Site icon آکادمی آمانج

دستور العمل جامع برچسب گذاری صحیح برای بهبود سئو سایت

دستورالعمل برچسب گذاری

یکی از عمده ترین مشکلاتی که من  بین کاراموزان و افرادی که وارد حوزه سئو شده اند دیده ام، عدم درک صحیح از برچسب و نحوه برچسب گذاری صحیح برای محتواهای ایجاد شده می‌باشد.
اگر شما نیز فکر می‌کنید:

شما را به مطالعه این مقاله به طور کامل دعوت می‌کنم.

 

برچسب (در وردپرس) چیست؟

قسمت برچسب‌ها یا تگ، یکی از بخش‌ هایی است که سیستم های مدیریت محتوا به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار داده تا از طریق آن بتوانید دسته های مختلف را به هم مرتبط کرده و کاربر را در جهت یافتن مقالات مشابه و مرتبط در بین انبوهی از مقالات راهنمایی کنید. (البته برچسب گذاری در خارج از بحث سیستم های مدیریت محتوا نیز معنا دارد و مختص سیستمی مثل وردپرس نیست.)

 

تفاوت برچسب و دسته بندی چیست؟

برچسب ها در اصل دسته بندی ها یا به طور دقیق تر راهنماهایی هستند که دسته های مختلف را به هم مربوط می کنند، برای مثال مقاله ای که در حال حاضر مشغول مطالعه آن هستید در دسته بندی آموزش سئو می باشد، اما از آنجایی که در زمینه سئوتکنیکال می‌باشد ممکن است من تصمیم بگیرم از طریق برچسب مناسب آن را به دسته آموزش سئوتکنیکال نیز مرتبط  کنم، تا کاربر من به حجم بیشتری از مقالات در این حوزه دسترسی داشته باشد.(بر فرض مثال)

 


دوستانی که این مقاله را مطالعه کرده اند به دو مقاله زیر نیز علاقه داشته اند:

بهترین روش  برای لینک سازی داخلی (کاربردی با مثال)

چطور با بروزرسانی مقالات سئو سایت را بهبود ببخشیم؟


باید های برچسب (tag) گذاری

۱) تعداد برچسب

تعداد برچسب ها یک نوشته نباید زیاد باشد، همانطور که گفته شد هدف برچسب گذاری، هدایت کاربران به مقالات مشابه (موضوعاتی که در مقاله به آن اشاره شده است) می‌باشد، تعداد زیاد برچسب سه ایراد اساسی دارد:

۱) تعداد بالای برچسب ها باعث گمراهی و سر در گمی کاربران شما شده و تجربه کاربر را خدشه دار می‌کند.
۲) دقت داشته باشید که هر سایت یک بودجه ایندکسی از طرف گوگل دارد و بات های گوگل زمان خاصی را به سایت شما برای اینکار اختصاص می‌دهند، با برچسب گذاری زیاد از حد شما بودجه ایندکس خود را صرف صفحات جدید و نه چندان با ارزش کرده و صفحات اصلی و مهم شما از این دایره خارج خواهند شد.
۳) زیاد شدن صفحات زامبی یکی دیگر از ایرادات بزرگ برای سئو سایت شما می‌باشد که نتیجه مستقیم برچسب گذاری های بی مورد و زیاد است، صفحاتی که فقط یک مطلب در آن قرار داشته و هیچ ارزشی برای سایت شما ایجاد نمی‌کند. (صد رحمت به صفحات ۴۰۴!)

 

۲) کوتاه و مفید بودن برچسب

یکی دیگر از اشتباهات رایج در برچسب گذاری که شاهد آن بوده ام، برچسب گذاری های طولانی و جمله واره های تک بعدی است. به نحوی که نتوان دیگر از آن برچسب برای موضوعات و مقالات دیگر استفاده کرد.
برچسب های شما نهایت باید ترکیبی از دو یا سه کلمه باشد، به نحوی که در راستای استراتژی محتوای شما بوده و بتوان از آن در ادامه استفاده کرد.
این بخش را با یک مثال برای شما توضیح می‌دهم:
فرض کنید مقاله ای در مورد «آموزش دیجیتال مارکتینگ» در وبسایت خود بارگزاری کرده اید و در آن به موضوعاتی نظیر سئو، بازاریابی محتوا و سوشیال مدیا مارکتینگ اشاره کرده اید.

برای برچسب گذاری چه کاری باید انجام داد؟
فرض کنید من مقالاتی در موضوع آموزش دیجیتال مارکتینگ که برای شما عنوان شد، در سایت داشته و یا قصد دارم طبق برنامه و استراتژی محتوای خود در مورد آن محتواهایی بر روی سایت بارگذاری کنم، پس بهتر است از کلمات فوق (اگر نام دسته من نیست) به عنوان برچسب استفاده کنم.
با اینکار کاربر پس از مطالعه مقاله و کلیک کردن بر این برچسب ها به صفحه ای وارد می‌شود که در مورد این موضوعات مقالات دیگری نیز نوشته شده است.

نکته: توجه داشته باشید که استفاده از تگ های قبلی و متفاوت با اسم دسته ها نیز از بایدهای برچسب گذاری صحیح می‌باشد.

 

برچسب گذاری اشتباه و ضربه بر پیکره سئوسایت

برچسب گذاری اشتباه علاه بر گسترش صفحات زامبی که به آن اشاره شد دو عیب بزرگ دیگر نیز دارد و می تواند سئوسایت شما را با مشکل بزرگی مواجه سازد.

 

۱)تولید محتوای تکراری

اگر برچسب های شما دارای محتوای یکسان باشد، سایت شما با مشکل بزرگی به اسم duplicate content مواجه خواهد شد.
برای مثال همان مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیرید، اگر یکی از برچسب های من سئوسایت باشد و یکی دیگر از برچسب های من بهبود سئو سایت باشد، محتوای من عملا در دو صفحه با مضمون یکسان منتشر خواهد شد. این موضوع همان مسئله محتوای تکراری از نظر گوگل تلقی شده و به سئو سایت شما آسیب خواهد زد.

 

۲)cannibalization

شاید برای شما پیش آمده باشد که با یک کلمه کلیدی در سرپ گوگل دو نتیجه داشته باشید، برای مثال یک لندینگ پیج شما و یکی از صفحات برچسب شما تحت کلمه «آموزش سئو در تهران» رتبه ۳ و ۹ را در نتایج گوگل داشته باشد!

این موضوع شاید در ابتدا و نگاهی سطحی به آن، دستاورد خوبی به شمار برود اما این را به خاطر داشته باشید که شما می‌توانستید لینک ۱ را در اختیار داشته باشید.(نرخ کلیک لینک یک کجا و لینک ۳ و ۹ کجا!)

این موضوع همان cannibalization می‌باشد که در مقالات بعدی به آن و نحوه رفع این مشکل نیز خواهیم پرداخت.
استفاده از برچسب مشابه با عنوان مقاله این مشکل را ممکن است برای شما ایجاد کند و دو صفحه شما با هم در صفحات گوگل با هم رقابت کنند که در نهایت این موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.

 

برچسب گذاری اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟

ممکن است شما پروژه ای قبول کنید که کارفرما یا تیم سئو قبلی بدون درک درست از برچسب با تگ گذاری اشتباه، عملکرد سایت را تحت تاثیر قرارداده باشند. شما به عنوان یک متخصص سئو باید در ابتدا برچسب های مهم را شناخته و از پتانسیل آن ها برای ارتباط صفحات با یکدیگر استفاده کنید. در گام بعد شما ۲ راه اصلی برای از بین بردن برچسب های اشتباه دارید:

 

۱)حذف برچسب ها

راحت ترین راه برای یک کارشناس سئو حذف صفحات برچسب می باشد، دقت داشته باشید با این کار برچسب شما به صورت پیشفرض به صفحه ۴۰۴ ریدایرکت می‌شود.
اگر صفحه ۴۰۴ شخصی سازی شده و با کیفیت در اختیار دارید این کار مشکل بزرگی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

 

۲)ریدایرکت ۳۰۱ یا استفاده از canonical

یکی دیگر از راه های از بین بردن این برچسب های اضافی و زامبی پیج ها ریدایرکت آن ها به صفحات و مقالات مرتبط می‌باشد برای این کار از رل کنونیکال نیز می‌توانید استفاده کنید.
تجربه شخصی: من خودم از ریدایرکت ۳۰۱ برای از بین بردن برچسب های اشتباه استفاده می‌کنم. در مقالات بعدی حتما به بررسی تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و canonical خواهیم پرداخت.

 

جمع بندی

برچسب گذاری صحیح یکی از فاکتورهای مهم سئو تکنیکال بوده که به شکل قابل توجهی به رشد محتوا و وبسایت شما کمک خواهد کرد. در پروژه های خود سعی کنید تمام نکات فوق را در نظر داشته باشید و هنگام قبول کردن پروژه های جدید موارد زیر را به صورت چک لیست مد نظر داشته باشید.

 

علی سخا / آکادمی آمانج

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل