Site icon آکادمی آمانج

نکات ضروری در مصاحبه کاری (به همراه سوالات مصاحبه استخدامی)

نکات مهم در مصاحبه کاری

تمام کوشش و تلاش کارجویان در روند استخدام، پیشبرد اجرایی موفق و پاسخ‌گویی مناسب به پرسش‌های مصاحبه‌کننده است. مصاحبه‌کنندگان فردی را برمی‌گزینند که دارای بالاترین میزان سوابق شغلی، تحصیلی و مهارت‌های فردی باشند.
بنابراین نخستین گام برای اجرای مصاحبه‌ای موفق، تناسب و ارتباط میان رشته دانشگاهی و یا مهارت کسب شده با شرکت و سازمانی است که برای پیشبرد اهداف تجاری و اداری خویش از منابع انسانی مستعد دعوت به عمل می‌آورد.
در گام بعدی تخصص‌ها هستند که حرف اول را می‌زنند. هر چه میزان تخصص و مهارت کارجویان بیشتر باشد، قدرت مانور و فرصت‌های شغلی بیشتری را پیدا خواهند کرد.
در سومین گام باید نحوه فعالیت‌ها، مدیران، کارمندان، نوع محصول، خدمات و مخاطبان سازمان یا شرکت رابشناسید و نسبت به عملکرد اعضا اطلاعات لازم را کسب کنید.
در این فرایند شما می‌بایست موارد زیر را در نظر داشته باشید:

آیا روحیه شما با این نوع کار سازگار خواهد بود؟ آیا به آینده شغلی خود اندیشیده‌اید؟ میزان حقوق و تسهیلات را در نظر گرفته‌اید؟ فاصله محل زندگی تا محل کار از مهم‌ترین معضل‌های کارمندان تازه کار به حساب می‌آید؛ آیا فرآیند فاصله مسیر، انرژی‌تان را کاهش نمی‌دهد؟
آیا روحیه کار گروهی جزء ویژگی‌های شخصیتی شما است؟ انتقادپذیر و مسئولیت‌پذیر هستید؟ می‌توانید خواسته‌ها و دستورات مدیر را برآورده کنید؟

شما می‌بایست همه این مسائل را باید پیش از انتخاب شغل در نظر بگیرید. روی تک تک این موارد فکر کنید و درنهایت تصمیم قاطعی اتخاذ نمایید. زیرا قرارداد شما دست کم یکساله است و هرگونه تخلف در اجرای دستورات مدیر، نه تنها از اعتبار و سابقه شما می‌کاهد، بلکه بازتاب نامطلوبی در روند سوابق کاری‌تان به جای باقی خواهد گذاشت.
لازم به ذکر است که پیش نیاز حضور در مصاحبه کاری، ارائه یک رزومه یا پورتفولیو مناسب می‌باشد. پس به شما توصیه می‌کنم اگر هنوز رزومه خود را ارسال نکرده اید، مقالات مربوطه را به دقت مطالعه کنید.

اما در این مقاله که راهنمای جامعی بر مصاحبه شغلی می‌باشد و در ادامه مسیر آموزش مهارت های نرم خدمت شما ارائه شده است، من قصد دارم در مورد نکات مصاحبه حضوری، آمادگی برای روز مصاحبه، سوالات رایج در مصاحبه، نحوه پایان بخشیدن به مصاحبه، روش درست برای پیگیری نتیجه مصاحبه و… بپردازم. و به صورت کاملا علمی و تجربی، نکاتی که بدون شک شما را در این مرحله به موفقیت می‌رساند، خدمت شما ارائه کنم.

 

 

آمادگی برای مصاحبه شغلی

جلسه مصاحبه شغلی، نیازمند رعایت آداب خاصی است که بدون شک رعایت آن می‌هواند تاثیرات مهمی در روند و نتیجه مصاحبه شما داشته باشد. پس قبل از رفتن به مصاحبه موارد زیر را به خاطر داشته باشید. 

 

پوشش مناسب

بحث پوشش در جلسه مصاحبه ارتباط زیادی به تیپ شخصیتی شما و همچنین موقعیت شغلی که برای آن اقدام کرده اید دارد. برای مصاحبه حتما نباید کت و شلوار بپوشید و رنگ پیراهن آهار خورده خود را با آن ست کنید!
بحث پوشش جدا از سلیقه ای بودن بستگی به محل کار شما دارد، اگر محیط رسمی ست حتما سعی کنید لباس رسمی بپوشید و اگر فضا دوستانه است یا پوزیشن شغلی مدنظر شما، رسمی بودن شما را طلب نمی‌کند به هیچ وجه این کار را نکنید.
تنها نکته در بحث پوشش برای روز مصاحبه این است که تمیز و مرتب باشید تا علاوه بر تمام ویژگی های منحصر به فردی که برای گرفتن شغل دارید، وجهه ایده آل و مناسبی نیز داشته باشید.

 

همراه داشتن مدارک مهم

قبل از روز مصاحبه حتما تمامی مدارک و اطلاعاتی که کارفرما یا شرکت مربوطه برای مصاحبه از شما درخواست کرده اند را جمع آوری کنید و به صورت مرتب در یک فایل قرار دهید تا در صورت درخواست دنبال چیزی نباشید.
اگر در حوزه ای خاص مشغول به کار هستید و برای ارائه مطلبی نیاز به سیستم دارید، حتما لپ تاپ یا تبلت شخصی خود را همراه داشته باشید.
نکته: در مصاحبه با خود خوراکی نبرید و به هیچ وجه آدامس نجوید، این کار در جلسات مهم اصلا مودبانه نیست.
نکته: تلفن همراه خود را هنگام جلسه خاموش یا بی صدا کنید.

 

نحوه پاسخ گویی به سوالات

این چند نکته را در موقعیت پاسخ گویی حتما در نظر داشته باشید و خود را برای آن آماده کنید:

 

 

سوالات رایج مصاحبه شغلی

۱) خودتان را معرفی کنید؟

دلیل پرسش این سوال: سنجش سطح اعتماد به نفس، بررسی قدرت کلام، سنجش قوه تحلیل و ارائه دستاوردهای فرد
پاسخ درست: پاسخ مناسب و متمرکز بر ارزش ها و دستاوردهای فردی نه مبتنی بر زندگی شخصی

 

۲) خودتان را در یک کلمه تعریف کنید؟

دلیل پرسش این سوال: شناخت تیپ شخصیتی شما، آگاهی از سطح شناخت شما از خودتان
پاسخ درست: اعتماد به نفس و تعهد خود را سعی کنید به نمایش بگذارید، تیپ شخصیتی خود را از طریق آزمون های شخصیت شناسی MBTI بسنجید و سعی کنید بر روی مدل شخصیتی خود متمرکز کنید. برای این مهم شما می‌توانید از مقاله « انتخاب شغل مناسب من» استفاده کنید.

۳) سه مورد از نقاط قوت و ضعف خودتان را نام ببرید؟

دلیل پرسش این سوال: شنیدن نکات قوت و ضعف شما از زبان خودتان
پاسخ درست: سعی کنید نقاط قوت خود را در راستای موقعیت شغلی که در پی آن هستید بیان کنید. صفاتی همچون: انعطاف پذیری، قوه مدیریت و کار تیمی از جمله صفات مثبتی هستند که تقریبا تمام کارفرمایان به دنبال آن هستند. دقت کنید که در بیان نقاط ضعف، به خودتان پشت پا نزنید و با اعتماد به نفس بالا نقاط ضعفی که تاثیر بالایی بر عملکرد کار شما ندارد را بیان کنید.

 

۴) انتظارات خود را بیان کنید؟

دلیل پرسش این سوال: تشخیص انتظارات و خواسته های شما از محیط کاری، شرایط کاری، انعطاف های مورد تقاضای شما و …
پاسخ درست: در پاسخ به این سوال صادق باشید و سعی کنید انتظارات مالی خود را نه به صورت متمرکز بلکه به صورت گذرا و سطحی نیز بیان کنید. بیان مواردی که دوست دارید در محیط کاری به آن توجه شود مخصوصا در حیطه فرهنگ سازمانی خیلی خلاصه وارد مطرح کنید.

 

۵) چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟

دلیل پرسش این سوال: بررسی انگیزه شما برای گرفتن این موقعیت شغلی و سنجش جاه طلبی و سطح توقع شما
پاسخ درست: هیچ پاسخ درستی برای این پرسش وجود ندارد؛ فقط صادق باشید!

 

۶) چرا قصد دارید از شرکت خود خارج شوید؟

دلیل پرسش این سوال: شناخت روندها رفتاری شما و انتظاراتی که از کار دارید.
پاسخ درست: همانند سوال قبل، پاسخ یگانه و درستی برای این پرسش وجود ندارد، وجود فرصت رشد، سطح درامد، رفتار سازمانی، محیط کاری و… از مواردی است که می‌تواند به عنوان پاسخ به این سوال مطرح شوند.

 

۷) اگر می‌توانستید به طور آزاد هر جا که دوست دارید کار کنید، کجا را انتخاب می‌کردید؟

دلیل پرسش این سوال: سنجش سطح توقعات شما از محیط کاری
پاسخ درست: سعی کنید به جای نام بردن از شرکت های مطرح و بین المللی مثل گوگل یا فیس بوک که در سطح جهانی به پویایی محیط کاری معروف هستند. برروی شرکت فعلی تمرکز کنید و توقعات خود را از کار صادقانه بیان کنید.

 

۸) آیا تا بحال از شغل خود تعدیل شدید؟ چرا؟

دلیل پرسش این سوال: کارفرما می‌خواهد بداند که شما تا چه میزان می‌توانید در صورت قرار گرفتن در فشار، خودتان و موقعیت را کنترل کنید، نقاط ضعف و قوت شما را از طریقی دیگر بررسی کنند و جهان بینی شما را در شرایط نامطلوب شناسایی کنند.
پاسخ درست: به هیچ وجه مشکل را، هرچند بزرگ، بر دیگران متمرکز کنید. سعی کنید اعتماد به نفس خود را به نمایش بگذارید و با تمرکز بر روی مشکل پاسخ مناسب و معقولی برای مشکل ارائه دهید.

چند پرسش دیگر که در مصاحبه کاری از شما پرسیده می‌شود و پاسخ آن شخصی است و مشخصا هدف های قبلی را دنبال می‌کند و شما باید خود را از قبل برای آن آماده کنید:

به چه ویژگی خود در کار افتخار می‌کنید؟
آیا دوست دارید کارآفرین باشید؟
پیشرفت را در چه چیز می‌بینید؟
اگر مبلغ قابل توجهی به شما داده شود با آن چه کار می‌کنید؟
آیا حاضرید به مصلحت صداقت خود را به صورت موقت فدا کنید؟ (حتی در صورت درخواست کارفرما)
دستاورد شما در کار چه بوده است؟ (چه نقشی در پیشرفت یک پروژه یا شرکت داشته اید؟)

 

صحبت در مورد حقوق در مصاحبه کاری

یکی از موضوعات مهمی که معمولا ذهن کارجویان را به خود مشغول می‌کند صحبت در مورد حقوق در جلسه مصاحبه می‌باشد.
یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد حقوق باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان در جلسه اول مصاحبه در مودر آن صحبت نکنید. چرا که بحث بر سر مسائل مالی فقط زمانی معنا دارد که شما در مورد اصول کلی کار در آن سمت شغلی به توافق رسیده باشید و در اصل جلسه اول مصاحبه طی شده باشد.
در صورت پذیرفته شدن در جلسه مصاحبه و در جلسات بعدی، مذاکره بر سر حقوق یک عملکرد بسیار تاکتیکی و استراتژیک است که بیان و بحث در مورد آن نیازمند اعتماد به نفس بالا و قوه مذاکره عالی است.
البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که مدیران خودشان بحث در مورد دستمزد و مزایای وابسته به آن را با شما در میان خواهند گذاشت ولی در نهایت این شما هستید که باید درخواست های مالی خود را با اعتماد به نفس و کاملا منطقی از مدیر مجموعه یا مصاحبه کننده درخواست کنید.

 

نکات پایان دادن به مصاحبه کاری

یکی از مهم ترین بخش های مصاحبه بخش پایانی آن است. طبق قاعده اوج پایان، مردم به صورت کلی یک تجربه خاص را بر اساس احساس خود در نقطه اوج و پایان آن قضاوت می کنند نه بر اساس مجموع یا میانگین تمام لحظاتی که در یک تجربه گذرانده اند.
در هنگام پایان دادن به مصاحبه نکات زیر را در خاطر داشته باشید و سوالات زیر را بپرسید:

 

اشتباهات رایج در مصاحبه

جمع بندی

در مقاله نکات ضروری در مصاحبه کاری که از مجموعه مقالات آموزش مهارت های نرم آکادمی آمانج بود، سعی شد به طور کامل به بحث مصاحبه شغلی حضوری پرداخته شود و با ذکر سوالات رایج در مصاحبه و همچنین موقعیت های بسیار مهمی که باید در آن ها بهترین عملکرد را داشته باشید، شما را برای انجام یک مصاحبه عالی آماده کند. امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما کارجویان عزیز مفید واقع شده باشد. 

 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل