Site icon آکادمی آمانج

اپلیکیشن های اندرویدی در قلمرو کاتلین

اپ های اندرویدی که به کاتلین مهاجرت کردند

کدام‌یک از اپلیکیشن‌های معروف در جهان با کاتلین نوشته شده‌‌اند؟ آیا اپلیکیشن‌هایی هستند که اول با یک زبان برنامه‌نویسی توسعه داده شده باشند و بعد‌از مدتی به زبان دیگری مهاجرت کرده باشند؟ 

این را نمی‌شود انکار کرد که من و شما هرروز حداقل از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنیم. البته، امروزه دیگر بعضی‌از مادربزرگ‌های ما هم کم‌‌وبیش یاد گرفتند که با اپلیکیشن‌ها کار کنند. برای ما خیلی مهم نیست اپلیکیشن‌های محبوب ما با چه زبانی نوشته شده‌اند. اما باور کنید اینکه یک اپلیکیشن با کدام زبان نوشته شده باشد به‌دلایل زیادی مهم است.

برای توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌ها انتخاب زبان درست برای انجام پروژه بسیار تعیین‌کننده است. بحث درباره‌ی مهاجرت از یک زبان به زبان دیگر نیز بحثی بی‌فایده نیست. این مهاجرت برای بعضی‌از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی اتفاق افتاده است. 

در این مقاله می‌خواهم شما را با مهم‌ترین و معروف‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی که با زبان کاتلین توسعه داده شده‌اند آشنا کنم. در این معرفی به آن دو سوال که در بالا طرح شد نیز جواب می‌دهم. 

 

مهم ترین اپلیکیشن های کاتلین

توسعه اپلیکیشن‌ها و مارکت آن کار آسانی نیست. مقدمات و مراحلی دارد. هزینه و زمانی که کسب‌وکارها به توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها اختصاص می‌دهند متفاوت است. قدرت و امکانات زبان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها به این دلیل مهم می‌‌شود که این امکان را به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌دهد که پروژه را در مدت زمان کمتری و بسیار بهینه‌تر به سرانجام برسانند. کاتلین از آن زبان‌هایی است که به توسعه‌دهندگان اپ‌های اندرویدی امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌هایی زیباتر را با کدنویسی کمتر بسازند.

می‌شود اپلیکیشن‌های اندرویدی را که با زبان کاتلین توسعه داده شده‌اند به دو دسته تقسیم کرد: آن‌هایی که از جاوا به کاتلین مهاجرت کردند و آن‌هایی که ازابتدا با زبان کاتلین نوشته شدند. موضوع این مقاله معرفی اپلیکیشن‌هایی است که کاتلین را کاملا یا در بخش‌هایی جایگزین جاوا کردند.

 

اپلیکیشن هایی که از جاوا به کاتلین مهاجرت کردند

در سال ۲۰‍۱۷ گوگل رسما اعلام کرد که زبان کاتلین را به‌‌عنوان زبان توسعه‌ی اپ‌های اندرویدی انتخاب کرده است. درواقع، گوگل کاتلین را به‌خاطر مزایایی که داشت جایگزین جاوا کرد. بعد‌از اعلام گوگل، کسب‌وکارهای زیادی تصمیم گرفتند اپ‌های اندرویدی خود را که با جاوا ساخته شده بود به کاتلین منتقل کنند.

از دلایل مهم کسب‌وکارها برای مهاجرت به کاتلین این بود که توسعه‌دهندگان می‌توانند بااستفاده‌از زبان کاتلین مشکلات عملکردی اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر تشخیص دهند و رفع کنند. همین سبب می‌شود تا تجربه کاربری اپ‌های توسعه‌ داده شده با کاتلین بسیار بهبود یابد.

از معروف‌ترین اپ‌ها شروع می‌‌کنم. 

 

۱. Pinterest 

می‌دانم که این اپ نیازی به معرفی ندارد. Pinterest از اولین اپ‌های معروف است که به کاتلین مهاجرت کرد. جالب این است که این مهاجرت قبل‌از اعلام رسمی گوگل آغاز شد. پین‌ ترست زودتر‌از دیگر اپ‌های اندرویدی متوجه مزایای کاتلین شد. توسعه‌‌دهندگان پین ترست رسما این مهاجرت را اعلام کردند و درباره‌‌ی آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف حرف زدند. 

پین‌ ترست کاتلین را انتخاب کرد حتی بااینکه می‌دانست کاتلین درآغاز راه است و ممکن است چالش‌ها و مشکلاتی را برای این اپلیکیشن به‌وجود بیاورد. اما به‌نقل‌از Ryan Cooke در سال ۲۰۱۷:

ما در پین ترست با علم به نواقض کاتلین از آن استفاده می‌کنیم و می‌دانیم که این مشکلات برطرف می‌شوند. 

 

۲. Coursera 

بااینکه دسترسی به Coursera برای ما ایرانی‌ها کمی سخت است، اما ایرانی‌ها هم درمیان ۹۲ میلیون کاربر این پلتفرم آموزش آنلاین هستند. اپلیکیشن اندرویدی کورسرا تابه‌حال بیش‌از ۱۰ میلیون‌ نصب فعال داشته است. البته اپلیکیشن کورسرا مانند پین ترست کاملا به کاتلین مهاجرت نکرده است. اما در بخش‌هایی از این اپ و برای بهبود کارایی کلی آن از کاتلین نیز کمک گرفته شده است.

 

 

 

۳. Uber 

اوبر اپلیکیشن اندرویدی معروف دیگری است که در Google Play بیش‌از ۵۰۰ میلیون نصب فعال داشته است. اپلیکیشن اندرویدی اوبر را ویژگی‌ها و کارایی فوق‌العاده‌اش از دیگر اپلیکیشن‌های اندرویدی متمایز کرده است. شاید بشود سرمایه‌گذاری زیاد این کسب‌وکار را برای استفاده از کاتلین در این اپلیکیشن دلیل کارایی سریع و بدون خطای آن دانست. سهم کاتلین در اپلیکیشن اوبر بسیار قابل‌توجه است.تیم مهندسی اوبر در گزارشی مفصل بااستناد به داده‌ها و آمار درباره‌ی کارایی کاتلین در اپلیکیشن‌ اوبر بحث کرده‌اند.

 

۴. Evernote

Evernote از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌‌های اندرویدی برای سروسامان‌دادن به کارهای روزانه است. این اپلیکیشن قابلیت‌هایی دارد که آن را از اپ‌های مدیریت و برنامه‌ریزی امور شخصی بسیار فراتر می‌برد. از این اپلیکیشن برای مدیریت کارهای تیمی و شغلی هم می‌شود استفاده کرد. Evernote تاکنون بیش‌از ۱۰۰ میلیون نصب فعال داشته است. با این اوصاف اصلا نباید تعجب کرد که این اپلیکیشن نیز کاتلین را جایگزین جاوا کرده است.

 

۵. Twidere for Twitter/Mastodon

Twidere for Twitter اپلیکیشنی برای عاشقان توییتر است. اگر می‌خواهید توییتری خالص را بدون هرگونه تبلیغ تجربه کنید، توصیه می‌کنم این اپ را نصب کنید. این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد تا چندین حساب توییتری را باهم داشته باشید و همچنین تقریبا همه‌چیز را شخصی‌سازی کنید. کار با این اپلیکیشن اندرویدی بسیار روان و بی‌اشکال است. Twidere for Twitter کارایی عالی‌اش را مدیون کاتلین است.

 

۶. Kickstarter

جالب‌ترین و متفاوت‌ترین اپ کاتلین که می‌خواهم معرفی کنم، Kickstarter است. این اپلیکیشن جایی است برای آشنایی هنرمندان با‌یکدیگر  و همچنین پیداکردن سرمایه‌گذار یا پشتیبان برای کسانی‌که می‌خواهند ایده‌های هنری و خلاقانه‌ی خود را عملی کنند. بااستفاد‌ه‌از این اپلیکیشن‌ هنرمندان پروژه‌های هنری خود را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارند تا کسانی‌که علاقه‌مند به آن ایده هستند، از آن حمایت مالی کنند. این اپلیکیشن اندرویدی که مانند دیگر اپ‌های اندرویدی معروف به کاتلین مهاجرت کرده است، هرروز محبوب‌تر می‌شود.  

 

 

 


اگر می‌خواهید بیشتر درباره‌ی مزایای کاتلین بدانید، مقاله‌ی «مقایسه کاتلین و جاوا (بررسی ۸ تفاوت اصلی)» را بخوانید. 


 

۷. Trello 

با این اپلیکیشن کسب‌وکارهای ایرانی هم کم‌وبیش آشنایی دارند. با همه‌گیری کرونا و دورکارشدن بیشتر کسب‌وکارها، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه‌ها و کارهای تیمی بسیار محبوب و پراستفاده شدند. Trello درمیان اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه پرطرفدارترین است و بیش‌از ۱۰ میلیون نصب فعال داشته است. کسب‌وکارهای بسیار بزرگ eBay نیز از ترلو استفاده می‌کنند. تیم توسعه‌دهنده‌ی ترلو عمکلردهای اصلی اپلیکیشن اندرویدی ترلو را کاملا به زبان کاتلین منتقل کردند و ویژگی‌های جدیدی که به اپ اضافه کردند نیز با کاتلین نوشته شده است. 

 

۸. Square 

شرکت Square از شرکت‌‌های معتبر خدماتی مالی در آمریکاست. این شرکت خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. از این خدمات می‌توان به طراحی و ساخت  اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های پرداخت آنلاین اشاره کرد. در سال ۲۰۱۵ این شرکت رسما اعلام کرد که کاتلین را برای توسعه‌ی اپ‌های اندرویدی خود انتخاب کرده است. تیم مهندسی این شرکت درباره‌ی سهم کاتلین در اپلیکیشن‌هایشان و کارهایی که با کاتلین انجام می‌دهند هم در بلاگ Square نوشتند و هم در کنفرانس‌های بین‌المللی اطلاع‌رسانی کردند. 

 

۹. Duolingo 

با این طوطی سبز ما ایرانی‌ها خوب آشنایی داریم. Duolingo بیش‌از ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. بعضی معتقدند که دولینگو  بهترین اپلیکیشن یادگیری زبان در جهان است. این اپلیکیشن کاملا کاتلین را جایگزین جاوا کرده است. بعداز مهاجرت به کاتلین دولینگو اعلام کرد که خلاقیت و بهره‌وری درمیان تیم توسعه‌دهندگان اندروید این شرکت بیشتر شده است. 

 

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. انتخاب زبان مناسب برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها به‌دلایل مختلفی مهم است.

۲. درمیان اپلیکیشن‌هایی که معرفی شد تنوع زیادی وجود دارد. کاتلین زبانی است که با آن می‌شود اپلیکیشن‌های اندرویدی با امنیت بالا، خطاهای (errors) کمتر، کارایی عالی و سرعت ساخت. 

۳. کاتلین همه‌ی این مزیت‌ها را با کدنویسی بسیار کمتر و خواناتر دراختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد. 

۴. تعداد اپلیکیشن‌های اندرویدی که از جاوا به کاتلین مهاجرت کردند بیشتر از تعدادی است که در این محتوا معرفی شد. مسلما به این تعداد افزوده خواهد شد. 

۵. از نتایجی که از محبوبیت کاتلین درمیان کسب‌وکارها می‌شود گرفت این است که بازار کار برای توسعه‌دهندگان اندروید که به کاتلین مسلط هستند بسیار خوب است و بسیار خوب خواهد ماند.

۶. اگر علاقه‌مند به توسعه و ساخت اپ‌های اندرویدی هستید،‌ دوره آموزش اندرویدی را انتخاب کنید که سرفصل مهاجرت از جاوا به کاتلین را دارد. 

سایر مقالات اندروید

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل