Site icon آکادمی آمانج

جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ (معرفی زیرشاخه های بازاریابی دیجیتال)

زیر مجموعه های بازاریابی دیجیتال

جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مجموعه‌ زیرشاخه های بازاریابی دیجیتال است که یک دیجیتال مارکتر باید با آن ها آشنایی داشته باشد و بتواند با توجه به هدف یک پروژه، از آن ها به درستی استفاده کند. شاید در پروژه های مختلف استفاده از تمام این ابزارها نیاز نباشد، اما بالا بودن دانش بازاریاب دیجیتال و آشنایی وی با این مفاهیم و ابزارها قطعا شما را از دیگران در حوزه کاریتان متمایز می‌کند. با اینکه در مقالات پیشین به صورت مفصل در مورد دیجیتال مارکتینگ، اهداف، ضرورت و … آن صحبت کردیم ولی لازم است یکبار دیگر باهم تعریف مختصری از دیجیتال مارکتینگ را دوره کنیم تا با یک پیش زمینه مشترک وارد اصل ماجرا شویم:

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به فرایند بازاریابی، تبلیغ و فروش محصول یا خدمات با استفاده از ابزارها و روش های دیجیتالی گفته می‌شود.

 

نکته: منظور از جعبه ابزاردر این مقاله، معرفی و استفاده از ابزاری مثل گوگل آنالیتیکس نمی‌باشد، بلکه منظور زیرشاخه های اصلی بازاریابی دیجیتال است که شما را در مسیر یادگیری، آموزش و فعالیت در حوزه دیجیتال قدرتمند می‌کند.

تبلیغات

تبلیغات از مجموعه فرایند های حیاتی و بسیار مهمی است که بدون شک در تمام پروژه ها باید به شکل اصولی پیاده سازی شود و از مهم ترین مهارت های یک دیجیتال مارکتر محسوب می شود. خیلی از افراد به غلط دیجیتال مارکتینگ را در تبلیغات و کپی رایتینگ خلاصه می ‌کنند! چرا؟ چون این بخش مثل یک موتور قوی کسب و کار را می تواند در مدت زمان کم به فروش نزدیک کند.

تبلیغات وقتی اثر بخش است که بتواند یک مفهوم مناسب را با ابزار مناسب به جامعه هدف مناسب برساند.

تبلیغات یکی از بخش های پرهزینه در بحث دیجیتال مارکتینگ می‌باشد و باید در هر دوره، بودجه ای مشخص به آن اختصاص داده شود. یکی از بزرگترین اشتباهات دیجیتال مارکترها در بحث تبلیغات پیروی از برندهای بزرگ و قدرتمند می‌باشد. ممکن است سوال پیش بیاید که چرا؟ مگر مسیر موفقیت فرق دارد؟ بله؛ هدف تبلیغ، مسیر را مشخص می‌کند. یک شرکت بزرگ با تبلیغات خود که شاید به میلیون ها دلار برسد اهدافی مثل؛ کسب رضایت مدیر عامل، کسب رضایت هیئت رئیسه و بهبود ارزش سهام در بازار را در سر دارد اما کسب و کاری کوچک که بودجه تبلیغات محدودی دارد چه هدفی را دنبال می‌کند؟ فروش و رسیدن به پول در مقالات تخصصی که در حوزه تبلیغات ارائه خواهد شد به شما توضیح خواهم داد که: تبلیغات چه انواعی دارد؟ چرا اکثر تبلیغات بی فایده و کم بازده اند؟ چطور یک محصول عام را به خوبی تبلیغ کنید؟ چطور برای جامعه هدف خود پیام مناسب خلق کنید؟

 


مطالعه مقاله «۸ گام در طراحی کمپین تبلیغاتی اصولی + بررسی بهترین کمپین های تبلیغاتی» اکیدا به شما توصیه می‌شود


بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی در اصل استفاده از رسانه های اجتماعی محبوب و البته پر مخاطب برای ایجاد ارتباط (تبلیغ، بازاریابی محتوا، تعامل، گرفتن فید بک و…) با جامعه هدف ، می‌باشد. در حال حاضر بسیاری از کسب وکارها و برندهای مطرح، از شبکه های اجتماعی برای معرفی محصولات جدید خود و همچنین ارائه سرنخ به آن ها برای گرفتن ورودی ارگانیک به وبسایت های فروش، استفاده می‌کنند.

 

بزرگترین مزیت شبکه های اجتماعی؛ در اختیار گذاشتن یک جامعه آماری گسترده و متنوع برای شما می باشد.

 

در حال حاضر بزرگترین و بهترین شبکه های اجتماعی در ایران، برای پیگیری اهداف تجاری و تبلیغاتی؛ اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و البته یوتوب می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید برای «آشنایی بیشتر با بازاریابی شبکه اجتماعی» و همچنین اصول اساسی طراحی استراتژی شبکه های اجتماعی این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی دیگر از بخش های بسیار مهم بازاریابی دیجیتال و البته بازاریابی سنتی و غیر دیجیتال می‌باشد. در اصل بازاریابی محتوا برپایه ایجاد یک رابطه پایدار و البته دوسر سود با مشتری، کاربر و یا مخاطب است. این روش بازاریابی با شعار ایجاد رابطه مفید با ارائه محتوای ارزشمند پیگیری می شود و می‌تواند در بلند مدت شما را به سود بالایی برساند. ساده ترین تعریف بازاریابی محتوا:

 

بازاریابی محتوایی یعنی پذیرش دوست داشتن مشتری در مسیر بازاریابی

 

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که من در فضای مارکتینگ با آن مواجه شده ام مقایسه اشتباه و حتی یکسان دانستن بازاریابی محتوا و تبلیغات می‌باشد:

 

 

باهم نگاهی به تفاوت های اصلی بازاریابی محتوا و تبلیغات بیاندازیم:

 


مطالعه مقاله دو قسمتی « ۵ روش بازاریابی محتوا برای بهبود کسب و کار شما» به شما عزیزان توصیه می‌شود.


سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو (SE0) مخفف کلمه Search Engine Optimization بوده و به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می‌شود که موجب شده یک صفحه از وبسایت تحت جستجوی یک کلمه کلیدی خاص در صفحات بالای گوگل قرار بگیرد و جایگاه و رتبه مناسبی داشته باشد. اما این رتبه بالا چه فایده ای برای کسب و کار دارد؟ اگر سئو سایت شما خوب باشد و بتواند در کلمات کلیدی پرسرچ رتبه خوبی را به خود اختصاص دهد، کاربران پس از جستجو از صفحه سایت شما برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنند اینجاست که شما قدم اول را برداشته و کاربر وارد قیف بازاریابی شما شده است. حالا با تولید محتوای مناسب، دیزاین جذاب و بهبود تجربه کاربری و تکنیک های مارکتینگ، شما می توانید این کاربر را به سایت خود جذب کرده و جدا از گرفتن نرخ تبدیل مناسب، او را به صفحه فروش خود هدایت کنید.

 

 

موضوع سئو که در مقالات بعدی بسیار به آن خواهیم پرداخت به دو زیرشاخه اصلی off-page SEO و on-page SEO تقسیم شده که در ادامه به توضیح مختصر هرکدام میپردازیم:

به زبان ساده سئو خارجی شامل مجموعه فعالیت هایی می‌شود که شما خارج از سایت خود به آن می‌پردازید تا به رشد وبسایت خود یا صفحه ای خاص کمک کنید. از مجموعه تکنیک های رایج برای بهبود سئو خارجی میتوان به: لینک سازی خارجی، رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی (در بازاریابی شبکه های اجتماعی به آن اشاره شد.)، بازاریابی محتوایی، فعالیت در فروم ها و … اشاره کرد.

به زبان ساده سئو داخلی شامل مجموعه فعالیت هایی می‌شود که شما داخل سایت به انجام آن مشغول می‌شوید. این مجموعه فعالیت ها می تواند شامل طراحی صفحات فرود، بهینه سازی دکمه های فراخوان، بهبود سرعت سایت با حذف یا اضافه کردن برخی پلاگین ها و کدها به سایت، بهینه سازی تصاویر، محتوا گذاری و رعایت نکات مهم آن( محتوا سئو شده)، لینک سازی داخلی و … باشد.

ایمیل مارکتینگ

یکی دیگر از زیر شاخه ها و ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ که باید با آن آشنایی داشته باشید، بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ می‌باشد. شاید برای شما این ابهام ایجاد شود که مگر امروزه چقدر افراد وقت خود را صرف مطالعه و بررسی ایمیل های خود می کنند؟  یا اگر بودجه این استراتژی در شبکه های اجتماعی صرف شود، بازده بالاتری نخواهد داشت؟

 


بیشتر بخوانید:”مبانی دیجیتال مارکتینگ


 

 

باید به شما عرض کنم استفاده از بازاریابی ایمیلی دقیقا به دلیل اینکه فضایی کم تحرک تر و مهم تر از همه کم رقابت تری نسبت به بسترهای دیگر دارد بسیار حائز اهمیت است.

بازاریابی ایمیلی اگر درست انجام شود ( پیام درست، قالب درست، جامعه هدف درست و …) بسیار در بهبود نرخ تبدیل شما موثر است. خرید تمپلیت ایمیل، خرید لیست ایمیل، ارسال انبوه ایمیل، ارسال ایمیل شخصی سازی نشده، ارسال ایمیل به افراد خارج از جامعه هدف و … بازاریابی ایمیلی نیست.
نکته: بازاریابی ایمیلی البته می تواند به عنوان یکی از ابزارها و روش های بازاریابی محتوایی نیز مطرح شود چرا که هدف این روش نیز اغلب بهبود رابطه با مشتری می باشد.

 

جمع بندی

دوره دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و هر روز زیرشاخه ها، ابزار و روش های جدیدی برای بهبود نرخ تبدیل و فروش به آن اضافه می‌شود، قطعا روش های بازاریابی دیگری مثل بازاریابی افیلیت (رابطه ای) یا انواع دیگر بازاریابی اینترنتی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از شاخه های این بازار بزرگ و البته رقابتی محسوب می‌شوند ولی دیجیتال مارکتینگ به صورت کلی به این شاخه های اصلی تقسیم می شود.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که یک دیجیتال مارکتر به تمام ابزار و روش های بازاریابی فوق مسلط است؟  باید به شما بگویم خیر!
یک دیجیتال مارکتر موفق باید با تمام این ابزارها آشنا بوده و بتواند از آن ها در جهت بهبود کسب و کار استفاده کند و حداقل در یکی از آن ها صاحب نظر و متخصص به تمام معنا باشد.

آیا از تمام این ابزار باید استفاده شود؟ خیر!
هر پروژه ای جامعه هدف مخصوص به خود، پیام خاص و البته رسانه خاص خود را دارد. (گرچه تبلیغات در تمام آن ها مشترک است). برای مثال ممکن است جامعه هدف یک بیزینس، بیشتر زمان خود را در لینکدین صرف کرده و نسبت به صندوق ورودی ایمیل خود حساس باشند.

پس شما باید پیام خود را شخصی سازی کنید و بودجه خود را در مسیری خرج کنید که می دانید جامعه هدف مناسبی در آن دارید. در این راه قطعا برخی از ابزارها و روش ها برای شما اهمیت زیادی نخواهند داشت.  

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید
علی سخا / آکادمی آمانج    

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل