Site icon آکادمی آمانج

طراحی سه بعدی یا عکاسی از محصول، کدام انتخاب بهتری است؟

انتخاب میان عکاسی محصول و رندر سه بعدی

عکس‌ها همه‌جا هستند. عکس‌ها خیلی کارها می‌کنند. خیلی کارها که از دست محتواهای دیگر برنمی‌آید. عکس‌ها با اهداف و برای عرضه‌شدن در پلتفرم‌های متفاوت گرفته می‌شوند. هنر عکاسی در طول زمان متحول شده است. عکس‌ها دیگر فقط هنری نیستند. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی کاملا تجاری هستند و درخدمت کسب‌وکارها. 

برای خیلی از ما تبلیغات یعنی عکس‌های تبلیغاتی. رشد کسب‌وکارهای دیجیتال و کوچ‌کردن کسب‌‌وکارها به وب‌سایت و اپلیکیشن و اینستاگرام، عکاسی صنعتی و مهم‌ترین زیرمجموعه‌ی آن یعنی عکاسی محصول یا Product Photography را بیش از بیش در مرکز توجه قرار داد. البته‌ که عمر عکاسی محصول بسیار بیشتر از عمر دیجیتالی‌شدن و تکنولوژی‌های جدید است. 

 دیجیتالی‌شدن و ورود تکنولوژی‌‌ها و نرم‌افزارهای جدید و قدرتمند تا حد زیادی درخدمت عکاسی بوده است. یعنی هم دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر شده‌اند و هم نرم‌افزارهای ویرایش عکس. اما این پیشرفت‌ها رقیبی جدی برای عکاسی از محصول نیز به دنیا معرفی کرده: 3D Rendering یا رندر سه بعدی

حالا که برای داشتن عکس از محصولات دو گزینه وجود دارد؛ کسب‌وکارها، میان عکاسی از محصول و رندر سه بعدی، کدام را باید انتخاب کنند؟ کدام یک بهتر است؟ به این دو سوال در این محتوا پاسخ داده شده است. البته درباره‌ی اینکه رندر سه بعدی چیست، فرق‌هایش با عکاسی محصول در چیست و از همه مهم‌تر چرا کسب‌کارها و صاحبان سایت‌های فروشگاهی باید میان این دو انتخاب کنند نیز مفصل بحث شده است.

 

3D Renders vs. Product Photography 

چرا این انتخاب مهم است؟ چرا سایت فروشگاهی باید انتخاب کند عکس‌هایی که از محصولات در سایت می‌گذارد چه باشد؟ چون عکس‌ها همه‌چیز هستند. چون کاربر همه‌ی عکس‌ها را می‌بیند ولی همه‌ی محتواها را نمی‌خواند. چون برای کاربر عکس‌ها جذاب‌ترند. چون براساس آمار، در نظر ۶۳٪ از کاربران عکس باکیفیت مهم‌‌تر از معرفی محصول است. 

فقط وب‌سایت‌های فروشگاهی نیستند که باید حواسشان به عکس‌های محصولات و کیفیت عالی آن‌ها باشد. شرکت‌‌ها و صاحبان برندهای معروف نیز برای معرفی محصولات و سایت‌ها و بروشورهای خودشان به عکس‌های باکیفیت و جذاب از محصولاتشان نیاز دارند. این عکس‌ها قطعا در کمپین‌های تبلیغاتی هم استفاده می‌شوند. عکس‌های محصول  هم آنلاین منتشر می‌شوند و هم چاپ می‌شوند. 

عکاسی از محصول تعریف خیلی پیچیده‌ای ندارد. محصول در پس‌زمینه‌ای مشخص و طراحی‌شده قرار داده می‌شود، از آن عکس می‌گیرند، عکس را ویرایش می‌کنند تا محصول واضح‌تر و جذاب‌تر به‌نظر برسد و در مرکز عکس و توجه باشد. ممکن است از افراد یا اشیای دیگر هم در چیدمان صحنه‌ی عکاسی کمک گرفته شود. 

رقیب عکاسی از محصول چیست؟ این دیگر تعریف خیلی ساده‌ای ندارد. 

 

3d rendering چیست؟

 3D rendering is a new technology that allows digital artists to create photo-realistic computer-generated visuals. In simple terms, the image is built from scratch within a computer program to mimic the actual real-life product.

رندر سه بعدی تکنولوژی جدیدی است که به هنرمندان دیجیتال این امکان را  می‌دهد تا تصاویر کامپیوتری بسیار شبیه به واقعیت خلق کنند. به زبان ساده، برای تقلید از واقعیت یا بازآفرینی آن، تصویر (محصول) از ابتدا در نرم‌افزار طراحی می‌شود.  

 

پس خبری از دوربین و نور و صحنه‌پردازی و عکاس نیست. با رندرینگ تصویر واقعیت در کامپیوتر بازآفرینی می‌شود. با این روش هر تغییری در واقعیت امکان‌پذیر است. طراح این امکان را دارد که آن بخش از محصول را که می‌خواهد برجسته‌تر نشان دهد. به زبان کمی پیچیده‌تر، در این تکنولوژی که با موتورهای رندر  انجام می‌شود، تصاویر سه بعدی به دو بعدی تبدیل می‌شوند.

یعنی ابتدا یک مدل سه بعدی از محصول  در صحنه یا فضایی مشخص ساخته می‌شود، بعد با رندرینگ هر تغییری که طراح بخواهد (پس‌زمینه، صحنه، نور،  فضای کلی و حتی شکل خود محصول)‌ روی مدل سه بعدی انجام می‌دهد. در آخرین مرحله، رندر یا یک عکس دو بعدی خلق شده است! رندرینگ با تکنیک های مختلف و نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌شود. اما در همه‌ی آن‌ها واقعیت دست‌کاری می‌شود.  رندرینگ کاربردهای زیادی دارد. از صنعت فیلم و انیمیشن و تبلیغات گرفته تا معماری و طراحی داخلی.  

 

 

برای انتخاب میان رندر سه بعدی و عکاسی محصول به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 

الان دیگر اهمیت سوال بیشتر مشخص شد. از محصول عکس بگیریم یا عکس محصول را آن‌طور که می‌خواهیم با رندرینگ خلق کنیم؟ کدام بهتر است؟ اول، جواب سوال دوم را می‌دهم:

Depending on what are you hoping to achieve with the end visual image, either, or both combined could be your best bet.

بسته به اینکه از عکس (تصویر) نهایی می‌خواهید به چه‌چیز برسید، عکاسی از  محصول یا رندر سه بعدی یا ترکیب هر دو ممکن است بهترین انتخاب باشد.

محصول شما چیست؟ تصاویر را برای سایت می‌خواهید یا بیلبوردهای تبلیغاتی؟ چه میزان بودجه دارید؟ درواقع هدف شما از اینکه می‌خواهید تصویری از محصول داشته باشید چیست؟ با درنظر گرفتن پاسخ این سوالات و ملاحظات دیگر است که می‌شود میان عکاسی از محصول یا رندر سه بعدی یکی را یا ترکیبی از هر دو را انتخاب کرد. 

در ادامه تلاش می‌کنم نکاتی را طرح کنم که توجه به آن‌ها به تصمیم‌گیری دراین‌باره کمک می‌کند. دقت داشته باشید که مجموعه‌ای از عوامل را باید درنظر گرفت، ازجمله عوامل زیر:

 

نوع محصول و نمایش کارکرد آن 

آیا محصول شما کارکرد خاصی دارد که برای نشان دادنش حتما به عامل انسانی در تصویر نیاز است؟ یعنی اگر عکاسی از محصول در فضایی کاملا واقعی با آدم‌های واقعی نباشد، مخاطب/ بیننده با تصویر و محصول شما ارتباط برقرار نمی‌کند. مثلا، به نظر شما اگر برای تبلیغ پوشک مای بیبی از چیزی جز تصویر واقعی مادر و بچه استفاده شود، چه نتیجه‌ای ممکن است به‌دست آید؟ واقعا چه رندر سه بعدی می‌تواند جای تصویر زیر را بگیرد؟ 

 

اندازه‌ی پروژه و بودجه‌ی آن 

عکس از محصول یا رندر سه بعدی بخشی از چه پروژه‌ای است؟ کمپین بزرگی برای معرفی محصولات جدید برندی بسیار بزرگ؟ یا تعدای عکس برای وب‌سایتی فروشگاهی؟ برای هر یک تصویر چه بودجه‌ای می‌شود هزینه کرد؟ اصلا فکر نکنید عکاسی از محصول کم‌هزینه است. خیر! اتفاقا ممکن است بسیار گران تمام شود. در عکاسی از محصول هزینه‌ی عکاس، تجهیزات لازم برای عکاسی، مدل‌ها (افراد حاضر در عکس) و آماده‌سازی صحنه برای عکاسی را باید لحاظ کرد. همچنین عکاسی از محصول ممکن است زمان‌بر باشد (بسته به اینکه چند عکس در چند صحنه و چیدمان مختلف لازم است.)

اگر پروژه کوچک است و چند عکس ساده بیشتر نیاز نیست، رندر سه بعدی انتخاب بهتری است. اما اگر تصاویری که قرار است تولید شود پر از جزییات است یا تغییرات عمده‌ای باید داده شود یا تعداد آن‌ها زیاد است، رندرینگ هم ارزان تمام نمی‌شود. البته اگر قرار است از این تصاویر  برای موشن‌گرافیک‌های تبلیغاتی یا انیمیشن‌ها هم استفاده شود، طراحی مدل سه بعدی و رندرینگ با هزینه‌ی زیاد توجیه دارد.

 

پس‌زمینه و فضای عکس و نور لازم 

آیا تصمیم گرفته شده که عکاسی در فضای باز و با نور طبیعی انجام شود؟ همین تصمیم ممکن است هم بر هزینه و هم بر مدت زمان لازم  برای انجام کار اثر بگذارد. ممکن است نوع محصول (مثلا، اگر محصول کفش کوهنوردی یا چادر کمپینگ باشد) توجیه‌کننده‌ی این انتخاب باشد. اما درهرحال، پیچیدگی‌ها را بیشتر می‌کند. 

رندر سه بعدی این مشکلات را ندارد. چون همه‌چیز در محیطی کاملا کنترل‌شده و انعطاف‌پذیر انجام می‌شود. در نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی و برنامه‌های رندرینگ حتی نور هم قابل تنظیم است. حتی این امکان وجود دارد که فضایی کاملا انتزاعی خلق شود. یعنی محصول را با شکل‌وشمایل واقعی آن در فضا و پس‌زمینه‌ای کاملا غیرواقعی قرار داد. 

 

 

محصولاتی با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف 

ممکن است یک محصول در چندین رنگ مختلف تولید شده باشد. یا یک محصول چندین جنس مختلف داشته باشد. در این صورت، رندر سه بعدی انتخاب بهتری است. چون نیازی نیست از همه‌ی زیرمجموعه‌های یک محصول عکس گرفت. تغییر رنگ‌ها را به‌راحتی می‌شود در کامپیوتر اعمال کرد.

اگر قرار است محصولی در آینده تغییرات داشته باشد یا زیرمجموعه‌ای یا محصول مرتبطی به آن اضافه شود، بازهم رندر سه بعدی انتخاب بهتری است. اگر محصول به‌گونه‌ای است که قطعات مختلف دارد، برای نشان‌دادن آن قطعات و چگونگی کنار هم قرارگرفتن آن‌ها و حتی به تصویرکشیدن ایده‌ی نحوه‌ی کار محصول رندرینگ انتخاب بهتری است. 

(عکس زیر مربوط به تبلیغات برند چای Free O’clock است.)

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 

۱. عکاسی از محصول (Product Photography) عمری نسبتا طولانی دارد. اما امروز دیگر تنها گزینه نیست. 

۲. رندر سه بعدی (3D Render) این پتانسیل را دارد که جایگزین خوبی برای عکس محصول باشد. 

۳. انتخاب میان عکاسی محصول و رندر سه بعدی مهم است چون عکس‌های باکیفیت و جذاب برای کاربر/ مخاطب/مصرف‌کننده مهم است. 

۴. یک معیار برای انتخاب وجود ندارد. کسب‌وکارها باید براساس نوع محصول، جایی که تصاویر قرار است استفاده شوند و هدفی که از کاربرد تصاویر درنظرگرفته شده؛ میان آن دو یکی را انتخاب کنند. 

۵. ممکن است عکاسی از محصول و رندر سه بعدی باهم استفاده شوند. 

۶. تصویرسازی و طراحی سه بعدی و امکاناتی که نرم‌افزارهای قدرتمندی مانند بلندر به طراح‌ها می‌دهد، تبلیغات و المان‌های بصری سایت‌ها و اپ‌ها را بسیار جذاب‌تر و خلاقانه‌تر می‌کند. 

۷. طراحی سه بعدی و رندر سه بعدی کاربردهای گسترده‌ای دارد. شاید کمی پیچیده به‌نظر بیاید. اما یادگرفتن و گذراندن آموزش طراحی سه بعدی اصلا سخت و پیچیده نیست. 

 

 

در نوشتن این مطلب از منابع زیر استفاده شده است:

۱. sergiolaskin.com 

۲. ufo3d.com

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل