Site icon آکادمی آمانج

جاوا یا جاوااسکریپت: کدام یک انتخاب بهتری درسال ۲۰۲۰ میباشد ؟

جاوا یا جاوا اسکریپت ؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که از آنجا که جاوا اسکریپت دارای کلمه “جاوا” در نامگذاری خود است ، هر دو به نوعی مرتبط هستند. در حالی که بسیاری از برنامه نویسان از این تشابه شکایت می کنند و حتی بسیاری احساس می کنند که این سردرگمی نامگذاری تنها بخشی از یک تدبیر و حیله بازاریابی است ، اگرچه تاریخچه این دو زبان برنامه نویسی محبوب برای لحظه ای بسیار کوتاه در طول روزهای ابتدایی Netscape تلاقی کردند.
ولی تکامل دو زبان برنامه نویسی مسیری کاملا متفاوت را از آن نقطه به پیش برد.
به هرحال اگر این مقاله را می خوانید، احتمالاً علاقه مند به توضیح مختصر و مفیدی درباره این دو زبان محبوب هستید و میخواهید بدانید کدام یک برای یادگیری بهترمیباشد، بنابراین بگذارید این دو را با هم مقایسه کنیم.

 

Javascript  یا Java ؟ 

اگر به حدود 5 سال قبل برگردیم ، یک مقایسه ساده وجود داشت ، java یک زبان برنامه نویسی با اهداف عمومی است و جاوا اسکریپت در برنامه های وب برای ایجاد انیمیشن در آنها و تعاملی کردنشان استفاده میشود . اکنون که JS بزرگ و وسیع شدهاست ، مقایسه این دو بسیار پیچیده ترشده است.

 

اول از همه ، به برخی از حقایق و آمارهای جالب در مورد جاوا و جاوا اسکریپت نگاهی بیندازید:

مروری بر تاریخچه جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت

 

در اوایل ایجاد اینترنت ، حدود سال 1990 ، Internet Explorer و Netscape Navigator دو مرورگر وب محبوب بودند که مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت. تنها طی 10 روز ، یک توسعه دهنده به نام Brendan Eich در Netscape. توانست یک زبان برنامه نویسی را ایجاد کند که کامپیوتر بتواند داده های ورودی کاربر را دریافت کرده و به کمک آن ورودی ها با کاربر در تعامل باشد. او این زبان را “LiveScript” نامید .

این بدان معنی است که مرورگر به معنای واقعی کلمه دستورات کاربر را تفسیر می کرد. لازم نبود کد کامپایل شود و وجود افزونه ها هم لازم نبودند.
یک زبان برنامه نویسی دیگر ، به نام java ، تقریباً در همان زمان محبوبیت پیدا کرد ،از آن جایی که java برای عملکرد خود نیاز به یک افزونه جداگانه داشت. نت اسکیپ از این فرصت استفاده کرده و زبان خود را “JavaScript” نامگذاری کرد. استفاده از JavaScript در اوایل ایجاد اینترنت غیرقابل اجتناب بود.

 


مطالعه مقاله «فریم ورک angular js  چیست و چه قابلیت هایی دارد» به شما عزیزان توصیه می شود.


زبان برنامه نویسی جاوا

 

 

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که توسط جیمز گاسلینگ اختراع شده و توسط Sun Microsystems توسعه یافته است. توسعه آن حدودا 10 روز طول کشید .
و بعد نزدیک به چهار سال متوقف شد.
در سال 1991 ، گروهی از مهندسان Sun Microsystem به نام “تیم سبز” روز و شب برای ساخت جاوا کار کردند. این نخستین بار در سال 1995 منتشر شد و از آن زمان نسخه های جدید زیادی راه اندازی شده است.
اینترنت امروز کاملاً از برنامه نویسی مبتنی بر جاوا اشباع شده است ، و امروزه ما جاوا را داریم که بخاطر بسیاری از برنامه هایی که به کمک جاوا زندگی روزمره ما را آسان تر می کنند تشکر می کنیم. در حال حاضر جاوا متعلق به شرکت کامپیوتری Oracle میباشد.

 

حال بگذارید برخی از تفاوت ها و همچنین شباهت های این دو زبان را  از منظر توسعه برنامه های وب مشاهده کنیم:

شباهت های عمده جاوا و جاوا اسکریپت

در حالی که این دو زبان متفاوت ازهم میباشند ، شباهت های بسیاری هم وجود دارد ، که ارزش فکر کردن را دارند ، به ویژه اگر هنگام مقایسه Java با JavaScript به دنبال توسعه برنامه های وب هستید.برنامه نویسی شی گرا (OOP)

هر دو زبان به توسعهدهنده نیاز دارد که شی ها و روابط بین آن ها را در هر یک رمزگذاری کند. اکستنشن ها ، این امکان را به هر دو زبان می دهد تا به خصوصیات جدیدی چون وراثت ، کپسولیشن و پلی مورفیسم سازی دسترسی پیدا کنند.

توسعه Front-end
از هر دو زبان می توان در جنبه های Front-end استفاده کرد. جاوا اسکریپت را می توان به طور مستقیم در HTML مورد استفاده قرار داد ، که به عنوان یک چارچوب یا کتابخانه اجرا می شود. جاوا را می توان به عنوان یک applet ( برنامه کوچک) در این زمینه جاوا استفاده کرد.

توسعه Back-end
هر دو زبان قابل استفاده در سمت سرور هستند. از مدتها پیش java برای به کار بردن فناوریهای back-end قوی از قبیل Apache ، JBoss و WebSphere استفاده شده است.
Node.js نیز به یک پشتیبان برای سرورهای JavaScript تبدیل شده است.

 

تفاوت بین جاوا و جاوا اسکریپت

 

برخی از تفاوتهای مهم دیگر عبارتند از:

 


 مقاله «چرا یادگیری جاوااسکریپت در سال ۲۰۲۰ ضرورت دارد؟» را مطالعه بفرمایید


در پروژه بعدی خود از Javascript و یا Java استفاده کنم؟

امروزه شرکت های توسعه نرم افزار درکشور هند و سایر نقاط جهان از هر دو این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند تا برنامه های ایمن ، مقیاس پذیر و دارای ویژگی های بسته بندی شده را با توجه به الزامات مشاغل ایجاد کنند.

مانند همه زبانهای برنامه نویسی ، انتخاب واقعاً به آنچه شما آمادگی دارید و کارهایی برای ایجاد ایده خود نیاز هست که انجام دهید ، بستگی دارد. JS هنوزبیشتر یک فناوری وب است و هرروز در حال پیشرفت و توسعه میباشد، در حالی که java یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که می تواند هر چیزی را ایجاد کنید. در تصویر زیر میتوانید ببینید که هر زبان برای کدام پروژه ها کارایی داشته و بهتر میباشد:

 

نرخ ساعتی حقوق توسعه دهندگان Java و JavaScript

وقتی شما توسعه دهندگان اختصاصی را استخدام می کنید ، نرخ ساعتی آنها به عوامل مختلفی از قبیل پیچیدگی پروژه ، سطح و سمت کاری، پیچیدگی فضای کاری ، موقعیت جغرافیایی و البته نوع زبان برنامه نویسی که با آنها کار می کنید بستگی دارد.
از این نظر ، JavaScript و Java کاملاً شبیه به یکدیگر بوده و نرخ قیمت ساعتی برای هر دو زبان بین 61 تا 80 دلار در سطح جهانی میباشد (نمودارزیر را ببینید).

با این حال ، اگر شما نیاز به استخدام توسعه دهندگان نرم افزار برای جاوا یا جاوا اسکریپت دارید ، اتکا به این نرخ متوسط جهانی کافی نیست.زیرا یک مهندس نرم افزار جوان در ایالات متحده ممکن است هزینه های بیشتری به عنوان یک برنامه نویس ارشد در اروپای شرقی داشته باشد. اما ، از آن جایی که افراد سطح متفاوتی از تخصص ها را دارند. به شدت توصیه می کنیم یک تیم توسعه اختصاصی با افراد مختلف برای پروژه خود ، در نظر بگیرید.

 

بهتر است نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم :

ایالات متحده آمریکا

بدیهی است که ایالات متحده از نظر خدمات توسعه نرم افزار گرانترین کشور است. به عنوان مثال ، متوسط حقوق سالانه توسعه دهنده javaدرآمریکا 104،663 دلار است ، از طرف دیگر ، توسعه دهندگان JavaScript تقریباً 105،744 دلار در سال دریافت می کنند. از این رو نرخ ساعتی بین 50 تا 150 دلار متغیر است. کیفیت خدمات نیز معمولاً در سطح بالاتری قرار دارد.

اروپا

وقتی در اروپا برنامه نویسان برنامه java یا توسعه دهندگان Javascript را استخدام می کنید ، نرخ ساعتی آنها در اروپای غربی و شرقی متفاوت است.
اگرچه درآمد توسعه دهندگان درکشورهای اروپای غربی نظیر آلمان بالاست با این حال اوضاع در اروپای شرقی کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال ، نرخ های پرداخت شده به توسعه دهندگان اوکراینی (هر دو JavaScript و Java) بین 25 دلار و 50 دلار در ساعت است.

همانطور که میبینید، این رقم اندکی کمتر از میانگین نرخ ها در سراسر جهان است. اگر تصمیم دارید توسعه دهنده وب برای جاوا یا جاوا اسکریپت از اوکراین استخدام کنید ، هزینه زیادی پرداخت نمی کنید. با وجود اینکه برنامه نویسان اروپای شرقی از تخصص و رویکرد کاری عالی برخوردارند.

آسیا

برنامه نویسی در آسیا “ارزانترین” به حساب می آیند ، بدین معنی که توسعه دهندگان کمترین نرخ را برای کار خود دارند. به عنوان مثال ، یک توسعه دهنده جاوا اسکریپت یا جاوا از پاکستان ممکن است در هر ساعت حدود 8-10 دلار هزینه داشته باشد. با این حال ، این قیمت پایین معمولاً با کیفیت پایینی هم همراه است . توصیه می کنیم اگر تصمیم دارید به دنبال تیم کد نویسی در آسیا باشید محتاط باشید. این خطر وجود دارد که شما به یک پروژه نیمه تمام خاتمه دهید و نیاز باشد که همه چیز را از ابتدا شروع کنید.

 


امیدوارم که این مقاله راهنمای مفیدی برای شما جهت درک تفاوت های زبان های JavaScript و Java باشد و کمک کرده باشد تا زمان گرانبهای خود را ذخیره کنید. شما عزیزان همچنین می‌توانید در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با دوره های برنامه نویسی جاوااندروید و همچنین دوره برنامه نویسی جاوااسکریپت با ما در ارتباط باشید.


 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل