Site icon آکادمی آمانج

چطور با برنامه نویسی جاوااسکریپت کسب درامد کنیم؟

بازارکار برنامه نویسی جاوااسکریپت

همانطور که در مقاله « چرا یادگیری جاوااسکریپت در سال ۲۰۲۰ ضرورت دارد؟» با شما در مورد لزوم یادگیری جاوااسکریپت صحبت کردیم، در این مقاله نیز من تصمیم دارم در ادامه مقاله پیشین شما را با بازارکار یک برنامه نویس جاوااسکریپت و فرصت های شغلی مناسبی که علاوه بر چالش ها و مسئولیت بالا، درامد بسیار خوبی نیز برای برنامه نویس همراه خود دارد با شما عزیزان صحبت کنم.
البته ذکر این نکته مهم است که به صورت کلی بازارکار و درامد برنامه نویسی، مخصوصا در کشور ما، نسبت به مشاغل دیگر از رونق بیشتری برخوردار است، اما چرا برنامه نویسان جاوااسکریپت سریع تر جذب بازار می‌شوند، موضوعی است که در ادامه علت آن را خواهیم فهمید.

 


قبل از شروع مقاله، اگر با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت، بهترین روش یادگیری و کاربردهای آن آشنایی ندارید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید.

نکاتی که قبل ازشروع یادگیری جاوااسکریپت باید بدانید
راهنمای جامع آموزش زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت (۹مرحله)
۶کاربرد جالب جاوااسکریپت


 

ساخت انواع اپلیکیشن ها؛ پر رونق و پول ساز!

شما با یادگیری جاوااسکریپت و تسلط به یکی از پلتفرم های قدرتمند آن که در ادامه به بررسی موردی آن ها خواهیم پرداخت، می‌توانید در شرکت های مختلف به طراحی اپلیکیشن بر روی پلتفرم های مختلف که در حال حاضر، رقابت بالایی در عرضه و تقاضای آن در دنیا وجود دارد، مشغول شوید.

 

مورد اول: جاوااسکریپت به لطف پلتفرم قدرتمند node.js، که معمولا برای ساخت اپلیکیشن های پیشرفته سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد توانسته ابزاری بسیار ایده آل (هم برای برنامه نویس هم برای شرکت ها) برای socket نویسی باشد.
اگر همین الان به سایت های کاریابی مراجعه کنید خواهید دید که شرکت ها برای یک متخصص جاوااسکریپت که به node.js تسلط دارد چه پوزیشن های شغلی مناسبی معرفی کرده اند.
در کشور ما سایت هایی مثل دیوار و شیپور و در خارج از کشور شرکت هایی مثل لینکدین و یا github بخش عمده ای از فعالیت های برنامه نویسی سمت سرور خود را با پلتفرم node.js پیگیری می‌کنند.

 

مورد دوم: شما با یادگیری فریم ورک electronjs می توانید وارد دنیای طراحی اپلیکیشن های دسکتاپ شوید. شاید این مورد کمتر به گوش شما خورده باشد اما شما با یادگیری این فریم ورک که بسیار ساده نیز می‌باشد می توانید به راحتی (مثل طراحی سایت) اپلیکیشن خود را طراحی کنید تا electronjs، کدهای شما را به سرعت به اپلیکیشن cross.platform تبدیل کند.

نکته: crossplatform بدین معناست که برنامه شما به راحتی قابل نصب بر روی تمام سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس خواهد بود.
در حال حاضر شرکت هایی مثل مایکروسافت، اسلک و در داخل ایران سایت هایی مثل رادیو جوان از این فریم ورک قدرتمند برای ساخت اپلیکیشن های دسکتاپی خود استفاده می‌کنند.
نکته: جالب است بدانید طراحی اپلیکیشن دسکتاپ با این فریم ورک بسیار مشابه طراحی سایت می باشد برای همین یکی از معروف ترین شعارهای دنیای برنامه نویسی به electron اختصاص یافته است:

If you can build a website, you can build a desktop app

 

مورد سوم: react native یکی دیگر از فریم ورک های بسیار قدرتمند زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت می باشد که برای ساخت اپلیکیشن های موبایل (اندروید و ios) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ری اکت در سال ۲۰۱۵ توسط فیسبوک منتشر شد و مزیت اصلی آن، سرعت بسیار بالا در طراحی اپلیکیشن های مختلف با UI و UX قابل قبول بود. از مطرح ترین اپلیکیشن هایی که با react native نوشته شده اند می‌توان به فیسبوک، والمارت، اینستاگرام و بلومبرگ اشاره کرد.

طبق تجربه در میان مواردی که به آن ها اشاره کردم متخصصان ری اکت شاید حساس ترین، پرچالش ترین و البته پر درامد ترین تخصص را در بین برنامه نویسان اپلیکیشن به زبان جاوااسکریپت داشته باشند.
برای اطمینان از این ادعا توصیه می‌کنم؛ حتما پیشنهادات شغلی که در لینکدین روزانه منتشر می‌شود را مطالعه فرمایید.

 

ایجاد رابط کاربری برای وبسایت؛ یک امتیاز ویژه

اگر وارد برنامه نویسی و طراحی وب (نه اپلیکیشن) شده اید باید به مفاهیم و البته ابزارهای جاوااسکریپت به طور کامل تسلط داشته باشید، چراکه با استفاده از جاوااسکریپت شما قادر خواهد بود رابط های کاربری بسیار فوق العاده ای ایجاد کنید و با این کار نرخ تبدیل وبسایت را افزایش دهید. (این موضوع به سئو سایت شما بسیار کمک می‌کند.)

برای این کار شما می‌بایست با فریم ورک های مطرحی مثل vue.js، angular و … آشنا بوده و اطلاعات خود را داثما به روزرسانی کنید.
به طور کلی اگر به فکر طراحی سایت داینامیک و توسعه افکت های وب سایت ،که در حال حاضر (با توجه به شیوع کرونا) همه شرکت ها به دنبال جذب متخصص هستند، می‌باشید یادگیری و حرفه ای شدن در این حوزه به شما اکیدا توصیه می‌شود.

 

جمع بندی

زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت از زمانی که به دنیای برنامه نویسی وارد شد همواره رشد صعودی خود را در ارائه فریم ورک های مختلف، بهبود کارایی و البته جذب برنامه نویسان مختلف به خود را حفظ کرده است.

توصیه من به شما این است اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و می‌خواهید جاوااسکریپت را شروع کنید حتما به فریم ورک ها و ابزارهایی که برای طراحی وب از آن استفاده می‌شود، مسلط شوید و سپس اپلیکیشن نویسی را شروع کنید.
اما اگر قبلا برنامه نویسی کرده اید و در حال حاضر قصد یادگیری جاوااسکریپت و تجربه کار کردن با آن را در سر دارید به شما توصیه می‌کنم نسبت به فریم ورک هایی مثل انگیولار و پلتفرم هایی مثل ری اکت مسلط شوید.

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل