Site icon آکادمی آمانج

۸ اشتباه افیلیت مارکترها 

دلایل شکست افیلیت مارکترها

هرروز که می‌گذرد، آدم‌های بیشتری دلشان می‌خواهد شانس پول درآوردن در فضای نت را امتحان کنند. حق هم دارند. چیزهایی می‌بینند و می‌شنوند که وسوسه‌کننده است. بلاگرهایی را می‌بینند که هرروز چیز جدیدی را تبلیغ می‌کنند. ظاهرا درآمد و زندگی خوبی هم دارند. از پست‌های اینستاگرامشان که این‌طور پیداست. 

 نویسنده‌ای که در فضای مجازی کتاب‌های خودش را به‌همراه دیگر کتاب‌های ناشرش تبلیغ می‌کند. گاهی هم در موسسه‌ای دوره‌ای آموزشی دارد. آن دوره را و دیگر دوره‌های موسسه را هم معرفی و تبلیغ می‌کند. ممکن است حتی کد تخفیف مشخصی را هم دراختیار دنبال‌کنندگانش قرار دهد. همه‌ی این کارهایی که می‌کند برایش درآمدی هم دارد. او از ناشرش و آن موسسه کمیسیون دریافت می‌کند.

کاری که آن بلاگر و نویسنده انجام می‌دهند، نوع خاصی از تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ است. Affiliate Marketing یا همکاری در فروش سیستمی است که در آن شخصی (افیلیت مارکتر) با محتوایی که در فضای مجازی (سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی) تولید می‌کند، درواقع محصول یا خدمت کسب‌‌وکاری را معرفی می‌کند. معرفی باید به‌گونه‌ای باشد تا خواننده را دعوت کند روی لینکی که در محتوا وجود دارد کلیک کند و برود و محصول افیلیتی را بخرد. 

از دور انگار افیلیت مارکتینگ کار چندان سختی نیست. ممکن است شغل اصلی کسی هم نباشد. راه بسیار کم‌هزینه‌ای است برای کسب درآمد. افیلیت مارکتر کاری به تولید محصول یا خدمت ندارد. حتی قرار نیست بیلبورد تبلیغاتی یا فیلم تبلیغاتی بسازد. صرفا باید محصولی را خیلی خوب معرفی کند. 

اما خب این برداشت درستی نیست. افیلیت مارکتینگ باید موفق باشد تا سودآور شود. در افیلیت مارکتینگ هم مثل همه‌ی کارهای دیگر باید زمان گذاشت و زحمت کشید. البته اشتباهات رایجی هم وجود دارد که سبب می‌شود افیلیت مارکتر شکست بخورد. او باید با آن‌ اشتباهات آشنا باشد و از آن‌ها دوری کند. 

در این مطلب ۸ اشتباه در افیلیت مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنم که سبب می‌شوند افیلیت مارکتینگ و تلاش‌های مارکتر شکست بخورد. البته‌که راه‌حل‌هایی را به افیلیت مارکترها پیشنهاد می‌کنم تا در دام این اشتباهات نیفتند.

 

چرا افیلیت مارکترها شکست می خورند؟

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی را به‌خدمت می‌گیرد تا پیام لازم را در فضای وسیع و شلوغ اینترنت به کاربری که می‌خواهد  برساند. اولین چیزی که باید بدانید این است که شما رقیب دارید .صداهای زیادی در این فضا دارند کار تبلیغاتی انجام می‌دهند. هرروز هم بر امکانات و فضاهای تبلیغاتی آنلاین اضافه می‌شود.

دیگر فقط اینستاگرام و فیسبوک حرف اول را نمی‌زنند. Pinterest and TikTok رقبای قدرتمندی هستند. با تیک‌تاک ممکن است مادری و بچه‌ای یک‌شبه محبوب قلب‌های میلیون‌ها کاربر شوند و همین یعنی فرصت برای آن مادر که اگر خواست از این محبوبیت پول هم دربیاورد.

مهم‌ترین نکته برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ و طبیعتا در افیلیت مارکتینگ این است که بدانید باید صدای شما بلندتر و رساتر و متمایزتر از بقیه‌ی مارکترها باشد تا در این شلوغی به گوش کاربر برسد. اگر می‌خواهید افیلیت مارکتر موفقی باشید، باید صدای متمایز مخصوص به خودتان را بسازید.

 

 

۸ اشتباه افیلیت مارکترها 

افیلیت مارکتر چه اشتباهاتی را نباید مرتکب شود یا چه کارهایی باید انجام دهد تا بتواند صدای خاص خودش را داشته باشد؟ افیلیت مارکتر نباید:

 

۱. کپی و جعلی باشد

افیلیت مارکتر باید برای معرفی محصول محتوایی تولید کند. نوع محتوا (ویدئو، پادکست، متن) مهم نیست. البته باید محتوا متناسب با محصول افیلیتی باشد. معرفی محصول باید خلاقانه باشد و اصیل. یعنی اگر اینفلوئنسر یا بلاگری معروف از شیوه‌ای خاص برای معرفی محصولات یا افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کند، شما نباید از او کپی کنید. حتی نروید محتواهای متنی تولید‌شده در سایت‌های دیگر را کپی کنید، کمی تغییرش دهید و به‌نام معرفی محصول خودتان منتشر کنید. محتوای تکراری ارزشی ندارد. 

The content you create to address your audience has to be either great of help or very entertaining (or both) to capture your audience.

محتوایی که برای مخاطب‌قراردادن کاربر خلق می‌کنید یا باید خیلی کمک‌کننده باشد یا سرگرم‌کننده یا هردو تا نظر او را جلب کند.

 

 

۲. محصولی که واقعا نمی‌شناسد معرفی کند

این اشتباهی است که بسیاری از افیلیت مارکترها مرتکب می‌شوند. شما باید محصولی را معرفی کنید که خیلی خوب می‌شناسید و از آن استفاده کرده‌اید. اگر می‌خواهید افیلیت مارکتر بمانید، باید اعتماد مخاطب را جلب کنید. یعنی باید به او راست بگویید و اطلاعات درست دراختیارش بگذارید. 

یادم می‌آید چندوقت پیش آدم معروفی کتابی را نقد و معرفی کرد. من آن کتاب را خوانده بودم. وقتی نقد را خواندم، فهمیدم که آن آدم معروف کتاب را اصلا نخوانده. من اعتمادم را به معرفی‌های او از دست دادم و هرکتابی را که معرفی کند نمی‌خرم. اول منابع دیگر و نقدهای دیگر را چک می‌کنم و بعد تصمیم می‌گیرم. 

خودتان را بگذارید جای مصرف‌کننده و خواننده‌ی معرفی. او قرار است براساس حرف شما چیزی را بخرد و استفاده کند. 

 

۳. فقط به‌خاطر کمیسیون افیلیت مارکتینگ کند

این مورد نیز در تکمیل موارد ۱ و ۲ است. اگر افیلیت مارکتر فقط و فقط به کمیسیون فکر کند و اینکه کاربر باید خریدی را انجام دهد تا او به سود برسد، شکست می‌خورد. هدف اصلی افیلیت مارکتر باید کمک‌کردن به مخاطب باشد. معرفی محصول او قرار است به مخاطب کمک کند تا چیزی را که دنبالش می‌گردد بخرد. 

Try to act from a users point of view and answer questions that haven’t been answered before, try to give some extra tips to use the product best or to combine it with other products, for example.

 سعی کنید براساس نگاه مخاطب/کاربر رفتار کنید و سوال‌هایی را پاسخ دهید که کسی پاسخ نداده، سعی کنید پیشنهادهایی برای بهتراستفاده‌کردن از محصول به او بدهید یا پیشنهادهایی برای ترکیب‌کردن استفاده از این محصول با محصولات دیگر.

 

 

۴. محصول افیلیتی نامناسب انتخاب کند

افیلیت مارکتر نمی‌تواند و نباید هر محصولی را معرفی کند. بالاخره مارکتر در حوزه‌ای تخصص دارد. او با محصولات یا خدماتی آشناتر است. پس باید در انتخاب محصول افیلیتی حساس بود و با دقت عمل کرد. من که هیچ سررشته‌ای از بازی‌های کامپیوتری ندارم و تا‌ الان هم اصلا بازی کامپیوتری نکردم، نباید برای معرفی بازی‌های کامپیوتری محتوا تولید کنم.

علاوه‌براین، بهتر است برای محصولات خیلی ارزان و خیلی گران هم تلاش نکنید. وقتی می‌خواهید افیلیت مارکتینگ برای محصولی را شروع کنید، شرایط همکاری در فروش را به‌دقت بررسی کند: قیمت محصول چند است؟ کمیسیون شما چند درصد است؟ چند خرید باید انجام شود تا درآمد شما مبلغ قابل‌قبولی باشد؟ 

افیلیت برای محصولات گران سخت‌تر است. کاربر باید خیلی به شما مطمئن باشد تا بیاید و براساس معرفی شما محصول خیلی گرانی را بخرد. بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که قیمت متوسطی دارند. 

 

 

۵. ارزیابی را فراموش کند

مهم نیست افیلیت مارکتر از چه طریقی (سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا شبکه‌های افیلیت) کارش را انجام می‌دهد، باید نتایج کارش را ارزیابی کند. او باید تکنیک‌های مختلف همکاری در فروش را امتحان کند و ببیند کدام‌یک برای محصول یا محصولات افیلیتی او مناسب‌ترین است. 

او باید ببیند عنوان کدام محتوایش جذاب‌تر بوده و کاربر را بهتر جذب کرده. باید ببیند لینک محصول افیلیتی را در کجای محتوا قرار داده و بهتر جواب گرفته است. باید از لحن‌های مختلف برای تولید محتوا استفاده کند و ببیند کدام لحن را مخاطب بیشتر پسندیده و با آن ارتباط برقرار کرده است. 

می‌شود گفت که کار افیلیت مارکتر تاحد زیادی با آزمون و خطا همراه است.

 

۶. عجله کنید

همان‌طور که گفتم برای افیلیت مارکتینگ موفق و افیلیت مارکتر حرفه‌ای شدن باید وقت گذاشت و صبور بود. مخصوصا اگر تازه می‌خواهید افیلیت مارکتینگ را شروع کنید باید بدانید که نیاز دارید مستمر و پیوسته کار کنید. محتوای خوب تولید کنید. خودتان را به کاربر معرفی کنید. برای ساختن لینکدین و اینستاگرامی حرفه‌ای وقت بگذارید. 

اگر توافقی که با صاحب کالای افیلیتی کردید این است که بعد از ۱۰ خرید کمیسیون به شما پرداخت شود و در آغاز راه هستید، آماده باشید که شاید ماه‌ها طول بکشد تا این ۱۰ خرید انجام شود. اما هرچه بگذرد و تجربه‌ی شما بیشتر شود، مدت زمانی‌که باید منتظر باشید کمتر می‌شود. 

البته اگر با سایت یا شبکه افیلیت مارکتینگ می‌کنید و از سئو و تبلیغات کلیکی هم می‌توانید استفاده کنید، قطعا این زمان کمتر خواهد بود. 

 

۷. ارتباطش را با کاربر قطع کند

بازهم می‌گویم، شما باید زمان بگذارید و اعتماد کاربر را جلب کنید. اگر می‌خواهید افیلیت مارکتر شکست‌خورده‌ای نباشید باید کاری کنید که کاربر وقتی یک‌بار براساس معرفی شما محصولی را خرید؛ بازهم به شبکه اجتماعی شما، وبلاگ شما یا سایت شما سر بزند و محتواها و معرفی‌های دیگر را هم بخواند. شما هم مثل کسب‌وکارها و مغازه‌ها هستید، باید کاربر/ مخاطب را به خودتان وفادار کنید

به تک‌تک سوال‌های مخاطب جواب دهید. اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید و سوال مربوط به صاحب محصول افیلیتی است یا امور مشتریان آن کسب‌وکار، پاسخ را از آن‌ها بگیرید و به مخاطبتان منتقل کنید. تاجایی که می‌شود کمکش کنید. ایمیل آن‌ها را بگیرید و درارتباط باشید. بهشان بگویید هر مشکلی دارند به شما ایمیل بزنند.

 

۸.  تصور نادرستی از افیلیت مارکتینگ داشته باشد

اگر درست به ۷ اشتباهی که تا به اینجا درباره‌ی آن‌ها صحبت شد دقت کنید، متوجه می‌شوید که این اشتباهات درواقع بخشی از تصور ذهنی شما درباره‌ی همکاری در فروش را می‌سازند. پس تصورتان را اصلاح کنید. اگر علاقه‌ای به کمک‌کردن به آدم‌ها و ارتباط‌داشتن با آن‌ها ندارید، در افیلیت مارکتینگ شکست خواهید خورد. 

اگر فقط قصد و نیت شما از همکار فروش‌شدن این است که مقداری پول درآورید، بهتر است بروید و رمزارز بخرید! چون مطمئن باشید در افیلیت مارکتینگ خیلی دوام نمی‌آورید. درست است که افیلیت مارکتینگ شیوه‌ای برای کسب درآمد غیرمستقیم است و شغل اصلی افیلیت مارکتر نیست، اما فعالیتی کاملا جدی و هدفمند و قاعده‌مند است. 

 

 

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

۱. این ۸ اشتباه را به‌دقت بخوانید تا بدانید که اگر به افیلیت مارکتینگ علاقه ندارید و نمی‌توانید برایش وقت بگذارید سراغش نروید

۲. افیلیت مارکتر ، در درجه‌ی اول، شکست می‌خورد چون تصور درستی از افیلیت مارکتینگ ندارد. 

۳. همکاری در فروش این فرصت را به مارکتر می‌دهد که به افراد مختلف کمک کند تا چیزی را که دنبالش هستند پیدا کنند و بخرند

۴. اگر تازه می‌خواهید وارد افیلیت مارکتینگ شوید، در انتخاب محصول یا محصولاتی که می‌خواهید معرفی کنید خیلی وقت بگذارید. علاوه‌بر علاقه و تخصص نباید محصول افیلیتی را انتخاب کنید که خیلی رقابتی است. 

۵. علاوه‌بر دوری از آن ۸ اشتباه، بد نیست درباره‌ی تحقیق کلمات کلیدی و محتوانویسی هم بخوانید و اطلاعاتتان را بالا ببرید. 

 

 

 

 

برای نوشتن این مطلب از منابع زیر کمک گرفته شده است:

۱. enterpreneurstuck.com

۲. scamrisk.com

۳. آموزش افیلیت مارکتینگ 

 

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل