Site icon آکادمی آمانج

راهنمای جامع ترند های سوشال مدیا در سال ۲۰۲۲ برای مارکتر ایرانی

social media trends

آیا درباره‌ی مهم‌ترین ترندهای سوشال مدیا مارکتینگ (بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی) در سال ۲۰۲۲ می‌دانید؟ این سوال را طور دیگری هم می‌شود پرسید: آیا با ترندهای سوشال مدیا در سال ۲۰۲۲ آشنا هستید؟ یعنی می‌‌دانید کدام شبکه‌ی اجتماعی محبوب‌تر است؟ یا شرکت‌های بزرگ دنیا چطور می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؟ درباره‌ی آمار حضور کاربران ایرانی در شبکه‌‌های اجتماعی چه می‌دانید؟ 

اگر نه و شما دیجیتال مارکتر هستید یا کارشناس سئو یا صاحب کسب‌وکار، باید بگویم که استراتژی‌هایی که برای امسال دارید و تصمیم‌گیری‌هایتان ممکن نیست واقع‌بینانه و موفق باشد. 

داستان شبکه‌های اجتماعی (Social Media) از فیسبوک شروع شد. خود مارک زاکربرگ هم نمی‌دانست چه داستانی را شروع کرده است. در جهان امروز شبکه‌های اجتماعی به ابزار تبدیل شدند. همه می‌دانیم که ابزارهای قدرتمندی هم هستند. 

اول‌ازهمه و بیشتر‌ازهمه، سوشال مدیا ابزاری رایگان برای رساندن صدا و نظر و حرف شما به دیگران است. می‌شود این ابزار را برای اهداف مختلفی استفاده کرد. اگر شما دیجیتال مارکتر باشید و نیاز داشته باشید پیامتان را به جمعیت زیادی در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه‌ی ممکن برسانید، چه‌ ابزاری قدرتمند‌تر از اینستاگرام یا توییتر؟ 

خب دیجیتال مارکتر برای اینکه بتواند به‌درستی پیامش را به مخاطب برساند و در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق باشد، باید این ابزارهای قدرتمند را به‌خوبی بشناسد. یعنی بداند هر ابزار در جهان و همچنین در کشور مارکتر چه وضعیتی دارد و به کدام سمت‌وسو می‌رود. به‌همین‌دلیل، دیجیتال مارکترها و صاحبان کسب‌وکارها باید با ترندهای سوشال مدیا در سال ۲۰۲۲  آشنا باشند. 

 

ترندهای بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال ۲۰۲۲

آمارها می‌گویند که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان رو‌ به‌ افزایش است. البته این جای تعجب ندارد. شواهد نشان می‌دهد که ظاهرا  این افزایش هرسال ادامه پیدا خواهد کرد. مراجع مختلفی براساس معیارها و داده‌‌های گوناگون آمارهای مربوط‌به شیوه‌‌های استفاده‌از اینترنت و جمعیت کاربران فعال اینترنت را در جهان هرسال منتشر می‌کنند. هر آماری که درباره‌ی اینترنت و کاربرانش باشد به‌نوعی به دیجیتال مارکتینگ هم مربوط می‌شود.

 

چون ترندهای بازاریابی در ایران و جهان براساس همین آمارها مشخص می‌شوند. 

 

درادامه، بخش‌های مهمی از گزارش Digital 2022:Global Overview Report را که به هر دیجیتال مارکتری در تصمیم‌گیری کمک می‌کند، به‌تفکیک ذکر می‌کنم. اول آمارهایی که درباره‌ی کاربران اینترنت درکل هستند آورده می‌شود، دوم آمارهایی که به رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان مربوط است، سوم آمارهایی که به ایران و ترندهای سوشال مدیا مارکتینگ در ایران ربط پیدا می‌کنند و درآخر مهم‌ترین ترندهای جهانی سوشال مدیا در سال ۲۰۲۲ ذکر خواهد شد.

 

ترندها و آمارهای جهانی و منطقه‌ای کاربران اینترنت

 


اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی موثر در مارکتینگ بدانید، «معرفی ۶ مورد از موثرترین شبکه های اجتماعی در بازاریابی» را بخوانید. 


 

ترندها و آمارهای جهانی و منطقه‌ای کاربران شبکه‌های اجتماعی

 

 

 

ترندهای شبکه های اجتماعی در ایران

خب، دیجیتال مارکتر ایرانی با این آمارها و ترندها چه کند؟ او چطور می‌تواند از این ترندها در سوشال مدیا مارکتینگ در ایران استفاده کند؟ آیا آماری درباره‌ی ترندهای سوشال مدیا در ایران هم وجود دارد؟ خوشبختانه، بله!‌ برای اینکه بتوانیم بفهمیم ایرانی‌ها کاربران فعال کدام شبکه‌های اجتماعی هستند، می‌توانیم به آمارهای مراجع داخلی و خارجی استناد کنیم.

براساس داده‌های Statcounter، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی زیر بیشترین حضور و فعالیت را دارند.

 

 

مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ «طرح آمارگیری از رفتار فرهنگی خانوار» را انجام داد. موارد زیر از یافته‌های جالب این طرح درباره‌ی رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی است. (دقت کنید که این آمار مربوط به آمارگیری از ۶۲۵۶۰خانوار ایرانی است):

درادامه، ۵تا از کاربردی‌ترین ترندهای سوشال مدیا مارکتینگ را که دانستن آن‌ها به دیجیتال مارکتر ایرانی کمک می‌کند معرفی می‌‌شود. قطعا ترندهای جهانی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بیش‌از این ۵تاست. اما مواردی انتخاب شدند که با ترندهای سوشال مدیا در ایران هماهنگ هستند. 

 


اگر می‌خواهید با ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید، «بهترین ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲» را بخوانید. 


 

کاربردی ترین ترندهای سوشال مدیا

برای اینکه دیجیتال مارکتر سوشال مدیا مارکتینگ موفقی داشته باشد، دانستن درباره‌ی مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کافی نیست. او باید بداند دیجیتال مارکترهای بزرگ و کسب‌وکارهای مختلف در جهان براساس تمامی داده‌‌ها و آمارهای خرد و کلان می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی چطور و برای رسیدن به چه اهدافی استفاده کنند. ترندهایی که درادامه معرفی می‌شوند به این سوال پاسخ می‌دهند.

 

۱. یافتن مخاطبان جدید و ساختن کامیونیتی برای برند در شبکه‌های اجتماعی

اگر قبل‌از این هدف اصلی مارکترها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تبلیغات و افزایش آگاهی از برند بود، امسال هدف اصلی مارکترها از سوشال مدیا مارکتینگ پیدا‌کردن مخاطبان جدید در شبکه‌های اجتماعی است. همان‌طور که آمارها نشان داد، کاربران اینترنت وقتی دنبال خرید محصولی هستند آن را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنند. پس سوشال مدیا مارکتینگ باید محصول شما را به کاربر نشان دهد. 

یافتن مخاطبان جدید به‌معنی رها‌کردن مخاطبان جذب‌شده نیست. روابط با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی برند باید عمیق‌تر شود. کامیونیتی‌سازی (انجمن‌سازی) حول‌محور یک برند از بهترین‌ راه‌ها برای یافتن مخاطبان تازه و همچنین حفظ رابطه با مشتریان فعلی است. دیجیتال مارکترها  باتوجه‌به کسب‌وکار و محصول برای کامیونیتی‌سازی ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده کنند.

 

۲. غنی‌ترکردن و متفاوت‌ترکردن تبلیغات و استفاده‌از Augmented Reality) AR)

مخاطب امروز فریب تبلیغات را نمی‌خورد. پیام‌‌های تبلیغاتی ۱۰ سال پیش برای کاربر امروز شبکه‌های اجتماعی کافی نیست. کاربر شبکه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌تواند کامنت‌ها و بازخوردهای کسانی‌که را که از محصول استفاده کردند بخواند و ببیند برند چه‌قدر در تبلیغات محصول خودش صادق بوده است. بنابراین، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هرروز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. دیجیتال مارکتر باید خیلی حساب‌شده و خلاقانه در این شبکه‌ها تبلیغ کند. 

به‌زودی واقعیت افزوده (AR) در هر حوزه‌ای که فکرش را بکنید کاربردهایی پیدا می‌کند. برندها و کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی محصولاتشان از واقعیت افزوده بهره می‌برند. کاربران هم دوست دارند تا از واقعیت افزوده برای تست‌کردن محصول استفاده کنند. شما خوشتان نمی‌آید فیلترهای مختلف اینستاگرام را امتحان کنید تا ببینید رنگ موی بنفش یا سبز به شما می‌آید یا نه؟ حالا تصور کنید برند L’ORÉAL PARIS چنین تجربه‌ای را برای مشتریانی که می‌خواهند رنگ مو بخرند بسازد. 

 

۳. اولویت‌دادن به محتوای ویدئویی و چت‌های زنده

شبکه‌های اجتماعی به مارکترها و کسب‌‌وکارها فرصت تعامل مستقیم و زنده را با مشتریان و مخاطبان خود می‌دهند. محتوای کوتاه و بلند ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی محبوب هستند و می‌شود برای رساندن پیام‌های مختلفی از آن‌ها کمک گرفت. فکر می‌کنید چرا اینستاگرام Reels را درکنار Live به امکانات این شبکه‌ی اجتماعی اضافه کرد؟ اما دقت کنید که محتوای ویدئویی باید جذاب، مرتبط و بسیار روشن باشد. 

دیجیتال مارکتر ممکن است از امکان چت‌ زنده در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای معرفی برند،  محصول، تقویت کامیونیتی مصرف‌کنندگان و مخاطبان برند و همچنین شناخت هرچه‌ بیشتر و بهتر مشتری/ مخاطب استفاده کند. بهره‌برداری حداکثری از این امکان به خلاقیت مارکتر و تیم سوشال مدیا مارکتینگ هر کسب‌وکاری بستگی دارد. 

 

۴. کمک‌کردن به بخش Customer Service کسب‌وکارها با شبکه های اجتماعی 

این ترند را با مثالی توضیح می‌دهم. اگر من و شما محصولی را خریده‌ باشیم و دیر به دستمان رسیده باشد و درنتیجه ناراضی باشیم، زنگ می‌زنیم به خدمات مشتریان و در صف طولانی منتظر می‌مانیم تا شکایتمان را اعلام کنیم یا می‌رویم در اکانت اینستاگرام آن کسب‌وکار کامنت می‌گذاریم یا دایرکت می‌فرستیم؟ من دومی را انتخاب می‌کنم. فکر می‌کنم شما هم دومی را انتخاب می‌کنید. چون دومی راحت‌تر و سریع‌تر ما را به چیزی که می‌خواهیم می‌رساند. 

در آینده‌ای نه‌چندان دور دیجیتال مارکترها بخشی از وظایف خدمات و سرویس مشتری را نیز برعهده خواهند گرفت. درواقع، به  بازاریابی شبکه‌های اجتماعی علاوه‌بر مارکتینگ و تبلیغات باید حفظ تعامل با مشتری، شنیدن شکایات او، حتی راضی‌کردن مشتری ناراضی و همکاری نزدیک با تیم Customer Care & Service کسب‌وکار را افزود. 

 

۵. تقاضای بیشتر برای خریدکردن ازطریق شبکه‌های اجتماعی 

 ساختن تجربه‌ی خرید در شبکه‌های اجتماعی چیزی است که دیجیتال مارکتر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. دوباره نگاهی به آمارهایی که در بالا فهرست شده است بیندازید. بیش‌از نیمی‌از کاربران اینترنت برای جستجوی برند یا پیدا‌‌کردن کالایی به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی شاید نیاز به خریدن‌ کالایی نداشته باشند اما وقتی آن را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، تصمیم می‌گیرند آن را بخرند.

من و شما هم وقتی می‌خواهیم برویم مسافرت،‌ برای پیدا‌کردن مقصد و هتل و تور می‌رویم سراغ اینستاگرام یا فیسبوک. این رفتار باید به هر کسب‌وکاری بفهماند که کاربران تمایل دارند تمامی روند خرید محصول در شبکه‌‌های اجتماعی اتفاق بیفتد. هیچ کسب‌وکاری، چه بزرگ چه کوچک، نباید از این ترند غافل شود. 


بیشتر بخوانید:”۸ تکنیک بازاریابی همکاری در فروش


 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. دیجیتال مارکتر باید ترندهای جهانی، منطقه‌ای و ملی را کنارهم بگذارد و بااستفاده‌از تمامی این داده‌ها استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ را بچیند و تصمیم‌گیری کند. 

۲. ترندهایی که در این مقاله معرفی شد، ازاهمیت تولیدمحتوای باکیفیت و متناسب با هر شبکه‌ی اجتماعی و توجه‌به اینفلوئنسر مارکتینگ و تولیدمحتوای صوتی نمی‌کاهد. محتوای خوب همیشه ترند است. 

۳. دیجیتال مارکترها و تیم سوشال مدیا مارکتینگ باید ترندهای هماهنگ‌با وضعیت و منابع کسب‌وکار، محصولی که قرار است بفروشد و بازار  را پیدا کنند. 

۴.  ترند مهم دیگری که چند وقتی است خودش را نشان داده این است که سوشال مدیا مارکتینگ کم‌کم خودش را از زیرمجموعه‌‌ی دیجیتال مارکتینگ بودن رها می‌کند و به شاخه‌ای مستقل و تخصصی تبدیل می‌‌شود. به‌‌همین‌دلیل است که آموزش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دوره‌‌ای جدا و مستقل‌از دیجیتال مارکتینگ دارد. 

 

 

 

برای نوشتن این مقاله، علاوه‌بر داده‌های گزارش‌های ارجاع‌داده‌شده، از اطلاعات منابع زیر نیز استفاده شده است:

۱. blog.hubspot.com 

۲. hootsuite.com 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل