Site icon آکادمی آمانج

راهنمای جامع تحقیق کلمات کلیدی در استراتژی سئوسایت

استراتژی تحقیق کلمات کلیدی برای بهبود سئو

یکی از بخش های مهم و اساسی قبل از نگارش استراتژی تولید محتوا و استراتژی سئوسایت، تحقیق کلمات کلیدی می باشد.
در این مقاله که من از سایت yoast seo اقتباس کرده و برخی نکات تکمیلی را به آن اضافه نمودم، قصد دارم شما را با ۶ مرحله اساسی برای تحقیق کلمات کلیدی به عنوان یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین مراحل سئو سایت آشنا سازم. لازم به ذکر است که این راهنما کاملا عملی بوده و شما را در جهت رسیدن به اهدافتان به خوبی راهنمایی می‌کند.

 

۱) هدف خود را تعیین کنید

قبل از شروع هر کاری، با کشف و یافتن زوایای کسب و کار و هدف اصلی پروژه، سعی کنید به پرسش های زیر کاملا شفاف و روشن پاسخ دهید:
هدف اصلی شرکت و سازمان شما چیست؟
چه چیزی کسب و کار شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند؟
رسیدن به چه نقطه ای مدنظر سازمان است؟
چه وعده هایی در وبسایت خود به مشتری و کارفرما می‌دهید؟

به طور مختصر شما باید ماموریت خود را از قبول یک پروژه سئو و راه اندازی وبسایت را به طور کامل مشخص کنید. با این کار شما اولین و مهم ترین قدم را در نگارش استراتژی کلمات کلیدی خود برداشته اید.در اصل بازاری که در آن قرار دارید، تعیین می کند که آیا هدف و ماموریت شما ذوق کافی را برای کسب رتبه بالا نشان می دهد یا خیر.

در این میان قطعا برخی از بازارها بسیار رقابتی بوده و شرکت های بزرگ که بالطبع بودجه تبلیغاتی و بازاریابی بالایی نیز دارند، بر نتایج جستجو حاکم هستند. در نتیجه رقابت در این بازارها دشوار بوده و گرفتن رتبه بالا بین این شرکت ها نیز دشوار خواهد بود.

دستورالعمل: برای اینکه بتوانید در این بازارها به رقابت بپردازید و زیر سایه سنگین رقبا محو نشوید سعی کنید حتما جامعه هدف خود را محدود کرده و به جای رقابت با یک کوسه بزرگ در اقیانوس، ماهی بزرگی در یک برکه کوچک باشید. این استراتژی بی شک بهترین راهکاری است که می توانید در میدان های رقابتی بزرگ آن را به کار بگیرید.

 

۲) لیست کلمات کلیدی

پس از مشخص کردن هدف و ماموریت خود باید به تحقیق کلمات کلیدی بپردازید. برای این کار باید در ابتدا کلمات کلیدی هدف کارفرما که اغلب انتخاب درستی نیز نمی باشد را دریافت کرده و با شناختی که از جامعه هدف کسب و کار خود دارید، دامنه کلمات کلیدی خود ر افزایش دهید. در ادامه با استفاده از پیشنهادات گوگل و ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی مثل kwfinder لیست خود را پربار تر کنید.
شما در انتخاب کلمات کلیدی باید از خود چند سوال مهم بپرسید:
جامعه هدف من برای استفاده از محصولاتی که من ارائه دهنده آن هستم، چه کلمات یا عباراتی را در گوگل سرچ می‌کند؟
جامعه هدف من برای رفع چه مشکلاتی این کلمات را سرچ می‌کند؟
چه کلماتی (خدماتی) کسب و کار من را از دیگران متمایز می‌کند؟
حال سعی کنید این کلمات را (به طور میانگین ۲۰۰-۳۰۰ کلمه) را در یک فایل اکسل وارد کرده تا با هم به آنالیز آن بپردازیم.

نکته۱: توجه داشته باشید استفاده از کلمات کلیدی بلند (long tail keyword) یکی از بخش هایی است که معمولا کم تر به آن توجه می‌شود علی رغم اینکه این کلمات به صورت کلی تاثیربسیار زیادی در بهبود جایگاه شما خواهند داشت.

معمولا در این بخش وقتی کارشناسان سئو تمایل دارند روی اصطلاحات کوتاه بسیار رایج تمرکز کنند. متأسفانه، این کلمات کلیدی اغلب توسط مشاغل بزرگ اشغال شده است اما از طرفی کلمات کلیدی با طول بلند، از ترافیک جستجوی کمتری برخوردار هستند، اما مهم این است که این کلمات از رقابت کمتری برخوردارند.
بنابراین برای شما آسان تر است که در این کلمات کلیدی رتبه بندی کنید. علاوه بر این، کلمات کلیدی طولانی پتانسیل دریافت نرخ تبدیل بالاتری نیز دارند، زیرا آنها بیشتر روی یک محصول یا موضوع خاص تمرکز می کنند: یک جایگاه خاص.

نکته ۲: توجه داشته باشید هرچه مدت زمان جستجوی شما طولانی تر باشد، ساختارهای عمیق‌تری به صفحه سایت شما تعلق می گیرد که صفحه فرود نیز متعلق به آن است.

 

۳) آنالیز کلمات کلیدی

پس از مرتب کردن لیست کلمات کلیدی در با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل kwfinder یا keyword explorer سایت moz ، چند معیار و فاکتور مهم را در گزینش بهترین کلمات کلیدی در لیست خود اعمال کنید.
۱) سختی کلمات کلیدی یا difficulty
۲) حجم سرچ ماهانه یا monthly volume
۳) نرخ تبدیل یا CTR
این سه معیار که به ترتیب سختی کلمه کلیدی (۰-۱۰۰) ، حجم سرچ ماهانه (هرچه بیشتر بهتر) و نرخ تبدیل (۰-۱۰۰) را شامل می شود، از معیارهایی است که باید برای تک تک کلمات کلیدی محاسبه و تحقیق شود.

دستورالعمل: پس از انجام این مرحله، کلماتی که بیشترین سرچ ماهانه، کم ترین سختی و بیشترین نرخ تبدیل را دارند را انتخاب و همراه یک یا دو کلمه اصلی خود به عنوان کلمات کلیدی هدف مشخص کنید و مابقی استراتژی خود را بر این اساس پی ریزی فرمایید.

 

۴) تحلیل رقبا در کلمات کلیدی نهایی

پس از آن که چند کلمه کلیدی خود را از لیست خود خارج کردید آن ها را در گوگل جست و جو کنید. برای این کار از سخت ترین (کوتاه ترین) کلمات کلیدی خود شروع کنید و نتایج صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP) را بررسی کنید.
اتحت سرچ هر کلمه تعدادی وبسایت وجود دارد که باید با آن ها به رقابت بپردازید اما برای اینکه زوایای رقابت خود را بهتر درک کنید، سوالات کنید به سوالات زیر به طور صریح پاسخ دهید:

آیا رقبای شما در کلمات کلیدی خاص وب سایت های حرفه ای دارند؟
آیا شما و کسب و کارتان با این شرکت ها برابر هستید؟
آیا وب سایت شما در بین این سایت ها جای دارد؟
آیا شرکت شما می‌تواند به اندازه رقبا شما را از لحاظ مالی تامین کند؟
نقاط ضعف رقبایتان چیست؟ (محتوا، طراحی سایت، خدمات و …)

نکته: نقاط ضعف رقبا یک راه خوب برای پیشی گرفتن از آن ها می‌باشدو حتما آن ها را پیدا کنید و با یک استراتژی دقیق آن را در کسب و کار خود پوشش دهید.

 

۵)‌ نگاهی دقیق تر به اهداف جستجو بیندازید

استراتژی سئو امروز باید بیشتر به پاسخگویی به سؤالاتی که مردم دارند یا ارائه بهترین راه حل برای مشکل آن ها بپردازند. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که بر موج مشکلاتی که روزانه میلیون ها بار از گوگل سوال می‌شود سوار شده و خود را به عنوان بهترین راه حل به کاربر معرفی کنیم.

پس در کل فرایند سئو سعی کنید بفهمید که مخاطبان شما هنگام سرچ یک کلمه کلیدی خاص از گوگل چه می خواهند:
آیا آن ها یک هدف اطلاعاتی دارند (سعی در یافتن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص هستند)، قصد دسترسی به یک وبسیات خاص را دارند، قصد تجاری دارند (آیا می خواهند قبل از خرید چیزی تحقیق کنند) یا قصد معامله ای دارند (به دنبال خرید چیزی در حال حاضر هستند)؟

می توانید با نگاهی دقیق به نوع صفحاتی که قبلاً برای آن کوئری رتبه بندی کرده اند، در مورد هدف جستجوی برخی از اطلاعات بیشتر بیاموزید. و به این سوالات صادقانه پاسخ دهید:

آیا بیشتر صفحات محصول را می بینید؟
آیا تعداد زیادی از پست های اطلاعاتی وبلاگ را می بینید؟
ایا ویدئو آموزشی می‌بینید؟
و …

این ها همه نکات مربوط به آن چه گوگل قصد جست و جوی یک سوال خاص را بر عهده دارد، است. دریابید که کدام نوع قصد در مورد کلید واژه ها اعمال می شود و مجدداً یافته های خود را به صفحه گسترده خود اضافه کنید!

 

۶) تعیین یک استراتژی برای کلمه کلیدی

براساس داده هایی که اکنون جمع آوری کرده اید، می توانید یک استراتژی بسیار قوی برای رقابت در مجموعه ای از کلمات کلیدی خاص را تعیین کنید. اگر مراحل بالا را دنبال کرده اید، باید صفحه گسترده ای با مقدار قابل توجهی از کلید واژه ها و اطلاعات مربوط به رقابت و جستجوی مخاطبان خود برای آن دسته از کلیدواژه ها داشته باشید. در این مرحله به صورت کلی دو رویکرد اساسی وجود دارد که وجه تمایز اصلی بین آن نیز بودجه مالی اختصاص یافته به حوزه سئو می‌باشد.

اگر کسب و کار شما از نظر حجم و بودجه بازاریابی با رقبا برابر است، بر روی مستقیم ترین روش که ورود به رقابت در تمام کلمات کلیدی می‌باشد، تمرکز کنید. اما اگر شرایط اینگونه نیست، ابتدا کلمات کلیدی طولانی را امتحان کنید. تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی و ترکیبی می تواند به خوبی ترافیک زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

هنگامی که موفق شدید برای آن دسته از کلید واژه های طولانی در سرپ رتبه کسب کنید، هدف برای عبارات بیشتر کمی ساده تر خواهد شد.
در این مرحله همچنین سعی کنید درمورد نوع محتوای خود نیز استراتژی تعیین کنید. برای این کار باید سبک نگارش محتوای خود، موضوعات و زیرشاخه هایی که باید به آن پرداخته شود، تعداد مقالات در هر زیرشاخه، مرتب کردن و نحوه انتشار محتواها، روش های بهبود کیفیت و ارتقاء محتوا و … را نیز در نظر گرفته و با ترکیب یک استراتژی کوتاه و بلند مدت، تیم محتوایی خود را در جهت رسیدن به اهدافی که در سر دارید هدایت و راهنمایی کنید.

جمع بندی

تحقیق کلمات کلیدی اولین و یکی از مهم ترین مراحلی است که شما می‌بایست هنگام قبول یک پروژه سئو به آن بپردازید. در این مقاله من سعی کردم ۶ مرحله اساسی و مهمی که در تحقیق کلمات کلیدی باید به آن توجه کنید را همراه با سوالات اساسی در هر زیرشاخه  برای شما مطرح کنم.
توجه داشته باشید که هرچه قدر زمان بیشتری به تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز رقبا اختصاص دهید مسیر رشد شما هموارتر و نتیجه شما بهتر خواهد بود.

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل