Site icon آکادمی آمانج

pycharm: بهترین کد ادیتور پایتون

بهترین ویرایشگر کد برای پایتون

تصور کامپیوترها و نرم‌افزار‌ها بدون وجود زبان برنامه‌نویسی غیر ممکن است. بدین منظور زبان‌های برنامه نویسی مختلفی اختراع شدند که پایتون یکی از محبوب ترین و پر‌کاربرد‌ترین آنهاست. برنامه‌نویسان علاوه بر زبان برنامه نویسی به ویرایشگرهای خاصی نیازمندند که در نوشتن و ویرایش کدها، پیدا کردن خطاها، نمایش خروجی و برخی موارد دیگر سهولت ببخشند.پایچارم ویرایشگری است که به طور خاص برای فضای برنامه نویسی پایتون و به قصد توسعه‌ی آن بوجود آمده است.

زبان برنامه نویسی پایتون 

پایتون یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی دنیا به حساب می‌آید؛ گوگل، فیسبوک، یاهو، ناسا، دراپ‌باکس و اینستاگرام تنها برخی از غول های فناوری به شمارمی‌آیند که از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کنند. پایتون به عنوان یک زبان همه منظوره برای هر کاری از تحلیل داده گرفته تا ساخت بازی های کامپیوتری و هوش مصنوعی قابل استفاده است و این ویژگی، پایتون را به یکی از محبوب‌ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل کرده است.
از طرفی پایتون یک زبان برنامه نویسی منبع باز است، به این معنی که استفاده از آن رایگان است و هر کسی می‌تواند زبان پایتون را اصلاح یا ایجاد کند. منبع باز بودن همان چیزی است که به زبان‌ها امکان می‌دهد کتابخانه، چارچوب و سایر ابزارهایی داشته باشند که زبان پایتون را با گذشت زمان مرتبط و سازگار نگه دارند. اما منبع آزاد تنها در صورت وجود یک جامعه پشتیبانی از کاربران که با این زبان درگیر هستند، به پتانسیل خود عمل می‌کند.

 


برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌‌یمعرفی زبان برنامه نویسی پایتون و مقایسه پایتون ۲ و ۳” را مطالعه کنید.


 

چرا به IDE نیاز داریم؟

IDE ها (محیط یکپارچه ی توسعه ی نرم افزار) یا ویرایشگرهای متن برای تسهیل استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و مدیریت پروژه بوجود آمده اند. همانطور که مشخص است استفاده از IDE اجباری نیست اما کار برنامه نویسان را سرعت می‌بخشد.

 

IDE های پایتون

پایتون نیز برای استفاده مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری نیازمند IDE است. Jupyter، Pycharm،Visual Studio Code، Atom، Thonny، PyDev، Wing و … تنها برخی از کد ادیتورهای مورد استفاده در پایتون هستند.

 

پایچارم(Pycharm) چیست؟

PyCharm یکی از پراستفاده‌ترین و پرطرفدارترین IDEها برای پایتون است که توسط بسیاری از شرکت‌های معروف نظیر Twitter، HP، Pinterest، Symantec و Groupon استفاده می‌شود.
پایچارم یک ویرایشگر متن(code editor) یا یک محیط کد‌نویسی است که به طور خاص برای برنامه نویسان پایتون طراحی شده است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد کدهای خواناتر، تمیز‌تر و کمتری را به کار ببرند. همچنین پایچارم طیف گسترده ای از ابزارهای ضروری را برای توسعه دهندگان پایتون فراهم می‌آورد. در واقع پایچارم و پایتون با هم کار می‌کنند ولی پایچارم بدون پایتون به تنهایی کاربردی ندارد.

 


مقاله‌ی راهنمای جامع بازارکار و درامد برنامه نویسی پایتون را از دست ندهد.


 

قابلیت های پایچارم؟

پایچارم دارای ویژگی ها و قابلیت های فراوان و مختلفی جهت تسهیل کدنویسی است که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

ویرایشگر کد

این قابلیت پایچارم، با بالا‌بردن کیفیت کدها و رنگ بندی آنها، خوانایی را افزایش می‌دهد و تکمیل کد خودکار به کار توسعه دهندگان سرعت می‌بخشد. دیگر امکانات ویرایشگر PyCharm شناسایی خطاها و غلط‌های املایی، تولید خودکار کد، شناسایی کد تکراری، قالب‌بندی کد و تجزیه و تحلیل کد است.

 

پیمایش کد

دسترسی آسان توسعه‌دهندگان به یک کلاس، یک تابع و یا یک فایل و کاهش زمان مورد نیاز برای افزودن یا ویرایش کد پایتون، از ویژگی های پیمایش کد هوشمند پایچارم است. پیمایش کد، مکان‌یابی یک عنصر، متغیر و غیره را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به سرعت بین کلاس‌ها، متدها و فایل‌ها جابه‌جا شوند.

 

بازسازی

Refactoring یا بازسازی در پایچارم تغییرات محلی و سراسری را به سرعت و به طور موثر پیاده سازی کرده و نوشتن کد پایتون و کار با فریمورک‌های پایتون را ساده‌تر می‌کند و این قابلیت را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا تغییرات محلی و سراسری را به سرعت و به طور موثر پیاده سازی کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استخراج متغیرها، فیلدها، ثابت‌ها و پارامترها، کیفیت کد خود را بهبود ببخشند. همچنین، PyCharm به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کلاس‌ها و متدهای طولانی را با روش استخراج از هم جدا کنند.

 

پشتیبانی از تکنولوژی های محبوب وب

این ویژگی PyCharmموجب می‌شود برنامه نویس با استفاده از فناوری‌های مختلف وب مانند HTML،CSS ،JavaScript ، Typescripts وCoffee Script یک برنامه وب متنوع بنویسد و با استفاده از JavaScript debugger ، Coffee Script و Typescript آنها را ویرایش کند. همچنین توسعه‌دهندگان وب، می‌توانند برای مشاهده‌ی یک صفحه وب به طور هم‌زمان در ویرایشگر و مرورگر از گزینه‌ی پیش‌نمایش زنده‌ی ارائه‌شده توسط IDE استفاده کنند.

 

پشتیبانی از فریم ورک های محبوب پایتون

پشتیبانی ویژه‌ا از فریم‌ورک قدرتمند وب پایتون، جنگو، به مزیت های بیشمار پایچارم افزوده است. این قابلیت به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که از IDE برای پیشنهاد‌های تکمیل کد جهت برچسب‌ها، فیلترها، پارامترها و متغیرهای الگوی جنگو استفاده کنند. پایچارم همچنین از فریمورک‌های وب پایتون مانند pyramid و Web2py پشتیبانی می‌کند.

 

پشتیبانی از کتابخانه های علم داده ئ یادگیری ماشین

با استفاده از پایچارم، برنامه‌نویسان می‌توانند از پایتون در پروژه‌های کلان داده و علم داده استفاده کنند. این IDE از کتابخانه‌های علمی پرکاربرد برای پایتون، مانند NumPy، Anaconda، Matplotlib و SciPy پشتیبانی می‌کند. به علاوه توسعه دهندگان می‌توانند کنسول REPL Python را به صورت قوی اجرا کنند.

 

ابزارهای پایگاه داده

امکان استفاده از پایگاه داده‌های رابطه‌ای مانندOracle ،SQL Server ، MySQL و PostgreSQL در پایچارم فراهم شده و می‌توان ازIDE برای اجرای نمایش داده‌ها، ویرایش کد SQL، مرور داده‌ها و تغییر داده‌های جدول استفاده کرد. PyCharm همچنین از کتابخانهSQLAlchemy پشتیبانی می‌کند که کنترل حجم زیادی از داده‌ها از طریق شبکه‌های داده را موجب می‌شود.

 

رفع اشکال به صورت تصویری

پایچارم این قابلیت را دارد تا ایرادات کدنویسی شما را به صورت تصویری و واضح مشخص کند و همچنین چندین فرآیند پایتون را به طور همزمان رفع اشکال کند.

ترمینال داخلی

PyCharm دارای ترمینال محلی برای ویندوز، لینوکس و مک است. ترمینال داخلی پایچارم این قابلیت را دارد که برنامه نویس بدون خروج از IDE، به کدنویسی ادامه دهد و فایل پایتون را اجرا کند.

 

تست نرم افزار در پایچارم

انجام تست کدهای نوشته شده امری بسیار مهم است. تست کد سبب می‌شود تا ما از صحت عملکرد برنامه کاملا اطمینان حاصل کنیم و باگ های آن را به صورت مجزا رفع کنیم.
هر زمانی که شما نوشتن یک برنامه جدید را شروع می کنید، فایل های مختلفی به یک مکان مشخص ارجاع داده می‌شوند. بنابر این برای اجرای صحیح برنامه این فایل ها باید در جای درست خودشان قرار بگیرند، IDE پایچارم درست مانند تمام کدادیتورها انجام این کار را برای شما بسیار ساده تر خواهد نمود.

 

قابلیت های توسعه از راه دور در پایچارم

شما با استفاده از پایچارم می‌توانید با سیستم های مختلف و از راه دور، نسبت به ویرایش و تکمیل کدهای خود اقدام کنید.
کنسول داخلی SSH با اتصال به دستگاه های مختلف می‌تواند مسیر برنامه نویسی شما را بسیار ساده تر از قبل کند، به نحوی که شما بتوانید به صورت ریموت برنامه های پایتون خود را اجرا و دیباگ کنید.

 

نحوه نصب پکیج در پایچارم

برای نصب پکیج در pycharm نیاز به دانلود ماژول وجود ندارید. ابتدا باید پروژه خود را انتخاب کنید و سپس به قسمت تنظیمات زیر نام پروژه خود بروید و Python interpreter را انتخاب کنید. پس از آن، یک پنجره جدید مشاهده خواهید کرد که می‌توانید در‌آن پکیج‌ها را جستجو کرده و پکیج‌های موردنیاز خود را نصب کنید.

 

معایب پایچارم

نسخه حرفه‌ای پایتون دارای هزینه‌ی بسیار بالایی است. به دلیل ویژگی AUTO-COMPLETION برای مبتدیان مناسب نیست و همچنین پایچارم به حافظه و فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارد.

 

مقایسه پایچارم با vs code

بسیاری از کسانی که به دنبال محبوب‌ترین IDE پایتون هستند، در انتخاب بین پایچارم یا وی‌اس‌کد به شک می‌افتند. درواقع هر‌دو IDE انتخاب های مناسبی برای محیط پایتون هستند و تنها تفاوت‌ها‌ی جزئی دارند.

 

• PyCharm و Visual Studio Codeاز CPU و RAM متفاوت استفاده می‌کنند و پایچارم از IDE های IntelliJ است که همیشه در مدیریت منابع بد عمل کرده اند پس اگر اولویت شما مدیریت بهتر حافظه  است Vs Code انتخاب بهتری است.
• پایچارم، اختصاصا برای توسعه دهندگان پایتون برنامه نویسی شده است ولی Vs Code را باید برای پایتون تنظیم کنید. در‌نظر داشته باشید که Vs Code نسبت به دیگر IDE ها، قابلیت شخصی‌سازی بیشتری دارد، فقط باید بداند شما در حال حاضر در کدام نوع پروژه هستید تا متناسب با آن افزونه لازم نصب شود.
• Vs Code در مقایسه با PyCharm بسیار سریعتر و بسیار سبک وزن تر است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به شرح کامل ویرایشگر کد پایچارم، قابلیت های آن و دلایل کاربرد فراوان آن توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان بپردازیم. از نظر بسیاری از برنامه‌نویسان پایتون، PyCharm گزینه‌ای غیر قابل رقابت است. در نظر داشته باشید که ضرورت استفاده از کد ادیتورها و همچنین پایچارم به عنوان بهترین ویرایشگر کد پایتون، روز به روز افزایش می‌یابد زیرا پایتون یک زبان همه منظوره، ساده و پر درآمد می‌باشد که در اکثر پروژه‌ها قابل استفاده و قابل توسعه است.

 


مقاله‌ی “۱۵ کتابخانه پایتون که باید بیاموزید! (راهنمای جامع برنامه نویسان پایتون)” را بخوانید.


 

در نگارش این متن مقاله از منابع معتبر زیر استفاده شده است:

content.techgig

hackernoon

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل