Site icon آکادمی آمانج

مزایای ChatGPT در مدرسه و آموزش

مزیت های چت جی پی تی در آموزش و پروش

به احتمال زیاد، به هر جمع و گروه یا پیج اینستاگرامی که سربزنید با اخباری از ChatGPT روبه‌رو می‌شوید. اغلب افراد شاغل در حوزه تکنولوژی از این چت‌بات می‌ترسند. زیرا فکر می‌کنند هوش‌مصنوعی جای آن‌ها را در هر تخصصی که باشند، می‌گیرد. معلم‌ها هم چنین تفکری دارند و عملا سبک آموزشی خود را باتوجه به ظرفیت بالای علمی ChatGPT ناکارآمد می‌دانند.

البته که این مسئله اشتباه نیست. اما باید دید که چگونه می‌توان از ChatGPT به نمایندگی از هوش ‌مصنوعی کارآمد در زندگی روزمره استفاده کرد تا آموزش غنی، به‌روز و کارآمدتر شود؟

در این مطلب از مجله آکادمی آمانج قصد بررسی مزایای وجود ChatGPT در آموزش و پرورش و کلاس‌های درس را داریم. 

 


می‌خواهید بدانید هوش مصنوعی چه مسیری را طی کرده تا به پیشرفت‌های امروز رسیده است؟

«هرآنچه‌که باید درباره‌ تاریخچه‌ی هوش مصنوعی بدانید» را بخوانید.


 

۱. آموزش نوشتن به آموزش اصول فکر‌کردن تغییر می‌کند

آیا نیاز است دانش‌آموزان بنویسند؟ این سوالی است که بعد از کار با ChatGPT در ذهن هر معلمی مطرح می‌شود. آیا با توجه به اهمیت نوشتن برای کودکان و  قدرت هوش مصنوعی علی‌الخصوص چت جی پی تی در نوشتن به زبان انگلیسی و دیگر زبان‌ها، نیاز است که کودکان نوشتن را آموزش ببینند؟

 ساده‌انگارانه اگر جواب بدهیم، خیر. از همین حالا دیگر نیازی به آموزش نوشتن نیست. اما اگر کمی دقت کنیم، می‌بینیم که مسائل مهم‌تری با نوشتن دستگیر کودکان می‌شود که اتفاقا با استفاده از فناوری روز می‌توان این آموزش را غنی و پربارتر کرد.

چگونه؟

 با قدرت زیادی که ChatGPT دارد باید آموزش نوشتن را به آموزش تفکر نقادانه و اصول فکر کردن تغییر داد. یعنی دیگر در مدرسه از دانش‌آموزان یک تکلیف نوشتاری صرف خواسته نخواهد شد. بلکه از آن‌ها می‌خواهند تا تحلیل و دیدگاه خود را درباره‌ی موضوعی بنویسند. معلمان باید سه نوع نوشتاری روایی، آموزنده و استدلالی را به‌جای آموزش انشا‌ نوشتن همراه با تکالیف مختلف به کودکان آموزش دهند.

 


اگر می‌خواهید با ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی و بسیار متفاوت و جذاب آشنا شوید، « DALL-E: هوش مصنوعی در خدمت هنر و طراحی» را بخوانید. 


 

۲. آموزش درست‌نویسی و ارزیابی تمرین‌های نوشتاری آسان‌تر می‌شود

البته، نمی‌شود تکالیف نوشتاری را کلا حذف کرد. ابزارهایی مثل ChatGPT زمین بازی را برای همه یکسان می‌کند. این ابزارها می‌تواند مشکلات کودکان در نوشتن را به آن‌ها یادآوری و به سمت بهتر شدن هدایتشان کند. به جای اینکه معلم‌ها وقت خود را بر مسائل ریز و جزئی نوشتن بگذارند، این کار را با در اختیار گذاشتن چت‌بات به کودکان محول می‌کنند و خودشان به مسائل جدید، عمیق و مهم‌تری می‌پردازند.

اگر معملی به دنبال رشد و پیشرفت دانش‌آموز همراه با اعتماد به او باشد، استفاده از این چت‌‌بات بی‌نظیر مسائل را حل می‌کند و یادگیری را بهبود می‌بخشد. حتی معلم‌ها می‌توانند قبل از اینکه متن نهایی را از دانش‌آموزان بگیرند به آن‌ها بگویند که متون را  به چت‌بات بدهند و بازخوردهایش را بگیرند و متن را اصلاح کنند یا همراه با اصلاح‌های چت‌‌بات تکالیف را تحویل دهند.

چت جی پی تی می‌تواند متون را با دقت بیشتری بررسی کند و لحن متن، کلمات غلط متن، ایرادهای نگارشی و دستوری، قواعد اشتباه و… را نشان دهد. به نظر می‌رسد اگر کلا معلم‌ها را هم از فرآیند آموزش حذف نکنیم، ChatGPT  ابزاری بی‌نظیر برای تمرین و تکرار قواعد نوشتن است.

 امکانات این ابزار علاوه بر دانش‌آموزان به معلمان هم از لحاظ زمان و کیفیت کار بسیار کمک می‌کند. البته وقتی معلمی می‌گوید که دانش‌آموز من نباید متن هوش مصنوعی را به من تحویل دهد، خودش هم نباید فقط بازخورد ابزار را به دانش‌آموز تحویل دهد. 

 

۳. تکالیف و تمرین‌ها تغییر می‌کند

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در موردش تجدیدنظر شود، بحث تکالیف خانگی خصوصا برای دروس ریاضی، انگلیسی، تاریخ و علوم تجربی است. ChatGPT خیلی راحت می‌تواند هر تکلیف خانگی در این چند حوزه را حل کند، بدون اینکه زمان زیادی نیاز داشته باشد. پس، نوع تکالیف و چیزی که معلم از دانش‌آموزان می‌‌خواهد باید تغییر کند و تحلیلی‌تر شود. 

فارغ از این موضوع، تکالیف خانگی به عدالت اجتماعی هم مربوط می‌شود. خیلی از کودکان محیط امن و منابع کافی برای انجام تکالیف خانگی ندارند. شاید وقت آن است که به کلی تکالیف خانگی را کنار بگذاریم. تکالیف اضافه ندهیم تا هرکاری برای آموزش بچه‌ها نیاز است در مدرسه انجام شود.

 


«تولید محتوا به سبک هوش مصنوعی» را بخوانید تا با امکانات ابزارهای هوش مصنوعی برای نوشتن آشنا شوید. 


 

۴. آموزش مهارت‌ تفکر نقادانه به لیست درس‌ها اضافه می‌شود

با ورود ChatGPT و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به مدارس خیلی‌ها فکر می‌کنند، دانش‌آموزان تنبل و ناتوان از انجام کارهای روزمره بار می‌آیند. چون اغلب اطلاعات و نیازهای فکری آن‌ها با ابزارهایی مثل ChatGPT برطرف می‌شود.

واقعا این گونه است؟ احتمالا همه چیز به نوع برخورد ما با این مسئله برمی‌گردد که قصد پذیرش این فناوری در آموزش را داریم یا نه. باید این ابزار را برای آموزش تفکر نقادانه به‌کار برد. 

 

تفکر نقادانه چیست؟

آموزش صرفا به خواندن و نوشتن ختم نمی‌شود. تفکر نقادانه (Critical Thinking) مهارت بی‌طرفانه و منطقی خواندن و ارتباط برقرار کردن میان ایده‌ها و موضوعات مختلف است. اغلب معلم‌ها در آموزش‌های خود اصلا به مباحث فلسفی کاری ندارند. خاستگاه متن، مفهوم آن، درستی یا نادرستی متن را ملاک قرار نمی‌دهند و چشم‌بسته آن چیزی را که نوشته شده است بازگو می‌کنند. کودکان باید یاد بگیرند خلاقانه و آگاهانه به هر مفهومی نگاه کنند. با آگاهی آن مفهوم را نقد و با خلاقیت مفهوم را با مفهوم دیگری ترکیب کنند. 

این چت‌بات می‌تواند مثل مرجعی برای پاسخ به سوال‌ها یا مانند دانش‌آموزی در کلاس برای شرکت در مباحث و گفت‌وگو با دیگران عمل کند.

 

 

۵.  تحقیق و جست‌وجو در منابع با ChatGPT ساده‌تر می‌شود

یکی از مهم‌ترین مسائل در آموزش که باید به آن توجه کنیم بحث تحقیق است. سال‌هاست که گوگل تبدیل به مرجعی برای تحقیقات شده است. از مبانی ساده تا مفاهیم پیچیده منطقی و انسانی را می‌توان در گوگل یافت. اما همین گوگل هم اوایل اصلا قابل اعتماد نبود و همین الآن هم بعد از ده سال سخت‌گیری درحال بهبود نتایج خود است.

ChatGPT منبعی دیگر برای تحقیق است. البته با ورود به این ابزار پیغامی مبنی بر سلب مسئولیت از درستی اطلاعات دریافت می‌کنید. اما به‌ هر حال کمک‌کننده است. با نظارت معلم و آموزش شیوه‌های درست تحقیق و تفکر نقادانه به کودکان می‌توان انتظار داشت که چت جی پی تی تا چند سال دیگر ابزاری مناسب برای تحقیق و یادگیری کودکان باشد.

 


ChatGPT یک مدل زبانی است که تخصص پردازش زبان طبیعی در ساختن آن نقش اصلی را داشته است. «متخصص پردازش زبان طبیعی: معلم ادبیات ماشین‌ها» را بخوانید تا بیشتر با این تخصص آشنا شوید. 


 

مزایای آموزشی چت جی پی تی از زبان خودش

ما از ChatGPT به فارسی سوال کردیم که مزایای آموزشی تو برای دیگران چیست و او درجواب به ما گفت:

 استفاده از یک مدل زبانی مانند من دارای بسیاری از مزایاست که می‌تواند به شما در یادگیری کمک کند، به عنوان مثال:

 

 

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ زندگی بشر را تغییر داده است. این تغییرات ادامه پیدا می‌کند. و راه فراری از آن‌ها وجود ندارد. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که با یادگیری ماشین و یادگیری عمیق هر روز بهتر می‌شوند، هم شیوه‌ی کار و زندگی و هم شیوه‌ی آموزش و پرورش را در سراسر جهان تغییر می‌دهند.

نمی‌شود آن ابزارها را نادیده گرفت. بهترین گزینه این است که کاربردی‌ترین و کم‌خطرترین راه را برای استفاده از آن‌ها در هر حوزه‌ای، از جمله آموزش و پرورش، یافت. 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل