقعی، رزولوشن چندگانه و پشتیبانی از راه‌حل‌های Planar و راه‌حل‌های سه پایه را ارائه می‌دهد.

 

۷)  مجموعه کامپایلر GNU

GNU Compiler Collection مجموعه‌ای از ابزارهای گردآوری برای توسعه نرم افزار در زبان‌های برنامه‌نویسی C ،C ++ ،Ada ،Fortran و سایر زبان‌ها است. نسخه‌های با کیفیت بالا را به طور منظم فراهم می‌کند و با اهداف بومی و متقابل کار می‌کند. منابعی که ارائه می‌دهد از طریق عکس‌های فوری هفتگی و همچنین SVN به صورت رایگان در دسترس هستند.

 

۸) پایتون

پایتون زبان برنامه نویسی و اسکریپت نویسی رایج است که توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق IEEE، این زبان در سال 2019 محبوب‌ترین زبان بود. در سال های اخیر، به‌دلیل زمینه رشد سریع یادگیری ماشین، کاربران زیادی را به خود جذب می کند؛ استفاده از آن نیز آسان است به‌همین دلیل اکثر توسعه‌دهندگان نیز این نرم افزار منبع باز را انتخاب می‌کنند.

 

۹)  PHP

وقتی در مورد بهترین نمونه‌های نرم افزار متن باز سال 2021 صحبت می‌کنیم، نباید PHP را از دست بدهیم. این یک زبان توسعه نرم افزار است که برای ایجاد وب سایت‌ها و سایر سیستم عامل‌های دیجیتال استفاده می‌شود. این سایت سریع و انعطاف‌پذیر است و از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های سراسر جهان از جمله Slack و Spotify بهره می‌برد.

 

۱۰) شاتکات

Shotcut یک ویرایشگر ویدئو است که ویژگی‌های قدرتمندی از جمله ضبط صدا و وب‌کم، تولید رنگ، متن، صدا، شمارنده، پشتیبانی از فرمت‌های محبوب تصویر، صادرات EDL و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. شاتکات یک ابزار عالی برای ویرایش فایل‌های صوتی و تصویری شما است و برای ویندوز‌، macOS و لینوکس در دسترس است. در وب‌سایت آن، همچنین می‌توانید منابع و آموزش‌های خوبی در مورد نحوه استفاده از این نرم‌افزار متن باز رایگان پیدا کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله که از سری مقالات آموزش برنامه نویسی اندروید آکادمی آمانج است به این نتیجه رسیدیم که نرم افزار اوپن سورس به نرم افزاری گفته می‌شود که کدهای آن توسط کاربران نرم افزار قابل تغییر است. توسعه دهندگان نرم افزار، آن را با کدهای باز منتشر می‌کنند و کاربران می‌توانند بنا به نیاز کسب و کار خود کدهای آن را تغییر دهند و هر زمان که به راهنمایی و کمک نیاز داشتند از طریق انجمن نرم افزار مشکل خود را برطرف کنند.

نرم افزار اوپن سورس رایگان است و در برابر تغییرات منعطف است، همچنین به دلیل پایدار بودن و اینکه سازندگان کدها از توقف و یا تخریب نرم‌افزار جلوگیری می‌کنند، می‌توانند برای پروژه‌های خود به صورت طولانی مدت از نرم‌افزارهای متن باز استفاده کنند.
نرم افزار اوپن سورس با نرم افزار های اختصاصی یا کدبسته و نرم افزارهای منبع رایگان متفاوت است.
نرم افزار منبع باز روی امنیت خود تاکید دارد اما نرم افزار منبع رایگان تمرکز خود را روی رایگان بودن خود گذاشته است.
کدهای نرم افزار منبع بسته برخلاف نرم افزار متن باز قابل دیدن نیستند، نرم افزارهای منبع بسته پولی هستند و کیفیت پشتیبانی بهتری نسبت به نرم افزارهای منبع باز دارند.

 

منبع: opensource.com ,designrush.com ,api2cart.com

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل