Site icon آکادمی آمانج

۹ اصل مهم برای موفقیت در برندینگ

اصول مهم در موفقیت برند

بسیاری از کسب و کارها در تله برندینگ قرار می گیرند. منظورم از تله چیست؟ یعنی برای شرکت خود یک لوگو طراحی می کنند. وب سایت و شبکه اجتماعی اختصاصی خود را راه اندازی می کنند، محصولات خود را می فروشند و گمان می کنند که تمام مراحل را طی کرده اند و دیگر کار تمام است. منظور من از تله برندینگ دقیقا همین است. چرا؟ چون در واقع باید بگویم این کسب و کارها تلاشی برای برندینگ نکرده اند.
موفق ترین و محبوب ترین برندهای جهان لزوماً بهترین نیستند، اما همیشه منحصر به فرد هستند. کسب و کارهایی که برندینگ موفقی دارند، کارها را متفاوت از بقیه انجام می دهند. آن ها با لحنی منحصر به فرد صحبت می کنند، تجربه متفاوتی را به مشتریان ارائه می دهند و با یک فلسفه منحصر به فرد فعالیت می کنند.
بیشتر کسب ‌وکارها حداکثر زمان، تلاش و توجه خود را در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای بهتر شدن صرف می‌کنند و حتی اگر به آن دست یابند، آن نتیجه ای که انتظارش را دارند نخواهند دید.
در این مقاله قصد داریم ٩ راز مهم در برندینگ موفق را توضیح دهیم.

 

برندینگ چیست؟

برندسازی یا برندینگ چیزی است که کسب و کار شما برای عبور از تعداد بالای رقبا و جلب توجه مشتری به آن نیاز دارد. این چیزی است که خریدارانی را که برای اولین بار به شما مراجعه می کنند را به مشتریان مادام العمر تبدیل می کند. این همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید تا از دیگران متمایز شوید، تأثیرگذار باشید و کسب و کار خود را نسبت به رقبایتان یک پله بالاتر ببرید.
برند شما یک اسم است، اما برندینگ یک فعل است. به عبارت دیگر، برند تصویری است که مردم درباره شما دارند. اما برندسازی مجموعه اقداماتی است که برای پرورش آن تصویر انجام می شود.

 


بیشتر بخوانید : “راهنمای جامع ریبرندینگ (Rebranding)”


چرا برندینگ مهم است؟

• برندینگ به شما کمک می کند تا از رقبایتان متمایز شوید. فرقی نمی کند که چه نوع شرکتی دارید، در چه صنعتی هستید، یا به دنبال چه نوع مشتری هستید. برندسازی به شما کمک می‌کند روش‌هایی را که در آن ها متفاوت، خاص و منحصربه‌فرد هستید، مشخص کنید و به مشتریان شما نشان می دهد که چرا باید به جای رقبایتان با شما کار کنند.

• برندینگ باعث ایجاد شناخت برند یا آگاهی از برند می شود. اگر می خواهید در برندینگ خود موفق باشید در مرحله ی اول مردم باید شما و کسب و کارتان را بشناسند. برندسازی مناسب به شما کمک می کند سبکی متمایز ایجاد کنید که همین باعث شناخته تر شدن برندتان در بازار می شود.

• برندسازی باعث ایجاد ارتباط با مخاطبان شما می شود و آن مخاطبان را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. موفق ترین کسب و کارها آن هایی هستند که ارتباط عاطفی را با مخاطبان خود تقویت می کنند. این ارتباط عاطفی چیزی است که یک مشتری بالقوه را به مشتری، و یک مشتری را به یک مشتاق برند تبدیل می کند. برندینگ می‌تواند به شما کمک کند با مخاطبان خود در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید و حس وفاداری به برند خود را در آن ها ایجاد کنید.

 

 

اصول برندینگ موفق

 

١) برند خود را تعریف کنید.

هدفتان از ایجاد این کسب و کار چیست؟ پاسخ به این سوال ارزش ها، اهداف و وظایف برند شما را مشخص می کند. داشتن یک برند هدفمند موفق، پیوند قوی با مخاطبان هدف ایجاد می کند. برندسازی زمانی موفق است که هر بخش از کسب و کارتان ارزش شما را نشان دهد.

 

٢) مخاطبان خود را بشناسید.

قبل از اینکه برندتان را بسازید، باید مخاطبان خود را درک کنید. یعنی باید بدانید که مشتریان و مخاطبانتان به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند، و به چه چیزهایی اهمیت نمی دهند و اینکه چگونه از استفاده از محصول یا خدمات شما سود خواهند برد.
زمانی که مخاطبان خود را درک کنید، می توانید اطمینان حاصل کنید آنچه که می فروشید و محتوایی که برای تبلیغ آن تولید می کنید به طور مداوم با آن ها طنین انداز می شود و منجر به افزایش فروش و بهبود وفاداری مشتری می شود.

نکاتی برای شناخت مخاطب:
• بررسی داده‌های فعلی: برای شناخت مخاطبان فعلیتان از Google Analytics برای بررسی داده‌های فعلی موجود استفاده کنید تا به درک عمیق‌تری از مخاطبانتان برسید.
• شناسایی پرسونای مخاطب: پرسونای مخاطب به شما امکان می دهد خواسته ها و نیازهای آن ها را درک کنید.
• انجام نظرسنجی: نظرسنجی ها برای به دست آوردن پاسخ های خاص به سؤالات مربوط به عملکرد برند و محصول و خدمت شما عالی هستند.

 

٣) چشم انداز برند را تعیین کنید.

بعد از مشخص شدن فلسفه ایجاد برند، زمان تعیین یک بیانیه چشم انداز است. بیانیه چشم انداز مشخص می کند که می خواهید به چه چیزی برسید. برای مشخص شدن چشم انداز برند باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
• دوست دارید کسب و کارتان در پنج تا ده سال آینده به کجا برسد.
• بیانیه را بر اساس ارزش‌های کسب‌وکارتان بنویسید.
• بیانیه چشم انداز خود را در زمان حال بنویسید.
• لحن بیانیه باید واضح و روشن باشد.
• اطمینان حاصل کنید که بیانیه شما به راحتی قابل درک است.

 


در اینجا دو نمونه از چشم اندازهای برندهای بزرگ آورده شده است:

Dove: ما معتقدیم زیبایی باید منبع اعتماد به نفس باشد و نه اضطراب. به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به زنان در تمام دنیا کمک کنیم تا با ظاهرشان ارتباط مثبت برقرار کنند و به آن ها کمک کنیم تا عزت نفس خود را بالا ببرند و پتانسیل و توانایی های خود را درک کنند.

کوکا کولا : چشم انداز ما این است که نوشیدنی های مورد علاقه مردم را بسازیم، تا آن ها را از نظر جسم و روح تازه کنیم. و در نتیجه کسب و کار پایدارتر و آینده مشترک بهتری ایجاد کنیم.


 

۴) رقبای خود را بررسی کنید.

از رقبای خود بیاموزید، در مورد آن ها تحقیق کنید و مشخص کنید که چه چیزی برند یا شرکت شما را از آن ها متمایز می کند.
برای تعیین وجه تمایز خود نسبت به رقیبان:
• فهرستی تهیه کنید که شامل تمام ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد محصول یا خدمات شما باشد.
• رقبای خود را در گوگل جستجو کنید و ویژگی ها و مزایای خود را با آن ها مقایسه کنید، سپس می توانید تصویر واضح تری از وجه تمایز خود با آن ها به دست آورید.
• به یک نیاز عاطفی فکر کنید که با محصول یا خدمات شما برآورده می شود.
• از دیدگاه مشتری به محصولات و خدمات خود نگاه کنید و هر چیزی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.
• جنبه هایی از محصول یا خدمات خود را که رقبای شما نمی توانند آن را تقلید کنند، شناسایی کنید.
• به عبارات مربوط به محصول یا خدمات منحصر به فرد خود فکر کنید، آن ها را واضح و مختصر نگه دارید.

بعد از انجام این مراحل، شما می توانید در قالب یک شعار، وجه تمایزخود با رقبا را به جذاب ترین شکل ممکن ارائه کنید.

 

 

 


در اینجا چند مثال آورده شده است:
M&M: در دهان شما آب می شود، نه در دست شما.
نسکافه: همه چی با یه نسکافه شروع میشه.
اپل : متفاوت فکر کن.
کتاب های پرسمان گاج: برای ۲۰، پرسمان کافیست.


 

۵) شخصیت برند خود را ایجاد کنید.

فکر می کنید اگر شرکت شما یک انسان بود، این انسان چه شخصیتی داشت؟ ایجاد شخصیت برند به درک واقعی شخصیت خریدار وابسته است. ایجاد شخصیت مناسب برای برند، به مخاطبانتان کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا شما برند مناسبی برای آن ها هستید یا خیر. شخصیت برند باید در سراسر ارتباطات شما منعکس شود، از لحن صدا و زبان گرفته تا نوع فونت و رنگی که انتخاب می کنید. همه این ها منعکس کننده ارزش برند شما و در نهایت ارزش مشتریان شما خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید : “Brand Equity: ارزش ویژه‌ای که باید ساخت و حفظ کرد


۶) هویت بصری برند (Brand visual identity) را طراحی کنید.

تأثیری که مخطبانتان با دیدن هویت بصری شما می‌گیرند، اغلب احساس آن ها را نسبت به برند شما تعیین می‌کند. منظور از هویت بصری هر آن چیزی است که مخاطب هدف شما می بیند از جمله تصاویر محصول، اینفوگرافیک ها، لوگو، و چیدمان و طراحی داخلی وب سایت. طراحی هوشمندانه این موارد به متمایز کردن برند شما از رقبا و انتقال پیام منحصر به فرد به مصرف کنندگان کمک می کند.

عناصر هویت بصری:

 


بیشتر بخوانید : “صدای برند (Brand Voice): ۵ نکته مهم در ایجاد و توسعه صدای برند


٧) استراتژی برند خود را بسازید.

به طور متوسط ۵۴٣ هزارکسب و کار جدید در هر ماه تاسیس می شوند. در نتیجه بدون استراتژی برندینگ مناسب، نمی توانید برندسازی کنید و انتظار داشته باشید که مخاطبان شما را به راحتی پیدا کنند. از آن جایی که هر برندی می خواهد تا حد امکان به مخاطبان زیادی دست یابد، رقابت بازاریابی بسیار شدید است. بنابراین استراتژی برند یکی از اصول کلیدی برندسازی است.

 

٨) در برندسازی خود ثابت قدم باشید.

ثبات باعث ایجاد اعتماد می شود. مصرف کنندگان قبل از خرید از یک برند باید به آن اعتماد کنند. یک نظرسنجی نشان می دهد که 81 درصد از مصرف کنندگان برای خرید یک محصول یا خدمت ابتدا باید به آن برند اعتماد کنند. زمانی که استراتژی بازاریابی شما در تمام پلتفرم‌ها، پیامی منسجم را ارائه ‌دهد، مصرف‌کنندگان شروع به شناسایی برند و سپس اعتماد به شما خواهند کرد.

 

٩) برند خود را ارزیابی کنید.

پس از اجرای استراتژی برند خود باید آن را بررسی و ارزیابی کنید. این مرحله شامل تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد کلی برند است که خروجی آن وضعیت برند شما در بازار را نشان می دهد. سعی کنید نقاط قوت و ضعف خود را برجسته کنید و مشخص کنید آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارید یا خیر.

نکات ارزیابی برند:

 

جمع بندی

به عنوان یک قاعده کلی، محصولات چرخه عمر محدودی دارند، اما برندها اگر به خوبی مدیریت شوند می توانند برای همیشه ماندگار باشند. فراموش نکنید که بازاریابی فرآیندی است که فروش بالا را برای شما به ارمغان می آورد، اما برندسازی باعث ایجاد شهرت و وفاداری مشتریان خواهد شد. تدوین استراتژی های برندسازی اصولی، همراه با تحقیقات و تحلیل‌های مداوم بازار، باعث ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا خواهد شد. 
در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش برندینگ آکادمی آمانج، به عوامل مهم در موفقیت برندینگ اشاره شد. در حالت کلی برندینگ ترکیبی از تاکتیک ها است. نکته مهم در استفاده از این تاکتیک ها این است که از آن ها در زمان مناسب و به شیوه مناسب استفاده کنید.

برای تهیه این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

landor.com

99designs.com

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل