Site icon آکادمی آمانج

۱۰ نکته مهم برای انتخاب نام و دامنه وبسایت

انتخاب نام دامنه

پس از راه‌اندازی کسب‌وکارتان به صورت اولیه یا حتی روی کاغذ، انتخاب اسم برای شرکت و همچنین آدرس سایت یکی از حساس‌ترین و پر وسواس‌ترین کارها به شمار می‌رود.
برای همین من در این مقاله قصد دارم ۱۰ نکته مهم که در انتخاب اسم آدرس سایت شما تاثیر بسزایی دارد را به شما عزیزان معرفی کرده و به بررسی هر مورد بپردازم.
همانطور که می‌دانید آدرس سایت یا همان URL نقش بسیار مهمی در برندینگ و تسهیل جستجوی کسب‌وکار شما خواهد داشت، پس در رعایت این نکات با دقت و اندکی با وسواس عمل کنید.
بر اساس سند منتشر شده از سازمان ICANN بیش از ۲۰۰۰ نام تجاری به صاحبان تجارت پیشنهاد شده است و این یعنی کار شما برای انتخاب نام کمی سخت است، پس بدون اتلاف وقت برویم سراغ نکات:

 

۱) استفاده از کلمات کلیدی فراموش نشود

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین مباحث در سئو سایت است که در دوره آموزش سئو به آن پرداخته شده است. هر سایتی حداقل دارای ۱۰ـ۱۲ کلمه کلیدی اصلی است که از این بین ۵ کلمه اصلی است و متخصص سئو باید در این کلمات، سایت را به صدر نتایج گوگل برساند.
از یکی از این ۵ کلمه کلیدی اصلی خود، در اسم آدرس وبسایت همراه برند یا حوزه فعالیت خود استفاده کنید.
به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید در حوزه کنکور فعالیت کنید و برای آدرس سایت خود اسم انتخاب کنید به کار بردن کلمه کنکور همراه برند خود یک ترکیب عالی برای اسم سایت شما خواهد بود
برای مثال:konkoryaghobi

 

۲) اسمی منحصر به خودتان بیابید

نام تجاری شما بخشی از برند شماست. اطمینان حاصل کردن از میزان کارایی نام برندتان بسیار مهم است. شباهت داشتن نام تجاری شما با یک برند دیگر از آنجایی که ممکن است باعث سردرگمی شود اصلا جالب نیست و باعث ضربه زدن به شما خواهد شد.
از طرف دیگر سعی کنید نام دامنه شما بیش از حد هم منحصر به فرد نباشد و توجه کنید که استفاده از فرم دیگر نوشتاری یک کلمه خاص در نام تجاری شما می‌تواند مشکل‌ساز شود. یک مثال ذکر شده در کتاب The Art of SEO نام تجاری سایت معروف Flickr است.

هنگامی که مدیران سایت نام تجاری خود را انتخاب کردند، به فرم نوشتاری استاندارد توجه نکردند و از flicker.com استفاده کردند؛ در نتیجه این اشتباه به ظاهر کوچک، کاربران زیادی را از دست دادند. در نهایت مجبور به خرید یک نام تجاری دیگر با فرم نوشتاری صحیح شدند و آن را به Flickr تغییر دادند.

 


مطالعه مقالات زیر به شما در مسیر توسعه کسب و کار و بهبود تجربیات شخصی توصیه می‌شود:

درس هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم

چطور تجربه مشتری را در پنج قدم بهبود ببخشیم 


۳) حتما از پسوند دامنه com. استفاده کنید

دامنه‌های com. متداول‌ترین دامنه‌های انتخابی هستند و اکثر وبمسترها از این دامنه برای راه‌اندازی وبسایت خود استفاده می‌کنند. کلمه com. مخفف شده‌ی کلمه commercial است که به معنای تجاری است و وبسایت کسانی که از این دامنه استفاده می‌کنند، مربوط به فعالیت‌های تجاری است.

اما به دلیل انتخاب تمامی وبمسترها دیگر فقط سایت‌های تجاری از این دامنه استفاده نمی‌کنند، حتی اگر به دنبال ایجاد یک تجارت آنلاین بلندمدت نیستید هم چیزی بهتر از عبارت com. در ادرس سایت شما وجود نخواهد داشت.
هر چند استفاده از .org یا .net نیز گزینه های خوبی هستند اما تصاحب یک نام تجاری به همراه com. یا نام تجاری معادل آن برای مقاصد بازاریابی شما یک امر مهم و اساسی است.

 

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد اما مهم‌ترین آن‌ها کاربران شما و همچنین گوگل است. زمانی که هزاران نام تجاری برای انتخاب وجود داشته باشد، گزینه‌ای که پسوند com. را با خود یدک بکشد، بسیار معتبرتر به نظر خواهد رسید.
بیشتر کاربران اینترنت زمانی که یک نام تجاری را می‌بینند، به این موضوع فکر نمی‌کنند که شاید برند دیگری نیز با این نام تجاری وجود داشته باشد و به آن توجه نمی کنند. با استفاده از پسوند com. کار را برای کاربران خود آسان تر خواهید کرد.
در ضمن از برتری‌های دامنه .com نسبت به .ir توانایی شما در استفاده از خدمات ویژه‌ی گوگل مثل گوگل ادوردز است.

 

 

۴) سخت ننویسید (با ذکر مثال)

اگر آدرس وبسایت شما به گونه‌ای باشد که به سختی تایپ شود مردم به دنبال آن نخواهند گشت. کلمات دشوار یا URLهای طولانی برای مردم بسیار عذاب آور است.
مطمئنا شما می‌توانید یک کلمه کلیدی مناسب به همراه URL طولانی استفاده کنید. اما اگر کاربر شما تجربه خوبی در جستجوی اول نداشته باشد از شما دلسرد خواهد شد.

مثلا اگر شما در شرکت طراحی کمپین‌های تبلیغاتی کار می‌کنید استفاده از اسم کمپین (campaign) شاید پیشنهاد جالبی نباشد چون در املا آن از حروف استثنی استفاده شده است و خب این نتیجه‌ی مثبتی نخواهد داشت.

 

۵) از خط تیره یا عدد سعی کنید استفاده نکنید

استفاده از خط تیره و اعداد نام دامنه شما را کمی دشوار کرده و به خاطر سپردن و نوشتن آن را سخت می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید. استفاده از آن‌ها می تواند برای بازدیدکنندگان گیج‌کننده باشد.
مگر آنکه آن عدد بخشی از هویت و شخصیت برند شما باشد.

 

 

۶) از عبارات و کلمات رایج و یا خاطره‌انگیز استفاده کنید

اگر می‌خواهید به گسترش و توسعه سریع‌تر برند خود نزدیک شوید نام تجاری خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در یادها باقی بماند. داشتن یک وبسایت قوی و عالی زمانی که هیچکس نام تجاری شما را به یاد نمیاورد، به شما کمکی نخواهد کرد. البته در این بین بحث آگاهی از برند هم مطرح خواهد شد که در مقالات جداگانه‌ای به طور کامل به آن پرداخته شده است که من پیشنهاد میکنم حتما آن را مطالعه بفرمایید.

 


بیشتر بخوانید: “۹ اصل مهم برای موفقیت در برندینگ


 

 

۷) از نام‌های کوتاه استفاده کنید

URLهای کوتاه آسان تر تایپ شده و در ذهن ها باقی می‌مانند.
همچنین این امکان را می‌دهند که URL شما در نتایج گوگل بهتر خودنمایی کند، بر روی کارت‌های ویزیت بهتر جای می‌گیرند و در سایر رسانه‌های آفلاین بهتر به نظر خواهد رسید. پس به طور غیرمستقیم بر روی کار شما اثر مثبت خواهد گذاشت.

 

 

۸) قبل از انتخاب اسم از وجود آن دامنه مطلع شوید

در اغلب مورد ممکن است این اشتباه سهواً انجام گیرد و می‌تواند سبب از بین رفتن یک نام دامنه عالی و یا یک شرکت بزرگ شود و باید همیشه مطمئن شوید که نام سایت شما حقوق کپی رایت یک شرکت دیگر را نقض نکند.
شما قبل از خرید در جستجو در وب سایت copyright.gov از حقوق کپی رایت آن آگاه شوید.

۹) انتظارات را ایجاد و توقعات را برآورده کنید

انتظار دارید زمانی که یک شخص URL سایت شما را برای اولین بار می‌شنود، فکر کند در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستید؟
اگر آن‌ها به سرعت و به محض شنیدن آن متوجه حوزه و زمینه تجارت شما نشوند، بدانید که با مشکل مواجه هستید. وبسایت‌هایی مثل آمازون یا نمونه ایرانی اسنپ، تلاش‌های زیادی در زمینه بازاریابی و گسترش برند انجام داده‌اند که هم اکنون کمتر کسی را سراغ خواهید داشت که آن‌ها را نشناسد.

نام‌های تجاری همچون NYtimes.com, Homes.com, Overstock.com همگی به شما این امکان را می‌دهند که با شنیدن نامشان درباره حوزه تجارت آن‌ها حدس‌هایی بزنید.

 

 

۱۰) برندینگ یک راه‌کار مناسب

اگر در پیدا کردن نام تجاری (دامین سایت) که تمام نکات فوق در آن رعایت شده است به مشکل برخورده‌اید، نام برند خود را به گونه‌ای انتخاب و طراحی کنید که وجه تمایز شما از سایر رقبا باشد.
استفاده از یک نام منحصر به فرد روش مناسبی برای ارزش دهی به تجارت شماست، توجه داشته باشید که در اینصورت چون شما نیاز به ساختن برند خود دارید. برای دستیابی به این هدف و جلب توجه و کشش مشتریان به زمان بیشتری در مقایسه با زمانی که از یک اسم ساده و مستقیم برای تجارت خود استفاده کنید، نیاز خواهید داشت. پس کمی صبر لازمه‌ی این راه کار است.

 


بیشتر بخوانید: “چرا موفقیت یا شکست استارتاپ‌ها به برندینگ بستگی دارد؟


جمع بندی

سایت شما و اسم آن، قلمرو تمام و کمال شما برای تجارت است. امروزه کمتر کسب‌وکاری وجود دارد که محل قرارگیری آن از محل قرارگیری سایتش در خطوط و صفحات گوگل مهم‌تر باشد. انتخاب یک اسم دامنه مناسب برای کسب‌وکارتان که هم راحت باشد و هم به مخاطب بگوید شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید برای یک شروع قدرتمند و گسترش تجارتتان کافی خواهد بود. به همین دلیل در انتخاب اسم برند و دامنه سایتتان به هیچ وجه عجله نکنید و با دانش و آنالیز کافی و رعایت نکات فوق به آن اقدام کنید.

 

موفق و پیروز باشید
علی سخا / آکادمی آمانج

مشاهده نسخه گرافیکی و کامل