Site icon آکادمی آمانج

کبوترهای گوگل (Pigeon Algorithm): رستاخیز سئو محلی

الگوریتم کبوتر گوگل چیست

تا امروز پرنده‌شناسان ۲۵۰ گونه کبوتر را شناسایی کرده‌اند. شاید برای ما همه‌ی آن‌‌ ۲۵۰ گونه فقط کبوتر باشند، اما هرکدام نام و ویژگی‌ها‌ی مخصوص‌به‌ خود را دارند. و جالب است بدانید که نام‌گذاری بعضی از آن‌ها مرتبط با ویژگی خاصی است که آن گونه دارد. کبوترهای نامه‌بر یا نامه‌رسان (Carrier Pigeon or Homing Pigeon) نام واقعی گونه‌ای از کبوترهاست که توانایی خاصی در مسیریابی و جهت‌یابی دارند.

شاید به‌همین‌دلیل است که اگر کسی پشت پنجره‌اش برای کبوترها دانه بریزد، آن‌ها هرروز می‌آیند پشت همان پنجره. یعنی آن پنجره را می‌شناسند و گم نمی‌کنند و می‌شوند کبوترهای آشنا و محلی. پس می‌شود گفت کبوترهای نامه‌رسان آدرسی را گم نمی‌کنند، بلکه همه‌ی آدرس‌ها را هم در محله‌‌ای که هستند کاملا می‌دانند. 

خب این حرف‌هایی که من درباره‌ی کبوترهای نامه‌رسان گفتم چه ربطی به سئو سایت و باغ‌وحش گوگل و الگوریتم‌های گوگل دارد؟ ارتباط کبوترهای نامه‌رسان با سئو سایت چیست؟ پاسخ مختصر این است که خیلی ارتباط دارند. این نکته را هم باید بگویم که این ارتباط برای سئو سایت‌های فروشگاهی و کسب‌وکارهای محلی و کوچک خیلی خیلی مهم و تعیین‌کننده است. 

 این ارتباط الگوریتمی است که به الگوریتم کبوتر نامیده شده است. کبوترهای گوگل (الگوریتم کبوتر گوگل/ Pigeon Algorithm) در آپدیت سال ۲۰۱۳  گوگل به دنیا معرفی شد و ازهمان ابتدا تاثیرش بر نتایج جستجو‌ها کاملا آشکار بود. (البته نام کبوتر را برای این الگوریتم خود گوگل انتخاب نکرده است. درادامه، بیشتر دراین‌باره توضیح خواهم داد.)

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ الگوریتم کبوتر چه می‌کند و چرا مهم است؟  کبوتر گوگل چه نوع الگوریتمی است؟ آیا الگوریتمی است که سایت‌ها را مجازات می‌کند؟ چرا سایت شما باید برای کبوتر گوگل هم بهینه شده باشد؟ در این محتوا شما را بیشتر با کبوترهای گوگل آشنا می‌کنم و به سوالاتی که درباره‌ی الگوریتم کبوتر طرح شد جواب می‌دهم. 

 

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

گوگل برای اینکه بهترین و دقیق‌ترین نتایج را برای جستجوی کاربران پیدا کند، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند. مدتی بعد‌از به‌کارگیری هر الگوریتم هم می‌کوشد تا آن را بهتر کند. الگوریتم‌ها باهم فرق دارند و هرکدام کار خاصی انجام می‌دهند. بعضی‌‌‌‌ الگوریتم‌های گوگل رتبه‌های سایت‌ها را جابه‌جا و بعضی دیگر سایت‌ها را مجازات می‌کنند.

مثلا، الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل کاری با مجازات‌کردن سایت‌ها یا جابه‌جاکردن رتبه‌ی آن‌ها ندارد. مگس‌خوار وظیفه دارد تا تلاش کند منظور کاربر از جستجوی عبارت خاصی را بفهمد و مرتبط‌ترین نتایج را به او نشان دهد. الگوریتم کبوتر هم کارش کمی شبیه به مگس‌خوار است. الگوریتم کبوتر گوگل سایت‌ها را مجازات نمی‌کند، ولی بر نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را دقیق‌تر و منطبق‌تر با نیاز و خواست کاربر می‌کند.

الگوریتم کبوتر گوگل وظیفه دارد تا نزدیک‌ترین نتایج را، ازنظر مسافت و موقعیت جغرافیایی (مکان)، به کاربر نشان دهد. مثلا، شما دنبال رستورانی در محله‌ی فلسطین تهران می‌گردید. وقتی سرچ می‌کنید «رستوران‌ خیابان فلسطین»، چه‌فایده‌ای دارد که گوگل بهترین رستوران‌های تهران را به شما نشان دهد؟؟!! شما دنبال رستورانی در محدوده‌ی خیابان فلسطین هستید. اینجاست که الگوریتم کبوتر وارد می‌شود و در نتایج جستجو دست‌کاری می‌کند تا دقیقا رستوران‌های محدوده‌ی خیابان فلسطین را در یک پک سه‌تایی به‌همراه نقشه به شما نشان دهد. 

 

 

 

الگوریتم کبوتر چه می‌کند؟

 آپدیت آگوست ۲۰۱۳ گوگل بیشترین تاثیر را بر نتایج جستجوی مکانی/محلی (Local Search Results) و نوع رتبه‌بندی کسب‌وکارهای محلی در صفحه نتایج گوگل گذاشت. گفته می‌شود این آپدیت یکی از تاثیرگذارترین آپدیت‌های الگوریتم‌های جستجوی گوگل بوده است. اما جالب اینجاست که این آپدیت نامی نداشت. کبوتر (نامه‌رسان) نامی است که کارشناسان سئو براساس کاری که این الگوریتم انجام می‌دهد به آن دادند. 

این آپدیت تلاش داشت تا موقعیت جغرافیایی (مکان) را به نتایج جستجو پیوند بزند و هردو را باهم به کاربر نمایش دهد. این الگوریتم پارامترهای رتبه‌بندی مکانی و موقعیتی (فاصله) گوگل را ارتقا داد. می‌شود گفت که این آپدیت صرفا باهدف دقیق‌ترکردن و کاربردی‌تر‌کردن نتایج جستجوهای مکانی و محلی انجام شده است.

بنابراین، کار اصلی الگوریتم کبوتر مربوط می‌شود به جستجو‌های محلی و مکانی. البته اشتباه نکنید، اگر شما سرچ کنید «شیراز» الگوریتم کبوتر کاری با نتایج جستجوی شما ندارد. اما اگر سرچ کنید «رستوران‌های شیراز» یا «رستوران‌ بازار وکیل شیراز»، قطعا الگوریتم کبوتر برای پیدا‌کردن رستوران‌های واقع در آن مکان مشخص به شما کمک خواهد کرد.

 

 

به‌بیان‌دیگر، هروقت که شما به‌دنبال چیز خاصی (کسب‌وکار خاصی) در جای خاصی می‌گردید، الگوریتم‌های جستجوی مکانی گوگل، ازجمله الگوریتم کبوتر، نتیجه را در این قالب مشخص و مخصوص (نقشه و آن پک سه‌تایی) به شما نشان می‌دهند: 

 

 

تاثیر آپدیت کبوتر گوگل بر کسب‌وکارهای محلی و کوچک چیست؟

می‌شود گفت که الگوریتم گوگل کاملا به‌نفع کسب‌وکارهای کوچک و محلی کار می‌کند. تصور کنید شما دنبال کلاس زبان می‌گردید. خب، قطعا نام آموزشگاه‌های معتبر و معروف شهر خود را می‌دانید. اما شاید ندانید که در فاصله‌ی ۲۰ دقیقه‌ای از خانه‌ی شما آموزشگاهی فعالیت می‌کند. حتی نام آموزشگاه را هم تابه‌حال نشنیده‌اید! چرا وقتی شما سرچ می‌کنید آموزشگاه زبان در تهران یا نام منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، آن آموزشگاه‌های معروف باید اول به شما نمایش داده شوند؟؟ الگوریتم کبوتر می‌آید و براساس لوکیشن شمای جستجوکننده آن آموزشگاه نزدیک خانه را هم به شما نشان می‌دهد. در Google Maps هم این اتفاق می‌افتد. اگر کاربر مکانی را یا جای خاصی را جستجو کند، همه‌ی انتخاب‌های موجود در شعاع مشخصی به او نمایش داده می‌شوند. 

پس آپدیت کبوتر گوگل امکان رقابت منصفانه‌ی کسب‌وکارهای کوچک و محلی را با کسب‌وکارهای بزرگ و شناخته‌شده فراهم کرده است. 

تاثیر آپدیت کبوتر گوگل بر سئو محلی (Local SEO) چیست؟

براساس مطالبی که گفته شد، واضح است که الگوریتم کبوتر اساسا به سئو لوکال مرتبط است و بر آن تاثیر می‌گذارد. اما دقت کنید که این تاثیرات هم مثبت است و هم منفی. یعنی چیزهایی هست که کسب‌وکارها می‌توانند کنترل کنند و چیزهایی که نمی‌توانند. چون گوگل تصمیم‌گیرنده‌ی نهایی است. 

گوگل با الگوریتم کبوتر نتایج جستجوی محلی را محدودتر کرده است. این یعنی کسب‌وکارهای کوچک و محلی و هر کسب‌وکاری که مشتری/کاربر ممکن است با جستجوی محل/مکان به آن برسد، در رقابت تنگاتنگی برای قرارگرفتن در آن سه نتیجه هستند. 

این کار را برای کسب‌وکارها بسیار سخت می‌کند. یعنی آن‌ها باید علاوه‌بر سئو سایت حتما معیارهای لازم برای سئو محلی (لوکال سئو) را هم داشته باشند. البته علاوه‌بر مهم‌ترشدن سئو لوکال، آپدیت کبوتر گوگل تاثیرات دیگری هم، مخصوصا بر شیوه‌ی نمایش‌دادن نتایج جستجوی محلی، داشته است: 

تاثیر الگوریتم کبوتر بر ظاهر و تجربه کاربری SERPs

دوباره به تصویر بالا نگاه کنید. اگر قبل‌از الگوریتم کبوتر و آپدیت الگوریتم‌های جستجوی محلی گوگل همان عبارت را سرچ می‌کردید، نقشه‌ای نمایش داده نمی‌شد. خبری هم از اطلاعات اضافه مثل شماره‌تماس و Rating و ساعات کار هم در صفحه‌ی نتایج جستجو یا همان SERP نبود. پس گوگل با آپدیت کبوتر هم برای کاربر نتایج را دقیق‌تر و هم ظاهر نمایش نتایج را زیباتر و مفیدتر کرده است

تاثیر الگوریتم کبوتر بر Local Pack

قبل‌از آپدیت کبوتر، یک پک هفت‌تایی از نتایج در SERP به کاربر نمایش داده می‌شد. هفت گزینه‌ای که امکان داشت خیلی هم نزدیک به محلی که کاربر مدنظر داشته نبود. گوگل کم‌‌کم از تعداد نتایج در این پک کاست. اول آن را پنج‌تایی کرد و از ۲۰۱۵ به‌بعد هم پک شد سه‌تایی. 

 

آیا الگوریتم کبوتر بر سئو محلی تاثیر منفی هم دارد؟

متاسفانه، بله! مزیت‌هایی که آپدیت کبوتر گوگل برای کاربر و کسب‌وکارهای محلی و کوچک دارد تمام ماجرا نیست. کسب‌وکارها کنترلی بر تصمیم نهایی گوگل، مخصوصا بعد‌از الگوریتم کبوتر، ندارند. همان‌طور که گفتم معیار فاصله و موقعیت مکانی برای الگوریتم‌های جستجو محلی گوگل و الگوریتم کبوتر بسیار تعیین‌کننده‌اند.

اما کسی نمی‌داند گوگل چطور درعمل و در جستجو‌های مختلف این فاصله و موقعیت را براساس مکان (لوکیشن) جستجو‌کننده محاسبه می‌کند. برای مثال، خیلی وقت‌ها کاربران این‌طور سرچ می‌کنند: کافه‌های نزدیک من. در این موارد، ممکن است گوگل فقط نتایجی را که در جهت شرق مکان جستجو‌کننده وجود دارد برای نمایش به او انتخاب کند.

دومین تاثیر منفی این است که الگوریتم کبوتر هنوز آن‌قدر باهوش نیست که بتواند میان کسب‌وکارهای قانونی و مجاز و غیرقانونی تفکیک قائل شود. به‌همین‌دلیل، نمونه‌هایی از قرارگرفتن کسب‌وکارهای غیرقانونی یا مشکوک درمیان انتخاب‌های آن پک سه‌تایی گزارش شده است. به‌همین‌دلیل، گوگل بارها از کاربران خواسته تا هر کسب‌و‌کاری که از استانداردهای راهنمای گوگل برای کسب‌وکارها تخلف داشته است، گزارش کنند.  

 

چطور سایت را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنیم؟

چه باید کرد تا کسب‌وکار ما و سایت ما هم در آن پک سه‌تایی قرار بگیرد؟ بگذارید نکته‌ی بسیار مهمی را یادآوری کنم: آپدیت کبوتر گوگل به‌معنی تعطیل‌شدن سایر معیارهای رتبه‌بندی و الگوریتم‌های گوگل نیست. گوگل به‌ندرت رسما اعلام می‌کند که در رتبه‌بندی‌‌ها چه می‌کند یا کدام معیارها برایش مهم‌تر هستند. مجموعه‌ای از معیارهای متنوع در رتبه‌بندی سایت‌ها نقش دارند که در هر آپدیت معیار جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. کارشناس سئو باید سایت را برای تمامی این معیارها بهینه کند. 

بنابراین:

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. آپدیت کبوتر گوگل در سال ۲۰۱۳ پیشرفت مهمی‌ بود. این آپدیت همراه بود با ارتقای Google Maps و کاربردی‌ترکردن و دقیق‌ترکردن جستجوهای محلی (مکانی) کاربران.

۲. الگوریتم کبوتر گوگل Google Maps را به صفحه نتایج گوگل پیوند زد. 

۳. قطعا این آپدیت بر اهمیت سئو لوکال افزود. 

۴. الگوریتم کبوتر گوگل و بهینه‌کردن سایت برای آن به‌تنهایی در رتبه و جایگاه سایت دخیل نیست. هیچ‌چیز از اهمیت معیارهای کلی سئو سایت نمی‌کاهد. 

۵. گوگل خیلی کم درباره‌ی آپدیت‌ها نظر رسمی اعلام می‌کند. آنچه در این مطلب بیان شد با‌استفاده‌از اطلاعات سایت‌های مرجع در حوزه سئو سایت ازجمله Moz.com  و  searchenginejournal.com گردآوری شده است.

۶. همه‌ی الگوریتم‌های گوگل و همه‌ی آپدیت‌های آن مهم هستند. کارشناس سئو باید درباره‌ی همه‌ی آن‌ها اطلاعات داشته باشد. به‌همین‌دلیل آموزش الگوریتم‌ها یکی از سرفصل‌های اصلی دوره جامع آموزش سئو است. 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل