Site icon آکادمی آمانج

۶ دلیل اصلی Down شدن سایت و روش های جلوگیری از آن

دلایل down شدن سایت

ما در دنیایی به شدت رقابتی زندگی می کنیم. جایی که بسیاری از کسب و کارها از اینترنت استفاده می کنند تا از رقبای خود پیشی بگیرند. داشتن یک وب سایت زیبا و جذاب با محتوای غنی یکی از راه های هدایت ترافیک به وب سایت و کسب و کار شما است. اما فقط داشتن وب سایت کافی نیست.
در واقع، یک وب‌سایت به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد ممکن است به کسب‌وکار شما آسیب برساند. چگونه؟ زمانی که کاربران نتوانند به طور کامل به سایت دسترسی پیدا کنند.
خرابی وب سایت یا Down شدن وب سایت می تواند بر اعتبار سایت تأثیر منفی بگذارد و میزان محبوبیت، فروش و سود را کاهش دهد. بنابراین، اگرچه داشتن وب سایت و حضور در دنیای آنلاین برای یک کسب و کار بسیار مهم است، اما لازم است بدانید که جلوگیری از خرابی وب سایت نیز به همان اندازه و حتی بیشتر از آن مهم است.

بنابراین مهم است که عوامل کلیدی را که باعث خرابی وب سایت می شوند را بشناسید تا بتوانید از آن ها جلوگیری و یا آن ها را رفع کنید.

 

Down شدن سایت به چه معناست؟

Down شدن یک وب سایت زمانی اتفاق می افتد که وب سایت برای کاربران غیرقابل دسترس باشد و یا آن طور که باید، کار نکند. البته Down شدن سایت، در هر وب سایتی با توجه به عملکرد آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال، در یک سایت پخش آنلاین ویدیو، از کار افتادن کنترل‌ها می تواند به معنای خرابی آن سایت باشد.
دلایل مختلفی برای Down شدن سایت وجود دارد. این دلایل می تواند نرم افزاری، سخت افزاری و یا حتی انسانی باشد.
Down شدن سایت، اتفاقی است که برای هر وب سایتی می افتد و کاملا اجتناب ناپذیر است، چرا که یک وب سایت با مجموعه ای از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری کار می کند و یک خطای کوچک در این سیستم ها می توان باعث از کار افتادن سایت شود.

 

به طور معمول، Down شدن وب سایت به دو صورت اتفاق می افتد:

 

چرا Down شدن سایت مسئله مهمی است؟

همانطور که گفته شد Down شدن سایت در تمامی وب سایت ها اتفاق می افتد اما اگر به صورت مداوم تکرار شود، باید کمی نگران شد! چرا که Down شدن مکرر سایت می تواند عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد. به عنوان مثال، در یک وب سایت فروشگاهی، با Down شدن سایت، علاوه بر اینکه آمار بازدیدکنندگان کاهش می یابد، مشتریان فعلی نیز سایت را ترک می کنند و از وب سایت رقیبان شما بازدید می کنند.
به صورت خلاصه مشکلاتی که بعد از Down شدن سایت رخ می دهد، عبارتند از:

 

دلایل اصلی Down شدن سایت

اشکالات سخت افزاری

اولین عاملی  که پس از خرابی وب سایت باید در نظر گرفته شود، سخت افزار است. اشکالات سخت افزاری دلیل بیش از ۵۵ درصد از خرابی های وب سایت است.
سرورها بخش کلیدی زیرساخت وب سایت هستند و هر گونه اختلال در سرورها و یا سخت افزارهای مربوط به آن می تواند منجر به Downشدن سایت شود. با این حال، از کار افتادن سرور قابل پیش بینی نیست، به همین دلیل باید از هاستی استفاده کنید که اولا به روز باشد و دوما دارای سرورهای پشتیبان و تجهیزاتی باشند که در صورت خرابی سرور اصلی، وب سایت همچنان فعال باشد. 

 

مشکلات DNS

سیستم نام دامنه (DNS) سیستمی است که نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کند. مشکلات جزئی در DNS، مانند غلط املایی، می تواند مانع از بارگذاری وب سایت شود، حتی اگر هاست و سایر زیرساخت ها به خوبی کار کند.
اگر به طور مکرر با مشکلات DNS مواجه هستید، باید به دنبال ارتقا هاست DNS خود باشید. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، خدمات DNS را در نیز ارائه می دهند. با ارتقا سیستم DNS ویژگی های امنیتی پیشرفته، سرورهای سریع تر و بسیاری از امکانات دیگر ب شما داده می شود و محافظت بیشتری در برابر خرابی های آینده خواهد داشت.

 

مشکلات CMS

سیستم مدیریت محتوا (CMS)، طراحی و ساخت وب سایت و انتشار محتوا را ساده تر می کند. معمولا در CMS ها از پلاگین ها، تم ها و ابزارهای دیگری که قابلیت های خاصی را به سایت اضافه می کند استفاده می شود. متاسفانه ناسازگاری برخی از این موارد با یک دیگر می تواند باعث خرابی سایت یا Downشدن سایت شود.
به عنوان مثال، هنگامی که تم سایت را به روز می کنید، این نسخه جدید باید با CMS و سرور شما سازگار باشد. در غیر این صورت، می تواند باعث خرابی وب سایت شود.
برای این که از مشکلات CMS جلوگیری کنیم، دو راه وجود دارد. راه اول این است که از تم ها و افزونه های قدیمی خودداری کنید و افزونه ها و تم ها را از منابع قابل اعتماد تهیه کنید.
راه دوم این است که، به طور منظم از وب سایت خود نسخه پشتیبان یا بک آپ تهیه کنید. تا اگر مشکلی برای سایت پیش آمد بتوانید از نسخه پشتیبان استفاده کنید. 

 


بیشتر بخوانید: “۵ نکته بسیار مهم برای تامین امنیت وردپرس که باید بدانید!


خطای برنامه نویسی و انسانی

انسان ها مسئول مدیریت و نگهداری از وب سرورها هستند. بر اساس آمار، بیش از ۴٠ درصد از دلایل خرابی سایت، خطاهای انسانی هستند. خطاهایی مانند:

یکی دیگر از خطاهای رایج انسانی که باعث Down شدن سایت می شود، خطاهای کدنویسی است. وب‌سایت‌ها با هزاران خط کد کار می‌کنند، به این معنی که حتی یک کاما نادرست می‌تواند باعث خرابی سایت شود.
هیچ راهی برای جلوگیری از خطاهای انسانی وجود ندارد، اما می توان آن ها را به حداقل رساند.

 

ورود ترافیک بیش از حد به سایت

اگر وب سایت از سرورهای اشتراکی (Shared hosting) استفاده کند، زمانی که ترافیک بالایی وارد وب سایت های موجود در آن هاست اشتراکی شود، تاثیرش را روی سایت های همسایه نیز خواهد گذاشت و می تواند سایت را از کار بیندازد. البته گاهی اوقات نیز ممکن است در مواقع خاصی مانند، تخفیفات فصلی، سایت با ورود ترافیک بیش از حد به سایت مواجه شود و اصطلاحا Down شود.

 

حمله DDoS

حملات DDoS یا Distributed Denial of Service زمانی اتفاق می‌افتد که حجم ترافیک بالایی توسط هکرها وارد وب سایت شده و آن را از دسترس خارج می کند. هکرها با افزایش حجم ترافیک و اشغال پهنای باند و منابع سرور، باعث از کار افتادن سایت می‌شوند. بنابراین، اگر پروتکل های امنیتی سایت بالا نباشد، به شدت در برابر این حملات آسیب پذیر خواهد بود.

 

 


بیشتر بخوانید: “ترفندهای خاص جلوگیری از هک وبسایت


پیشنهاد روش هایی برای جلوگیری از Down شدن سایت

استفاده از CDN

شبکه های CDN (Content Delivery Networks) به عنوان لایه ای میان سرور و کاربران استفاده می شوند که سرعت و سهولت دسترسی به سایت را افزایش می دهند. CDN شبکه‌ای از سرورهای کَش را در مکان‌های مختلف در سراسر جهان به کار می‌گیرد که نسخه‌ای از محتوای سایت را در آن ها ذخیره کند تا کاربران بتوانند با سرعت بالاتری به سایت دسترسی داشته باشند.
به این ترتیب، CDN به عنوان یک بافر عمل می کند که می تواند حتی زمانی که سایت از کار افتاده باشد، آن را به کاربران نمایش دهد. علاوه بر این CDN راه حلی مفیدی برای قطعی های کوتاه است، همچنین می تواند از ورود ربات های مخرب به سایت جلوگیری کند و همچنین با تجزیه و تحلیل آدرس های IP، به فیلتر کردن ترافیک سایت کمک کند.

 

انتخاب هاست مناسب

انتخاب هاست مناسب برای جلوگیری از خرابی سایت بسیار مهم است. شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ باید بتواند ورود حجم بالای ترافیک را مدیریت کند. در یک کسب و کار آنلاین که کاملا بر اساس وب سایت کار می کند، و انتظار ورود ترافیک زیادی را دارد، نمی توان با استفاده از هاست بی کیفیت و ارزان، ریسک کرد. 

 


بیشتر بخوانید : “راهنمای جامع انتخاب سرور مناسب


تهیه نسخه پشتیبان

گرفتن بک آپ منظم از داده ها باید جزو روتین شما باشد زیرا همیشه احتمال Down شدن یا خرابی سایت وجود دارد. بنابراین مهم است که یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و داده ها را در صورت امکان به صورت محلی و در فضای ابری ذخیره کنید. بسیاری از ارائه دهندگان هاست ابزارهایی برای بکاپ گیری از داده های سایت را ارائه می دهند.

 

نتیجه گیری

وب سایت، چهره کسب و کار شماست. خرابی وب سایت می تواند اعتبار کسب و کار را خدشه دار کند، و در نتیجه باعث دور شدن مشتریان از شما و در نهایت کاهش درآمد شما شود.
اگرچه داون شدن سایت امری اجتناب ناپذیر است، اما روش های پیشگیری از آن بسیار ساده است. هیچ ارائه دهنده خدمات هاستی نمی تواند ١٠٠درصد آپتایم را تضمین کند. حتی سایت هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر نیز به ندرت دچار خرابی وب سایت می شوند.
با این حال، شما با شناخت دلایل رایج Down شدن سایت می توانید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار آن ها انجام دهید.در دوره آموزش طراحی سایت آمانج نیز تمامی مباحث مربوط به امنیت سایت و روش های جلوگیری از Down شدن سایت به طور تخصصی به شما عزیزان آموزش داده خواهد شد.

برای تهیه این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

freshworks.com

concretecms.com

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل