Site icon آکادمی آمانج

معرفی ۵ نرم افزار محبوب طراحی وکتور در سال ۲۰۲۱

معرفی بهترین نرم افزار طراحی وکتور

امروزه از نرم افزارهای طراحی وکتور استفاده زیادی می شود و نرم افزارهای بسیاری در این حوزه وجود دارد. اگر شما به تازگی وارد هنر گرافیک شده اید و یا به دنبال این هستید که در این راه پیشرفت کنید و به دنبال نرم افزارهای قدرتمند هستید، حتما برایتان مشکل خواهد بود تا از بین این تعداد نرم افزار بتوانید بهترین را انتخاب کنید و با آزمون و خطای آن ها وقت خود را تلف کنید.

اگر در گوگل درباره “نرم افزارهای گرافیکی برداری یا وکتور “ جستجو کنید، لیست بلند بالایی از انواع و اقسام نرم افزار طراحی وکتور، با نام ها و آیکون های رنگارنگ نمایش داده می شود. سوالی که پیش می آید این است که کدام یک از این نرم افزارها امکانات گسترده تر و کامل تری دارد؟ کدام یک فرمت های مختلف فایل را پوشش می دهد؟ کار با کدام یک از آن ها راحت تر است؟ کدام نرم افزار برای طراحی حرفه ای و استفاده در بازار کار مناسب است؟ و صدها سوال دیگر.

در حال حاضر نرم افزارهای بسیاری برای طراحی تصاویر وجود دارند اگر ویژگی های تمام این نرم افزارها را بررسی کنید، و یا حتی آن ها را نصب و با آن ها کار کنید، متوجه خواهید شد که درصد بالایی از این نرم افزارها بسیار ساده هستند و جواب گوی استفاده حرفه ای نیستند. در واقع این نرم افزارها یک سری اِلِمان های از پیش ساخته شده دارند که شما به عنوان طراح فقط می توانید این اِلِمان ها را کنار هم بچینید و جایی برای خلاقیت و طراحی ایده های خود ندارید. یک نرم افزار طراحی گرافیک وکتور به معنای واقعی باید این محیط را فراهم کند تا طراح بتواند با استفاده از ابزارها، افکت ها، رنگ ها و قلم ها، هر نوع طرحی را از ساده تا پیچیده، به تصویر بکشد. در این مقاله ما ۵ نرم افزار برتر در حوزه طراحی وکتور را معرفی خواهیم کرد.

 

وکتور چیست؟

به طور کلی طراحی گرافیک دیجیتال را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
گرافیک شطرنجی یا پیکسلی (Raster graphics) : از یک شبکه یا ماتریس نقطه ای از رنگ یا پیکسل تشکیل شده است. یعنی در این حالت تصویر اسکن شده، و به بخش های کوچک به نام پیکسل تقسیم می شود. اطلاعات ذخیره شده در هر پیکسل شامل مختصات و رنگ آن پیکسل است که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها تصویر نهایی ساخته می شود.
گرافیک برداری (Vector graphics) : گرافیک برداری برخلاف حالت قبل، به جای پیکسل، از بردار ساخته شده که فقط نقطه شروع و پایان آن ذخیره می شود.

 

مزیت تصاویر وکتور چیست؟

کیفیت تصاویر پیکسلی با بزرگنمایی تصویر، به هم می ریزد. همچنین تصاویر پیکسلی معمولا حجم بالایی دارند. اما در وکتورها تصاویر بعد از بزرگنمایی همچنان کیفیت خود را حفظ می کنند، همچنین نسبت به تصاویر پیکسلی حجم کمتری دارند. گرافیک برداری به افراد خلاق اجازه می دهد تا آثار هنری با کیفیت بالا، با خطوط و شکل های تمیز و قابل اندازه گیری در هر اندازه، بسازند.

 

 

 

۱. Adobe Illustrator

ادوبی ایلاستریتور یکی از محبوب ترین نرم افزارهای شرکت Adobe، و یکی از بهترین نرم افزارها در حوزه طراحی وکتور است. اگر به دنبال نرم افزار قدرتمند برای طراحی وکتور هستید، همیشه اولین پیشنهاد به شما نرم افزار ایلاستریتور خواهد بود. قطعا همه طراحان وکتور با این نرم افزار کار کرده اند و تجربه خلق تصاویر برداری در این نرم افزار را داشته اند.

نرم افزار ایلاستریتور مجموعه ای کامل و گسترده از ابزارها را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از این ابزارها می توانید طرح های گرافیکی برداری را طراحی کنید که در هرجایی از جمله طراحی وبسایت، طراحی کارت ویزیت و بیلبوردها، تبلیغات، اینفوگرافیک، طراحی لوگو و …استفاده شود.
محیط این نرم افزار مانند فتوشاپ است و اگر آشنایی کمی با فتوشاپ داشته باشید، کار با آن برای شما سخت نخواهد بود. شما با این نرم افزار می توانید تصاویر را بدون اینکه افت کیفیت داشته باشد، در هر اندازه ای بسازید.

 

 

یکی از ویژگی های ایلاستریتور که آن را از نرم افزارهای دیگر مثل فتوشاپ متمایز می کند، این است که این قابلیت را به شما می دهد تا بتوانید تصاویر ۳ بعدی انیمیشن طراحی کنید.
شما به وسیله ایلاستریتور می توانید تصاویر پیکسلی را تبدیل به وکتور و آن را ویرایش کنید. یکی از بزرگترین نقاط قوت ایلاستریتور، محیط کاربرپسند آن است. هر یک از عناصر تصویر قابل جابجایی ، اتصال یا پنهان شدن است. شما می توانید چندین فضای کاری سفارشی ایجاد کنید که برای پروژه های مختلف کاملاً پیکربندی شده اند.

در ایلاستریتور، می توانید از فونت های مختلف استفاده کنید و این امکان را دارید تا بر روی تمام جزئیات حروف چینی کنترل داشته باشید. خوشبختانه ایلاستریتور از زبان فارسی پشتیبانی می کند.
یکی از قابلیت های منحصر به فرد ایلاستریتور این است که شما می توانید هر تصویر پیکسلی را به برداری تبدیل کنید. همچنین شما می توانید برای خروجی گرفتن، فایل مورد نظر را در هر فرمتی استخراج کنید.

نرم افزار Adobe Illustrator CC از طریق حافظه ابری، با قابلیت اتصال به Adobe Creative Cloud، دسترسی به پروژه هایتان را از هر دستگاهی میسر می کند. با استفاده از این امکان شما نیازی به انتقال فایل هایتان به دستگا ه های مختلف ندارید. بلکه می توانید با متصل کردن دستگاه های مورد نیازتان به Creative Cloud، هر زمان که بخواهید از آن ها استفاده کنید. علاوه بر این، از این طریق می توانید از فایل هایتان بک آپ بگیرید و هرگز آن ها را از دست ندهید!

 

 

 

این نرم افزار مجموعه کاملی از ویژگی ها را که هر طراح نیاز دارد، را فراهم کرده است. ممکن است در ابتدای کار یادگیری آن سخت به نظر برسد. اما با توجه به این که این نرم افزار از پر استفاده ترین و کامل ترین نرم افزارهای دنیاست، قطعا ارزشش را دارد تا آن را یاد بگیرید. البته اگر شما تجربه کار با فتوشاپ را داشته باشید، کار با ایلاستریتور راحت تر خواهد بود. همچنین دوره های آنلاین و آفلاین بسیاری درباره آموزش ایلاستریتور در دسترس است.

مزایا :
• امکان طراحی ۲ بعدی و ۳ بعدی
• متصل بودن به سایر نرم افزارهای شرکت Adobe
• امکان تبدیل تصاویر پیکسلی به تصاویر برداری
• پشتیبانی از زبان فارسی
• برترین نرم افزار طراحی وکتور
• دارای کامل ترین ابزار
• قابل اجرا در Windows و Mac
• پشتیبانی از طیف گسترده رنگ ها

معایب :
• حجم بالای نرم افزار
• نیاز به یادگیری اصولی

 

۲. CorelDraw

کورل نیز مانند ایلاستریتور، یکی از نرم افزارهای قدرتمند و با سابقه در حوزه طراحی وکتور است. این نرم افزار نیز فرمت های مختلف رو پوشش می دهد. همچنین برای انواع پروژه ها از جمله طراحی لوگو، پوستر، وبسایت و… استفاده می شود. برخلاف ایلاستریتور که هم در طراحی و هم ویرایش کاربرد دارد، کورل بیشتر برای طراحی استفاده می شود.

در گذشته این نرم افزار فقط برای نسخه ویندوز ارائه می شد اما به تازگی نسخه مک آن نیز قابل استفاده است. این نرم افزار مانند ایلاستریتور تصاویر برداری و پیکسلی را پشتیبانی می کند و قابلیت تبدیل تصویر پیکسلی به برداری را دارد.

 

 

امروزه ۳ نسخه از CorelDRAW موجود است:

CorelDRAW Essentials : این نسخه بسیار ساده است و مناسب افراد مبتدی است.
CorelDRAW Standard : این نسخه مناسب برای کسب و کارهای کوچک و انجام کارهای معمول (نه حرفه ای) است.
CorelDRAW Graphics Suite : این نسخه شامل تمام امکانات و ابزارهای طراحی وکتور مناسب برای طراحان حرفه ای است.
یکی از ویژگی های این نرم افزار محیط کار ساده آن است. صفحه کار کورل خلوت و ساده است. البته ممکن است برای پیدا کردن ابزارها و المان های مورد نظر به مشکل بخورید اما بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد.
با وجود مزایای بسیار کورل، این نرم افزار با فایل های کدگذاری شده نمی تواند کار کند. همچنین خروجی گرفتن از این نرم افزار کمی کند انجام می شود.

مزایا :
• قابل اجرا در مک و ویندوز
• پشتیبانی از زبان فارسی
• پشتیبانی از بیش از ۱۰٠ فرمت تصویر
• پشتیبانی از طیف گسترده رنگ ها

معایب:
• عدم قابلیت طراحی تصویر ۳ بعدی
• برای استفاده حرفه ای نیاز به آموزش دارد.
• حجم بالای نرم افزار
• سرعت پایین خروجی گرفتن
• عدم پشتیبانی از فایل های کدگذاری شده

 

۳. Affinity Designer

Affinity Designer یک گزینه جذاب برای طراحانی است که نیازی به مجموعه گسترده امکانات ارائه شده توسط Adobe Illustrator ندارند، مخصوصاً برای کسانی که در مراحل اولیه کار طراحی قرار دارند مناسب است. در واقع می توان گفت Affinity Designer نسخه ساده شده ای از ایلاستریتور است.
از این نرم افزار می توان با هدف طراحی وب، لوگو تجاری، هنر مفهومی، تایپوگرافی و حتی الگوهای تکراری (برای مثال در طراحی سرامیک، کاغذ دیواری، پارچه) استفاده کرد.

Affinity Designer به شما این امکان را می دهد تا در هر دو محیط برداری و پیکسلی کار کنید و می توانید به راحتی بین آن ها جا به جا شوید. این نرم افزار می تواند روی هر دستگاهی کار کند و می توانید صفحات نامحدودی را در آن ایجاد کنید. درست مثل سایر نرم افزارهای گرافیکی برداری،Affinity Designer از رنگ های RGB ،CMYK ،LAB و Grayscale پشتیبانی می کند.

 

 

شما می توانید مجموعه گسترده ای از ابزارها را در برنامه پیدا کنید که می تواند برای دستیابی به سطح بالایی از دقت و بهره وری مورد استفاده قرار گیرد. یکی دیگر از ویژگی های قدرتمند Affinity این است که علاوه بر این ، از بزرگ نمایی۱۰۰۰۰۰۰۰% پشتیبانی می کند ، بنابراین می توانید کوچکترین جزئیات را مشاهده و ویرایش کنید. این نرم افزار با سیستم عامل مک و ویندوز سازگار است. Affinity Designer یک برنامه طراحی گرافیک برای iPad با همان ویژگی های ارائه شده در نسخه های دسک تاپ را نیز ارائه داده است.

مزایا:
• مناسب برای مبتدیان
• پشتیبانی از طیف گسترده رنگ ها
• راهنمای پویا در صفحه
• بزرگ نمایی ۱۰۰۰۰۰۰۰%
• دارای نسخه مناسب برای iPad

معایب:
• محدودیت در ابزارها
• نامناسب برای استفاده حرفه ای

 

۴. Sketch

ویرایش گرهای بردار قدرتمند و کامل بسیار زیادی وجود دارد، اما اگر شما از Mac استفاده می کنید و به نرم افزاری نیاز دارید یک ویرایش گر برای ساخت مواردی مانند رابط کاربری (UI) و آیکون ها است، نرم افزار Sketch می تواند گزینه بهینه تر و سبک تری نسبت به برنامه سنگین تری مثل ایلاستریتور باشد. کار با نرم افزار Sketch با مجموعه ای از ویژگی های مختصر و مفید و محیط کاربرپسند، نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی وکتور راحت تر است،اگرچه برای طراحی دقیق و حرفه ای استفاده از آن پیشنهاد نمی شود، اما می توانید از آن برای طراحی اولیه از آن استفاده کنید.

 

 

مزایا:
• کار با آن ساده است.
• مناسب برای طراحی رابط کاربری و طراحی آیکون ها

معایب:
• ارائه شده فقط برای سیستم عامل مک
• نامناسب برای پروژه های حرفه ای
• عدم قابلیت ویرایش تصاویر

 

۵. Inkscape

Inkscape ابزاری برای طراحی گرافیک بردار است که کاملا رایگان و متن باز است. این نرم افزار در سیستم عامل های لینوکس ، ویندوز و مک کار می کند و دارای ابزارهای زیادی است که برای طراحی تصاویر هنری و فنی از جمله کلیپ آرت، لوگو، تایپوگرافی، نمودار و… استفاده می شود. از آنجا که این نیز یک ابزار طراحی گرافیک مبتنی بر وکتور است، امکان چاپ واضح و بزرگنمایی با وضوح نامحدود را فراهم می کند.

 

 

ابزارهای ارائه شده در Inkscape مانند ایلاستریتور است، همچنین رابط کاربری بسیار ساده طراحی شده است، حتی برای کاربرانی که تجربه استفاده از چنین ابزارهایی را نداشته اند می توانند به راحتی با آن کار کنند.
علاوه بر این، متن باز بودن نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند عملکرد Inkscape را با افزونه ها سفارشی کنند.

مزایا:
• رایگان و متن باز
• استفاده کمتر از منابع سیستم
• محیط کاربر پسند
• قابل اجرا روی ویندوز ، لینوکس و مک

معایب:
• عدم پشتیبانی از قالب رنگی CMYK 
• اشکالات و مشکلات مکرر به دلیل مجوز منبع باز

 

جمع بندی

دنیای طراحی وکتور می تواند بسیار هیجان انگیز و پر از خلاقیت باشد، به شرطی که از ابزار مناسبی استفاده شود. در این مقاله سعی کردیم ۵ نرم افزار از پر طرفدارترین نرم افزارهای طراحی وکتور را به شما معرفی کنیم. اگر چه تعداد نرم افزارهای طراحی وکتور بسیار بیشتر از این است، اما نرم افزارهای معرفی شده در این مقاله از میان پر دانلود ترین ها انتخاب شده اند.
همانطور که مشاهده کردید، از بین تمامی نرم افزارهای موجود در بازار، نرم افزار Illustrator، به عنوان نرم افزار پیشتاز در این حوزه است و توانسته است توجه طراحان حرفه ای را به خود جلب کند. اما نکته ی مهم این است که شما برای کسب مهارت در این نرم افزار نیاز به آموزش ایلاستریتور به صورت جامع و اصولی خواهید داشت تا بتوانید وارد این بازار پرتقاضا شوید و کسب درآمد کنید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل