Site icon آکادمی آمانج

۱۵ کتابخانه برتر برنامه نویسی اندروید (راهنمای جامع متخصصان جاوا اندروید)

کتابخانه اندروید

اگر تاکنون برنامه نویسی کرده باشید ممکن است در زمان کد نویسی درگیر حالتی شده باشید که کد نویسی آن قسمت برای شما مشکل، وقت گیر و طاقت فرسا بوده باشد. و یا در اپلیکیشن اندروید خواهان ایجاد قسمتی باشید، که نتوانید به وسیله کد آنرا ایجاد کنید. در این زمان پای کتابخانه های اندروید باز می شود. اما اینکه کتابخانه اندروید چیست و چه کاربردی دارد را در ادامه با هم مرور میکنیم.

 

برنامه نویسی اندروید

همانطور که در مقاله اکلیپس مرور کردیم، اندروید یکی از پرکاربردترین سیستم عامل های حال حاضر میباشد که از ژانویه سال 2012 تا جولای 2020 سهم از بازار نرم افزار اندروید و استفاده کنندگان آن از 23% به 74% رشد پیدا کرده است. به همین دلیل می‌توان گفت که برنامه نویسی در محیط سیستم عامل اندروید شغلی پر درآمد باشد. از ویژگی‌های برنامه نویسی اندروید می‌توان به متن باز بودن و در دسترس بودن برای همه اشاره کرد. به طور کلی برنامه نویسی اندروید شاخه ای پول ساز و بدون محدودیت است. گوگل اعلام کرده است که تا کنون 2.5 بیلیون دستگاه فعال اندرویدی در جهان وجود دارد.

 


برای آشنایی بیشتر با اندروید و حوزه برنامه نویسی این مقالات را مطالعه بفرمایید:

دیتابیس در اندروید چیست؟+(همه چیز درباره ی SQLite)”

اکلیپس (Eclipse) در برنامه نویسی اندروید”


کتابخانه های اندروید

اگر کمی ‌در دنیای برنامه نویسی کار کرده باشید، اسم کتابخانه یا (Library) را زیاد شنیده اید. کتابخانه‌ها در واقع به چیزهایی اطلاق می‌شوند که قرار است کار کد نویسی را برای ما راحت‌تر کنند. به صورت رسمی‌تر کتابخانه، مجموعه ای از قوانین و کدهای پیش ساخته است که می‌توان از آن‌ها در حین برنامه نویسی استفاده کرد. کتابخانه‌ها در اکثر زبان‌های برنامه نویسی وجود دارند اما کتابخانه هر زبان با یکدیگر متفاوت است.

کار اصلی کتابخانه‌ها راحت کردن کد نویسی و اضافه کردن ویژگی‌هایی به برنامه است. به عنوان مثال ممکن است شما قادر به انجام عملیات ضرب در برنامه نویسی اندروید نباشید. ولی کتابخانه‌ های اندروید مخصوص این کار در برنامه نویسی اندروید وجود دارد که این اجازه را به شما می‌دهد. کتابخانه‌ها توسط برنامه نویسان سراسر جهان نوشته می‌شود و در دسترس تمامی توسعه دهنگان قرار می‌گیرد.

 

چرا باید از کتابخانه استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، کتابخانه ویژگی‌های مثبت و خوبی را به برنامه شما اضافه می‌کند و از طرفی کار کد نویسی را برای شما راحت تر می‌کند. اما دلایل عمده دیگری نیز برای استفاده از کتابخانه‌ها در برنامه نویسی وجود دارد.

وجود کدهای پیش ساخته
ممکن است در هنگام برنامه نویسی به موقعیتی بر بخورید که در کد نویسی آن کاری سخت و وقت گیر باشد. کتابخانه‌ها این مشکل را حل کرده است.
پایداری بالاتر
تمامی کدهای موجود در این کتابخانه‌ها توسط بهترین برنامه نویسان سراسر جهان نوشته شده اند و بارها تست شده اند و مورد اجرا قرار گرفته اند. پس می‌توان به ثبات و پایداری آن‌ها مطمئن بود.
امنیت بالاتر
برای اینکه امنیت اپلیکیشن شما حفظ شود لازم است تا یکسری قوانین را رعایت کنید. کتابخانه‌ها درون خود دارای قوانینی هستند که باعث می‌شوند تا ویژگی‌ها و امکانات اپلیکیشن از حد خاصی تجاوز نکنند.

بهترین کتابخانه های اندروید

1- کتابخانه material-intro-screen
material-intro-screen یک کتابخانه اندروید برای ایجاد صفحات اینترو بصورت اسلایدی می باشد.

۲- TapTargetView
TapTargetView یک کتابخانه جذاب می باشد که به شما این امکان رو میدهد که برای معرفی بخش های مختلف اپلیکیشن یک view ایجاد کنید که توضیحات در مورد آن بخش یا دکمه یا … رو برای کاربر نمایش بدهید.
کار با این کتابخانه بسیار ساده می باشد و در گیت هاب این کتابخانه نیز دو نمونه کد قرار داده شده که می تونید امکانات آنرا مشاهده کنید.
۳- Skeleton
Skeleton یک کتابخانه برای نمایش loading شبیه Facebook و Alipay می باشد که می توانید برای استفاده از اکتیویتی های خود از آن استفاده کنید
۴- ShineButton
ShineButton یک کتابخانه برای افزودن افکت به ui در اندروید می باشد. از این کتابخانه می توانید برای اکشن هایی مانند لایک یا دیس لایک استفاده کنید
۵- Particle
Particle یک کتابخانه متفاوت برای ایجاد انیمیشن بر روی لوگو یا نام اپلیکیشن می باشد که از این کتابخانه می توانید در صفحات splash اپکلیکشن های خود استفاده کنید و به اپلیکیشن خود جذابیت خاصی اضافه کنید.
۶- ExoPlayer
ExoPlayer کتابخانه معروف برای کار با فایلهای چندرسانه ای می باشد که توسط گوگل ایجاد و پیشتیبانی میشود. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید امکان پخش موزیک یا ویدیو را به اپلیکیشن خود اضافه کنید.
۷- folding-cell-android
folding-cell-android یک کتابخانه متریال برای ایجاد expanding content cell می باشد که قابلیت expand شدن بصورت جذابی برا نمایش محتوای کامل یک بخش را به اپلیکیشن شما اضافه می کنید.
۸- ViewpagerTransition
ViewpagerTransition یک کتابخانه جذاب برای ایجاد اسلایدر های اققی می باشد که بصورت بسیار جذابی محتوای هر اسلاید را نمایش خواهد داد.
۹- picasso
picasso یک کتابخانه مشهور و کامل برای کار با تصاویر در اندروید می باشد. این کتابخانه با اولین دریافت تصاویر تصاویر را کش کرده و در دفعات بعد در صورت فراخوانی از طریق کش تصویر را فراخوانی خواهد کرد. البته قابلیت های بسیاری همچون نمایش لودینگ، نمایش تصویر قبل از لود و تصویر جایگزین در صورت بروز خطا و … را دارا می باشد.
۱۰- flexbox-layout
flexbox-layout یک کتابخانه جذاب دیگر از شرکت گوگل می باشد که به شما قابلیت ایجاد FlexboxLayout را خواهد داد و با استفاده از این کتابخانه خواهید توانست FlexboxLayout های جذابی ایجاد کنید.
۱1- ShimmerRecyclerView
پیاده‌سازی شخصی‌سازی شده‌ی RecyclerView است که در هنگام لود کردن داده‌ها به صورت زیبایی نمایش داده می‌شود. کنترل RecyclerView یک آداپتور سرخود داراست که به کمک آن می‌توانید روی ظاهر ویو کار کنید.
۱2- Android-SwitchIcon

این کتابخانه، کنترل AppCompatImageView را توسعه داده و قرارگیری هر آیکونی (حتی با فرمت وکتور) برای SwitchIconView با استفاده از مشخصه app:srcCompat را امکان‌پذیر می‌کند.
۱3- FadingTextView
این کتابخانه اجازه می‌دهد تا متن TextView هرچند ثانیه به صورت خودکار عوض شود.
1۴- Shortbread
این کتابخانه میانبرهای برنامه را برای اکتیویتی‌ها و متدهای علامت‌گذاری شده با Shortcut@ تولید می‌کند. هیچ نیازی به دستکاری فایل مانیفست ندارید؛ یک فایل XML ساخته و یا از Shortcut Manager استفاده کنید. فقط لازم است آن بخش‌هایی از کد که می‌خواهید به صورت میانبر فراخوانی شوند را annotate کنید.
1۵- Material About
آخرین کتابخانه به شما کمک می‌کند تا به راحتی یک صفحه «درباره من» بسازید و خود را به کاربرانتان معرفی کنید.

 

جمع بندی

با توجه به تعداد زیادی از کتابخانه هایی که در بالا اشاره شد، و توضیحاتی در مورد ماهیت کتابخانه های اندروید که کار برنامه نویسی اندروید را به شدت ساده کرده و باعث آن می شود که از صرف وقت و انرژی زیاد برنامه نویس جلوگیری شود، لزوم آشنایی با انواع کتابخانه های اندروید دو چندان می گردد. از طرفی با توجه به شرایط حاکم بر جهان، بسیاری از شرکت ها (حتی شرکت های ایرانی) دوست دارند تا محصول و خدمات خود را در قالب یک برنامه اندرویدی که در گوشی قابلیت اجرا داشته باشد را ارائه دهند.

این امر سبب رونق برنامه نویسی اندروید شده و نیاز به افراد با تجربه و با دانش در این زمینه را زیاد می کند. در آکادمی آمانج در دوره “آموزش جامع برنامه نویسی تخصصی Java و Android آنلاین” ضمن آموزش برنامه نویسی تخصصی و کامل، شرایطی آماده می شود تا برنامه نویسی را به صورت عملی در خانه و بدون نیاز به حضور در کلاس به صورت فیزیکی، یاد بگیرید.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل