Site icon آکادمی آمانج

الگوریتم Hilltop گوگل، از گذشته تا امروز

الگوریتم hilltop گوگل

الگوریتم‌های گوگل مجموعه ای از قوانین هستند که موتورهای جستجو بر اساس آن ها کار می کنند تا بتوانند معتبرترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. نه تنها هر ساله چندین الگوریتم جدید به مجموعه الگوریتم های گوگل اضافه می شود، بلکه این الگوریتم ها همواره در حال به روز رسانی و تغییر هستند. برای مثال الگوریتم hilltop به عنوان یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل که در سال ۲۰۰۳ معرفی و در سال ۲۰۰۴ پیاده سازی شد، امروز نیز بعد از ۱۹ سال همچنان یکی از الگوریتم های پایه ای گوگل است که تمام متخصصان سئو باید با آن آشنا باشند.
در این مقاله می خواهیم به الگوریتم hilltop و تاثیر آن بر سئو سایت در گذشته و امروز بپردازیم.

 

الگوریتم Hilltop چیست؟

الگوریتم هیلتاپ یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوی گوگل است که توانست تاثیر قابل توجهی بر نتایج موتور جستجوی گوگل بگذارد. اگر چه الگوریتم های قوی تر و پیشرفته تری نیز بعد از آن به وجود آمده، اما همچنان از مفاهیم الگوریتم هیلتاپ در سئو سایت استفاده می شود. هدف این الگوریتم شناسایی وب سایت های مرجع و دایرکتوری های معتبری بود که سایت های مرتبط به موضوعی خاص را معرفی می کرد و گوگل نیز ارزش و اعتبار خاصی را به این صفحات می داد و اگر سایتی به عنوان یک سایت مرجع تایید می شد، شانس زیادی برای قرار گرفتن در رتبه های برتر نتایج جستجو داشت.
الگوریتم هیلتاپ در راستای الگوریتم پیج رنک عمل می کند. پس اجازه دهید قبل از اینکه به جزئیات الگوریتم Hilltop پرداخته شود، بگوییم الگوریتم پیج رنک چیست؟

 

الگوریتم PageRank چیست؟

به صورت خلاصه الگوریتم پیج رنک به این صورت کار می کند که میزان اهمیت یک صفحه را با توجه به تعداد و کیفیت لینک هایی که به آن صفحه داده شده است، اندازه گیری می کند. البته پیج رنک، تنها الگوریتمی نیست که برای سنجش میزان اهمیت صفحات در موتورهای جستجو استفاده می شود.

 

 

 

تفاوت الگوریتم پیج رنک و الگوریتم هیلتاپ

همان طور که گفته شد، الگوریتم های هیلتاپ و پیج رنک، الگوریتم هایی بر پایه لینک های خارجی هستند. اما تفاوتشان در این است که الگوریتم پیج رنک، امتیاز یک صفحه را بر اساس کل لینک های موجود در وب به آن صفحه مشخص می کند، در حالی که الگوریتم هیلتاپ فقط لینک هایی را که از صفحات مرجع یا expert به یک صفحه داده شده را در نظر می گیرد. به عبارت دیگر الگوریتم هیلتاپ به جای این که کل لینک های موجود در وب را در نظر بگیرد، فقط بر سایت های مرجع تمرکز دارد.

 

معرفی صفحات Expert و Authoritative

قبل از آشنایی با نحوه کار الگوریتم هیلتاپ لازم است تا با تعریف دو مفهوم اصلی در الگوریتم هیلتاپ گوگل  آشنا شوید. این دو مفهوم عبارتند از: صفحات خبره یا مرجع (Expert pages) و صفحات معتبر (Authoritative pages) منظور از صفحات مرجع، صفحاتی درباره موضوعی خاص است که در آن لینک های متعددی به دامنه های دیگر وجود دارد. صفحات معتبر آن هایی هستند که از صفحات مرجع به آن ها لینک داده شده است و به همین دلیل گوگل آن ها را معتبر شناسایی می کند.

 

الگوریتم Hilltop چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد الگوریتم هیلتاپ به همراه الگوریتم PageRank برای شناسایی صفحات معتبر و تخصصی کار می کند. به این صورت که ابتدا صفحات مرجع را شناسایی کرده و سپس صفحاتی را که از دامنه های مرجع به آن ها لینک داده شده را شناسایی می کند و به خاطر اعتبارشان آن ها را رتبه بندی می کند.

 

تاثیر الگوریتم Hilltop بر سئو در گذشته 

الگوریتم هیلتاپ در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و در سال ۲۰۰۴ اجرا شد. در آن زمان بدیهی ترین استراتژی این بود که سایت های کوچک برای بهبود رتبه خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو، در سایت های بزرگ و مرجع مانند یاهو، Dmoz، ویکی پدیا و… برای سایت خود لینک سازی انجام دهند تا طبق الگوریتم هیلتاپ صفحاتشان رشد کند.
یکی دیگر از روش هایی که برای رشد سایت به کمک الگوریتم هیلتاپ توسط سئوکاران کلاه سیاه انجام می شد، ساخت دایرکتوری های مختلف با IP های اختصاصی (برای مخفی کردن ارتباط سایت اصلی با این دایرکتوری ها) بود. این روش همان روش PBN است که ممکن است بسیاری از متخصصان سئو از این روش استفاده کنند. اما خوب است بدانید که گوگل در صورت پیدا کردن ارتباط شبکه PBN با سایت، قطعا سایت شما را جریمه خواهد کرد.

 

الگوریتم Hilltop در سئو امروز

الگوریتم هیلتاپ سالهاست که دیگر کارایی سابق را ندارد، به این معنی که به سایت هایی که در دایرکتوری ها به آن ها لینک داده شده، اعتبار خاصی نمی دهد. اما این الگوریتم مفهوم مهمی را به دنیای سئو اضافه کرد و آن چیزی نیست جز اعتبار صفحه یا Page Authority. اعتبار صفحه، معیاری برای اندازه گیری اهمیت آن صفحه برای گوگل است که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر آن، نحوه لینک سازی است.

 


بیشتر بخوانید: “معرفی تکنیک های سئو مدرن در سال ٢٠٢٢


 

چگونه وب سایت خود را برای الگوریتم Hilltop بهینه کنیم؟

همان طور که در بالا گفته شد، همه چیز به لینک سازی بر می گردد! داشتن استراتژی لینک سازی اصولی، یکی از مهم ترین بخش های سئو مدرن است. پیشنهاد می کنیم هنگام تدوین استراتژی لینک سازی خارجی خود به این نکات توجه کنید:

 

سایت های معتبر و از همه مهم تر مرتبط با حوزه کاری سایت را پیدا کنید.

اگر می خواهید با کمک لینک سازی خارجی اعتبار صفحات سایتتان را افزایش دهید، باید لیستی از دامنه های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود را جمع آوری کنید. لینک سازی در دامنه هایی که ارتباط موضوعی با سایت شما ندارند، از نظر گوگل بی ارزش هستند، حتی اگر در سایتی با اعتبار بالا ساخته شوند.

 

لینک های طبیعی بسازید.

اگر تمامی لینک هایی که برای سایتتان می سازید در دامنه هایی با اعتبار بسیار بالا باشد، از نظر گوگل مشکوک و غیر طبیعی است. پس بهتر است برای این که نشان دهید لینک سازیتان طبیعی است، در سایت های با اعتبار پایین تر هم لینک سازی را انجام دهید.

 

لینک سازی رقبایتان را زیر نظر بگیرید.

آنالیز رقبا، یکی از مهم ترین وظایف یک متخصص سئو است. شما می توانید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند SEMrush یا Ahrefs استراتژی لینک سازی خارجی رقبایتان را زیر نظر بگیرید. ممکن است رقیبانتان در دامنه هایی لینک سازی انجام داده باشند که از دید شما مخفی بوده است. بنابراین با آنالیز لینک سازی سایت های رقیب می توانید دامنه های جدیدی را برای لینک سازی خود پیدا کنید. ارتباط موضوعی دامنه با سایت خود را فراموش نکنید.

 


پیشنهاد می کنیم مقاله “آموزش جامع ساخت بک لینک های ارزشمند و رایگان برای سئو سایت” را از دست ندهید!


 

کلام آخر

در این مقاله از آکادمی آمانج به صورت جامع درباره الگوریتم Hilltop از سال ۲۰۰۳ تا امروز، صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، روش هایی که برای بهینه سازی سایت برای الگوریتم هیلتاپ در گذشته انجام می شد، امروزه دیگر کاربردی ندارد.
الگوریتم های موتور جستجوی گوگل مرتبا در حال تغییرند و در نتیجه به دنبال این تغییرات استراتژی و روش های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیز تغییر می کند. پس مهم است که متخصصان سئو از این تغییرات آگاه باشند تا بتوانند استراتژی درست و صحیحی را انتخاب و پیاده سازی کنند.
در پکیج آموزش سئو آکادمی آمانج نیز به معرفی الگوریتم های گوگل و روش های بهینه سازی سایت برای این الگوریتم ها پرداخته شده است.

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل