Site icon آکادمی آمانج

چطور سرعت سایت وردپرسی را افزایش دهیم؟

افزایش سرعت سایت وردپرسی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که یک کارشناس سئو و یا وبمستر باید به آن توجه کند. این موضوع در مورد سایت های وردپرسی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است چرا که سایت های وردپرسی برخلاف سهولت استفاده، امکانات بالا و پلاگین های متنوع، پاشنه آشیلی به اسم «سرعت سایت» را همیشه همراه خود دارند.
یکی از مهم ترین دلایلی که سرعت سایت های وردپرسی معمولا کمی پایین است وجود همین پلاگین هاست، پلاگین هایی که عموما برای کار و پیاده سازی ایده های ما در بستر وب الزامی اند.

پس ما که سایت وردپرسی داریم باید چه کاری انجام دهیم؟
برای پاسخ به این پرسش و یادگیری چند نکته مهم، در ادامه این مقاله باهم در مورد ابزارهای آنالیز سرعت وب سایت اطلاعات جامعی کسب می‌کنیم و سپس به پلاگین های موثر در افزایش سرعت سایت وردپرسی و روش های افزایش سرعت وردپرس خواهیم پرداخت.

این نکته را به هیچ وجه فراموش نکنید که سرعت وب سایت بی شک مهم ترین فاکتور سئو و بهینه سازی سایت از دید گوگل می‌باشد. پس حتما آنالیز سرعت سایت را به عنوان یکی از مهم ترین مراحل بررسی یک وبسایت (مخصوصا هنگام دریافت پروژه جدید) در اولویت قرار دهید و برای بهبود آن یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

 

آنالیز سرعت وبسایت (ابزارهای مهم)

برای آنالیز سرعت وبسایت راه های مختلفی پیش روی شماست. در حال حاضر سایت های بسیاری وجود دارند که با بررسی معیارهای مهم سرعت سایت، سنجه های مختلف را برای شما لیست کرده و در هر کدام به شما امتیازی می‌دهند.

 

ابزارهای آنالیز سرعت وبسایت چه معیارهایی دارند؟

از جمله مواردی که وبسایت های تست سرعت سایت به آن توجه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

بهترین ابزارهای آنالیز سرعت سایت

PageSpeed Insights 
GTmetrix
WebPageTest

بهترین افزونه های کروم برای بررسی سرعت سایت

Page Load Time
Lighthouse
Performance-Analyser

با استفاده از این ابزارها شما می‌توانید سرعت سایت خود را به طور کامل آنالیز کنید و با دید بهتری چک لیست on-page SEO خود را دنبال کنید.
لازم به ذکر است استفاده از تمام این ابزارهای برای بررسی سرعت سایت الزامی نمی‌باشد چراکه بسیاری از این ابزارها، API مشترک داشته و فاکتورهای یکسانی را بررسی می‌کنند. توصیه من به شما برای یک بررسی دقیق استفاده از Gtmetrix (که در دسامبر ۲۰۲۰ پس از ۱۱ سال آپدیت شد) و Page speed insights گوگل می‌باشد.

 

عوامل موثر بر افزایش سرعت سایت ورپرسی

 

 

۱) استفاده از پلاگین های کش 

یکی از بهترین و ساده ترین راه های بهبود سرعت سایت استفاده از افزونه های کش وبسایت می‌باشد. کار اصلی این افزونه ها این است که کدها، فایل ها و تصاویر موجود در سایت را برای شما بهینه سازی می‌کنند.

اگر دوست دارید بدانید cache چیست:
Cache مجموعه‌ای از اطلاعات ذخیره شده موقت در مرورگر کاربران که سایت‌ها می‌توانند دسترسی سریعی به آن‌ها داشته باشند. زمانی‌ که نشانی وب‌سایتی در مرورگر وارد می‌شود چند فرآیند اجرا می‌شود تا سایت به‌طور کامل در صفحه مرورگر به کاربر نمایش داده شود. اگر ما برخی از این فرآیند‌ها را در مرورگر کاربران ذخیره کنیم سرعت باز شدن سایت بسیار افزایش می‌یابد. این اطلاعات معمولا در حافظه نهان مرورگرها ذخیره می‌شود و آن‌ را کش می‌نامند.

بهترین افزونه های cache برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

اگر دانش برنامه‌نویسی ندارید و یا با کد‌های CSS ، HTML، JS و … آشنا نیستید به شما توصیه می‌کنم این کاررا به پلاگین های وردپرس بسپارید. این پلاگین ها تمام کارهایی که منجر به افزایش سرعت سایت وردپرسی شما می‌شود را به طوردقیق و بهینه انجام می‌دهند. از مزایای این پلاگین ها می توان به پنل مدیریت ساده و کاربردی اشاره کرد. در ادامه به بررسی و معرفی ۳ پلاگین کش مناسب خواهیم پرداخت.

پلاگین WP Rocket

یکی از بهترین افزونه‌های کش وردپرس که رابط کاربری آسانی دارد wp rocket است.شما می‌توانید در تنظیمات این افزونه کارهای زیر را انجام دهید.

فشرده کردن فایل‌های وردپرسی (Gzip Compression)
اتصال سایت به CDN
بهینه کردن فایل‌های HTML ،CSS و JS
بارگذاری تصاویر (Lazy Loading)

 

پلاگین WP-Optimize

یکی دیگر از افزونه‌های کش سایت وردپرسی که تا به حال یک میلیون نفر آن را نصب کرده‌اند
افزونهWP-Optimize است.
این افزونه با فشرده‌سازی تصاویر بزرگ، کش کردن صفحات سایت و پاک‌ کردن موارد غیرضروری در دیتابیس باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما می‌شود. بخشی از امکانات این افزونه رایگان است و برای دسترسی به تمام بخش‌ها باید نسخه پولی را خریداری کنید. نسخه رایگان در حال حاضر در مخزن وردپرس موجود بوده و قابل نصب است.

 

پلاگین WP Fastest Cache

اگر به دنبال یک پلاگین کش قدرتمند و در عین حال ساده می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم این افزونه را نصب کنید. افزونه WP Fastest Cache قادر است تا فایل‌های HTML، CSS و JS را بهینه و دیتابیس را نیز پاکسازی می‌کند. این افزونه در دو نسخه رایگان و پولی موجود است. نسخه رایگان این پلاگین نیز از طریق مخزن وردپرس قابل نصب و استفاده می‌باشد.

 


مقاله «ده نکته سئو تکنیکال که تمام متخصصان سئو باید بدانند» را مطالعه بفرمایید.


۲) هاستینگ مناسب برای افزایش سرعت وردپرس

یکی دیگر از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش سرعت وردپرس، هاستینگ مناسب است.
وقتی کاربر وارد وبسایت شما می‌شود و به فرض بخشی از منو سایت شما را کلیک می‌کند، این بدان معنی است که از سایت شما درخواستی دارد. سایت این درخواست را به سمت سرور ارسال کرده و سرور آن را با اعمال تغییراتی به دیتابیس منقل می‌کند. در ادامه دیتابیس پاسخ را بررسی کرده و نتیجه آن را در اختیار سرور قرار می‌دهد تا سرور آن را به کاربر عرضه کند.

این انتقال ها و گذارها قطعا نیازمند پردازش و سرعت پاسخگویی بالایی است. مخصوصا اگر در یک بازه زمانی کوتاه تعداد زیادی در خواست از سایت شما انجام بشود. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که اگر هاستینگ سایت قوی نباشد چه اتفاقی می افتد؟
لود بسیارآهسته، ارور سری 5xx و بروز خطا از مهم ترین معضلاتی است که سایت شما ممکن است با آن مواجه شود و کاربر را سریع تر از آنچه که فکر می‌کنید از سایت شما خارج کند. بنابر این به شما توصیه می کنم حتما در انتخاب و خرید یک هاست خوب دقت کافی داشته باشید. این موضوع جدا از ایجاد یک تجربه کاربری مناسب، بر سئو سایت شما نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت.

۳) بهینه سازی فایل های js و css

امروزه تمام وبسایت ها اهمیت رابط کاربری را به طور کامل درک کرده اند و بدین منظور به استفاده از کدهای css وجاوااسکریپت روی آورده اند. این کدها جدا از بهبود رابط کاربری و زیبا سازی وبسایت، موجب بالارفتن زمان لود وبسایت شما می‌شود. برای همین شما باید تمام این کدها را بهینه سازی یا به اصطلاح minify کنید.
برای اینکار دو راه پیش روی خود دارید:
این وظیفه را به تیم فنی واگذار کنید.
از افزونه هایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردم استفاده کنید.

 

 

۴) استفاده از سیستم توزیع محتوا یا CDN

همانطور که قبلا گفته شد هاستینگ مناسب یکی از مهم ترین شاخصه هایی است که بر سرعت سایت شما تاثیر بسزایی دارد. با اینکه بسیاری از شرکت های داخلی هاست های خوبی ارائه می‌دهند، برخی از سایت ها به علت سیاست های تجاری مختلف ترجیح می‌دهند میزبان خود را ازکشورها مختلف (اغلب اروپایی) انتخاب کنند.
اما این موضوع چه ایرادی دارد؟ موقعیت مکانی هاست و سرور شما بر سرعت سایت شما تاثیرگذار است. پس اگر کسب و کار من در ایران باشد و هاست من در آلمان، سرعت سایت من برای کاربران ایرانی بسیار پایین تر از کاربرانی است که از المان وبسایت من را جستجو می‌کنند.

برای مرتفع ساختن این موضوع شما باید از سیستم توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید.
CDN ها سرورهایی هستند که در کشورهای مختلف قرار داشته و تمام المان ها و محتواهایی که در سایت شما قرار دارد را ذخیره و جابجا می کند.
طبق مثال قبل، اگر هاست و سرور من در آلمان قرار دارد و کاربر من درایران، پس از درخواست کاربر، محتوای سایت از نزدیک ترین CDN به او ارسال می‌شود و این موضوع سرعت پاسخگویی به کاربر را به شکل موثری افزایش می‌دهد.

نکته: برای استفاده از CDN به شما توصیه می‌کنم از CDN رایگان کلودفلیر استفاده کنید. (طبق مطالعات انجام شده CDN کلودفلر سازگاری خوبی با وبسایت های مختلف داشته و با فرایند سئو سایت شما کاملا همگام است.)

مزایای استفاده از CDN

کاهش سرعت لود سایت
استفاده از پهنای باند کمتر
دسترسی همیشگی به محتوای سایت
بالا بردن امنیت سایت ( جلوگیری از DDOS )

 

۵) بهینه سازی تصاویر راهی ضروری برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه کنید بهینه سازی المان های تصویری وبسایت است. تصاویر به صورت مستقیم بر سرعت سایت شما تاثیرگذار اند پس بهتر است قبل از اینکه تصاویر سرعت شما را کاهش دهند به فکر بهینه سازی آن ها (بدون کاهش کیفیت) باشید.

برای اینکار جدا از نرم افزاهایی نظیر ایلاستریتور و فوتوشاپ، سایت های بسیار خوب و قدرتمندی نیز در فضای وب وجود دارد. کافی است عبارت compress picture را گوگل کنید تا با لیست بلندبالایی از این سایت ها دسترسی داشته باشید.
جد از روش های فوق پلاگین های مختلفی برای وردپرس وجود دارد که می‌تواند تصاویر موجود در سایت شما را بهینه سازی کند.
مهم ترین این پلاگین ها عبارتند از:
Optimole
WP Smush

نکته: اگر سایت شما تازه تاسیس است و تصاویر زیادی بر روی آن بارگذاری نشده، به شما توصیه می‌کنم تصاویر را خودتان و با استفاده از نرم افزارها و وبسایت هایی که خدمت شما معرفی شد بهینه سازی کنید اما اگر پروژه جدیدی گرفته اید و تصاویر زیادی در گذشته و در بخش های مختلف روی آن بارگذاری شده بهتر است از پلاگین های فوق استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره شد، افزایش سرعت سایت وردپرسی یکی از مهم ترین عوامل سئو سایت شما می‌باشد و شما به عنوان یک کارشناس سئو باید برنامه مدون و جامعی برای کاهش زمان پاسخگویی به کاربر را در دستور کار خود قرار دهید.
بدین منظور یکی از مهم ترین رئوس آموزشی ما نیز در دوره های آموزش سئو به بررسی و اجرای تکنیک های بهبود سرعت سایت وردپرسی بر روی پروژه های واقعی می باشد.

اما چند نکته مهم:
استفاده از تمامی ابزارهای آنالیز که در متن به آن اشاره شد نیاز نمی‌باشد چراکه اغلب این ابزارها از فاکتورها و همچنین api های یکسان استفاده می‌کنند.
استفاده از تمامی این پلاگین ها برای افزایش سرعت سایت وردپرسی ضروری نمی‌باشد. من بشخصه توصیه می‌کنم از افزونه wp rocket برای سایت وردپرسی خودتان استفاده کنید.
استفاده از CDN را برای افزایش سرعت وردپرس بسیار جدی بگیرید.
از هاست های معتبر استفاده کنید. این موضوع ممکن است برای شما هزینه داشته باشد اما کسب و کار شما موضوع مهم تری است.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل