Site icon آکادمی آمانج

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) وبلاگ و محتوا (راهنمای تخصصی)

kpi مربوط به بازاریابی محتوایی و بلاگ سایت

KPI یا همان شاخص‌های کلیدی عملکرد، وظیفه بررسی و سنجش میزان موفقیت شما در هر پروژه را بر عهده دارند و با استفاده از متریک‌های مشخصی پیشروی شما در هر مرحله از قیف بازاریابی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
همانطور که تمام استراتژی های شما در وبسایت باید kpiهای مشخصی داشته باشند من در این مقاله قصد دارم به طور اختصاصی به بررسی kpiهایی که در بازاریابی محتوا و همچنین وبلاگ خود می‌بایست تحت نظر داشته باشید بپردازم.

سال‌هاست که بازاریابی محتوا به عنوان یکی از ستون‌های اصلی علم بازاریابی مورد توجه قرار گرفته و برخی دیگر از مهم ترین بخش‌های بازاریابی را که در گذشته نقش اساسی در موفقیت پروژه‌ها و کمپین‌ها بر عهده داشتند را به حاشیه رانده و یا به زیر سلطه خود درآورده است.
بدین معنا که این استراتژی‌ها بدون بهره‌مندی از یک محتوای غنی، آلترناتیو و تازه به هیچ وجه نمی‌توانند به آن سطحی از موفقیت که انتظارش را داریم دست پیدا کنند.
در بحث بازاریابی محتوایی اگر ما نتوانیم معیارهایی برای سنجش موفقیت استراتژی خود پیدا کنیم و از همه مهم تر آن را اندازه گیری کنیم به هیچ وجه نمیتوانیم بفهمیم که کجای جهان ایستاده‌ایم!
هنگامی که بفهمید کجای قیف بازاریابی هستید می‌توانید معیارهایی استاندارد برای موفقیت مسیرمحتوایی خود پیدا کنید. کاری که قرار است در این مقاله باهم آن را یادبگیریم.

 

Awareness KPI

Awareness KPI دقیقا همان مرحله‌ایست که شما توجه کسی که دارد از کنار شما عبور می‌کند و به دنبال منجی برای مشکل خود می‌گردد را به خود جلب می‌کنید.
این مشکل می‌تواند پاسخ به یک سوال ساده، خرید یک کالا، ثبت نام در یک دوره و… باشد. برای اینکه آگاهی از برندخود را بتوانید مورد بررسی قرار دهید به شما توصیه می‌کنم از سرچ کنسول استفاده کنید و با فیلترکردن Query و Brand Name به صورت همزمان و همچنین جایگاه خود در سرپ یا صفحه نتایج گوگل آگاهی از برند خود را برای یک محصول خاص مورد ارزیابی قرار دهید.

 

 Organic Impression

وقتی شما یک مطلبی روی سایت قرار می‌دهید؟ گوگل وبسایت و محتوای شما را با چندین و چند معیار فنی مختلف مورد برسی قرار داده و با توجه به این متریک‌ها به شما رتبه‌ای خاص در SERP (تحت کلمه کلیدی مشخص) می‌دهد.
هربار که یک کلمه کلیدی خاص که محتوای شما به آن مربوط است جستجو شود (حتی اگر کلیک نشود) ایمپرشن سایت شما به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. فقط کافیست کاربر صفحه‌ای که شما در آن حضور دارید را کلیک کند.
منظورم چیست؟ اگر شما در صفحه ۵ گوگل باشید برای اینکه ایمپرشن کسب کنید کاربر باید بر روی صفحه ۵ گوگل کلیک کند. همین! اگر در صفحه یک هستید نیاز به هیچ کاری نیست چون شما به ازای هر جستجو به کاربر نمایش داده خواهید شد.
برای بررسی این معیاز شما می بایست از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

 

Share of Voice

SoV معیاری است که از تقسیم تعداد نمایش اسم برند شما در کلمات کلیدی هدف به کل جستجوهای انجام شده به دست می‌آید.
به عنوان مثال اگر کلمه آموزش سئو آکادمی آمانج حدود ۲۰۰ بار در بین ۱۰۰۰ جستجوی آموزش سئو دیده شده باشد این بدان معنی است که SoV من در این کلمه ۲۰٪ است.
این معیار به شما دید خوبی می‌دهد که آیا محتوای شما برای جستجوهای مربوط به محتوای ایجاد شده شما نمایش داده می شود یا خیر.

 

SOV = Your brand’s measures / Total market measures

کاربران جدید

کاربران جدید کسانی هستند که قبلاً هرگز به سایت شما مراجعه نکرده‌اند. بنابراین ، آنها شاخص خوبی برای این هستند که چه تعداد افراد شما را از طریق یک محتوای خاص پیدا کرده اند. برای بررسی این متریک می‌توانید از پنل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

 

تعداد بازدید با دستگاه‌های مختلف

به هر حال تعدادی از بازدیدکنندگان، وبسایت شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و دستگاه‌هایی مانند تبلت و موبایل پیدا می‌کنند. چند درصد از آن‌ها مطالب شما را با این دستگاه‌ها می‌خوانند؟ این KPI محتوا به شما کمک می‌کند تا طراحی وبسایتتان را برای انواع دستگاه‌ها بهینه کنید.

 

نرخ کلیک

نرخ کلیک شاید حداقل نشانه‌ایست که به شما می‌گوید عنوان خوبی دارید!
شما می‌توانید به راحتی نرخ کلیک خود را در سرپ گوگل، پست‌های شبکه اجتماعی و هر پلتفرم دیگری بسنجید. نرخ کلیک شاید یکی از مهم ترین معیارهایی است که شما در رابطه با محتوایی که در وبسایت خود قرار داده‌اید باید مورد بررسی قرار دهید. از این دیتا شما می‌توانید علاقه کاربر را به یک شاخه محتوایی متوجه شده و برای تقویت خود در این زمینه برنامه ریزی کنید.
بهترین ابزار در حال حاضر برای بررسی محتوای سایت، گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول است که شما می‌توانید به سادگی به آن را به سایت خود اضافه کرده و از دیتاهایی که برای شما فراهم می‌کند استفاده کنید.

 


نکته: یکی از مباحثی که شما در محتوا باید حتما به آن توجه کنید بحث آپدیت و به‌روزرسانی محتوا است که میتواند به شکل قابل توجهی نرخ کلیک شما را بهبود ببخشد.
برای آشنایی بیشتر با این موضوع به شما توصیه می کنم حتما مقاله‌ی «راهنمای جامع بروزرسانی مقالات برای بهبود سئو سایت» را مطالعه بفرمایید.


نرخ پرش یا Bounce Rate

نرخ پرش که در مقاله به صورت کامل به آن پرداخته شد به معنای آن است که کاربری که وارد سایت شما شده است بدون انجام هیچ کلیک و یا عملی از سایت خارج شود.
نکته: نرخ پرش به معیارهای زیادی بستگی دارد و تحلیل و بررسی آن به سادگی امکان پذیرنیست و نمی‌تواند شما را به نتیجه گیری مشخصی سوق دهد برای همین به شما توصیه می‌کنم در کنار این شاخص حتما میزان ماندن کاربر در سایت یا همان average time on site را نیز چک کنید و این دو معیار را به طور همزمان مورد بررسی قرار دهید.

 


به شما توصیه می کنم مقاله «چطور نرخ پرش وبسایت خود را کاهش دهیم»  را مطالعه بفرمایید.


 

Scroll Depth

Scroll depth یا پیمایش کاربر در سایت یکی دیگر از معیارهای مهمی است که باید در آنالیز محتوا آن را مورد بررسی قرار دهید. مزیت این متریک نسبت به مابقی معیارها این است که قابل جعل کردن و انحراف دیتا نیست.
کاربر بخشی از محتوای شما را می‌خواند و با توجه به میزان اسکرولی که کرده برای شما یک Goal ثبت می‌شود.
برای اینکه بتوانید صفحات خود و یا حتی محتوای به خصوصی را زیر نظر بگیرید و یا تارگت اسکرول خود را تغییر دهید مثلا ۵۰٪، ۷۵٪ و ۱۰۰٪ از گوگل تگ منیجر استفاده کنید و آن را به داشبورد گوگل آنالیتیکس خود اضافه کنید.
برای اینکار شما می‌توانید از این ویدئو  استفاده کنید.

 

تکمیل هدف یا Goal Completion

این بخش می‌تواند شامل هر نوع هدفی باشد؛ از دانلود یک فایل pdf ، دیدن یک ویدئو، گوش دادن به یک پادکست و… با توجه به اینکه شما در محتوای خود در پی تکمیل چه فرایندی هستید و دوست دارید کاربر چه کاری انجام دهد این goal می تواند متفاوت باشد. برای ساختن goal شما می‌بایست از گوگل تگ منیجر استفاده کرده و دیتاها را در گوگل آنالیتیکس تحلیل کنید.

 

پرداخت ها Purchases

شما می‌توانید به راحتی در گوگل آنالیتیکس moneypage ها خود را تارگت کرده و در آخر هر دوره (معمولا ماهانه) میزان ورودی به این لندینگ ها، نرخ تبدیل، پرداخت ها و … را مشاهده کنید. موضوعی که در این بخش باید به آن توجه کنید محاسبه ROI یا نرخ بازگشت سرمایه می باشد.‌ شما باید بدانید برای بازاریابی محتوایی خود چقدر هزینه کرده‌اید و چه میزانی از این هزینه‌ها از این کانال به شما بازگشته است.

 

جمع بندی

در این مقاله که از سری آموزش سئو آکادمی آمانج خدمت شما ارائه شد من سعی کردم kpiهایی که در بازاریابی محتوایی و وبلاگ خود باید مورد بررسی قرار دهید را خدمت شما ارائه کنم اما اگر شما نیز با توجه به وبلاگ خود تیاز دارید معیارهای دیگری نیز به لیست فوق اضافه کنید به شما توصیه میکنم این چندنکته کوچک را به خاطر داشته باشید:

 

منبع مقاله: سئو ژورنال

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل