Site icon آکادمی آمانج

سخت افزار مناسب نرم افزار بلندر چیست؟

سخت افزار مورد نیاز برای نرم افزار بلندر

دستی بر آتش طراحی سه بعدی، انیمیشن‌سازی یا دنیای جلوه‌های ویژه سینمایی دارید؟ آیا با اسم نرم‌افزار بلندر آشنا هستید؟ چقدر ابزارهای ساخت چنین کارهای گرافیکی را می‌شناسید؟ اینجا در این مطلب می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی شده در حوزه طراحی سه بعدی و انیمیشن‌سازی را از لحاظ نیازهای سخت‌افزاری بررسی کنیم. بعد از مطالعه این مطلب احتمالا می‌توانید با برنامه دقیق‌تری مسیر نصب، آماده‌سازی و یادگیری برنامه بلندر را طی کنید.

 

بلندر روی چه سیستم‌هایی کار می‌کند؟

ترجیح می‌دهم همان اول برویم سر اصل مطلب، یعنی سخت افزار مورد نیاز بلندر. این قسمت از مقاله طبق آخرین آپدیت خود شرکت بلندر از الزامات سخت‌افزاری مورد نیاز نرم افزار بلندر نوشته شده است.

 

بلندر همیشه آماده به کار

فرقی نمی‌کند بلندر روی فلش USB یا پوشه دسکتاپ سیستم‌عامل ذخیره شده باشد؛ این برنامه همیشه بدون نیاز به نصب و بدون نیاز به اتصال اینترنت آماده‌ به‌کار است و می‌توانید هرجا و هر زمان به‌صورت رایگان از آن استفاده کنید.

 

سیستم عامل مورد نیاز پلتفرم بلندر

بلندر به‌اصطلاح نرم‌افزاری بدون نیاز به سیستم‌عامل خاص (Cross_platform) است. در توضیحات سیستم‌عامل‌های مناسب نرم‌افزار بلندر آمده است که توسعه این برنامه طوری رقم خورده که پلتفرم روی هر سیستم‌عامل و پیکربندی اجرا شود. با این‌حال شرکت (به‌صورت رسمی) سیستم‌عامل‌هایی را معرفی می‌کند که توسعه‌دهندگان روی آن‌ها فعال هستند که لیستشان شامل موارد زیر می‌شود:

 

بلندر به دلیل متن باز بودن برنامه ادعا می‌کند که روی هر سیستم‌عاملی اجرا می‌شود. یعنی اگر کسی که قصد استفاده از بلندر را دارد می‌تواند در ساختار آن تغییری مناسب سیستم‌عامل خود اعمال کند، نصب برنامه هم امکان پذیر است.

 

در توضیحات رسمی برنامه آمده است که اگر می‌خواهید آیکون آن را روی دسکتاپ ویندوز داشته باشید فایل‌هایی با پسوند (.blend) را نصب کنید.

 


بیشتر بخوانید: “۵ اصل مهم در طراحی سه بعدی با بلندر


 

چه سخت افزاری برای اجرای بهتر این نرم افزار نیاز است؟

یکی از ویژگی‌های بارز و درواقع نقطه‌قوت نرم‌افزار بلندر کاهش نیاز سخت‌افزاری است. بلندر در مقایسه با پلتفرم‌های هم ترازش یک‌سوم قدرت سخت‌افزاری آن‌ها را هم نیاز ندارد. آن‌ها سخت‌افزار مناسب برنامه را به دو دسته حداقل و پیشنهاد شده تقسیم کرده‌اند. طبیعتا با سخت‌افزار حداقلی توان کامل برنامه دیده نمی‌شود و بهتر است سخت‌افزار پیشنهادی را داشته باشید.

 

 

حداقل سخت‌افزار مورد نیاز بلندر برای اجرا

 

سخت افزار توصیه شده از بلندر برای اجرا

 

کارت گرافیک‌های مناسب آخرین نسخه برنامه بلندر

همیشه مطمئن شوید که جدیدترین درایورهای گرافیک را از شرکت‌های سازنده گرافیک نصب کرده‌اید. البته این موضوع قابل ذکر است که خدمات پایه برنامه بلندر با سخت‌افزارهای ذکر شده قابل اجراست و خدمات رندر این برنامه به پردازشگرهای گرافیکی بسیار قوی‌تری نیاز دارد.

کارت گرافیک‌های NVIDIA

کارت گرافیک‌های GeForce 400 و جدیدتر ـ پردازنده‌های گرافیکی با معماری Quadro Tesla و جدیدتر مثل کارت گرافیک‌های مبتنی بر RTX با درایورهای NVIDIA.

 

کارت گرافیک‌های AMD

GCN نسل اول و جدیدتر ـ به دلیل اینکه بلندر نسخه ۲.۹۱ کاملا با معماری گرافیکی Terascale 2 همخوانی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم از نسخه ۲.۹۰ استفاده کنید. (البته این معماری گرافیکی دیگر از سمت بلندر پشتیبانی نمی‌شود ولی برنامه ممکن است هنوز کار کند.)

 

کارت گرافیک‌های Intel

معماری Haswell و جدیدتر.

 

macOS

نسخه ۱۰.۱۳ برای سیستم‌عامل‌هایی که از گرافیک‌های اینتل در سخت‌افزارهای خود استفاده می‌کنند یا به اصطلاح ARM نیستند. نسخه ۱۱.۰ گرافیک‌های مبتنی بر ARM

 

سیستم‌عامل موردنیاز نسخه‌های قدیمی بلندر

از آنجایی که مایکروسافت در ژانویه سال ۲۰۲۰ پشتیبانی خود از ویندوز ۷ را قطع کرد این نسخه نیز دیگر پشتیبانی برای ویندوز ۷ ندارد.

این نسخه‌های برنامه بلندر به سیستم‌عامل macOS با نسخه‌ ۱۰.۱۳ به بالا نیاز دارند.

این نسخه‌های برنامه بلندر به سیستم‌عامل macOS با نسخه ۱۰.۱۲ به بالا نیاز دارند.

این نسخه برای تمام سیستم‌عامل‌هایی که از معماری OpenGL 2.1 به بالا پشتیبانی می‌کنند، مناسب است. برای macOS  نیز روی نسخه ۱۰.۹ اجرا و پشتیبانی می‌شود.

این نسخه از برنامه بلندر به کارت گرافیک OpenGL  نسخه 1.4 به قبل نیاز دارد، همچنین روی ویندوز XP و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل اجرا می‌شود.

 

نرم افزار بلندر از کجا آمده است؟

بلندر چیست؟ اگر حوالی سال ۲۰۰۸ این مطلب را نوشته بودم احتمالا سوال خیلی‌ها این بود که بلندر چیست، ولی حالا بعد از گذشت چند سال از انتشار و رشد نرم‌افزار بلندر احتمال می‌دهم همه شما که این مقاله را می‌خوانید با آن آشنایی داشته باشید. پس به یک معرفی کوتاه بسنده می‌کنم.

سال‌ها که نه، فقط ۲۰ سال پیش یک برنامه اوپن سورس در حوزه انیمیشن‌سازی و طراحی سه بعدی معرفی شد که هیچکس فکرش را نمی‌کرد در عرض سه الی چهار سال راه صد ساله را برود. تان روزندال سال ۱۹۹۵ این برنامه را برای مصرف شخصی یک شرکت تولید کرد ولی چند سال بعد با ایده ایجاد یک شبکه ارتباطی میان انسان‌ها همان برنامه را به‌عنوان یک ابزار جدید و نو با راهکارهای جدید و سبک نوینی از ارتباط با کاربر وارد بازار کرد.
از جمله ویژگی‌های اساسی نرم‌افزار بلندر این است که دارای افزونه‌های مختلفی است که کارایی این نرم‌افزار را ارتقا می‌دهد. از آن‌جایی که بلندر یک نرم‌افزار اوپن سورس یا متن باز است، تمام افراد می‌توانند افزونه مورد نیاز خود را طراحی و آن را به صورت رایگان یا غیر رایگان در اختیار دیگران قرار دهند.
در واقع از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ که بلندر عملا به یک آچار همه فن حریف در دنیای جلوه‌هایی ویژه بصری و انیمیشن‌سازی تبدیل شد، چیزی جز
توسعه کاربران بلندر به رشدش کمک نکرد.

 


بیشتر بخوانید: “معرفی ۱۴ افزونه (پلاگین) بلندر به همراه آموزش نصب


 

بلندر از همان سال اول با شعار کمک به دیگران با یک برنامه اوپن سورس رایگان وارد بازار شد و همین مسئله برای رقیبان نوید تولد یک موی دماغ سمج را می‌داد. خلاصه که خسته‌تان نکنم، نرم‌افزار بلندر حالا یکی از مهم‌ترین ابزارهای رایگان و قدرتمند دنیای تصاویر سه بعدی و جلوه‌های ویژه بصری است که همه دوستش دارند، زیرا در دسترس‌تر از دیگر برنامه‌ها مثل Autodesk ،Maya و… است.

 

پیشنهادی برای رشد، مثل بلندر

من نمی‌دانم شما در چه سطح از تسلط بر مبانی و اصول طراحی سه بعدی یا همان 3D Design هستید، اما با مواردی که در این مطلب ذکر شد، می‌توانید حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بلندر که یکی از بهترین ابزارهای تخصص طراحی سه بعدی هست را داشته باشید. پس از آن پیشنهاد می‌کنم با مشاهده ویدیوهای آموزشی، مطالعه مطالب از منابع آموزشی یا شرکت در دوره آموزش طراحی سه بعدی با بلندر آکادمی آمانج را دنبال کنید و راه صد ساله را در ۴۰ جلسه آموزش تخصصی بروید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل