Site icon آکادمی آمانج

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ (راهنمای پیشرفته)

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

از نظر بازاریابی دیجیتال و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، گیمیفیکیشن می تواند به عنوان مجموعه ای از همه راه حل ها و عناصر پویا و سرگرم کننده باشد که شما در وب سایت ، برنامه یا کمپین های ایمیل خود ادغام می کنید تا تجربه کاربر با خدمات شما را جذاب تر کند. با داشتن حس رقابت ، گیمیفیکیشن باعث ایجاد هیجان می شود و مردم را ترغیب می کند که مشتاق دستیابی به جوایز شوند. و مطمئناً ، مردم بیشتر اوقات از وب سایت یا برنامه ای که قبلاً از تعامل با آنها لذت برده اند استفاده می کنند.

آیا تا به حال بازی روی تلفن یا رایانه خود انجام داده اید؟ آیا آن بازی به برند مورد علاقه شما گره خورده بود؟ گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال مفهومی است که بسیاری از مارکتر ها در استراتژی بازاریابی خود آن را با اهدافی چون تقویت تعامل با مخاطبان و آگاهی از برند ادغام می کنند.

 

گیمیفیکیشن (Gamification) و بازاریابی دیجیتال 

 ما در سال 2019 زندگی می کنیم.  روابط مردم با اشکال سنتی تبلیغات آنلاین در حال تغییر است. با وجود اینکه تبلیغات و روش های سنتی هنوز در برخی از حوزه‌ها از جمله ایجاد آگاهی از برند تأثیرگذار است، بازاریابان باید همیشه به دنبال روش های موثرتر جذب مخاطبان خود باشند.

گزارش‌ها این واقعیت را یادآوری می کند که تعداد زیادی از مردم با استفاده از مسدودکننده های تبلیغات، به ویژه جوانان، به طور فعال تبلیغات سنتی را پنهان می کنند. همانطور که مردم از تبلیغات سنتی دور می شوند و به طور فزاینده ای نسبت به تبلیغات سنتی بی احساس، درنتیجه برندها نیاز  دارند تا راه های جدید برای ایجاد روابط با مشتریان خود پیدا کنند و ارزش های جدید برای آنان خلق کنند.

به‌همین‌دلیل هر روز بر  تعداد تاکتیک ها و استراتژی ها در بازاریابی دیجیتال افزوده شده است. مردم از تاثیر تبلیغات بر خود آگاه شده‌اند و می‌فهمند که چه زمان بر اثر تبلیغات وادار به خرید کردن شده‌اند. پس نسبت به هر نوع ارتباطات فروش و تبلیغات احساس دوگانگی دارند. برای بازاریابانی که به دنبال راه های جدید برای دستیابی به مخاطبان هدف خود هستند ، جای تعجب نیست که این یک وضعیت نگران کننده است.

گیمیفیکیشن به غریزه اساسی “بازی” در انسان دامن می زند. این اثبات شده است که وارد کردن بازی و سرگرم کردن مشتری با بازی های جالب راهی برای بازاریابان برای ارائه ارزش واقعی به مصرف کنندگان، ایجاد تجربه مثبت دیجیتال برای آنان و همچنین ایجاد آگاهی از برند است. همه ی این‌ها در نهایت به تبدیل کردن مشتری بالقوه به مشتری وفادار  و سودآوری کسب و کار نیز می‌انجامد.

 

3 دلیل روانشناسی تاثیر گیمیفیکیشن بر مخاطب

بسیار خوب ، گیمیفیکیشن در دنیای واقعی چگونه به نظر می رسد؟ و چه چیزی آن را بسیار قدرتمند می کند؟
خیلی ساده ، گیمیفیکیشن باعث ایجاد احساسی مطلوب شده که به تجربه مثبت کاربر مرتبط است. به طور مثال:

۱. به کاربر احساس کنترل می دهد

 روانشناسی خیلی ساده به ما می گوید مردم دوست ندارند مجبور شوند تا به مقصد مورد نظر ما بروند. هدایت مشتری بالقوه به سمت هدف مورد نظر شما باید براساس پرسونای او (مارکتینگ پرسونامحور) و به‌ صورت غیرمستقیم انجام شود. مشتری نباید بفهمد که دارید او را به سمت خریدن کالایی مشخص هدایت می کنید. باید اجازه دهید خودش فکر کند که بدون تاثیر گرفتن از تبلیغات تصمیم به خرید گرفته. 

 

۲ . به کاربر پاداش می دهد (تقویت رفتار خوب)

برای مثال، هنگامی که به فرزندتان بخاطر رفتارخوبی که داشته است پاداش می دهید حس خوبی به فرزندتان منتقل می کنید که باعث ادامه ی رفتار خوب او برای دریافت پاداش های بیشتر ازسوی شما می شود. همین اتفاق در مورد گیمیفیکیشن رخ می دهد. وقتی یک سطح از بازی را کامل می کنید، پاداش می گیرید.

بگذارید با مثال های واقعی این را به شما توضیح دهم. تمام شبکه های اجتماعی با این ایده از رقابت گرافیکی  و پاداش دادن به چیزهایی که به اشتراک گذاشته می شود رشد می کنند. چه کسی می تواند دنبال کنندگان بیشتر، پین های بیشتر، قلب های بیشتری به‌دست آورد؟ چه کسی می تواند لایک بیشتری کسب کند؟ همه‌ی اینها یک بازی بزرگ است. فکر می کنم می توانید حدس بزنید چه کسی در این زمینه بهترین است؟ بله ، فیس بوک، توییتر، پینترست، اینستاگرام. 

بنابراین شما دوباره آن کار را انجام می دهید و در مقابل اینستاگرام به شما پاداش لایک و کامنت را می دهد. درواقع برنده واقعی اینستاگرام است که با این ترفند توانسته تعداد تعاملات و کاربران خود را را بالا نگه دارد.

 

۳ . به کاربر احساس موفقیت می دهد

دستاورد یکی از قدرتمندترین عوامل محرک روانشناختی در رفتار انسان است. هر کاری که می کنیم، برای رسیدن به چیزی انجام می دهیم. اگر شخصی در وب سایت شما یا از برنامه شما استفاده می کند، سعی دارد به چیزی دست یابد. به عنوان مثال یادگیری کد، مدیریت پول یا تناسب اندام. اگر به کاربر خود این احساس را منتقل کنید که به چیزی مفید و سودمندی دست یافته است، دوباره برمی گردد.

وب سایت ها و برنامه های گیمی همان کار را انجام می دهند. و بهترین برنامه در انجام این کار باز هم اینستاگرام است. این برنامه در ترکیب گیمیفیکیشن ظریف فوق العاده است. به عنوان مثال، هنگامی که یک وضعیت یا تصویر را ارسال می کنید امیدوار هستید که بلافاصله لایک و کامنت از سوی مخاطبان خود دریافت کنید. این به شما احساس موفقیت می دهد. بعد کامنت می گیرید. شاید از شما تعریف یا تمجید کنند. همه ی اینها به شما احساس مهم بودن و موفق بودن می‌ دهد.

 

گیمیفیکیشن و تاثیر آن بر مخاطب هدف

 گیمیفیکیشن راهی برای مارک های تجاری ایجاد می کند تا بتوانند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند و روند تصمیم گیری آنها را تحت تأثیر قرار دهند. گزارشات نشان می دهد که چگونه مشتریانی که قبلاً در معرض گیمیفیکیشن قرار گرفته اند، خرید کردند.  در حقیقت ، ۶۰٪  از مصرف کنندگان گفتند که اگر از بازی لذت ببرند، احتمال خریدشان بیشتر است.

داده ها مهمترین اساس برای فعالیتهای بازاریابی دیجیتال هستند. هرچه اطلاعات بیشتری درباره مشتریان فعلی و مخاطبان هدف خود داشته باشید، بهتر می توانید تصمیم گیری کنید. مارک هایی که تکنیک های گیمیفیکیشن را اجرا می کنند می توانند به کاربران این فرصت را بدهند تا اطلاعات خود را برای داشتن نام خود در جدول رده بندی ارائه دهند و پیشرفت بازی را ذخیره کنند یا سطح مختلف را باز کنند. در حقیقت،  از این اطلاعات می توان برای ردیابی رفتار، انگیزه ها و اطلاعات جمعیتی کاربران استفاده کرد.

این تکنیک در سال ۲۰۱۲ ،توسط نایک NikePlus که یک برند تجاری در حوزه مد و پوشاک است راه اندازی شد. برنامه ای که کارهای شما را ردیابی می کند و آمار جالبی مانند سرعت ، کالری و موقعیت مکانی را ارائه می دهد. این به کاربران امکان می دهد روند خود را رصد کنند با دوستان خود رقابت کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

این کار نه تنها استفاده گسترده از گیمیفیکیشن برای گسترش آگاهی از نام تجاری و تشویق رقابت بین دوستان بود، بلکه داده های ارزشمندی را نیز در مورد مشتریان برای نایک فراهم کرد. از این داده ها می توان برای بهینه سازی سایر کانال های بازاریابی، کمک به توسعه دامنه محصول و شکل گیری استراتژی ها و تاکتیک های دیجیتالی بیشتر استفاده کرد.

 

دلیل استفاده برندهای تجاری از گیمیفیکیشن

وقتی نام تجاری خود را گیمی می کنید نه تنها آگاهی از برند را افزایش می دهید بلکه شما افزایش تعامل با مشتری را تجربه می کنید. گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال باعث جذب مشتریان جدید می شود. علاوه بر این گیمیفیکیشن باعث وفاداری مشتری و بازاریابی دهان به دهان نیز می شود .کاربرانی که از انجام بازی برند شما لذت می برند به احتمال زیاد بازی را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

هر بار که کسی بازی شما را از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد درواقع جنبش بیشتری برای شما ایجاد می کند. در نتیجه توجه بیشتری را به برند شرکت خود جذب خواهید کرد. طبق داده های حاصل از فروش یک شرکت بزرگ، مشتریان متعهد ۲۳٪ بیشتر از دیگر مشتریان برای مارک های مورد علاقه خود خرج می کنند.

 

چرا با برند تجاری خود از طریق گیمیفیکیشن به فروش بیشتر می رسید؟

برندهایی که برای بالا بردن مشارکت خود از گیم ها استفاده می کنند، دریافتند که بازی ها همچنین رضایت مشتری را افزایش می دهند. پس عامل جذب مخاطب همراه با گیمیفیکیشن در نهایت باعث درآمد می شود. مشغول نگه داشتن مصرف کنندگان روشی مطمئن برای اطلاع رسانی آنها در مورد محصولات، خدمات و پیشنهادات ویژه است. در نتیجه،  آنها پول بیشتری را با شما خرج خواهند کرد.

اما باید دقت کنید که بازی طراحی‌شده باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا کاربر را جذب کند و او را تبدیل به مشتری. درست است که گیمیفیکیشن مزایای زیادی دارد، اما این مزایا با گیمی که اصولی ساخته شده باشد به دست می آید. ۵  اصل گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال عبارت اند از:

 

 

گیمیفیکیشن و شبکه های اجتماعی

گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال باعث ایجاد حس رقابت پذیری و تمایل به پیروزی کاربر می شود. هنگامی که کاربران امتیاز کسب می کنند و موفقیت ها می شوند، از اینکه پیروزی های خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک می گذارند هیجان زده می شوند. به همین علت شما با تشویق کاربران خود برای به اشتراک گذاشتن تجربه بازی در شبکه های اجتماعی، توانستید تعامل خود را از طریق گیمیفیکیشن افزایش دهید. همچنین وقتی کاربران این بردها را به اشتراک می گذارند، علاقه بیشتری به برند شما ایجاد می شود.

ساخت یک بازی با جذابیت زیاد بسیار عالی است. اما اطمینان حاصل کنید که متناسب با کاربرانی باشد که بیشتر با آنها سر و کار دارید. بازی های معروف را که در بین نسل های جوان محبوب هستند و در شبکه های اجتماعی پرطرفدار مطالعه کنید و یک استراتژی مشابه را با راهکارهای خود در نظر بگیرید.

 

گیمیفیکیشن در سایت

گیمیفیکیشن در سایت  می تواند به صورت پاپ آپ باشد. یا در صفحات خاص فرود آمدن (لندینگ پیج ها) ظاهر شود. یا در بالای صفحه اصلی وب سایت قرار گیرد تا بازدیدکنندگان را ترغیب به برقراری ارتباط با نام تجاری کسب و کار به روشی پویاتر کند. بازدیدکننده ای که از مرور وب سایت شما لذت می برد به احتمال زیاد آن را به دوستان خود توصیه می کند. مخصوصا اگر قرار است کاربر در سایت شما کاری انجام دهد که قرار است مدتی صبر کند، گیم‌ ها بهترین راه برای سرگرم کردن او هستند. 

 

گیمیفیکیشن از طریق ایمیل

در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتالی، بازی سازی ایمیل به راه حل های پیچیده یا الگوریتم نیاز ندارد. یک مسابقه ساده یا یک چالش برای یافتن پیوند پنهان را می توان در یک الگوی ایمیل اصلی پیاده سازی کرد. کاربری که با خواندن ایمیل قبلی شما سرگرم شده است،  به احتمال زیاد ایمیل بعدی را باز می کند. جمع‌ آوری اطلاعات از مشتری را در گیمیفیکیشن از طریق ایمیل فراموش نکنید. 

 

استراتژی گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل با کاربران

گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال روشی سرگرم کننده و به یادماندنی برای جذب مخاطبان موجود، جذب پیروان جدید و تعامل طولانی مدت آنها با برند شماست. برای تقویت تعامل، یک بازی را در استراتژی بازاریابی دیجیتالی خود بگنجانید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

۱. دستاوردها، جوایز، گواهینامه ها، امتیازات، تابلوهای امتیازات یا جوایزی که کاربران می توانند قفل آنها را باز کنند ، ایجاد کنید. 

۲. کاربران را تشویق کنید تا بردهای خود را به اشتراک بگذارند، مخصوصا  بازی را با دوستان و خانواده ی خود  به اشتراک بگذارند.

۳. برای تبلیغ محصولات و خدمات جدید بازی مورد علاقه کاربران خود را طراحی کنید.

در نهایت، گیمیفیکیشن به این منظور است که به شما کمک می کند آگاهی از برند را افزایش داده و فروش بیشتری را به همراه داشته باشید. مانند هر استراتژی بازاریابی، با مراکز اطلاع رسانی خود هماهنگ باشید و کاربران را به بازی با یکدیگر تشویق کنید. وقتی خبر در مورد بازی شما پخش می شود و توجه کاربران بیشتری جلب  می شود به احتمال زیاد در بازار تعامل و فروش گسترده ای خواهید داشت.

 

راه های ارتباط بیشتر با کاربر از طریق گیمیفیکیشن

ایجاد روابط با مخاطبان هدف می تواند با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن به طرق مختلف از جمله موارد زیر باشد:
• برنامه های وفاداری به عنوان مثال پاداش ، نشان و امتیاز،
• مسابقات دوستانه به عنوان مثال بازی انحصاری مک دونالد،
• محتوای شخصی به عنوان مثال بازی های شخصی سازی شده بر اساس داده های مشتری.

استارباکس از نظر برنامه های وفاداری ، با ارائه ویژگی ها و جوایز تعاملی که به راحتی قابل استفاده است به یک رهبر واقعی تبدیل شده است. رمز موفقیت در این واقعیت نهفته است که این برنامه تجربه منحصر به فرد و مفیدی را در اختیار مشتریانی قرار می دهد.  مشتری ها ستاره هایشان را کسب می کنند و با کسب بیشتر ستاره و جوایز بیشتر، گیمیفیکیشن در بهترین حالت رخ داده است. درنتیجه تعامل بیشتر با کاربر و آگاه سازی هرچه بهتر درباره برند شرکت را پدید آورده است.

برندها همیشه به دنبال راه هایی برای ارتباط با مخاطبان موجود خود، مخاطبان جدید یا ارتباط مجدد با مخاطبان قدیمی هستند. تجارب گرافیکی این فرصت را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا در یک محیط سرگرم کننده با یک برند درگیر شوند؛ بدون اینکه احساس کنند این برند می گوید: مرا انتخاب کن ، انتخاب کن.

 

جمع بندی و نتیجه گیری 

در این مقاله که از سری مقالات آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ آکادمی آمانج خدمت شما ارائه شد، من سعی کردم به طور کامل به بحث گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال بپردازم و شما را با تمام زیربخش ها و نکات آن آشنا سازم.

استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمند و مهمی برای به‌دست آوردن سود بیشتر درکسب و کارتان به حساب می آید. از گمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال می توان به عنوان راهی  بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان استفاده کرد. این امر سبب می شود که تعامل خود را با مخاطبان افزایش دهید. درنتیجه به برند سازی و سود بیشتر خواهید رسید.

 

منابع:
بخش هایی از این مقاله ترجمه شده از سایت های زیر است:

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل