Site icon آکادمی آمانج

هر آنچه از اینستاگرام مارکتینگ باید بدانید؟ (بازاریابی اینستاگرام ۲۰۲۲)

بازاریابی در اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ

خیلی از ما بخش مهمی از زمان روزانه خود را در فضای مجازی و به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌گذارنیم، در این فضا زندگی می کنیم و شاید کسب و کار خود را می‌گردانیم. ولی یک سوال: ما تا چه حد مهارت های لازم را برای پیاده سازی استراتژی های اینستاگرام  آموخته ایم؟ با اینستاگرام مارکتینگ و اصول آن تا چه حد آشنایی داریم؟ آیا با تحلیل رقبا، نگارش پرسونا و اصول گرافیکی و محتوایی آشنا هستیم؟ بهترین ابزارهای آنالیز اینستاگرام چیست؟ 

در این مقاله که راهنمای جامعی بر اصول اینستاگرام مارکتینگ است، من سعی کردم با ارائه مقاله ای جامع در حوزه بازاریابی اینستاگرام، اصولی را که شما به عنوان صاحب کسب و کار و یا ادمین اینستاگرام باید آن ها را بدانید، خدمت شما ارائه کرده و استراتژی های اجرایی، نکات، ترفندها و اشتباهات رایج اینستاگرام مارکتینگ را خدمت شما ارائه کنم.

 

راهنمای جامع اینستاگرام مارکتینگ

زمانی که در سال ۲۰۱۰ اینستاگرام به بازار عرضه شد، دقیقا مانند هر پلتفرم دیگری تنها برای به اشتراک گذاری تصاویر، از آن استفاده می‌شد ولی این پلتفرم در کمتر از ۹ سال از یک شبکه ی اجتماعی معمولی به یک کانال بازاریابی بزرگ تبدیل شد.
امروزه بیش از یک میلیارد کاربر به صورت ماهانه در اینستاگرام فعال هستند و هر کاربر به طور میانگین روزی ۸ دقیقه از وقت خود را در این شبکه اجتماعی صرف می کند.
قابل توجه است که تقریبا ۹۰ درصد ازکاربران اینستاگرام حداقل یک صفحه کاری (business page) را دنبال می کنند و ۸۳٪ از کاربران برای پیدا کردن محصولات و خدمات جدید از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ولی این تنها به مصرف کننده ها منتهی نمی‌شود، بلکه بیش از ۳۶ درصد از کسب و کارها هنگام تحقیق در مورد محصول یا خدمات جدید به اینستاگرام رجوع می کنند.
اینستاگرام مارکتینگ یعنی شما با استفاده از اینستاگرام به مخاطبان و مشتریان تان متصل شوید، ارتباط برقرار کنید و حتی مشتریان بالقوه خود را افزایش دهید.
بنابراین باید به یک نکته توجه داشته باشید شما زمانی می توانید به سرمایه گذاری در اینستاگرام فکر کنید که مخاطبان شما در اینستاگرام حضور داشته باشند.

 

اهداف اینستاگرام مارکتینگ

 

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

فعالیت دراینستاگرام هم مانند هر فعالیت دیگری نیازمند استراتژی است و تنها به پست کردن چند عکس از محصولات ختم نمی شود.
استراتژی در هر کسب و کاری، قدم های شما برای رسیدن به هدف تان است و مانند یک چراغ قوه، مسیر را برای شما روشن می کند. شما با یک استراتژی مناسب می توانید پیج کاری خود را در جهت رسیدن به اهداف تان مدیریت کنید.

 


اگر به دنبال گذراندن دوره ی مناسب برای دیجیتال مارکتینگ هستید، مقاله ی بهترین دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ (راهنمای جامع) از دست ندهید.


۱. تعیین پرسونای مخاطب

اولین و مهم ترین قدم برای چیدن یک استراتژی مناسب در اینستاگرام، تعیین پرسونای مخاطبان است.
قرار است چه چیزی برای چه کسی پست کنید؟
پرسونای مخاطب شرح کاملی از تمامی خصوصیات مشتری شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علائق، اهداف، نیازها و … است.
این خصوصیات خاص به شما کمک می کند تا بتوانید سنجیده تر رفتار کنید، از راه های بهینه تری مخاطبان تان را جذب کنید، محتوای مناسب و مرتبط برایشان تولید کنید، رابط‌ های کاربری را به بهترین شکل طراحی کنید و محصولاتی تولید کنید که دقیقا متناسب با نیاز آن‌ها باشد.

 

۲. تحلیل رقبا

امروزه با رقابتی شدن دنیای رسانه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، نیاز است در میان رقبا به خوبی دیده شوید و پیج کاری خود را به یک مزیت رقابتی تبدیل کنید.
در هر زمینه و در هرنوع کسب و کاری که فعالیت می کنید، بخش قابل توجهی از موفقیت و شکست شما به رقیبان تان بستگی دارد و همچنین درس های زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.
با سرچ در گوگل و در اینستاگرام به راحتی می‌توانید رقبای حوزه ی کسب و کار خود را پیدا کنید.
با تحلیل پیج رقبا متوجه می شوید نقاط ضعف و قدرت آن‌ها در چیست، از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند، چطور با مخاطب در تعاملند، از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند و برچه موضوعاتی تمرکز دارند.
با آنالیز رقبا شناخت بهتری از مخاطبان خود پیدا می‌کنید و همینطور برند و پیج خود را به خوبی محک می‌زنید و متوجه می‌شوید چه فرصت هایی پیش روی شماست، چه تهدیدهایی از جانب رقبا برای شما وجود دارد و حتی چه اشتراکاتی دارید.

 

۳. آماده سازی بیو مناسب برای مخاطب

حتما برای شما هم پیش آمده که از کنار چندین مغازه مشابه بی تفاوت گذر کنید ولی یک مغازه توجه شما را به خودش جلب کند و شما را متقاعد کند که محصولات بهتر و بیشتری برای ارائه دارد در صورتی که شاید محصولات و یا خدماتش با مغازه های دیگر تفاوتی نداشته باشد.
همین یادآوری کوتاه، بیانگر اهمیت پروفایل صفحه شماست.
نام کاربری، بیوگرافی، تصویر پروفایل، لینک وب سایت تان، موقعیت جغرافیایی و هر چیزی که شما زمان ورود به یک صفحه می بینید، مانند ویترین یک فروشگاه عمل می کند.

 

۱) پروفایل مناسب

به منظور جذب مخاطبان مورد نظرتان، باید همان ابتدا آن‌ها را متوجه این موضوع کنید که شما چه کسی یا چه سازمانی هستید و قصد ارائه چه چیزی را دارید.
اولین و مهم‌ترین، عکس پروفایل شماست. برای یک برند، لوگوی برند بلافاصله قابل تشخیص است و همینطور به شما کمک می‌کند تا از نظر بصری در تمامی کانال های خود ثابت باشید ولی اگر اینفلوئنسر، کارآفرین یا بلاگر هستین انتخاب پروفایلی با عکس خودتان که نشان‌گر حوزه‌ی فعالیت‌تان هم باشد، بسیار مؤثر است.

 

۲) نام پیج

نام صفحه شما باید با نام برند شما یکسان باشد تا افراد بتوانند به راحتی پیج شما را در اینستاگرام پیدا کنند ولی اگر هنوز برندی ندارید و به دنبال پیدا کردن نام مناسب برای پیج و برند خود هستید، به این نکته توجه کنید که داشتن یک اسم روان و آسان که به راحتی در ذهن ماندگار شود، شما را از از رقیبان تان متمایز خواهد کرد.

 

۳) بیوگرافی

بیوگرافی اینستاگرام شما در کسری از ثانیه توجه مخاطبان را جلب می‌کند، پس باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید.
در این بخش شما این فرصت را دارید که کاربران را متقاعد کنید که دنبال کردن پیج شما باعث ارزش محتوای فید آن‌ها می‌شود.
شما در قسمت بیو پیج تان می توانید به نقاط تمایزتان اشاره کنید، به نیازهای مخاطبان توجه کنید، حس خوب منتقل کنید و از استفاده از کلمات کلیدی کسب و کار خود غافل نشوید.
به زبان مخاطبان تان بنویسید؛ برای مثال اگر مخاطبان شما رؤسا یا سازمان ها باشند باید رسمی بنویسید ولی اگرمخاطبان تان افراد نوجوان باشند لحن شما باید متفاوت باشد.
مخاطب باید بتواند با خواندن یک بیوگرافی ١۵٠ کاراکتری، به سرعت درک کند که شما چه کسی هستید و شغل‌تان و حوزه فعالیت‌تان چیست.

 

۴) لینک

اگر برای کسب و کار خود سایت دارید، حتما آن را در بیو صفحه‌تان درج کنید و به راحتی با این کار می‌توانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید.
کمی قبل، برای قرار دادن لینک در استوری باید ۱۰هزار فالوور می‌داشتید، اما به تازگی اینستاگرام با قرار دادن استیکر لینک، این محدودیت را برداشته و تمامی صفحات اینستاگرام می‌توانند در استوری خود لینک قرار دهند. 

 

۵) موقعیت جغرافیایی

حتما شما هم تجربه ی خرید آنلاین را داشته اید و حتما شما هم با دیدن لوکیشن درج شده در قسمت بیو صفحه، اطمینان بیشتری از صحت فروشگاه و خرید خود حاصل کرده اید.
پس درج موقعیت مکانی علاوه بر اینکه باعث اطمینان بیشتر در خرید های آنلاین می‌شود، مشتریان حضوری شما را هم می‌افزاید و باعث سهولت در یافتن محل فروشگاه شما می‌شود.

 

۴.پست کردن محتواهای متفاوت

محتوا بخش مهم پیج شماست، بخشی که کاربرها را افزایش می‌دهد، آن‌ها را حفظ می‌کند و باعث ایجاد اعتماد می‌شود.
روزانه حدود ۹۵ میلیون عکس در اینستاگرام بارگذاری می‌شود، پس مشخص است که برندها و مشاغل نمی‌توانند این فرصت را از دست بدهند.
شما می‌توانید در اینستاگرام خلاقیت زیادی به خرج بدهید. قالب های محتوای متفاوتی در اینستاگرام وجود دارد که دست ما را برای متفاوت بودن باز می‌گذارد.

انواع محتوا در اینستاگرام:

• عکس از محصولات
• استوری ها و هایلایت استوری ها
• نشان دادن افراد پشت صحنه
• ویدیو از مراحل تولید محصول
• محتوای مناسب مخاطب شما
• محتوای تهیه شده توسط کاربران
• همکاری با اینفلوئنسرها
• پرسش و پاسخ
• نقل قول
• لایو
• IGTV

 

۵.A/B Testing

برای موفقیت در هر کسب و کاری شناخت مخاطب یک اصل اساسی است، حال ما در اینستاگرام هم با همین موضوع روبرو هستیم.
ما نیاز داریم رفتار مخاطبان خود را آنالیز کنیم؛ چگونه؟
با تغییرات جزئی در زمان بارگزاری پست ها، گرافیک محتوا و عنوان محتوا، میزان بازخوردها در پیج اینستاگرام مان را بررسی می‌کنیم. تست A/B، روشی برای تعیین بهترین استراتژی‌ برای کسب‌و‌کار شماست که بر مبنای مقایسه‎ ی حالاتِ مختلف بنا شده است.

 

۶.نرخ تعامل

نرخ تعامل (engagement rate)، مهم‌ترین معیار در اینستاگرام مارکتینگ است. مقدار این نرخ نشان دهنده ی میزان تعامل شما با مخاطبان‌تان است و نشان دهنده ی میزان وفاداری فالوورهایتان نسبت به حساب کاربری شماست.
دقت داشته باشید که نرخ تعامل به تعداد فالوور بستگی ندارد ولی مشخص است که با بالا رفتن تعداد فالوور میزان تعامل شما با مخاطبان تان در دایرکت، کامنت و لایک کاهش پیدا میکند.
این نرخ را خیلی از وبسایت‌ها با گرفتن آدرس پیج اینستاگرامی، بر اساس میانگین تعداد لایک‌ و کامنت‌ها، به اشتراک گذاری تصاویر و … محاسبه می‌کنند.

 

ابزارهای رایگان آنالیز اینستاگرام

شما در اینستاگرام مارکتینگ زمان و پول خود را هزینه می‌کنید و به طبع نیاز دارید که عملکرد پیج‌تان را بسنجید تا روز به روز پیشرفت کنید و استراتژی های مناسب برای پیج تان را بیابید. پس رصد کردن میزان لایک و کامنت‌های پست هایتان به تنهایی کافی نیست.

 

۱.instagram insight

ساده ترین راه آنالیز ولی نه کامل‌ترین، برای بیزنس اکانت ها در قسمت insight اینستاگرام به راحتی موجود است.

۲.pixlee

اگر شما هم نیاز دارید گزارشات و آنالیزها را با دیگر اعضای تیم تان به اشتراک بگذارید، سایت pixlee به شدت به شما توصیه می‌شود. درضمن، این سایت برای ایجاد کمپین های افراد تاثیرگذار در اینستاگرام و بازاریابی اینستاگرام هم به شدت مفید و راه گشاست.

۳. Squarelovin

سایت Squarelovin بخش عمده‌ای از اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل رایگان اینستاگرام و سنجش پیشرفت در طول سال، ماه، روز و حتی ساعات را فراهم می‌کند.
جالب است که این ابزار علاوه بر گزارش بهترین زمان برای پست کردن، گزارشی هم از بدترین زمان برای پست کردن در اختیارتان قرار می‌دهد.

۴. Union Metrics

چه ساعتی برای پست گذاشتن مناسب است؟ چه هشتگ‌هایی برای کسب و کار شما مناسب است؟ مخاطبان شما از چه پست‌هایی بیشتر استقبال می‌کنند؟ همه ی این آنالیزها به راحتی در سایت  Union Metrics برایتان فراهم شده است.

۵. Crowdfire

همه ی کسانی که استراتژی محتوایی برای پیج خود میچینند، به این سایت نیاز دارند.
سایت crowdfire این قابلیت را دارد که پست های خود را در آن زمان بندی و منتشر کنید و عملکرد آن‌ها را ملاحظه کنید. این سایت همچنین مقالات و تصاویر نامحدود منطبق با محتوای شما را پیشنهاد می کند.

 

الگوریتم های اینستاگرام

حتما شما هم متوجه تغییرات الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ بوده اید. کاهش بازدید استوری ها، کاهش تعداد لایک پست ها، کاهش نرخ تعامل، تغییر در صفحه اصلی اینستاگرام و…
شاید لازم به ذکر نباشد که برای موفقیت و نتیجه گرفتن از اینستاگرام، باید با این الگوریتم های جدید خو گرفت و با آن‌ها همراه شد.
در الگوریتم جدید اینستاگرام، پست‌هایی در صفحه فید مخاطب ظاهر می شوند که تعامل بیشتری با آن پیج ها داشته است.
پس شما هم برای دیده شدن نیاز دارید مخاطبان بیشتری را به تعامل وادار کنید و به نظر و سلیقه‌ی آن‌ها توجه ویژه‌ای کنید و به اشتراک گذاشتن نظرات مخاطبان را از قلم نیاندازید.
دراین الگوریتم جدید شما باید محتواهای های خود را در زمان هایی که مخاطبان بیشتری آنلاین هستند، پست کنید و این زمان بهینه برای هر پیج متفاوت است و با آزمون و خطا بدست می آید.
بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به ۱۰ درصد از دنبال‌کنندگان یا followerهای شما در صفحه اصلی نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و…) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبال‌کنندگان شما نیز نشان داده می‌شود.

 

اشتباهات رایج در اینستاگرام مارکتینگ

ممکن است حتی با وجود این اشتباهات صفحه شما بازدید خوبی داشته باشد ولی با مرتکب نشدن آنها رشد بیشتری را شاهد خواهید بود.

• خرید فالوور یا دنبال کننده: با تغییرات جدیدی که در الگوریتم اینستاگرام بوجود آمده، داشتن فالوور بدون تعامل، نقطه ضعف به حساب می آید.
• استفاده نادرست از هشتگ: تنها از هشتگ های درست و مرتبط استفاده کنید. برای این کار می توانید از سایت ها استفاده کنید.
• استفاده نکردن از استوری: استوری اینستاگرام قابلیت های مختلفی دارد که در جذب و تعامل مخاطبان بسیار مفید است.
• نداشتن استراتژی مشخص: بدون داشتن برنامه ای برای انتشار محتواهایتان، پیج شما رشد قابل توجهی نخواهد داشت.
• پاسخ ندادن به کامنت مخاطبان: همانطور که قبلا هم توضیح دادیم شما باید با مخاطبان تان تعامل داشته باشید.
• تبلیغات زیاد: تبلیغات زیاد هیچ گاه حس خوبی را به مخاطب منتقل نمی کند.
• انتخاب نادرست مخاطبان: شناخت نادرست مخاطبان مان باعث می شود مسیر استراتژی مارکتینگ را اشتباه طی کنیم و پیشرفت نکنیم.
• عدم همکاری با افراد تأثیرگذار(Influencer ): کسانی که این روش را امتحان کرده اند از تاثیر چشمگیر آن به خوبی مطلع اند.

 

تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در سئو

هدف از سئو دستیابی به رتبه ی بهتر در موتور جستجوی گوگل است که به رونق کسب و کارهای اینترنتی کمک می‌کند. شاید سئو سایت و اینستاگرام با هم ارتباط چندانی نداشته باشند ولی با رشد و تعامل زیاد در اینستاگرام، شما شاهد افزایش ترافیک به سایت تان می شوید؛ پس با درج لینک سایت تان در بیو بیزنس اکانت تان و لینک دادن به صفحات خود، وب سایت خود را تو سعه می دهید.

 


دارای هر نوع کسب و کاری باشید، بازاریابی شبکه های اجتماعی به کارتان خواهد آمد؛

پس مقاله ی بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟+(مراحل و اصول کاربردی) را مطالعه کنید.


 

راهکارهای استاندارد افزایش فالوور اینستاگرام

۱) طراحی صفحه خود را جذاب کنید.
۲) محتوای کاربر پسند به طور مستمر منتشر کنید.
۳) در کپشن نویسی خلاقیت به خرج دهید.
۴) از هشتگ های مناسب کسب و کارتان استفاده کنید.
۵) با پیج های دیگر در تعامل باشید.
۶) با مخاطبان تان در تعامل باشید.
۷) دائما پیج خود را آنالیز کنید.
۸) از تبلیغات آنلاین و آفلاین استفاده کنید.
۹) از ابزارهای اینستاگرامی استفاده کنید.
۱۰) از همه ی قابلیت های اینستاگرام استفاده کنید.
۱۱) به الگوریتم اینستاگرام توجه کنید.
۱۲) تگ مکان(location) فراموش نشود.
۱۳) آدرس اینستاگرام خود را در سایت خود درج کنید.

 

جمع بندی

آیا با خواندن این مقاله کار تمام می شود؟ جواب خیر است. آزمون و خطا کنید تا بتوانید بهترین استراتژی اینستاگرام را برای صفحه خود بچینید. در این مسیر ابزارهای آنالیز اینستاگرام در شناخت مخاطبان بسیار مفید خواهند بود. آشنایی شما با الگوریتم اینستاگرام و راهکارهای افزایش فالوور سرعت پیشرفت شما را افزایش خواهند داد پس برای صفحه کسب و کار خود وقت بگذارید و استفاده از ترفندهای اینستاگرام را فراموش نکنید.

این مقاله از سری مقالات آموزش سوشال مدیا مارکتینگ آکادمی آمانج است. 

در نگارش این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل