Site icon آکادمی آمانج

درس هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم (قسمت دوم)

بازاریاب دیجیتال کیست

در قسمت اول مقاله‌ی درس هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم، به معرفی دیجیتال مارکتینگ و تاثیر فراوانی که بر کسب و کارهای مختلف دارد پرداختیم و پنج مورد از مهم ترین مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر باید آن بیاموزد را به شما معرفی کردیم.وجه مشترک بیشتر این مهارت ها داشتن انعطاف بالا، خلاقیت و توانایی استفاده بهینه از ابزارهای دیجیتال بود.
در این قسمت به معرفی وبررسی مابقی مهارت های یک دیجیتال مارکتر خواهیم پرداخت، پس بدون فوت وقت شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کنم.

۶) با برنامه نویسی کامپیوتر آشنا باشید

 

 

شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید که یکی از مهارت های خاص یک دیجیتال مارکتر آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی رایج و کاربردی است.
شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر نیاز ندارید که به اندازه یک دولوپر حرفه ای از برنامه نویسی سر دربیاورید.ولی اطلاع کلی از HTML و CSS لازمه کار یک دیجیتال مارکتر است تا معنا و مفهوم کدها را بداند و بتواند مثلاً کد یک صفحه بلاگ را بفهمد و معنی کدهای مختلف و کاری که انجام می‌دهند را درک کند. اگر برای انجام تست A/B با Tracking code snippet سر و کار دارید، فهم کلی کدهای javascript به شما کمک شایانی می‌کند.
برای کسانی که با وردپرس، جوملا و یا دروپال کار می‌کنند دانستن کلیتی از زبان PHP برای ایجاد صفحات جدید و فعالیت های دیگر کمک بسیار بزرگی است.

اما برنامه نویسی کامپیوتر همه چیز نیست!

درگیری و توجه زیاد برای یادگیری جزئیات و نکات زبان‌های برنامه نویسی می‌تواند شما را از مسیر اصلی یک دیجیتال مارکتر دور کند.در کل تخصص‌هایی مانند طراحی سایت نیز وجود دارد که معمولا طراحان به صورت حرفه‌ای این کار را با مشورت و رعایت نکات بازاریابی که توسط دیجیتال مارکتر اعلام میشود، انجام می‌دهند.
زمان بیشتر گذاشتن برای یادگیری برنامه نویسی به عنوان مهارت‌های فردی و در صورت علاقه توصیه می‌شود ولی بر تخصص شما به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ تأثیر مستقیم ندارد.

 

۷) افزایش قوه حل مسئله

مدیران و کارشناسان بازاریابی دیجیتال اغلب به دنبال کسانی هستند که همواره در حال جستجو بوده و کارها را با بزاده و کیفیت بالاتری انجام دهند و به دنبال بهتر کردن وضعیت کنونی باشند.

شما نیز به عنوان یک مارکتر باید سعی کنید کنجکاو باشید. به این مفهوم که راهکارهای مختلف را امتحان کنند و بعد نتیجه هر کدام را بررسی کنند تا بدانند کدام بهتر کار می‌کند.
خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که برای همه این مراحل (تست، بررسی نتیجه و اصلاح) ابزار مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

۸) ناگفته های برنامه ریزی پروژه های دیجیتال مارکتینگ

 

هرگز قبل از آنکه روی کاغذ پیروز شوید به جنگ نروید
فیلیپ کاتلر


تبلیغ، ترفیع، اعلان، گسترش پیام از طریق روابط عمومی و فروش محصول یا خدمات
، پنج رکن اصلی فعالیت یک بازاریاب دیجیتال می‌باشد.

افزایش آگاهی از برند،حضور بهینه و مناسب در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطبین جامعه هدف و در نتیجه افزایش فروش، از اهداف برنامه دیجیتال مارکتینگ در هر کسب و کاری است که برای رسیدن به این اهداف، ما اغلب از کانال‌های بازاریابی دیجیتال کمک می‌گیریم و به این مسئله هم توجه می‌کنیم که یک یا دو کانال ارتباطی برای موفقیت کافی نیست و استراتژی ما باید ترکیبی از کانال‌ها و راهکارهای مختلف باشد.
از جمله نکات مهم در این زمینه طراحی سایت است. شما باید مطئن شوید که تجربه کاربری و رابط کاربری سایت طوری باشد که مخاطب دقیقاً به آنچه شما می‌خواهید در سایت انجام دهد، ترغیب شود.

اغلب صفحات اجتماعی دارای سرویس هوشمند ad calculator هستند. این سرویس قابلیت این را دارد که شما با پرداخت مبلغی از آنها درخواست کنید که پست تبلیغاتی‌تان تا میزان معینی بازدید داشته باشد و در فضای مجازی دیده شود به این تبلیغات اصولی‌تر نگاه کنید. در طراحی این تبلیغات به این فکر کنید که تبلیغ شما چه چیزی را به مخاطب می‌گوید؟ مخاطب هدف تبلیغ شما کیست؟ دوست دارید مخاطب شما بعد از دیدن تبلیغ شما چه کاری انجام دهد؟  به طور خلاصه پیامی را ارسال کنید که مشتریان بالقوه شما نتوانند آن را رد کنند.

 

۹) نکات حیاتی که یک دیجیتال مارکتر باید بداند

از شکست خوردن در امتحان ایده‌هایتان نترسید

اگر به خاطر ترس از شکست نوآوری‌ها و راهکارهای جدید را بررسی نکنید از رقبای خود عقب می افتید و قطعاً سهم بازار موجودتان را هم از دست می‌دهید.
به این نکته توجه کنید که هر بار که در هر حوزه ای از بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ و… چیزی را تغییر می‌دهید، تست می‌کنید و لزوما به حالت بهینه نمی‌رسید، یک قدم به رسیدن به بهترین جواب‌ها نزدیک شده‌اید و راهی را می‌دانید که منجر به پیروزی نشده است. پس تجربه ارزشمندی را به دست آورده اید.
این شکست‌ها شما را با رفتار مشتریان بیشتر آشنا می‌کند و در نتیجه کمپین‌های بعدی را بهتر طراحی می‌کنید.

برای هر کمپین شاخص‌های عملکرد تعیین کنید و با تست A/B  آن را بررسی کنید

طبق آمار پیدا کردن مشتری جدید ۱۵ تا ۱۸ بار سخت‌تر از حفظ مشتری بوده و ۱۳ برابر بیشتر از حفظ مشتری برای شما هزینه دارد. در نتیجه جواب ندادن و بی اعتنایی به نظرات و انتقادات مشتریان و کاربران از اشتباهات مهلک یک مارکتر یه شمار میاید.

یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتری است، اینکه مشتری احساس کند که همیشه یک نفر در کسب و کار شما در دسترس و پاسخگوست.
بنابراین به دنبال استراتژی‌ها و روش های جدید و بهینه در پاسخگویی و ارتباط برقرار کردن با مشتری باشید.

تحقیقات اخیر نشان داده است از هر ۱۰ مورد شکست در قسمت‌های مختلف یک پروژه، ۹ مورد آن به خاطر نگرش منفی آن فرد (کارمند) و یا رفتار منفی است که در یک شرکت با آن مواجه بوده است.

جمع بندی

در مجموع این دو مقاله من سعی کردم شما را از ناگفته های بازاریابی دیجیتال و مهارت هایی که مارکترهای خاص و مطرح دارند صحبت کنم.
مستقل از شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستید یا پروژه ای که به تازگی گرفته اید نگرش شما، خلاقیت و بهره گیری از ابزارهای مختلف است که شما را به موفقیت های چشم گیر در دیجیتال مارکتینگ می‌رساند. البته ناگفته نماند که بحث آموزش دیجیتال مارکتینگ موضوعی است که شما را بیش از پیش می‌تواند به سمت جلو راهنمایی کند.گرچه آموزش تمام کار نیست و انجام یک پروژه عملی بیشتر از هرچیزی یاری دهنده شماست، اما یک آموزش استاندارد سنگ بنای حرکت درست شما به سوی آینده است.

طبق اصل پارتو، ۸۰٪ از موفقیت های شما حاصل ۲۰٪ فعالیت های شماست پس سعی کنید هوشمندانه عمل کنید، ایده هایتان را تست کرده و بهینه ترین آن ها را در کار اجرا کنید.

علی سخا / آکادمی آمانج

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل