Site icon آکادمی آمانج

اکلیپس (Eclipse) در برنامه نویسی اندروید

Eclipse اکلیپس

اگر شما به هر دلیلی شروع به خواندن این مقاله کرده باشید، قاعدتا باید علاقه ای به برنامه نویسی و به طور ویژه، برنامه نویسی اندروید داشته اید که به این مقاله راهنمایی شده اید.همانطور که میدانید برای آنکه اهداف و مقاصد خود را برای ماشین ها و یا به طور ویژه تر، نرم افزار ها تشریح کنیم، نیازمند دانستن زبان آن ها هستیم. زبان برنامه نویسی، زبان مشترک انسان ها و نرم افزار هاست.
با گسترش روز افزون استفاده از موبایل ها و تبلت ها و وابستگی شدید به قابلیت های آن ها، بازار مصرفی این وسایل بسیار پر رونق شد. شرکت هایی که ارائه دهنده سخت افزار بوده و اکسسوری های متنوع برای این وسایل ارائه میکنند هنوز هم با سود قابل توجهی روبرو هستند. این امر سبب شد که ارائه دهندگان نرم افزاری نیز در صدد برآمدند تا کاربران را هرچه بیشتر راضی نگه دارند.
برگردیم سر اولین خط، یعنی شوق قدم برداشتن در حوزه کامپیوتر و نرم افزار. آموزش برنامه نویسی جاوا اندروید یکی از بهترین روش ها برای ورود به این دنیا هست. در همین ابتدا بدانید که بازار نرم افزارها و به طور ویژه بازار برنامه نویسی اندروید، به افرادیکه این زبان رو میدانند و میتوانند برنامه نویسی کنند بسیار محتاج است. پس یادگیری زبان برنامه نویسی میتواند در کنار آنکه سرگرم کننده باشد، بسیار کاربردی و پر درآمد هم باشد.

 

اما اندروید و زبان برنامه نویسی جاوا اندروید چیست؟

اندروید یکی از پرکاربردترین سیستم عامل های حال حاضر میباشد که فعالیت در آن میتواند بسیار مهیج و همچنین پردرآمد باشد. به گزارش سایت Statista از ژانویه سال 2012 تا جولای 2020 سهم از بازار نرم افزار اندروید و استفاده کنندگان آن از 23% به 74% رشد پیدا کرده است. گوگل اعلام کرده است که تا کنون 2.5 بیلیون دستگاه فعال اندرویدی در جهان وجود دارد.
اما جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که تا حدودی زیادی به C و ++C شباهت دارد؛ اما استفاده از آن آسان‌تر است و امکان ساخت برنامه‌هایی قدرتمند با آن وجود دارد. جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی برای اندروید است که یادگیری آن یکی از موارد لازم برای اندروید می باشد.

 

اکلیپس اندروید چیست؟

اکلیپس یک محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزاری یا IDE چندزبانه برای برنامه نویسی کامپیوتری با قابلیت اضافه کردن افزونه می‌باشد. IDE مخفف ( integrated development environment) به معنای “محیط یکپارچه توسعه نرم افزاری” می باشد. این محیط توسعه در ابتدا با زبان جاوا و برای توسعه برنامه‌های این زبان استفاده می‌شد. در دنیای فناوری اطلاعات به برنامه نویس، توسعه دهنده و به محیطی که یک برنامه نویس در آن برنامه نویسی میکند محیط توسعه گویند.
پس IDE یک محیط برنامه نویسی است که مجموعه ای از نرم افزار ها شامل: ویرایشگر کد، برنامه، کامپایلر، دیباگر و در نهایت رابط گرافیکی را یکجا جمع کرده و در اختیار برنامه نویس قرار داده است.
به طور کلی میتوان گفت هر IDE به 3 بخش تقسیم میشود:

code editor
build automation tools
a debugger

 


برای آشنایی بیشتر با ویرایشگرهای متن حتما مقاله « پنج مورد از بهترین ویرایشگرهای متن در سال ۲۰۲۰» را مطالعه بفرمایید


برنامه نویسی ایکلیپس دارای محیطی (open sourse ) می باشد که کاربران می توانند متن این سیستم عامل را تغییر دهند.
نرم افزار ایکلیپس Eclipse با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا طراحی شده است و گوگل با استفاده از extention ADT در محیط برنامه نویسی ایکلیپس این امکان را ایجاد کرده است که برنامه نویسی اندروید انجام شود.
البته اکلیپس فقط برای برنامه نویسی جاوا به کار نمیرود. شما می تونید برای نوشتن برنامه هایی با زبان های c، c++، پایتون و غیره با آن اقدام کنید. فقط کافیه که این برنامه رو به همراه Java EE developer با به روز ترین ورژن ها از اینترنت دانلود و در نهایت نصب کنید.

بنابراین اکلیپس یک IDE اُپن سورس (Open Source) و مبتنی بر پلاگین (Plug-in)، و بسیار مناسب برای تولید برنامه‌های مدرن جاوا (JavaEE) است. زیرا از آنجایی که جاوا ای ای مجموعه‌ای از تکنولوژی ها است، بنابراین پلاگین‌های مختلفی برای تکنولوژی‌های مختلف تولید شده است و به راحتی می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود و به اکلیپس اضافه کرد. ممکن است در ذهن شما این سوال به ‌وجود بیاید که پلاگین چیست !؟ پلاگین‌ها (افزونه‌ها) برنامه‌های کوچکی هستند که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند و با نصب آن‌ها روی یک برنامه، می‌توان قابلیت‌های جدیدی را به آن برنامه اضافه کرد. به عنوان مثال، ADT یکی از پلاگین‌های معروف برای توسعه‌ی اندروید روی اکلیپس است.

 

ویژگی های اکلیپس

تنظیمات محیطی بسیار راحت
بروز رسانی راحت برنامه
وجود فایل ها و فیلم های بی شمار برای آموزش
حجم خیلی کم تر
رابط کاربری ساده
انجام تنظیمات با پرسش از کاربر
از عیب های محیط اکلیپس هم می توان به عدم توانایی برای نوشتن ورژن های بروز، انجام بعضی کار های تکراری و خسته کننده و عدم وجود پنجره های ویزارد کافی و نبود یک پشتیبان کد نویسی به شکل اسپانسر اشاره کرد.

ظهور اندروید استودیو

سود بالا و شهرت روز افزون برای Eclipse باعث شد تا گوگل خودش هم به فکر توسعه ی محیط برنامه نویسی اندروید بیفتد. برای همین تلاش کرد تا بتواند رقیبی برای اکلیپس باشد؛ بنابراین فعالیت گوگل شروع شد. بستر هایی هم به این تلاش کمک کرد، مثلا چون گوگل صاحب یا مالک موتور جست وجوی قدرتمند Google بود توانست به خوبی ادیتور جدید خود را تبلیغ کند یا این ذهنیت که گوگل چون مالک خود اندروید است می تواند بهترین ادیتور را برای آن طراحی کرده و بسازد بر روی محبوبیت زود هنگام ادیتور ساخته شده توسط گوگل اثر گذاشت.

در نهایت در 16 می سال 2013 میلادی برای اولین بار گوگل ادیتور خود را با نام Google studio یا Android studio منتشر کرد.
Android Studio بر اساس IntelliJ IDEA که یک محیط توسعه برای زبان جاوا و منتشر شده توسط شرکت JetBrains است ساخته و طراحی شده است. این محیط برنامه نویسی به منابع سخت افزاری بیشتری نسبت به Eclipse نیاز دارد و در عین حال خدمات جالب تری را به برنامه نویس ارائه می‌دهد.

اندروید استودیو از سیستم بیلد Gradle (گریدل) استفاده می‌کند. در واقع Gradle یک اتوماتیک بیلدسیستم می باشد که بر اساس زبان XML طراحی شده و براساس زبان Groovy شکل گرفته است که کدهای برنامه‌نویسی را به یک بسته‌ی قابل نصب یا یک برنامه‌ی قابل اجرا روی سیستم ‌عامل که ممکن است شامل چندین مرحله کامپایل، کپی فایل، فشرده‌سازی، بسته بندی و موارد دیگر باشد، تبدیل کند. چون انجام این کارهای تکراری در دفعات زیاد تنها سبب از بین رفتن زمان خواهد شد. پس gradle یک سیستم اتوماتیک است که این امکان در آن وجود دارد تا تمامی فایل ها را به یک فایل فشرده شده در آورد.

ویژگی های اندروید استودیو

پشتیبانی از Build مبتنی بر Gradle
بازنویسی کد و اصلاحات فوری مخصوص اندروید
پنجره های Wizard مبتنی بر Template برای ایجاد طرح ها و مولفه های رایج اندروید
یک Layout Editor غنی که به کاربران اجازه می دهد مولفه های محیط کاربری را درگ و دراپ کنند و گزینه ای برای پیش نمایش Layout ها در چندین پیکربندی صفحه نمایش وجود دارد.
پشتیبانی از ساخت برنامه های Android Wear
پشتیبانی داخلی از پلتفرم Google Cloud که اجازه ادغام با پیام رسانی و موتور برنامه Google Cloud را می دهد.
جامعیت بسیار بالای پروژه ها
ابزارهای تست و عیب یابی بسیار مفید تر
برنامه نویسی برای همه ی ورژن های اندرویدی
پشتیبانی گوگل و help بسیار نیرومند

 

نتیجه

همانطور که می بینیم، تعداد زیادی از گزینه های IDE در دسترس برای توسعه دهندگان جاوا وجود دارد، که شامل نرم افزار تجاری کاملا رایگان و منبع باز است. انتخاب جاوا IDE تا حدودی بستگی به پروژه ای دارد که باید تکمیل شود. اینکه از اکلیپس یا اندروید استودیو هم استفاده کنید باز هم به نوع کاربری و خواسته شما بر میگردد. اما نهایتا یادگیری هرکدام از برنامه ها که منجر به شناخت بهتر و در نتیجه انتخاب هوشمندانه خواهد بود باید اولویت داشته باشد.

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل